Dolby Atmos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland Kemp
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-05-2023
Beste

Wie kan mij helpen.

Ik wil mijn thuis bioscoop ervaring verbeteren daardoor heb ik al diversen hardware aangekocht om Dolby Atmos te kunnen beluisteren thuis.
Echter tot op heden lukt dit alleen met mijn Blu-Ray speler [Panasonic DMP BDT 120] die zonder moeite een BD met Dolby Atmos afspeeld via mijn home cinema set van Onkyo HT R693 waarbij tijdens het afspelen duidelijk in het display te zien is dat het Dolby Atmos is.

Aangezien ik met mijn tijd wens mee te gaan wil ik geen BD meer kopen maar via streaming diensten zoals Netflix, Disney plus, Amazon, Pathe thuis, enz, enz. mijn films kunnen bekijken/beleven [met Dolby Atmos]. Echter tot op heden lukt dit niet.

zelfs na het aankopen van Nvidia Shield [bij de instelling kun je wel degelijk DA selecteren], krijg ik geen DA geluid wel gewoon Dolby surround [althans dat verteld mijn display op de reseiver] ook het geluid is geen DA [ik heb het vergelijk gehoord met mijn BD]
Ik heb de kabels al verwisseld met die van mijn BD, maar dat geeft geen beter resultaat.

Ik heb mijn internet via glasvezel [download 95.4Mbps upload 113Mbps]
Ik heb er geen probleem mee om een investering te doen als dat de oplossing biedt, maar tot op heden zie ik nog geen techniek oid wat dit probleem oplost.

Graag hoor ik van iemand wat de oplossing zou zijn dan kan ik dit in overweging nemen afhankelijk van de kosten. Als het antwoord is dat de huidige streaming diensten dit in werkelijkheid niet kunnen/willen dan kan ik mijn zoeken staken.

Ik ben heel benieuwd.
Groet
Roland.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 21:03
Welke Nvidia Shield heb je? Binnen Netflix is er een beperkt Dolby Atmos aanbod, binnen Disney+ is het uitgebreider maar werkte het tot voor twee weken geleden nog niet. Die functionaliteit komt op korte termijn beschikbaar heeft Nvidia aangegeven. Maar bij de Nvidia Shield moet je dan wel de 2019 editie hebben, zie ook het Nvidia Shield topic. Ik geloof dat binnen Netflix oa Bright (die film met Will Smith) beschikt over Dolby Atmos, hoewel niet de soundtrack niet heel indrukwekkend is.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Bij netflix moet het hoogste abbonement hebben met 4k meen ik.
En een film moet het ondersteunen niet alle films hebben atmos geluid.
Een xbox one, win 10 pc de shield 2019 en lg tvs ondersteunen atmos.
Heb je die niet gaat het gewoon niet werken

[ Voor 30% gewijzigd door Goofy1978 op 21-12-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland Kemp
Wat betreft de Nvidia shield, heb ik pas gekocht. [dit is niet de nieuwste Shield eind 2019] Echter wat ik al schreef als je bij de instellingen kijkt kun je DA activeren. Echter levert dit geen positief resultaat, ook niet bij D+.
Wat de films betreft weet ik wel welke films in atmos zijn.
Ook heb ik getracht met 4K van Netflix [Okja bv. ] heeft ook geen resultaat.

Als het alleen met de nieuwste shield zou gaan ben ik wel bereid deze te kopen, maar ik ben er nog niet van overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 22:12
Hoe zit alles aangesloten? Hoe zitten bijvoorbeeld je BR speler en TV aangesloten op je versterker?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Het werkt bij mij met de xbox one x en pc met win 10.
The witcher en bijna alle series van marvel hebben atmos op netflix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland Kemp
Shield, BD, en TV Box gaan eerst met een HDMI kabel naar de versterker en dan met HDMI naar de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-09 00:44
Heb je Jack Ryan op Amazon Prime al geprobeerd? De Shield TV (in ieder geval de oude versie) ondersteunt geen Atmos op Netflix. Netflix gaat heel erg gierig om met welke toestellen ze toestaan Atmos te ontvangen en de oude Shield hoort hier niet bij. De Xbox, PC (zoals eerder gemeld) en Apple TV hebben het wel.
Of de nieuwe Shield wel Atmos op Netflix heeft of men het heeft over globale ondersteuning (wat de oude Shield ook heeft) weet ik niet.

