Is het mogelijk om DNS te gebruiken voor 1 specifiek macadre

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 11:35
Beste Tweakers,

Ik heb een LG OLED E8 tv die draadloos is verbonden met een pricewatch: Netgear R7800 Nighthawk X4S - AC2600 Router

Nu neem ik ook een VPN dienst af. Van de VPN provider krijg heb ik een DNS adres gekregen waarmee ik geo restrictie zou kunnen omzeilen. Op mijn tv heb ik ingesteld dat de tv verbinding moet maken met het DNS adres dat ik van mijn vpn provider heb gekregen.

Echter lijkt dit niet te werken, de geo restrictie blijft intact. De klantenservice van mijn vpn provider zegt dat ik kan proberen om op mijn router de dns adressen te wijzigen naar de geleverde dns-adressen van de vpn provider. Alleen ik wil niet dat al mijn verkeer (PC, mobiel etc) via de dns van mijn vpn provider gaat.

Kan ik op een of andere manier ervoor zorgen dat mijn router alleen mijn tv verbindt met de DNS van mijn VPN provider?

Hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is want heb van netwerken niet veel kaas gegeten :$

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:29

FreakNL

Well do ya punk?

Met alleen dns server ben je er niet, het verkeer moet via je VPN lopen.

Oplossingen:
1) Koop een router met een VPN client aan boord en configureer dat al je verkeer via VPN moet lopen
2) Koop een 2e router met een VPN client aan boord en zet deze achter je hoofdrouter en zet je TV achter je 2e router. Configureer op die 2e router dat alles via VPN moet lopen.
3) koop een router die vlans snapt en een VPN client heeft (Tomato, dd wrt etc). Zet de vpn op op een apart VLAN en zet je tv (en evt andere devices) op dat VLAN.

Ik heb ook een soort van oplossing 3, behalve dat ik een VM (pfsense) heb die met zijn wanpoort in mijn gewone lan zit. Er wordt door die VM een VPN opgezet naar een VPN provider en dat NAT de VM naar een bepaald VLAN. Ik kan bedrade devices op dat VLAN zetten en ik zend dat VLAN ook nog eens uit via een apart SSID...

VLAN oplossing is het mooist, maar voor de leek is oplossing 2 wellicht het best.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 21-12-2019 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:36
Makkelijkste manier om je probleem op te lossen is om je TV een fixed IP te geven. Kan je ook meteen de DNS-server op de TV instellen. Mocht het dan nog niet niet werken, dan even een routing rule in je router plaatsen, routing rule maken op je router om de traffic van dat IP (of netwerk <ipadres van tv/32> uiteraard) naar de VPN te sturen, en een 2e rule die alle andere traffic naar de gateway van je ISP toe stuurt.
Hoef je ook niet te rommelen met DHCP adresseringen via VLANs. Voegt in dit geval namelijk heel weinig voor je toe.
Kan vermoedelijk al wel met de router die je nu gebruikt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:33
@FreakNL dit is bij Netflix niet zo, die kijken met de login etc naar je geo locatie, de videostream checken ze niet. Zo'n aangepaste dns server werkt hierdoor prima.

Topic starter, waarom test je het niet even uit om het dns adres in je router te zetten? Ik snap dat je je dns verkeer niet via die service wil laten lopen, maar je kan het toch wel even testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Afhankelijk van je DHCP server kunnen sommige DHCP servers per reservering een andere DNS configuratie meegeven.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.