Potmeters Van Medevoort MA222 versterker vervangen vraagje.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-03 12:00
Beste mensen,

Ik wil graag voor mijn Van Medevoort MA222 versterker (van ongeveer 1994) de Alps blue potmeter vervangen in een met weerstanden gemaakte stappenverzwakker, omdat deze echt beter schijnen te zijn, dan de Alps.
Mijn vraag is:
Welke moet ik nemen (ik koop ze bij Aliexpress), kant en klaar.
Of moet ik gewoon de Alps aanhouden ?
Waar moet ik op letten bij aankoop ?

Nou zitten er ook 2 potmeters in, die elk ieder de luidspreker volume apart aansturen.
Bij draaien hoor je wat gekraak. Dit is niet terug te horen bij het muziek luisteren, maar ideaal lijkt het me niet...

Deze zijn van Radiohm (47K), zie foto.
Wat moet (kan) ik daarvoor in de plaats nemen ?
Waar moet ik dan op letten, bij aankoop van nieuwe potmeters ? (welke waardes) mono, stereo, 3 pootjes ?

Bij de Alps, is dat 2 x 50 K Ohm ? Waar staat 514t voor ?

Is bij de opdruk van de Alps ?:
1 = signaal in
2 = signaal uit
3 = massa ?

Ik hoor het graag. _/-\o_

(Ik ben geen elektronicus, laat staan, dat ik iets van schakelingen af weet, maar kan wel goed de soldeerbout ter hand nemen).

Hier wat foto's van het e.e.a.:

https://myalbum.com/album/JjfWfAZ9MuTk
https://myalbum.com/album/H2jbzrHr9qsj
https://myalbum.com/album/nUhbcFD5WH9m

[ Voor 11% gewijzigd door Dixie op 21-12-2019 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:17
Ik ken de discussie over gewone potmeters versus weerstand-schakelaars. De pot in de van meerdervoort is echter een erg mooi exemplaar. Ik verwacht dat je hoogstens de klank kwaliteit evenaart met het nieuwe exemplaar. Ik zou daar niets aan doen.
De losse pots van radiohm lijken me eerder voor het instellen van de ruststroom. Afblijven dus. Daar kun je je versterker mee slopen.

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 21-12-2019 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Als ik de Radiohms, voor de potmeters vervang, die dezelfde waarden hebben, dan sloop ik er toch niks mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Als je daarna de correcte ruststroom weer instelt niet nee. Moet je die wel even opzoeken in het reparatiehandboek en de juiste meetpunten opzoeken.

Maar ik weet zeker dat het vervangen van deze potmeters voor het geluid niets oplevert.
Ik begrijp uit de OP dat je er al aan gedraaid hebt. Daarmee heb je de versterker waarschijnlijk al ontregeld. Beter laat je bij van medevoort de versterker opnieuw afregelen.
http://www.vanmedevoortaudio.nl/nl-contactservice.html

Zie hieronder

[ Voor 54% gewijzigd door blissard op 22-12-2019 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
blissard schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:40:
Als je daarna de correcte ruststroom weer instelt niet nee. Moet je die wel even opzoeken in het reparatiehandboek en de juiste meetpunten opzoeken.

Maar ik weet zeker dat het vervangen van deze potmeters voor het geluid niets oplevert.
Ik begrijp uit de OP dat je er al aan gedraaid hebt. Daarmee heb je de versterker waarschijnlijk al ontregeld. Beter laat je bij van medevoort de versterker opnieuw afregelen.
http://www.vanmedevoortaudio.nl/nl-contactservice.html
Ik heb alleen aan de knoppen aan de voorkant gedraaid (daar zijn ze toch voor ;) ) En niets op de print o.i.d. Dus kan ik niets mee ontregeld hebben. En een reparatiehandboek is er niet en dat zal Van Medevoort ook nooit geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:45
Laat je niet bang maken door Blissard. De twee afzonderlijk werkende, traploze l/r regelaars vervullen drie functies: 1. als balansregelaars, 2. voor de verdere fijnregeling en een nog nauwkeuriger regelbereik met de grote volumeregelaar en 3. om het signaal naar de eindversterkers (en dus de luidsprekers) uit te schakelen bij gebruik van een hoofdtelefoon.

Een wat bijzondere constructie, maar zeker dus niet een waarmee je de boel ontregelt. Vervangen voor gelijksoortige exemplaren is het beste advies. Deze moet je hebben voor vervanging van de ALPS: https://nl.aliexpress.com...ApBLEALw_wcB&gclsrc=aw.ds. De radiohms kun je evt ook gewoon reinigen met gedenaturaliseerde alcohol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Coinman heeft geheel gelijk, maar Blissard maakt een goed punt. De service van medevoort is gewoon goed en als er een probleem is en je niet erg goed weet wat je moet doen (en met excuses voor de TS, daar lijkt het op) is dat een zeer goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Dixie schreef op zondag 22 december 2019 @ 12:00:
[...]

Ik heb alleen aan de knoppen aan de voorkant gedraaid (daar zijn ze toch voor ;) ) En niets op de print o.i.d. Dus kan ik niets mee ontregeld hebben. En een reparatiehandboek is er niet en dat zal Van Medevoort ook nooit geven.
Oh, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Dacht dat dit potmeters op de print waren. Zoals @coinman63 ook al zegt, is er dus niets aan de hand.

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 22-12-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
coinman63 schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:52:
Laat je niet bang maken door Blissard. De twee afzonderlijk werkende, traploze l/r regelaars vervullen drie functies: 1. als balansregelaars, 2. voor de verdere fijnregeling en een nog nauwkeuriger regelbereik met de grote volumeregelaar en 3. om het signaal naar de eindversterkers (en dus de luidsprekers) uit te schakelen bij gebruik van een hoofdtelefoon.

Een wat bijzondere constructie, maar zeker dus niet een waarmee je de boel ontregelt. Vervangen voor gelijksoortige exemplaren is het beste advies. Deze moet je hebben voor vervanging van de ALPS: https://nl.aliexpress.com...ApBLEALw_wcB&gclsrc=aw.ds. De radiohms kun je evt ook gewoon reinigen met gedenaturaliseerde alcohol.
Nou zie ik dat je Alps types hebt in 6 en in 8 pootjes. Wat is het verschil ? (het is toch beide stereo ?).
Er schijnen ook "fake" Alps potmeters op Alieexpress te koop te zijn. Want de originele kosten +/- €30.00.

Ik weet ook niet of de Radiohms potmeters gesloten of open types te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:45
Je moet de ALPS 6pins hebben (die met 8 heeft ook nog een ingebouwde schakelaar) - zie 3 - 2 - 1 aanduiding op de pot. (mijn link verwees je dus naar de verkeerde - 8-pins variant). Wil je zeker zijn van geen namaak, dan zou ik op Conrad.nl bestellen.

De Radiohm pots zijn van het gesloten type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Oke, bedankt voor de tip !
De Radiohm's kan ik dus niet "reinigen", gezien ze geheel gesloten zijn.
Pagina: 1