Ik had dit probleem zelf ook toen ik upfiring speakers had gekocht en dit was online de conclusie. Het is een discussie die al jaren aan de gang is 'waarom ondersteunt de Shield TV geen Atmos op Netflix' en er is nog niks veranderd.

Aangezien ik zelf geen films op m'n NAS heb met Atmos soundtrack (Kodi en Plex ondersteunen het geloof ik wel gewoon) bleef voor mij alleen Amazon Prime over om te kijken of het aan de instellingen lag of aan Netflix en Jack Ryan is een serie die 100% zeker een Atmos soundtrack heeft. Dit kwam ook gewoon door, dus het lag hier (zoals vrijwel altijd) aan Netflix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Roland Kemp schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:38:
Shield, BD, en TV Box gaan eerst met een HDMI kabel naar de versterker en dan met HDMI naar de TV.
Wat voor TV heb je?

De oudere shield ondersteund dus zoals gezegd geen Atmos helaas.
Een Apple TV 4k ondersteund ook Atmos via Netflix en Amazon etc.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:32
Dolby atmos demo bestand downloaden en kijken of je het dan in je scherm krijgt.

Dan weet je iig zeker dat het atmos os

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-01 09:25
SgtElPotato schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:40:
[...]

Wat voor TV heb je?

De oudere shield ondersteund dus zoals gezegd geen Atmos helaas.
Een Apple TV 4k ondersteund ook Atmos via Netflix en Amazon etc.
De TV zou er niet toe moeten doen als de boel is aangesloten zoals TS beschrijft.
Met de juiste content/bron en de juiste hardware van bron tot output naar de speakers moet het lukken.
Ik heb een vergelijkbare situatie; Shield rechtstreeks aangesloten op de Atmos receiver. Kodi op de Shield met de juiste instellingen (pass-through etc) geeft Atmos keurig door, met de juiste content. Via Netflix en andere diensten heb ik nog geen Atmos uit de Shield gekregen. Daar wordt nog aan gewerkt begreep ik.

Education is important but big biceps are importanter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
elboero schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 16:45:
[...]

De TV zou er niet toe moeten doen als de boel is aangesloten zoals TS beschrijft.
Met de juiste content/bron en de juiste hardware van bron tot output naar de speakers moet het lukken.
Ik heb een vergelijkbare situatie; Shield rechtstreeks aangesloten op de Atmos receiver. Kodi op de Shield met de juiste instellingen (pass-through etc) geeft Atmos keurig door, met de juiste content. Via Netflix en andere diensten heb ik nog geen Atmos uit de Shield gekregen. Daar wordt nog aan gewerkt begreep ik.
Mocht je een LG OLED C serie hebben of hoger dan zou je het met de ingebouwde Netflix app kunnen proberen bijvoorbeeld, dat was mijn intentie met de vraag wat voor TV TS zou hebben.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1978
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05:54
Apple tv 4K is de oplossing.. De oudere shield ondersteunt geen atmos en dolby vision. Het zou moeten kunnen met de nieuwste tv's heb je dit niet koop een apple tv. Deze ondersteunt zowel atmos als dolby vision.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 15:47
k1978 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 18:41:
Apple tv 4K is de oplossing.. De oudere shield ondersteunt geen atmos en dolby vision. Het zou moeten kunnen met de nieuwste tv's heb je dit niet koop een apple tv. Deze ondersteunt zowel atmos als dolby vision.
Kun je met de apple tv ook 4k mkv’s afspelen vanaf je nas? Met atmos?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 21:03
k1978 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 18:41:
De nieuwe Nvidia Shield is dus net zo goed een oplossing. Die ondersteunt dit allemaal ook gewoon en dat werkt prima. The Witcher is bijv. in Dolby Vision en Dolby Atmos beschikbaar en wordt bij mij ook als zodanig afgespeeld.

In aanvulling op mede Tweakers, Dolby Atmos via een TV afspelen betekent dat je minimaal eARC nodig hebt om het geluid terug te . Bijv. de OLED 6 series van LG ondersteunen dit niet, zoals de 55B6.

Als je dus de oude Shield hebt en je wil Atmos binnen Netflix (en later Disney+), zul je moeten upgraden. In het Shield topic meen ik weleens gelezen te hebben dat ze via een omweg wel Atmos met Netflix werkend hadden, maar dan volgens mij met Kodi of iets dergelijks als tussenkomst. Als dat werkt, is het de vraag of het ook voor Disney+ gaat werken.

