Toon posts:

Hard opspinnend geluid videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik ben nog geen topic met exact hetzelfde probleem tegen gekomen.

Enige tijd geleden heb ik een game pc gekocht omdat mijn vorige pc eraan was. Ik speel niet vaak, te weinig tijd helaas, en als ik speel zijn het wat oudere games.

Nu ervaar ik bij bepaalde games, een redelijk hard geluid uit de pc kast. Ik vergelijk het met een auto die aan hard aan het optrekken is. Waarbij bij sommige het 5 a 6 keer per uur voorkomt en bij sommige slechts 1 keer.

Verschillende keren terug geweest naar de winkel, aangezien ik er totaal geen verstand van heb. Er is een stillere koeler ingezet, de videokaart is vervangen naar een iets betere versie en de voeding is vervangen.
Maarrr geluid blijft.

Nu heb ik zelf de pc kast maar open geschroefd en ben erachter gekomen dat als de fans van de videokaart aanslaat hij dit geluid maakt. Met deze wetenschap terug naar de winkel gegaan en ik krijg daar van de techneut de opmerking dat dit een eigenschap is van alle nieuwe videokaarten. Dus het vervangen naar een andere (ik zat te denken aan de RTX2060 ofzo) zou het probleem niet oplossen.

Is dat ook zo? Ze hebben mij tot nu toe goed geholpen en meegedacht, maar ik vindt dit een vreemd verhaal. Het geluid is nl. behoorlijk irritant.

Het betreft een GeForce GTX 1660 6GB, GDDR6 die daarna vervangen is voor een GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G.

In de link een opname van het geluid (sorry voor de crappy video). Vast veel dank voor het meedenken!

[Video: https://www.dropbox.com/s/bi8yk0azcs8tcdx/VID-20191222-WA0003.mp4?dl=0]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 12:16

De Nelis

en anders maar niet...

Vaak draait de fan met de huidige kaarten in eerste instantie helemaal niet totdat hij een bepaalde temperatuur krijgt. Zodra een videokaart meer moet gaan werken en dus warmer word, zal de ventilator(en) gaan draaien en zodoende meer geluid geven.

Het geluid van op spinnen is normaal omdat hij op dat moment kort voluit gaat draaien.

[ Voor 15% gewijzigd door De Nelis op 22-12-2019 16:15 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Balen... :) Maar thnx voor je antwoord.

Zijn er alternatieve kaarten dat jullie weten waarbij dat opspinnende geluid niet zo hard is? Ik vindt het nl. erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Welke kaart heb je nu?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Met een goede warmtehuishouding in de kast, zouden dit soort geluiden eigenlijk helemaal niet voor hoeven komen. De fans van mijn RX5700XT b.v., gaan tijdens gamen heel geleidelijk wat sneller draaien, maar wordt amper luider.

Er zijn natuurlijk ook kaarten die gewoon een slechte koeling hebben. En van stil, ineens naar niveau straaljager gaan. Maar die kun je er met een beetje vooronderzoek/reviews lezen, wel tussenuit vissen.

Misschien is het aanpassen van de fancurve nog een optie om hem wat stiller te krijgen. Hoe warm wordt de kaart tijdens gamen?

[ Voor 13% gewijzigd door kendo op 03-01-2020 10:45 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Dan met afterburner (gratis software) een fanprofiel aanmaken waarmee de kaart standaard langzaam draait. Hoor je hem haast niet en ben je van dat vervelende ineens opspinnen af. Bijkomend voordeel is dat je dan ook af bent van die constante temparatuurpieken. Beter voor je videokaart.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Pagina: 1