Thuisnetwerkje: kabel probleem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:28
Edit: ik zie nu dat de tekening niet goed werd weergegeven.

Mijn thuisnetwerk ziet er als volgt uit:

code:
1
2
Kabelmodem--->Switch1---->Wifi AP
                     ---->Switch 2

Modem is ingesteld als DHCP server.
Probleem: Als ik een PC of iets anders aansluit op Switch 2 heb ik geen internet. (led's lichten wel gewoon op op de switch en op de PC. Toegewezen IP adres van de NIC in de PC is in de 169.254.x.x range, wat imho betekent dat DHCP niet werkt> Hoe kan dit?)

De kabel heb ik gecheckt met een kabeltester, die lijkt OK te zijn (maar dus wel straight). Ik heb inmiddels begrepen dat voor verbinding tussen 2 switches eigenlijk een crosscable gebruikt had moeten worden, maar ik vermoed dat dit door de hardware al wordt opgelost.

Als ik de switches omwissel, heb ik via mijn Wifi AP gewoon internet. (mijn conclusie; de switches zijn in elk geval OK)

Maar nu komt het, als ik de kabel die naar switch 2 loopt aansluit op een PC, heb ik op die PC óók geen internet. De PC krijgt dan zelfs helemaal geen IP adres.

Iemand een idee wat er hier aan de hand is? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald Koeman op 22-12-2019 19:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Ronald Koeman Lekkere open deur: Wat is het verschil tussen de poorten waar je sw1 en sw2 op aangesloten hebt? Wellicht heeft die poort een andere functie? Wellicht staat er in de configuratie van het kabelmodem nog wat uitgeschakeld?

Sowieso zou het handig zijn als je even wat specificaties geeft.

Crosslink is overigens niet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 22-12-2019 18:23 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:06
Wat voor kabel is het? Kant en klaar of zelf geknepen? Indien zelf, heb je de officiële kleurvolgorde gebruikt?
Hoe lang is de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Iets rechtstreeks aansluiten op de poort en kijken of het werkt?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:47
Geef eens even aan welk merk/type apparatuur we het over hebben.
Kabelmodem in bridge-mode, toevallig? Dan werkt slechts één LAN-poort!
Toch een kapotte kabel naar sw2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
prutser001 schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:29:
Dat bedoel je?
Ronald Koeman schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:17:
Maar nu komt het, als ik de kabel die naar switch 2 loopt aansluit op een PC, heb ik op die PC óók geen internet. De PC krijgt dan zelfs helemaal geen IP adres.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon een paar simpele vragen.
1. Waar is DHCP server geconfigureerd?
2. Staat de kabelmodem in Bridge modus of niet
3. Staat de AP in routing modus of is het een AP only modus.
4. Heeft de AP een WAN poort en zit die in Switch 1?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Had ik gemist zat op telefoon, niet gezien.

Maarja hoe moeilijk kan het zijn?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
Room42 schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:23:
@Ronald Koeman Lekkere open deur: Wat is het verschil tussen de poorten waar je sw1 en sw2 op aangesloten hebt? Wellicht heeft die poort een andere functie? Wellicht staat er in de configuratie van het kabelmodem nog wat uitgeschakeld?

Sowieso zou het handig zijn als je even wat specificaties geeft.

De mogelijkheid van een verkeerd geconfigureerde poort heb ik, naar mijn mening, 99,9% uitgesloten door de switches om te wisselen (en dit verandert niets aan de situatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
Jimster schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:25:
Wat voor kabel is het? Kant en klaar of zelf geknepen? Indien zelf, heb je de officiële kleurvolgorde gebruikt?
Hoe lang is de kabel?
Zelf geknepen, CAT5, officiele kleurvolgorde. Kabel is een meter of 20 lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Room42 schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:23:
En voor een Gbit verbinding zelfs niet ondersteund.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
prutser001 schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:29:
Dit heb ik geprobeerd (met andere kabel) en het werkt. Dat bevestigt mijn vermoeden dat er iets mis is met de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
Wim-Bart schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:38:
Gewoon een paar simpele vragen.
1. Waar is DHCP server geconfigureerd?
2. Staat de kabelmodem in Bridge modus of niet
3. Staat de AP in routing modus of is het een AP only modus.
4. Heeft de AP een WAN poort en zit die in Switch 1?
1. In het modem.
2. kabelmodem staat in router mode
3. AP is eigenlijk een Wireless router (Archer C1200) waarvan ik de DHCP server heb uitgezet. Mode kan ik zo snel niet vinden. Zou geen probleem mogen zijn?
4. AP(router) heeft idd een WAN poort en die is niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Ronald Koeman schreef op zondag 22 december 2019 @ 19:54:
[...]

1. In het modem.
3. AP is eigenlijk een Wireless router (Archer C1200) waarvan ik de DHCP server heb uitgezet. Mode kan ik zo snel niet vinden. Zou geen probleem mogen zijn?
Interessante case. Het zou dus goed moeten werken. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de switches managed zijn en dat ze multicast verkeer blokkeren of dat er Vlans op zitten. Een kabel zou het probleem kunnen zijn maar of dat het is. En met Gigabit maakt MDI en MDI-X ook niks meer uit, mits de kabels en aders 100% correct zijn.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Ronald Koeman schreef op zondag 22 december 2019 @ 19:54:
[...]

1. In het modem.
Kijk eens in je router onder leases of switch 2 wel een ip adres heeft gekregen.
Als switch 2 geen ip adres krijgt dan krijgt de rest natuurlijk ook niks.

Tevens een modem kent geen DHCP aangezien een modem alleen een functieheeft om het internet om te zetten. Denk dat je een router hebt met ingebouwde modem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Arthion-nl schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:55:
[...]

