Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat kan hieraan verbetert worden voor een mooie nieuwe pc?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• smv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-11 14:49
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en internetten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen vaste prijs, maar het hoeft niet geld over de balk smijten te zijn. Als ik goed heb, zit ik nu over de 1000 euro, ik denk dat het best een mooi bedrag is om daar max aan te blijven, mag eventueel iets over, maar niet heel veel.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
spullen die blijven:
Monitoren (2 stuks), deze komen later wel.
toetsenbord
muizen
headset
speakers
Videokaart: ROG-STRIX-RTX2070-O8G-GAMING
Asus Xonar Phoebus (Is deze nog waard mee te nemen????)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU
MB
Geheugen (ja ik wil graag 32gb en geen 16gb)
M.2's
Kast
Voeding (ik heb eventueel in mijn huidige een 650 watt van crosair)
CPU koeler (nu bij gedaan lucht, maar wil wel eens water zelf in elkaar knutselen), dus ik weet niet of handig is, om meteen als watercooling te gaan, al is het closed.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil knap spul hebben. Ondanks ik denk dat het met kast niet perse hoeft?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil mogelijk, maar mijn pc hoeft geen kachel te zijn kwa uitstoot.

Ga je overklokken?
AMD is niet echt te overklokken volgensmij, maar geheugen wel naar mooie hoge stabiele XMP overclock.

Wat verwacht je van ons?[i]
Een eerlijke en opbouwende reacties, waardoor ik mijn build kan verbeteren, zonder dat het de spuitgaten uitloopt met geld.
Ik heb nu een moederbord van de x570 serie, omdat ik 3 M.2 aansluitingen wou en goede VRM's voor de CPU, maar de prijzen van M.2 vallen mij nogal tegen (duurder dan ik verwacht had, om ze meteen te vullen).

Wat heb je nu?
Intel 3770K overclocked op 4600Mhz (als ik het goed zeg)
16GB geheugen
MB: Asus Maximus IV Extreme
Samsung Evo 250GB (voor Windows en standaard applicaties). Mijn 128GB liep vol…
4 normale hdd’s van 2 tb, 3 tb als opslag en 1 als game partitie.
Asus Xonar Phoebus audio.

Mijn gedachten kronkel was een MB met 3 M.2’s erop, deze mooi te vullen, maar wat ik al eerder aangeef, dat mij die prijzen wat tegen vallen. Ik heb nu nog natuurlijk de 250GB in me oude pc zitten voor Windows, die kan ik optermijn overzetten. Ik denk dat alleen handiger is om wel een nieuwe 250gb voor Windows te nemen, deze dan als M.2?
Later als de volgende generatie er is, heb ik dan eventueel ook de optie om de 3900x te kopen als die in prijs daalt er in te prikken of gaat dit echt zonde van me geld worden?
Wat mijn doel is om later volgend jaar mijn beeldschermen te gaan upgraden, zodat ik op 2k ga gamen. Met dit in gedachten, wil ik dan nu een pc bouwen die alles zover het kan met deze videokaart kan aanvliegen en eventueel over paar jaar alles mee kan, als ik een nieuwe videokaart er in gooi.
Ik hoop dat jullie mij kunnen assisteren, zodat ik niet zinloos veel geld uit geef aan heel veel. Ja ik zie dat er heel veel x470 MB’s aanbevolen worden of die andere van de vorige generatie, maar kan ik daarmee ook uit de voeten met mijn gedachten kronkel?
Tenzij jullie natuurlijk met zulke goede argumenten komen, waardoor ik ze laat varen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 334,99€ 334,99
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 385,05€ 385,05
1BehuizingenFractal Design Define R6 Tempered Glass Gunmetal€ 130,-€ 130,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 84,91€ 84,91
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX433C16PB3K2/32€ 170,99€ 170,99
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 95,05€ 95,05
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 184,90€ 184,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 250GB€ 74,95€ 74,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.460,84

Alle reacties

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
Sommige onderdelen zijn onnodig duur. Vooral het moederbord, waarom die keuze?

pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC is sneller voor een lagere prijs.

