Netwerk beperken Draytek Vigor 2952

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magier76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10-2024
Mijn vraag
...
Ik stel deze vraag omdat ik er zelf niet meer uitkom.
( 4 jaar geleden een ongeval gehad en daarbij Niet Aangeboren Hersenletsel opgelopen. )
Voorheen deed ik alles zelf, maar dat gaat nu niet meer door mijn NAH en ik hoop op jullie ondersteuning.

De vraag:
Mijn netwerk begint kuren te vertonen dat als mijn zoon ( 16 jaar ) aan het gamen gaat alles in het netwerk trager worden en vallen camera’s soms uit, netwerk wordt instabiel.
Router al vervangen voor de Draytek Vigor 2952.
Mijn router ondersteunt QoS maar ik zou niet weten hoe ik dit kan gebruiken en welke waardes ik hiervoor kan invullen.
Hij moet nog gewoon kunnen games, maar niet dat hij alles onderuit haalt.
Iedere pc in het netwerk is bekabeld aangesloten en via mac binding voorzien van eigen ip nummers.
Ik wil dus dat de kinderen nog wel gewoon kunnen netflixen, gamen etc maar dat het niet ten kosten gaat van de rest.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Ik heb een Ziggo aansluiting ( 250 / 25 ).
- Draytek Vigor 2952 router.
- Switch Zyxel GSD 804P
- Switch Cisco SG100D-08
- 2 x Ruckus R310 ( WiFi )
- 8 x Ip bewakingscamera’s ( Hikvision en Axis )
- 1 x NVR
- 1 NAS
- 3 x laptop ( staat niet altijd aan )
- Fibaro domotica HC2
- Xbox one word niet veel gebruikt.

Gadget Freak

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:02

lier

MikroTik nerd

QoS is zeker van toegevoegde waarde als het probleem bij de router en/of je Internet lijn ligt. En dat is (voor mij) niet zeker.

Zou je eens kunnen controleren wat het Internet verbruik is zodra je problemen ervaart (op de router, gaat om het totaal verbuik)?
Zou je een netwerktekening kunnen maken om te zien hoe alle componenten aangesloten zijn?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 22:53
QoS kan je in dit geval gebruiken om je interne verkeer gestructureerd naar buiten te transporteren.
De vraag hier is wat gebeurt er intern, want je geeft aan dat je camera's uitvallen op het moment dat zoonlief gaat gamen.

Wat bedoel je precies met uitvallen van de camera's.
welke game speelt zoonlief.

Zijn de cams netjes verbonden met UTP of zitten ze op Wifi?
Wordt er gegamed via Wifi
Welke channel gebruikt alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magier76
lier schreef op zondag 22 december 2019 @ 12:18:
QoS is zeker van toegevoegde waarde als het probleem bij de router en/of je Internet lijn ligt. En dat is (voor mij) niet zeker.

Zou je eens kunnen controleren wat het Internet verbruik is zodra je problemen ervaart (op de router, gaat om het totaal verbuik)?
Zou je een netwerktekening kunnen maken om te zien hoe alle componenten aangesloten zijn?
Mijn zoon is momenteel een paar dagen weg, maar als hij thuis is ga ik dit zeker even doen.

Gadget Freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magier76
ehvc schreef op zondag 22 december 2019 @ 13:47:
QoS kan je in dit geval gebruiken om je interne verkeer gestructureerd naar buiten te transporteren.
De vraag hier is wat gebeurt er intern, want je geeft aan dat je camera's uitvallen op het moment dat zoonlief gaat gamen.

Wat bedoel je precies met uitvallen van de camera's.
welke game speelt zoonlief.

Zijn de cams netjes verbonden met UTP of zitten ze op Wifi?
Wordt er gegamed via Wifi
Welke channel gebruikt alles
Met uitvallen bedoel ik dat ze een soort dipje hebben dus ze vallen niet volledig uit.
Ik maak gebruik van Network Optix ( NX Witness ) en je merkt dat de beelden een hapering geven en direct weer herstellen.
Dit gebeurd alleen wanneer mijn zoon dus aan het gamen is.
Hij gamed voornamelijk via Steam en Origin.

Alle camera’s zijn via UTP aangesloten.
Games gebeurd via UTP niet via de WiFi.
Op de WiFi zitten alleen de telefoons en ipads aangesloten.

Gadget Freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Het eerste waar ik aan denk is dat er veel uploadverkeer wordt gegenereerd door je zoon. Dat zou typisch een torrent programma zijn welke in standaardinstellingen veel te enthousiast staan ingesteld. Maar ik zie dat hij een XBOX heeft. Gebruikt hij één van de latptops en heeft hij daar een torrent programma op geinstalleerd?

