Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktop samenstellen: advies nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mr Baithoven
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-04-2020
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Studie (incl. regressiemodellen runnen) gaming (O.a. Assassins Creed), niet streamen, kleinschalig videobewerken. Ook zeker multitasken

Wat mag het systeem gaan kosten?
Bij voorkeur rond de €1.000 excl. btw

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee (huidige pc gaat naar iemand anders)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
i7 CPU, 2x8 GB ram, 8gb VRAM

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar een stille computer die niet al te veel inlevert op prestatiegebied, om die reden gekozen voor die case en cpu cooler (zie pcpartpicker link bij volgende vraag) en een flinkere SSD ivm bewegende delen HDD.
Sta open voor andere merken.

Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Dit heb ik zelf 'samengesteld': https://pcpartpicker.com/list/vgtv4n

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stille desktop/laag geluidsniveau

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag jullie advies willen hoe ik mijn huidige 'wishlist' kan veranderen zodat het rond mijn budget komt. De prijzen in pcpartpicker zijn niet relevant: ik heb de betreffende hardware gezocht op andere sites die wel in NL bezorgen, zie afbeelding:
https://imgur.com/8Zavmr9

FYI: ik ben geen IT-goeroe. Ik heb redelijk wat research gedaan en reviews gelezen op diverse websites en op basis daarvan de samenstelling gemaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Mr Baithoven op 21-12-2019 17:48 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
Externe lijstjes zijn niet toegestaan. Met Handleiding Pricewatch maak je een mooi lijstje. Kijk dan ook eens naar Ryzen 7 3700X op een B450 Max bord met 2x8GB Crucial ram.

SSD naar een SX8200 Pro 1TB en als voeding een Bitfenix Formula Gold 450w want 750w heb je in de verste verte niet nodig.

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-11 13:03
In bijna alle gevallen gaat een Ryzen 3700x sneller zijn voor jou workloads. Je kan ook flink besparen en voor een 3600 gaan. De i5 die daar tegenover staat komt niet in de buurt qua performance.

Op wat voor resolutie en framerate wil je gamen? Voor 1080p 60hz is de huidige gpu ruim overkill, terwijl voor 1440p of 144hz hij juist tekort schiet. Staar je ook niet blind op vram. Voor alles minder dan 4k is 6GB voldoende voorlopig.

Voor SSD loont het om te kiezen voor een NVME variant, zoals hierboven genoemd.

• Mr Baithoven
Uszka schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:50:
Externe lijstjes zijn niet toegestaan. Met Handleiding Pricewatch maak je een mooi lijstje. Kijk dan ook eens naar Ryzen 7 3700X op een B450 Max bord met 2x8GB Crucial ram.

SSD naar een SX8200 Pro 1TB en als voeding een Bitfenix Formula Gold 450w want 750w heb je in de verste verte niet nodig.
Bedankt voor je reactie!
Doel je met de SX8200 Pro op die van 'ADATA'? want die vind ik maar die is duurder dan degene die ik in het lijstje heb staan.

• Uszka
Mr Baithoven schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 22:37:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Doel je met de SX8200 Pro op die van 'ADATA'? want die vind ik maar die is duurder dan degene die ik in het lijstje heb staan.
Klopt, maar die is wel stukken beter. Daarentegen bespaar je enorm op de cpu door een Ryzen 7 3700X te pakken. Ook op de voeding wordt geld bespaart terwijl de kwaliteit en prestaties beter zijn. Zo krijg je meer balans in het systeem.

• Mr Baithoven
Uszka schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 22:44:
[...]

Klopt, maar die is wel stukken beter. Daarentegen bespaar je enorm op de cpu door een Ryzen 7 3700X te pakken. Ook op de voeding wordt geld bespaart terwijl de kwaliteit en prestaties beter zijn. Zo krijg je meer balans in het systeem.
De Ryzen 7 3700X is maar circa €40,- goedkoper dan de Intel i7 voor zover ik kan zien?
Als ik de Ryzen 5 3600 vergelijk is die inderdaad wel flink goedkoper (zo'n €150). Dat brengt wel een 'nieuwe' vraag met zich mee: is 2 kernen minder (8 -> 6) het waard wanneer het cache stijgt van 16 naar 32?

• Eugene_85
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2024
@Mr Baithoven

Gezien je wens zou ik een Ryzen 7 3700x nemen. Deze presteert zeer goed op gebied van multitasking en heeft 8 cores. Ik zou dan een RX5700 nemen in plaats van een 2060. Die is iets goedkoper, maar presteert ook fantastisch goed. Betere prijs/prestatieverhouding.