[ Voor 43% gewijzigd door Arjan90 op 21-12-2019 19:19 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 05:29
@Roland Kemp
Met een Apple TV speel je DA af. Ik heb een Applke TV, een Dolby Atmos receiver, de ATV is rechtstreeks op de receiver aangesloten, en ik kan gehuurde films met DA geluid luisteren. Dat klinkt erg goed, en het Dolby Atmos lampje op je receiver gaat branden.

Maar... ik vind de techniek (DA, DD, DTS:X, ...) ondergeschikt aan de kwaliteit van de soundtrack, de receiver en de speakers. Een goed gemixte vette track kan ook met "slechts" DD5.1 super klinken uit een setje goede speakers. Maak DA niet belangrijker dan het is!
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:06:
Kun je met de apple tv ook 4k mkv’s afspelen vanaf je nas?
Zeker, ik doe bijna niks anders dan met Infuse Pro mkv's (2K en 4K) van mijn NAS afspelen. Werkt probleemloos.
Met atmos?
Daar zit een addertje onder het gras.

Apple heeft in al zijn wijsheid bedacht dat Apple Movies en nog een paar anderen (Netflix, ...) Dolby en DTS high definition audio (waaronder Dolby Atmos) uit mogen voeren. Infuse kan dat via een omweg, via meerkanaals PCM. Een HD audiotrack wordt omgezet naar bv 6-kanaals PCM. Dat werkt prima voor DD HD en DTS HD, het enige verschil is dat de Apple TV de omzetting doet ipv de receiver. Echter, DA heeft niet echt kanalen, DA heeft geluid wat ergens geprojecteerd moet worden, het is aan de receiver om (afhankelijk van de kameracoustiek) de juiste speakers aan te sturen. Dat werkt mogelijk niet goed als het geluid al in de Apple TV wordt omgezet.

Maar nogmaals: er zijn meer tracks dan DA tracks, en DA is niet heilig, ik zie dit niet als een showstopper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:28

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Vwb Atmos, dit kan je ook over arc horen, omdat Dolby Atmos als metadata meegestuurd kan worden met een Dolby Digital + track.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland Kemp
Dank allen. ik ben een stuk verder. Dus eigenlijk de nieuwe shield proberen. Want een nieuwe TV is aanmerkelijk duurder.
En het klopt dat DA niet zalig makend is maar dat is wel de reden dat ik deze versterker heb gekocht en mijn kijk plek er naar ingericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elboero
ikweethetbeter schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:32:
@Roland Kemp
Met een Apple TV speel je DA af. Ik heb een Applke TV, een Dolby Atmos receiver, de ATV is rechtstreeks op de receiver aangesloten, en ik kan gehuurde films met DA geluid luisteren. Dat klinkt erg goed, en het Dolby Atmos lampje op je receiver gaat branden.

Maar... ik vind de techniek (DA, DD, DTS:X, ...) ondergeschikt aan de kwaliteit van de soundtrack, de receiver en de speakers. Een goed gemixte vette track kan ook met "slechts" DD5.1 super klinken uit een setje goede speakers. Maak DA niet belangrijker dan het is!

[...]

Zeker, ik doe bijna niks anders dan met Infuse Pro mkv's (2K en 4K) van mijn NAS afspelen. Werkt probleemloos.

[...]

Daar zit een addertje onder het gras.

Apple heeft in al zijn wijsheid bedacht dat Apple Movies en nog een paar anderen (Netflix, ...) Dolby en DTS high definition audio (waaronder Dolby Atmos) uit mogen voeren. Infuse kan dat via een omweg, via meerkanaals PCM. Een HD audiotrack wordt omgezet naar bv 6-kanaals PCM. Dat werkt prima voor DD HD en DTS HD, het enige verschil is dat de Apple TV de omzetting doet ipv de receiver. Echter, DA heeft niet echt kanalen, DA heeft geluid wat ergens geprojecteerd moet worden, het is aan de receiver om (afhankelijk van de kameracoustiek) de juiste speakers aan te sturen. Dat werkt mogelijk niet goed als het geluid al in de Apple TV wordt omgezet.

