Welke Synology nas? DS218, DS218play DS218+

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rumpelstiltskin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:15
Hallo,

ik ben op zoek naar een NAS. Dan kom je al gauw bij Synology uit, maar ik kom er niet helemaal uit welk model ik moet kiezen.

Voornaamste reden is opslag/backup van foto`s en drone videos (cloud abootjes eruit) in groot formaat (raw). Daarnaast stream ik af en toe in FHD of als 4k beschikbaar is naar mijn Apple TV 4k.. Als ik onderweg ben wil ik makkelijk toegang hebben tot mijn bestanden (vanaf iphone/ipad) en wellicht wat mappen kunnen delen met familie en vrienden.

Schijven heb ik al op de kop getikt (koopje) 2 maal 6 tb wd red pro en dan in als het kan RAID 1.

Als ik de reviews zo lees steekt de ds218+ er met kop en schouders boven uit, maar daar betaal je natuurlijk ook voor. Wat zou voor mijn situatie nu de beste NAS zijn? DS218, DS218play of DS218+.

Alvast dank voor jullie advies.

Beste antwoord (via Rumpelstiltskin op 22-12-2019 22:25)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:02

DarkSide

theres no place like ::1

Als je streamt, met iets van plex, dan is de 218play of plus een aanrader.

Qua power houdt je het ook iets langer vol. Had eerst een J (budget) model. En die werd toch een beetje traag.

Verder moet je even kijken naar je huidige behoefte qua storage. En mogelijke toekomstige.
Had eerst ook een 2 bay. Maar heb nu een 4 bay zodat ik makkelijker kan uitbreiden.

Als laatste Tip RAID is geen Backup.

Denk aan het 3,2,1 principie. 3 versies, op 2 locaties waarvaan 1 offsite.

je Fotos heb je primair op je pc staan. En een kopie op je NAS. RAID zorgt er voor dat je data hoogbeschikbaar is, (er kan 1 disk uitvallen). Maar als je iets weggooit oid dan kan je met Raid niet terug in de tijd om dat bestand terug te halen.

Zorgt dat je NAS dan ook met hyperbackup oid meerdere versie bewaard. Zodat je ook daadwerkelijk een backup hebt.

En voor de echt belangrijke data zorg je dat deze ook offsite (bij familie, vrienden of cloud) staat opgeslagen.
Mocht een blikseminslag bv in een x je hele NAS stuk maken bv.

Zelf zou ik dus voor de 218+ gaan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:55

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik heb een 218play staan, die voldoet prima.
Ik gebruik hem eigenlijk voor de zelfde toepassing als jij, alleen bij mij draait hij ook nog als nvr voor mijn twee bewakingscamera's

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bij dit soort dingen kijk ik altijd wat het kost per maand.
Zo'n NAS zou ik minimaal voor 4 jaar willen gebruiken, 48 maanden.
218 play kost dan 225/48= 4,68
218 kost dan 260/48 = 5,42
218+ kost dan 320/48 = 6,67

Ik zou persoonlijk voor de 218+ gaan omdat je dan gewoon meer performance hebt, en die 2 euro per maand extra kunnen de meeste mensen wel missen.

[ Voor 26% gewijzigd door Ernemmer op 22-12-2019 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Voor mij zou de play afvallen door gebrek aan BTRFS en dus indirect snapshot mogelijkheden wat voornamelijk voor backups (als in versie beheer, disaster recovery is wat anders) erg fijn is.

De keuze om voor de + te gaan t.o.v. de standaard is al een stuk lastiger. Heb je het geld over voor uitbreidbaarheid (DX) en eventueel geheugen mocht je wat met dockers of virtualisatie willen doen.

De verkoop waarde van de + is natuurlijk ook hoger mocht je later toch willen upgraden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Qua power houdt je het ook iets langer vol. Had eerst een J (budget) model. En die werd toch een beetje traag.

Verder moet je even kijken naar je huidige behoefte qua storage. En mogelijke toekomstige.
Had eerst ook een 2 bay. Maar heb nu een 4 bay zodat ik makkelijker kan uitbreiden.

je Fotos heb je primair op je pc staan. En een kopie op je NAS. RAID zorgt er voor dat je data hoogbeschikbaar is, (er kan 1 disk uitvallen). Maar als je iets weggooit oid dan kan je met Raid niet terug in de tijd om dat bestand terug te halen.

Zorgt dat je NAS dan ook met hyperbackup oid meerdere versie bewaard. Zodat je ook daadwerkelijk een backup hebt.

En voor de echt belangrijke data zorg je dat deze ook offsite (bij familie, vrienden of cloud) staat opgeslagen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

DarkSide schreef op zondag 22 december 2019 @ 12:13:
Juist niet, de non plus heeft de voordelen van de play (hardware encoding) en heeft bijna de zelfde specs als de + (welke mindere hardware encoding heeft).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

ah ok.
Dacht dat de plus juist ook goede hardware encoding had
maar de 218+ heeft dual core. En dacht dat alle 18+ modellen eigenlijk quad core hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rumpelstiltskin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:15
DarkSide schreef op zondag 22 december 2019 @ 12:13:

toon volledige bericht
Ik ga mij eerst ook maar even verdiepen in het backup stuk. Ik heb de belangrijkste data (fotos) in de cloud staan en op een losse hdd die extern ligt. dat zit wel goed.

Streamen doe ik nu via een FTP server (optie op mn router, met een externe HDD). Dat plex stuk moet ik mijn nog even in verdiepen, maar het ziet er interessant uit.

Als ik zo de reacties lees, lijkt de 218 voor nu de beste optie voro mijn use case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:17
ben ook aan het kijken naar de 218+ ben alleen bang dat er straks ineens de 220+ aangekondigd wordt, kan er echter nog niks van vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

https://www.reddit.com/r/...synology_models_20192020/

is het enige wat ik vindt.

Volgens mij is er idd nog geen aankondiging van een vervanger van de 218+
Zou hem gewoon halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:38
Ik heb een qnap ts351 gekocht. 3 hdd's en twee 'nme ssd's te plaatsen. Celeron j1800. Het geheugen via vraag en aanbod uitgebreid. Oude wd reds hergebruikt. Voor nog geen 250 euro was ik klaar.

Is ook interessant!
Pagina: 1