Qua voeding ben ik zelf fan van modulaire voedingen, want je kan de kabels dan veel beter weg werken. 550w is iets zwaarder, maar je voeding wordt daardoor minder belast. Ook zit er op deze voeding 10 jaar garantie.

Het komt er dan ongeveer zo uit te zien.

Wel iets duurder dan 1000 euro, maar de Ryzen 7 3700X ipv van de 5 3600 gaat denk ik in jouw geval wel veel schelen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 334,99€ 334,99
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 110,90€ 110,90
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 Pulse€ 383,50€ 383,50
1BehuizingenFractal Design Focus G Zwart€ 48,08€ 48,08
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 61,-€ 61,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 86,42€ 86,42
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.154,79

• Uszka
Voor 335 koop je een 3700X. De 9700F heb je voor 392 in je Excel sheetje staan. Dat scheelt bijna 6 tientjes.
En koop niet zoveel bij Coolblue. Dat drijft de prijs alleen maar op.

• Mr Baithoven
Wederom bedankt voor jullie reacties.
Wanneer ik de compatability check krijg ik het volgende:
1e* Warning!Some AMD B450 chipset motherboards may need a BIOS update prior to using Matisse CPUs. Upgrading the BIOS may require a different CPU that is supported by older BIOS revisions.
2e* Note:The motherboard M.2 slot #1 shares bandwidth with SATA 6.0 Gb/s ports. When the M.2 slot is populated, two SATA 6.0 Gb/s ports are disabled.

Ik lees wel dat het betreffende moederbord geen BIOS update vereist. Klopt dit?
De 2e opmerking (de note) snap ik niet. Weten jullie wat hiermee wordt bedoeld?
Alvast bedankt!

• Jordieke
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-03-2023
Bij de 1ste opmerking kan ik je helaas niet helpen. Maar bij de 2de wel. Deze opmerking betekent namelijk dat de M.2 poort bandwijdte ook gebruikt wordt door 2 SATA aansluitingen van 6 GB. De M.2 slot wordt gebruikt voor sommige SSD's (niet in jouw geval, jouw SSD gaat doodmiddel van de SATA poort). In de note staat dat als de M.2 poort gebruikt wordt de SATA poorten uitgeschakeld worden. Voor jou build dus geen probleem. Maar hou hier dan wel in de toekomst rekening mee dat je geen SSD kan halen die doormiddel van M.2 poort gaat.

• Mr Baithoven
Jordieke schreef op maandag 23 december 2019 @ 00:45:
Bij de 1ste opmerking kan ik je helaas niet helpen. Maar bij de 2de wel. Deze opmerking betekent namelijk dat de M.2 poort bandwijdte ook gebruikt wordt door 2 SATA aansluitingen van 6 GB. De M.2 slot wordt gebruikt voor sommige SSD's (niet in jouw geval, jouw SSD gaat doodmiddel van de SATA poort). In de note staat dat als de M.2 poort gebruikt wordt de SATA poorten uitgeschakeld worden. Voor jou build dus geen probleem. Maar hou hier dan wel in de toekomst rekening mee dat je geen SSD kan halen die doormiddel van M.2 poort gaat.
Maar als ik het advies volg van hierboven en voor de andere SSD ga (de "ADATA XPG SX8200 Pro NVME 1TB M.2 SSD" is dat wel het geval toch?
Edit: en levert dit problemen op?

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-11 10:41
Mr Baithoven schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:02:
[...]

Maar als ik het advies volg van hierboven en voor de andere SSD ga (de "ADATA XPG SX8200 Pro NVME 1TB M.2 SSD" is dat wel het geval toch?
Edit: en levert dit problemen op?
Die kun je gewoon gebruiken in de m.2 poort, maar dan schakelen 2 sata poorten uit omdat de m2 poort die bandbreedte gebruikt.

Kortom: of je kan 2 sata poorten gebruiken of 1 m2 poort. Er zitten in totaal 6 sata poorten op jouw moederbord, dus mocht je de m2 gebruiken (wat een stuk sneller is), dan heb je er nog 4 over. Dus alleen als je veel opslag gebruik kun je er beter niet voor kiezen, want dan kun je 6 schijven aansluiten, met gebruik van die m.2 SSD in totaal 5.

• Eugene_85
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2024
@Mr Baithoven

Wat betreft deze melding:
1e* Warning!Some AMD B450 chipset motherboards may need a BIOS update prior to using Matisse CPUs. Upgrading the BIOS may require a different CPU that is supported by older BIOS revisions.

De Tomahawk MAX is out of the box compatible met de Ryzen 7 3700x. Van te voren geen BIOS update nodig.
Pagina: 1