Beeld op tweede scherm naast laptop stottert bij gamen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-10 14:21
Goedemiddag,

Laat ik beginnen met zeggen dat ik vans software best iets weet, maar dat hardware echt niet mijn ding is. Ik heb al wat gezocht op internet, maar ben bang dat ik ook niet helemaal de juiste termen weet te vinden, dus daarom nu maar een nieuw topic.

Ik heb een redelijk recente laptop https://www.coolblue.nl/p...-pavilion-17-ab300nd.html met daarin een NVIDIA GeForce GTX 1050. Als ik op mijn laptop zelf aan het gamen ben gaat het prima. Speel vooral racespellen, mocht dat iets uitmaken, maar in elk geval dan geen probleem.

Als ik vervolgens een tweede scherm aan de laptop koppel en daarop ga spelen dan begint het beeld te stotteren. Het scherm is verbonden met VGA kabel en een verloopje van vga naar usb, maar ook met een scherm dat hdmi is aangesloten doet het probleem zich voor.

Als ik iets anders doe als gamen is het geen enkel probleem om er één of twee extra schermen aan te hangen.

Heb inmiddels de drivers van de videokaart geupdate, maakt geen verschil en een nieuwe versie van Geforce Experience installeren ook niet.

En nu heb ik dus een paar vraagjes:
- Is het naar jullie idee logisch dat het scherm gaat stotteren?
- Is er iets aan te doen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je je laptop scherm uitzet?

Ik heb het als ik tv kijk via de laptop op mijn tv
Soms een stotter, soms een trage beweging. En dat stopt wanneer ik het scherm van de laptop uitzet. En puur de tv gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:26

Nemesizz

Untouchable

Nu weet ik niet zeker hoe het zit bij jouw betreffende laptop, maar er zijn (helaas) aardig wat laptops waarvan de snelle GPU (meestal nVidia, maar soms ook een AMD Radeon) alleen een signaal stuurt naar het interne scherm (laptopscherm).
Externe schermen (dus via VGA/HDMI/enz) worden dan vaak aangestuurd door de IGP (interne videochip van de Intel processor), en die is in de meeste gevallen niet geschikt voor games.

Dat zou kunnen verklaren waarom alleen games problemen geven (is de IGP niet voor geschikt), en andere dingen geen problemen geven (video weergave of 2d beeld heeft zo'n ding geen moeite mee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:48
Welk scherm gebruik je?

Als het een resolutie hoger dan 1440p is, dan krijg je maar 30 hz te zien, dus is het logisch dat het stottert (externe HDMI-aansluiting doet namelijk meestal maar HDMI 1.4.)

Een USB naar VGA-adapter betekent dat alle data door USB moet waarbij een chip het USB-signaal omzet naar HDMI. Sowieso is de maximale bandbreedte van USB 3.0 maar de helft van HDMI 1.4.

En het is de vraag of de gpu in je cpu dan niet aangesproken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-10 14:21
Resolutie is van het scherm is 1920 x 1080, maar in combi met de usb naar vga adapter is het dan dus in elk geval logisch begrijp ik en de kans is dus groot dat de videokaart heel niet het tweede scherm aanstuurt dus ook dan is het logisch.

Dus dan zal het of gamen op een laptop worden of nog eens op zoek naar budget voor een vaste pc waarmee ik dan op een wat groter scherm kan gamen.

Bedankt in elk geval voor jullie reacties!