Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vervangen van SSD geheugen, wat met Windows licentie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• memo951
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-07 20:23
Ik ben van plan om een nieuwe laptop te bestellen, de laptop heeft 256GB aan SSD geheugen waar Windows 10 op geïnstalleerd is. Stel als ik deze 256GB SSD zou vervangen met een 2TB SSD, wat gebeurt er dan met de voorgeïnstalleerde Windows 10? Wordt deze volledig gewist en verlies ik mijn licentie dan? Zo ja, hoe zet ik Windows 10 er dan weer op?

Tips en adviezen zijn welkom.

Alle reacties

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De licentie zit bij laptops vaak in de UEFI en staat sowieso niet op de HDD of SSD. Verder herkent MS een systeem aan de hardware wanneer deze online geactiveerd is geweest. Vervang je dan de SSD en kom je online ziet MS dat het een machine is met een licentie en wordt ie netjes geactiveerd.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:26
En mbt tot je vraag hoe je Windows er weer op krijgt, je kunt de Windows 10 installatiebestanden gewoon bij Microsoft downloaden en hiermee een bootsble USB stick maken:

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:17
Als je nieuwe SSD van Samsung afkomstig is, kun je toch gewoon de migration-software gebruiken? Via Ali-Express koop je voor een prikkie een externe behuizing voor een NVMe.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Walker1974 schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:35:
Als je nieuwe SSD van Samsung afkomstig is, kun je toch gewoon de migration-software gebruiken?
En dan heb je ook alle meuk die de fabrikanten meeleveren met hun laptops. Het eerste wat ik doe met een nieuwe laptop is Windows herinstalleren.

• flashback1989
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 21:03
wat ik wel is gedaan heb bij laptops is de cdrom speler vervangen door een behuizing voor ssd ( hddcaddy is er bv een van) zo kan je beide gebruiken :)

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:02

kodak

FP ProMod
Als je je oude ssd uit je laptop haalt en er een nieuwe inzet zal er met de oude ssd niet meteen iets gebeuren omdat de laptop er dan niet bij kan Met de nieuwe ssd zal je laptop waarschijnlijk weinig meer bieden dan de melding dat je OS niet te vinden is en ook niet kan herstellen zonder de nodige extra herstelsoftware.

Vaak staat het herstelsysteem op een aparte (beschermde) partitie van de ssd die bij de laptop hoort. Als je die ssd dus uit je laptop haalt en een nieuwe ssd in je laptop stop heb je nog niet genoeg om te herstellen of installeren. Daar heb je of oude ssd voor nodig of hersteldisks die je vooraf gemaakt hebt.

Als je een nieuwe ssd in je laptop wil voorzien van de software die bij je laptop zat zoals windows etc dan bieden laptopmakers vaak een manier aan om aparte herstelmiddelen te maken of kan je die bij de leverancier krijgen/kopen. Andere opties zijn zelf backups maken of via Microsoft aparte herstelmiddelen maken.
Pagina: 1