970 evo plus is ook niet nodig. pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB of pricewatch: Intel 660p 1TB zijn meer dan snel genoeg voor gaming.

• smv
DanDGT schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 23:32:
Sommige onderdelen zijn onnodig duur. Vooral het moederbord, waarom die keuze?

pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC is sneller voor een lagere prijs.

970 evo plus is ook niet nodig. pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB of pricewatch: Intel 660p 1TB zijn meer dan snel genoeg voor gaming.
Moederbord, vanwege chipset + de 3 M.2 aansluiting zoals ik had aangegeven :).
M.2 modules, heb ik naar snelheden gekeken, vandaar dat ik die had genomen.
Geheugen, heb ik naast het moederbord gehouden en gekeken welke ondersteund worden. Hiervan de beste van timing vs geld gepakt. Daar kwam deze helaas niet naar voren, maar proberen kan geen kwaad natuurlijk!

Dit is ook reden dat ik om assistentie vraag, in me verhaal... raak overzicht kwijt. :(

[ Voor 9% gewijzigd door smv op 22-12-2019 08:59 ]

• Eugene_85
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2024
@smv

Wat vind je van deze build?

1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 204,90€ 204,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,-€ 49,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 126,-€ 126,-
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 95,05€ 95,05
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,90€ 129,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 62,90€ 62,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.132,74

X570 chip ten opzichte van de X470 heeft niet veel verschil. Belangrijkste is PCI 4.0 voor de videokaart en m.2 ssd. Echter, je hebt een videokaart die geen PCI 4.0 support en PCI 4.0 m.2 ssds zijn nog extreem duur.

Maar met een X570 haal je wel echt het maximale uit je Ryzen 7 en zeker als je op de lange termijn een nog snellere Ryzen 9 3950 erin wil doen.
Waarom 3 m.2 slots? Met 2 kom je al een heel eind en het scheelt je gewoon veel geld. De X570 Aorus Elite van Gigabyte is dan een prima keuze. Dit mobo heeft 2 m.2 slots waarvan 1 met heatsink.

Je processor koeler is extreem goed en heel groot, het kan wel een tandje minder. De Scythe Mugen 5 is ook een fantastische koeler voor een Ryzen 7 3700x en is de helft goedkoper. Hij is zelfs nog iets stiller, want de fans draaien maar 800rpm max.

Geheugen is zo goedkoop op het moment dat het inderdaad loont om 32GB aan te schaffen. Corsair heeft een hele goede prijs/prestatieverhouding en draait op 3200 mhz. Dit is echt snel genoeg en uit veel benchmarks online blijkt dat in de meeste games het weinig tot geen verschil maakt met 3600mhz.

De Samsung 970 evo plus is wel echt overkill, want die snelheid ga je niet merken. Zeker niet in games. De Kingston A2000 is dan een betere optie en is een stuk goedkoper. Je kan dan als derde opslagmedium een 860 EVO kiezen.

In je huidige build zag ik een corsair 650w voeding. Prima keuze al zal je met een 550w ook wel afkunnen. Het is net waar je jezelf het prettigst bij voelt en of je over een paar jaar je videokaart wil upgraden en eventueel CPU.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je hebt tegenwoordig geen SSD meer nodig voor alleen je OS. je kunt gewoon 1TB SSD gebruiken en andere SSD/HDD voor opslag. btw in de praktijk lijkt de stroomverzorging bij X570(GB) beter te zijn met 8+4 pin EPS, dus zul je een voeding moeten zoeken met 2x(4+4 EPS)

(zelf NVMe SSD en Sata)

[ Voor 41% gewijzigd door Hackus op 22-12-2019 12:22 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bekijk deze video ook even:

Een M.2 levert lang niet altijd echt snelheidswinst op. Ik zou er niet meer voor betalen in ieder geval.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• smv
Tsurany schreef op zondag 22 december 2019 @ 12:21:
Bekijk deze video ook even:
[YouTube: M.2 NVME vs SSD vs SSHD vs HDD Game Loading Times]

Een M.2 levert lang niet altijd echt snelheidswinst op. Ik zou er niet meer voor betalen in ieder geval.
Bedankt voor dit mooie filmpje!

