Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huff002
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-08 20:01
Rabobank België heeft aangekondigd te stoppen met zijn Gift Account spaarrekeningen. Ik heb nu 2 Gift Accounts voor mijn 2 kinderen (8 & 10 jaar oud).
Rabo zelf raadt aan om deze om te zetten naar een Rabo Plus Account maar ik denk dat er betere alternatieven zijn.

Ik ben niet echt vertrouwd met de wereld van sparen en beleggen dus kom ik hier wat tips vragen. Wat is een goed alternatief en misschien nog belangrijker wat zeker niet?

Ik wil zelf de controle over het geld behouden, dus geen gewone spaarrekening op naam van de kinderen.
De bedoeling is om de kinderen een mooi start bedrag mee te kunnen geven als ze uit huis gaan, alles kan dus nog minstens 8 jaar vast staan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bekijk gewoon eens op het gemak welke rekeningen je allemaal kunt openen, en wat hun voor- en nadelen zijn.
Voor de rente hoef je het alvast niet te doen, die is verwaarloosbaar tegenwoordig.

Kleine aanvulling: Aan beleggen zou ik niet beginnen. Je loopt dan kans geld te verliezen, en het zou lullig zijn om later tegen je kind te moeten zeggen:"Sorry, papa heeft verkeerd belegd."

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2019 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:56
Huff002 schreef op zondag 22 december 2019 @ 19:56:
Ik wil zelf de controle over het geld behouden, dus geen gewone spaarrekening op naam van de kinderen.
De bedoeling is om de kinderen een mooi start bedrag mee te kunnen geven als ze uit huis gaan, alles kan dus nog minstens 8 jaar vast staan.

***members only***
In Nederland krijg je wel te maken met de belastingdienst als je je kind op zijn/haar 18e 'even' 18k wilt schenken, want dat doe je als de rekening niet op naam van het kind staat. Geen idee uiteraard hoe het in België zit.

Verder; gewoon even kijken. In principe krijg je overal dezelfde lage rente, dus ik gok dat het onder de streep weinig uitmaakt welke rekening je hebt bij welke bank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Hier moet je toch aardig wat informatie kunnen vinden: https://www.spaargids.be/sparen/babyrekening.html

@Verwijderd @President De rente is laag, maar op van die kind/jongeren rekeningen kun je toch een aardig stuk meer rente krijgen hoor, altijd al zo geweest.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Titel aangepast.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

President schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:06:
[...]

In Nederland krijg je wel te maken met de belastingdienst als je je kind op zijn/haar 18e 'even' 18k wilt schenken, want dat doe je als de rekening niet op naam van het kind staat. Geen idee uiteraard hoe het in België zit.

Verder; gewoon even kijken. In principe krijg je overal dezelfde lage rente, dus ik gok dat het onder de streep weinig uitmaakt welke rekening je hebt bij welke bank...
Maar je schenkt niet op hun 18e verjaardag 18k. Je schenkt jaarlijks 1k, en pas op hun 18e krijgen ze er de beschikking over.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:20
Ardana schreef op maandag 23 december 2019 @ 00:30:
[...]

Maar je schenkt niet op hun 18e verjaardag 18k. Je schenkt jaarlijks 1k, en pas op hun 18e krijgen ze er de beschikking over.
Dit dus afhankelijk van hoe je de rekening opent in Nederland. Zet jij de rekening op naam van het kind of als kinderrekening met als doel het kind, dan niet. Maak jij een spaardeposito o.i.d. op eigen naam waarbij jij mogelijkerwijs zelf wel het idee hebt dit te schenken, dan krijg je wel met schenkbelasting te maken indien je dit in één klap aan je kind geeft.

Je kunt er uiteraard ook voor kiezen het gespreid te geven, dan maakt het weinig uit. Daarnaast sta je vrij om belastingvrij een redelijk groot bedrag te schenken bij aanschaf van een koopwoning door je kind.

Opties genoeg in ieder geval belastingtechnisch gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 21:21
Spaarrekening is echt niet de moeite, inflatie is hoger dan de opbrengst.
Heb je al eens gehoord over TAK21 en TAK23, dat is ook een optie.
Wat ik zelf heb gedaan is een gedeelde zicht/spaar/beleg rekening bij Keytrade. Vervolgens het geld in 3 fondsen gestoken. Binnenkomende gelden gaan naar de rekening en iedere 500 steek ik bij in een fonds.
Mijn uitgangspunt is dat over een langere termijn een fonds goed rendement oplevert en ook een financiële tegenslag kan verwerken.
Pagina: 1