Als het probleem optreedt zou je dan vanaf een bedraad aangesloten computer een continue ping willen doen. Open de command prompt en voer het volgende commando uit:
code:
1
ping tweakers.net -t
Wat voor ping tijden zie je? Pingtijden in de grootte orde van tientallen ms zijn normaal. Uitschieter in de grootte orde van honderden ms hebben onze belangstelling. We zijn benieuwd of die specifiek optreden als je de XBOX en/of laptop aan heeft.

• magier76
EricJH schreef op maandag 23 december 2019 @ 18:40:
Het eerste waar ik aan denk is dat er veel uploadverkeer wordt gegenereerd door je zoon. Dat zou typisch een torrent programma zijn welke in standaardinstellingen veel te enthousiast staan ingesteld. Maar ik zie dat hij een XBOX heeft. Gebruikt hij één van de latptops en heeft hij daar een torrent programma op geinstalleerd?

Als het probleem optreedt zou je dan vanaf een bedraad aangesloten computer een continue ping willen doen. Open de command prompt en voer het volgende commando uit:
code:
1
ping tweakers.net -t
Wat voor ping tijden zie je? Pingtijden in de grootte orde van tientallen ms zijn normaal. Uitschieter in de grootte orde van honderden ms hebben onze belangstelling. We zijn benieuwd of die specifiek optreden als je de XBOX en/of laptop aan heeft.
Vandaag mijn zoon weer aan het gamen zoals gewoonlijk, maar hier zie ik geen vreemde uitschieters.
1 keer in de zoveel tijd zie ik wel een time-out maar dat is zeer sporadisch.
Hier zal ik het dus ook niet hoeven zoeken denk ik dan.

Ping

Gadget Freak

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

magier76 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 11:40:
[...]

Vandaag mijn zoon weer aan het gamen zoals gewoonlijk, maar hier zie ik geen vreemde uitschieters.
1 keer in de zoveel tijd zie ik wel een time-out maar dat is zeer sporadisch.
Hier zal ik het dus ook niet hoeven zoeken denk ik dan.

[Afbeelding: Ping]
Wees eens wat specifieker. Hoeveel precies is "1 keer in de zoveel tijd"?
Vziw is tweakers niet "1 keer in de zoveel tijd" down; tenzij je 1 keer per twee jaar bedoelt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

magier76 schreef op zondag 22 december 2019 @ 11:36:
Mijn netwerk begint kuren te vertonen dat als mijn zoon ( 16 jaar ) aan het gamen gaat alles in het netwerk trager worden en vallen camera’s soms uit, netwerk wordt instabiel.
(...)
maar niet dat hij alles onderuit haalt.
Dit is dus je probleem, maar het is niet erg meetbaar. Kun je proberen uit te leggen wat je bedoelt met “trager” of “alles onderuit haalt”? Ik bedoel daarmee niet alleen de camera.

Het kan helpen om te begrijpen wat de oorzaak is, door het probleem waar mogelijk te omschrijven met getallen zoals @Brahiewahiewa eigenlijk ook vroeg.
Met uitvallen bedoel ik dat ze een soort dipje hebben dus ze vallen niet volledig uit.
Ik maak gebruik van Network Optix ( NX Witness ) en je merkt dat de beelden een hapering geven en direct weer herstellen.
Zijn het live beelden die je bedoelt? Gaan die via je eigen netwerk, of eerst langs een server op internet?

Gebruik je 1 LAN of zit de game PC in een eigen VLAN?

Lukt het om de support-pagina van Draytek te gebruiken, of is dit te complex?
https://www.draytek.nl/support/?productId=183

Op hun productpagina staat een demo van de WebGUI:
https://www.draytek.nl/pr...routers/vigor-2952-serie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magier76
Ik ga dit topic sluiten.
Helaas ga ik er niet uitkomen door mijn NAH ( niet aangeboren hersenletsel ) .
Wel wil ik jullie bedanken voor het meedenken, maar ik dacht dat het mij nog wel zou gaan lukken net zoals vroeger maar dat is niet zo.
Het uitlezen van nummertjes etc valt me vies tegen en wil er maar niet uit komen.
Zo ook het verwoorden van bepaalde dingen komt niet echt uit mijn vingers zoals ik het in mijn hoofd heb.

Sorry voor het ongemak. :?

[ Voor 13% gewijzigd door magier76 op 30-12-2019 09:12 ]

Gadget Freak

Pagina: 1