• smv
@eugenemolenaar1

Ik was vanmorgen al bezig met aanpssingen, na de eerste feedback die ik had gekregen. Jij hebt alleen een MB er in zitten, die volgend Hardware info aan de minimale eisen voldoet voor een 3800x

Stukje tekst van HwInfo:
De Gigabyte X570 Aorus Elite (gem. 223 euro) is het betaalbaarste bord dat we wel zouden aanraden: veel waar voor je geld met onder meer een ALC1200-audiocodec, een netwerkchip van Intel en een best aardige stroomvoorziening. Wel heeft hij nog enkele prominente nadelen, zoals het ontbreken van een SLI-certificaat en weinig snelle usb-poorten. Een Great Value award is echter op zijn plaats.

Als je wat meer uitgeeft, krijg je daar ook een veel completer X570-moederbord voor terug. De ASRock X570 Extreme4, Gigabyte X570 Aorus Pro en Asus Prime X570-Pro staan vrijwel recht tegenover elkaar: op het moment van schrijven kosten ze gemiddeld allemaal tussen de 275 en 280 euro. ASRock ondersteunt als enige geen SLI en heeft de zwakste stroomvoorziening van het trio. Asus is aanmerkelijk scheutiger met de usb-poorten, zowel qua aantal als snelheid. Ook heeft alleen de Prime X570-Pro een displayport-uitgang. Daar zet Gigabyte tegenover dat je bij de X570 Aorus Pro twee m.2-koelers krijgt in plaats van een, en bovendien is de stroomvoorziening net wat luxer. Het ligt er dus maar net aan wat je belangrijker vindt: Asus en Gigabyte krijgen beide een Excellent Choice award.

Met dit in mijn achterhoofd, is het dan handiger om 60 euro meer neer te leggen voor de Gigabyte X570 Aorus Pro?

Ik heb nu onderstaande gemaakt, aan de hand van de input van jullie.

1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO€ 265,05€ 265,05
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,-€ 49,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 153,-€ 153,-
1Solid state drivesSamsung 860 QVO 1TB€ 96,-€ 96,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.028,04

Vanmorgen mijn oude PC kasten nagelopen. Mijn vrouwtje heeft vorig jaar nog een splinter nieuwe (toen) voeding gekocht. Dit is een 750 Watt voeding en in mijn oude pc zit de RM 650x

Hierdoor heb ik nu mijn voeding weg gelaten. De kasten die ik heb, ben ik helaas niet happy over, dus ik heb toch de huidige er in laten staan.

Ben nu dankzij jullie toch in wat prijs gezakt, de grote hamvraag blijft dan alleen de moederborden, mede dankzij verhaal van HWINFO wat is in hoeverre dat van belang, met optie open houden de 3900x of 3950x misschien er later in te gooien, voor weinig?

Ander opzicht, als ik de 3900x helemaal uit mijn hoofd gooi, wat is dan mooie config in deze?
Ga ik dan in prijs ook zakken?

• smv
Hackus schreef op zondag 22 december 2019 @ 12:17:
Je hebt tegenwoordig geen SSD meer nodig voor alleen je OS. je kunt gewoon 1TB SSD gebruiken en andere SSD/HDD voor opslag. btw in de praktijk lijkt de stroomverzorging bij X570(GB) beter te zijn met 8+4 pin EPS, dus zul je een voeding moeten zoeken met 2x(4+4 EPS)

(zelf NVMe SSD en Sata)
Dit weet ik, maar ik heb liever een aparte "schijf" waar het op staat, mocht deze crashen of iets, dan ben ik niet me opslag kwijt. Ik heb nu ook grotere schijven meerdere partities hoor, maar mijn gevoel vind het fijn om Windows apart te hebben (ondanks niet nodig is).

