Onduidelijkheid over licentie van HomeKit ADK

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenslootweg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-08 13:36
Artikel: nieuws: Apple maakt HomeKit ADK opensource

Hierin staat:
Volgens Apple kunnen ontwikkelaars de opensource-adk voor HomeKit gebruiken om niet-commerciële smarthome-accessoires te maken, zoals voor prototyping en thuisgebruik. Voor commerciële accessoires met HomeKit-ondersteuning moeten gebruikers nog altijd een betaalde licentie nemen, als onderdeel van Apples MFI-programma.
Echter is dit onjuist en/of onduidelijk; de Apache-licentie waaronder de code vrijgegeven is, staat commercieel gebruik wel toe; en uberhaupt maakt het verbieden van commercieel gebruik een ding niet langer open-source (aangezien een basisvoorwaarde voor "open-source" is dat er geen beperkingen op het type gebruik zijn, zie punt 6 hier).

Ik vermoed dat hier twee dingen door elkaar gehaald worden; 1) de licentie van de code zelf (die commercieel gebruik wel toestaat), en 2) een of ander distributieprogramma van Apple (dat commercieel gebruik niet toestaat, en builds met de open-source library ook niet toelaat). Ik ben niet heel bekend met Apple-dingen, maar dat lijkt me de meest logische verklaring, gezien wat ik er wel van weet...

Lijkt me wel nuttig om nog even te verduidelijken hoe dat precies zit :)

cc @Olaf