Maar nogmaals: er zijn meer tracks dan DA tracks, en DA is niet heilig, ik zie dit niet als een showstopper.
Samenvattend: nee dus, een AppleTV speelt via Infuse geen eigen (!) Atmos content af zonder hier eerst iets mee te doen. Apple en Infuse zijn nog niet dusdanig tot elkaar gekomen dat dit lukt. Dus buiten de genoemde streaming diensten kan dit gewoon niet zoals TS dit wil.
Daarnaast kan het natuurlijk zo zijn dat pure DA wel heilig is voor sommige anderen die zelf bepalen wat ze belangrijk wensen te vinden.

Zoals Arjan90 ook benoemt. De nieuwe Shield kan het allemaal. Speelt alles af, ook Dolby Atmos zonder trucage. Aangezien TS aangaf dat investeren in hardware geen probleem is, zou ik hem dan ook dat aanraden.

Edit: ikweethetbeter doet zijn naam eer aan ;) en daarom Fusion gewijzigd in Infuse. Voor de rest blijf ik bij mijn verhaal.

[ Voor 7% gewijzigd door elboero op 21-12-2019 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 05:29
@elboero
Een Apple TV 4(K) speelt native Dolby Atmos van legale bronnen af, zonder dat het DA signaal in de Apple TV bewerkt wordt.

Wil je je eigen content afspelen, dan gaat dat het beste met Infuse Pro (dus geen Fusion, beter opletten bij het overtikken). Infuse kan geen DA afspelen zonder het te bewerken.

Samenvattend: een Apple TV speelt Dolby Atmos content probleemloos af. Het DA lampje op de receiver gaat branden. Dat wil de TS. Punt.

De vraag van JAHRASTAFARI (dus niet de TS) was of er ook "eigen" (is meestal illegale) content met DA kan worden afgespeeld. Het antwoord is: ja, dat kan, maar het signaal wordt geconverteerd naar meerkanaals PCM, het DA lampje op je receiver gaat niet branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 15:47
ikweethetbeter schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 22:24:
@elboero
De vraag van JAHRASTAFARI (dus niet de TS) was of er ook "eigen" (is meestal illegale) content met DA kan worden afgespeeld. Het antwoord is: ja, dat kan, maar het signaal wordt geconverteerd naar meerkanaals PCM, het DA lampje op je receiver gaat niet branden.
Welke speler zou ik dan moeten hebben? De nieuwe shield pro schijnt weer framerate problemen te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
JAHRASTAFARI schreef op zondag 22 december 2019 @ 11:08:
[...]
Welke speler zou ik dan moeten hebben? De nieuwe shield pro schijnt weer framerate problemen te hebben?
Ik denk dat een xbox one x nog het handigst is, je kan er kodi op zetten atmos werkt bij alle content en je hebt gelijk een 4k blu ray player :)

Based on our testing, some H.265 files like in 12bit can't play via Xbox One properly

Al weet ik niet of de shield wel 12bit h265 codec aan kan.

http://www.video-pedia.co.../play-h265-on-xbox-one-x/

[ Voor 21% gewijzigd door Goofy1978 op 22-12-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
@JAHRASTAFARI
Ik zou het dan toch ook houden bij een Shield Pro. Hier kunnen naast Kodi nog meer apps op, je bent volledig vrij in wat je er mee wilt. Voor de rest speelt de Shield alles af van elke gewenste bron, zonder dat daarbij ook maar iets geconverteerd hoeft te worden en het gevoel je bekruipt dat je toch naar iets anders zit te luisteren dan wat je wilt horen. Je bent daarmee dan dus veel flexibeler dan een Apple TV.

@Roland Kemp
Welke keus heb je nu gemaakt? Ben toch wel benieuwd, omdat je aangeeft dat je je Shield onlangs hebt aangeschaft en ook gewoon DA kon instellen (mijn Shield heb ik een maandje geleden aangeschaft en werkt uitstekend met DA). Ik vermoed dan ook dat het daarmee wel gewoon moet lukken mits aan alle andere voorwaarden wordt voldaan om DA te kunnen luisteren. En die voorwaarden zijn in de basis ook aanwezig, omdat je aangeeft dat het via je Blu-Ray speler wel lukte. Dus het kan dan alleen nog mis gaan op de Shield of op de bron (bestand/dienst).

[ Voor 50% gewijzigd door elboero op 23-12-2019 08:12 ]

Pagina: 1