Tenzij jij met mooie interesante prijzen kan komen. In mijn nieuwe build heb ik de 250gb er uit gehaal, want ik pak mijn oude SSD wel hiervoor en in ijn oude pc doe ik dan de 128 weer in terug (deze heb ik tijdje geleden cloned).

Dus ik heb nu alleen een 1TB SSD erbij gezet :).

Aan iedereen:
M.2 wordt denk ik pas interesant als het ook net zo duur of voordeliger wordt. Zeker als ik bij PCI4 blijft, kan ik nog beter wachten tot daar M.2 voor uit komen, want het is nu inderdaad zonde van je geld om deze er in te prikken.

• Eugene_85
@smv

Ja qua prestaties zullen ze niet verschillen alleen voor 60 euro meer heb je een completer bord. Meer fanheaders, SLI, betere audiochip en nog snellere USB poorten.
Je kan bedenken en dan afstrepen wat je belangrijk vindt. Ga je ooit in SLI gamen? of vind je geluid heel belangrijk of maakt het eigenlijk niet zoveel uit. Qua stroomvoorziening, ja het zal net iets beter zijn, maar met zwaar overclokken ga je daar profijt van krijgen. En een Ryzen 7 3700x, laat staan een Ryzen 9 3900/3950 is al zoo snel dat ik me afvraag of je die processor moet gaan overklokken.
Ik zou 60 euro besparen en voor de ELITE gaan, maar ik kan natuurlijk niet voor jou bepalen wat je moet doen en wat jij belangrijk vindt.

Edit
Ik las bij een aantal reviews op tweakers dat bij de PRO versie de chipset fan soms in de weg zit. Mocht je een hele lange/grote videokaart hebben, kan dit een probleem zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Eugene_85 op 22-12-2019 14:02 . Reden: chipsetfan PRO ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@smv
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO voldoet prima, met onderstaand specs.

https://www.asus.com/us/M...-X470-PRO/specifications/

Dan kun je gewoon 550w voeding gebruiken met de 3700X.(of je genoemde 750w die al in bezit is)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• smv
eugenemolenaar1 schreef op zondag 22 december 2019 @ 13:50:
@smv

Ja qua prestaties zullen ze niet verschillen alleen voor 60 euro meer heb je een completer bord. Meer fanheaders, SLI, betere audiochip en nog snellere USB poorten.
Je kan bedenken en dan afstrepen wat je belangrijk vindt. Ga je ooit in SLI gamen? of vind je geluid heel belangrijk of maakt het eigenlijk niet zoveel uit. Qua stroomvoorziening, ja het zal net iets beter zijn, maar met zwaar overclokken ga je daar profijt van krijgen. En een Ryzen 7 3700x, laat staan een Ryzen 9 3900/3950 is al zoo snel dat ik me afvraag of je die processor moet gaan overklokken.
Ik zou 60 euro besparen en voor de ELITE gaan, maar ik kan natuurlijk niet voor jou bepalen wat je moet doen en wat jij belangrijk vindt.

Edit
Ik las bij een aantal reviews op tweakers dat bij de PRO versie de chipset fan soms in de weg zit. Mocht je een hele lange/grote videokaart hebben, kan dit een probleem zijn.
Dit is dan wel inderdaad zonde om daarvoor 60 euro in de sloot te gaan gooien. Betreft audio is het voor mij wel een raadsel, want er is echt niks, maar dan ook niks te vinden over realtek audio chips en verschillen etc...

Ik heb ook nog altijd die xonar phoebus audio kaart, maar ik weet dus niet of die nog van deze tijd is.

• Eugene_85
@Verwijderd

Tegenwoordig zitten op X470 en X570 moederborden echt prima audiochips.

Je hebt altijd nog de mogelijkheid, mits je speakers dit ondersteunen, om via SPDIF aan te sluiten. Dan is het geluid sowieso digitaal en komt het echt op de kwaliteit van de speakers aan.