Kijk eens in je router onder leases of switch 2 wel een ip adres heeft gekregen.

Tevens een modem kent geen DHCP aangezien een modem alleen een functieheeft om het internet om te zetten. Denk dat je een router hebt met ingebouwde modem..
Een switch hoeft geen IP te krijgen. Een unmanaged switch is niks anders dan een multi-port repeater met een buffer, wat logica om juiste snelheid te kiezen en de juiste MDI mode te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Wim-Bart schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:58:
[...]

Een switch hoeft geen IP te krijgen. Een unmanaged switch is niks anders dan een multi-port repeater met een buffer, wat logica om juiste snelheid te kiezen en de juiste MDI mode te selecteren.
Correct zat ff in de war met een manageable switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-10 22:26

ongekend41

Division Brabant

Dus, je vermoed dat jouw probleem aan een defecte kabel ligt. Waarom heb je dan nog geen andere kabel geprobeerd om dat vermoeden te bevestigen (of niet). Of lees ik er overheen?

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
ongekend41 schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:17:
Dus, je vermoed dat jouw probleem aan een defecte kabel ligt. Waarom heb je dan nog geen andere kabel geprobeerd om dat vermoeden te bevestigen (of niet). Of lees ik er overheen?
Ik vermoed inderdaad dat het aan de kabel ligt. Maar ik vind het vrij bijzonder, dat de kabeltester geen fouten geeft, de switch gewoon verbinding krijgt met de andere switch, en er vervolgens op IP gebied iets fout gaat (geen IP adres toegekend aan PC die aan switch2 hangt).

Bij een kabel defect zou ik verwachten dat er helemaal geen verbinding tot stand komt, en dat de kabel tester een fout geeft.
Ik ben dan ook meer op zoek naar een verklaring om de theorie te onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
Arthion-nl schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:55:
[...]

Het "modem" is in dit geval geen zuivere modem, maar een modem met router functionaliteit, of andersom zo je wil. Voor zover ik weet zijn alle kabelmodems die door de grote telecom providers worden uitgeleverd, voorzien van router functionaliteit en wifi.
Maar strict genomen heb je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:30
Ronald Koeman schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:39:
[...]

Ik vermoed inderdaad dat het aan de kabel ligt. Maar ik vind het vrij bijzonder, dat de kabeltester geen fouten geeft, de switch gewoon verbinding krijgt met de andere switch, en er vervolgens op IP gebied iets fout gaat (geen IP adres toegekend aan PC die aan switch2 hangt).

Bij een kabel defect zou ik verwachten dat er helemaal geen verbinding tot stand komt, en dat de kabel tester een fout geeft.
Ik ben dan ook meer op zoek naar een verklaring om de theorie te onderbouwen.
Ik zou eerst een andere kabel proberen om met zekerheid te kunnen stellen dat het inderdaad aan de kabel ligt. En pas daarna nadenken over verklaringen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-10 12:52

Remi

Moo!

Toevallig afgelopen weekend ook lopen stoeien met een netwerkprobleem na het aansluiten van een mesh wifi setje. Uiteindelijk bleek een zelf geknepen kabel de oorzaak te zijn. Kabel is 2 jaar geleden aangelegd, geknepen en getest met een kabeltester en daarna probleemloos gebruikt tot afgelopen weekend.

Blijkbaar zat er een stekkertje minder goed geknepen dan dat ik dacht want na het aansluiten van de mesh set kwamen nog maar 4 van de 8 draadjes door. Nieuwe stekker erop, probleem opgelost.

tldr: test eens met een andere kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Ronald Koeman schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:39:
Maar ik vind het vrij bijzonder, dat de kabeltester geen fouten geeft,
Om welke kabel tester gaat het ? Veel eenvoudige meten alleen maar of er 8 verbindingen zijn door één voor één de aders te meten, niet of deze ook volgens T568A / T568B zijn aangesloten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-10 15:49

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@Ronald Koeman zou je, als jij de laatste post hebt gemaakt, je laatste bericht gewoon willen wijzigen/editten? Elke keer een nieuw bericht komt over alsof je het topic weer opnieuw onder de aandacht wilt brengen (schoppen). En dat zien we liever niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
DukeBox schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:20:
[...]

Om welke kabel tester gaat het ? Veel eenvoudige meten alleen maar of er 8 verbindingen zijn door één voor één de aders te meten, niet of deze ook volgens T568A / T568B zijn aangesloten.
Het is inderdaad een van de meest simpele kabeltesters, die alleen de 8 verbindingen doormeet. Je kunt daarmee wel degelijk zien dat ze volgens T568A/B zijn aangesloten, aan de volgorde waarop de leds (1 tm 8 ) oplichten, tenzij aan beide kanten exact dezelfde fout is gemaakt natuurlijk ;)
Remi schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:16:
Toevallig afgelopen weekend ook lopen stoeien met een netwerkprobleem na het aansluiten van een mesh wifi setje. Uiteindelijk bleek een zelf geknepen kabel de oorzaak te zijn. Kabel is 2 jaar geleden aangelegd, geknepen en getest met een kabeltester en daarna probleemloos gebruikt tot afgelopen weekend.

Blijkbaar zat er een stekkertje minder goed geknepen dan dat ik dacht want na het aansluiten van de mesh set kwamen nog maar 4 van de 8 draadjes door. Nieuwe stekker erop, probleem opgelost.

tldr: test eens met een andere kabel
Grappig, deze kabel(die blijkbaar het euvel heeft) heeft voor mij ook jarenlang goed gewerkt. Met een andere kabel is alles OK. Verschil tussen jouw en mijn situaties is dat alle 8 draadjes "gewoon doorkomen".

[ Voor 41% gewijzigd door Ronald Koeman op 24-12-2019 10:37 ]

Pagina: 1