Geluidskaart die je nu gebruikt is niet meer nodig dan.

Verwijderd

"Zo stil mogelijk, maar mijn pc hoeft geen kachel te zijn kwa uitstoot."

Je weet dat warmte niet zomaar verdwijnt he? 93% van de stroom die jij in je CPU duwt komt er als warmte uit op welke wijze dan ook. De koeling maakt niets uit zolang er geen rook uit komt.

En zolang je de verwarming aan hebt is het energieverlies verwaarloosbaar.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:19
eugenemolenaar1 schreef op zondag 22 december 2019 @ 09:15:
Geheugen is zo goedkoop op het moment dat het inderdaad loont om 32GB aan te schaffen.
Maar waarom loont het om 32GB te nemen? Omdat geheugen momenteel goedkoop is? Het is niet gratis, je betaald er nog steeds voor, maar wat heb je er nou eigenlijk aan? 16GB is echt nog steeds meer dan voldoende voor game rigs, 32GB is handig voor workstations.
eugenemolenaar1 schreef op zondag 22 december 2019 @ 09:15:
Corsair heeft een hele goede prijs/prestatieverhouding en draait op 3200 mhz. Dit is echt snel genoeg en uit veel benchmarks online blijkt dat in de meeste games het weinig tot geen verschil maakt met 3600mhz.
Ja, wanneer je 3200MHz C14 neemt. Echter link je een C16 kitje en in dat geval kan je dus beter 3600MHz C16 nemen want sneller. 3600MHz C16 blijft nog steeds de sweetspot voor AMD Ryzen's FCLK.

• Eugene_85
@JeroenNietDoen

16GB is ook voldoende, maar het is zijn wens staat in topic om 32GB te nemen.

Games worden ook steeds zwaarder. RDR2 vraagt al 12GB als recommended en Half Life 3 dat volgend jaar maart uitkomt vraag 16GB als recommended. Zijn wel 2 hele zware games, maar omdat geheugen dan nu zo goedkoop is kan je nu beter 32GB kopen. Straks wordt het allemaal weer duurder.
Heb je ook nog veel WIndows programma's open staan en je start zo'n zware game dan lukt het allemaal wel, maar gaat op termijn wel beperkt worden.

Voor wat betreft de 3600mhz is dat idd sneller. Al vraag ik mij af in hoeveel fps je dat zal gaan merken. Maar de 3600mhz c16 is dan wel sneller voor ryzen 7 3700x

• Brubs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-11 13:37
eugenemolenaar1 schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:06:
@JeroenNietDoen

Games worden ook steeds zwaarder. RDR2 vraagt al 12GB als recommended en Half Life 3 dat volgend jaar maart uitkomt vraag 16GB als recommended. Zijn wel 2 hele zware games, maar omdat geheugen dan nu zo goedkoop is kan je nu beter 32GB kopen. Straks wordt het allemaal weer duurder.
Heb je ook nog veel WIndows programma's open staan en je start zo'n zware game dan lukt het allemaal wel, maar gaat op termijn wel beperkt worden.

Voor wat betreft de 3600mhz is dat idd sneller. Al vraag ik mij af in hoeveel fps je dat zal gaan merken. Maar de 3600mhz c16 is dan wel sneller voor ryzen 7 3700x
Half Life 3 confirmed!? _/-\o_

Maar recommended betekend alleen dat het aanbevolen is, niet dat het dat daadwerkelijk gaat verbruiken. Want dat ligt doorgaans toch wel een stuk lager. En de half life Alyx, die je bedoeld volgens mij, is de VR editie als ik me niet vergis. Wat mij niet vreemd lijkt dat die veel vraagt van een systeem.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:19
eugenemolenaar1 schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:06:
@JeroenNietDoen

Die had ik gemist. Vervolgens kijkend naar waar die het systeem voor gaat gebruiken :/
Pagina: 1