Toon posts:

Capaciteit omvormer icm zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 8 zonnepanelen op mijn dak met een totaal vermogen van 2280 Wattpiek. De omvormer is een SMA Sunnyboy 1,5 die een totaal vermogen kan leveren van 1600 watt. Ik ben een leek wat dit betreft dus als ik verkeerde termen gebruik dan excuus.

Mijn vraag is of ik wel genoeg heb aan deze omvormer of dat deze toch te klein is om een volledig rendement te verkrijgen. Bedankt voor de reacties

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het is niet ongebruikelijk om de omvormer wat onder te dimensioneren. Op de pieken zul je inderdaad wat opbrengst missen maar significant zal het niet zijn omdat panelen zelden hun maximale capaciteit leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:27

Harrie

NederVlaming

Met een onderdimensionering van 70% ga je nog niet veel opbrengst missen.
Hoe liggen de panelen georiënteerd?

Woon je in België? Hier is een heffing in functie van omvormer vermogen, en is dit dus redelijk gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik woon in NL,bedankt alvast voor de reacties, de panelen liggen zo goed als op het zuiden georienteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:28:
Ik heb 8 zonnepanelen op mijn dak met een totaal vermogen van 2280 Wattpiek. De omvormer is een SMA Sunnyboy 1,5 die een totaal vermogen kan leveren van 1600 watt. Ik ben een leek wat dit betreft dus als ik verkeerde termen gebruik dan excuus.

Mijn vraag is of ik wel genoeg heb aan deze omvormer of dat deze toch te klein is om een volledig rendement te verkrijgen. Bedankt voor de reacties
Voer je config hier maar eens in. Dan kun je zien wat je mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reactie...tja, gebruik ik de configurator dan komt de Sunnyboy 1.5 niet eens voor, dan begint het bij de Sunnyboy 2.0.....ik heb als ik het zo snel even bekijk een omvormer met te weinig capaciteit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:33:
Dank voor de reactie...tja, gebruik ik de configurator dan komt de Sunnyboy 1.5 niet eens voor, dan begint het bij de Sunnyboy 2.0.....ik heb als ik het zo snel even bekijk een omvormer met te weinig capaciteit....
oke 8 panelen en 2280Wp maakt 2280/8=285Wp per paneel.
(mijn beste gok, dit is een poly paneel, blauwig met kristallen in de cellen, maar dat doet er niet veel aan toe.)

die leveren 285W als de situatie perfect is.
dus zon er recht op, temperatuur buiten laag, geen lucht vervuiling zoals wolken smog etc etc...
dat zijn niet heel veel uren per jaar, maar ze zijn er wel.

onder meer normale omstandigheden leveren dit soort panelen niet de STC(Wp) maar meer de NOCT.
en die zal ergens tussen de 180W tot 200W liggen.
190W x 8 = 1500W.
(deze moet je eigenlijk even opzoeken in de specs van je panelen, maar mijn gok klopt denk ik aardig.)

dus ja, je set is iets onder gedimensioneerd (een iets te kleine omvormer), maar nee dit levert amper verlies op.
dit is netjes binnen de marges. ;)
verlies is waarschijnlijk minder als 75kWh per jaar.
dus daar zou ik me niet zorgen om maken, het heeft meer met je bloeddruk te maken als echt verlies.

ik heb 6430Wp op een 4000W omvormer. >:)
(dit gaat "net"/"net niet" doordat het oost-west is.
is meer persoonlijke mening als echt verlies. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 22-12-2019 14:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier 2275 Wp (7x325 WP hit kuro) op een zuid dak en 33 graden helling en een SMA 2.5
https://pvoutput.org/intr...683&sid=67128&dt=20190628
Heb je een pvoutput account? SBFspot

Op de "beste" dagen haal ik 2000 watt. Kouder weer en voorjaar.
In de zomer kom ik amper boven 1900 watt uit.
Dus je zal wel "iets" aan opwek gaan missen (aftoppen) met een 1.5 kW omvormer.
Die geeft trouwens max 1500 watt, ipv 1600 watt zo als je in de topic start aangeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GmfOkzQBCSYBEGZNW4lOQcxK/thumb.png

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-12-2019 14:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de uitvoerige reactie! Ik ben er nog niet helemaal uit maar ik heb wel degelijk iets aan de antwoorden hier!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:03:
Dank voor de uitvoerige reactie! Ik ben er nog niet helemaal uit maar ik heb wel degelijk iets aan de antwoorden hier!!
om het echt helemaal duidelijk te maken moet je even goed lezen:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Anton verteld het wat technisch maar wel perfect. ;)

voor de extra opbrengst kun je haast niet vervangen. ;)

(kijk nu vervangen is gewoon weg niet kosten effectief.
bij betalen voor een iets zwaardere als je dat kunt regelen, dat is ondanks de lage prijs ook niet kosten effectief, maar kan wel als je het perse wil voor je bloeddruk.
straks een nieuwe omvormer van b.v. 3 tot 3,6kW en dan met 2x een mpp, dat is wel leuk.
dan kun je op de 2de mpp weer een setje bij hangen.
dat kan ik wel aanraden voor als je nog plek hebt.
(we hangen zelfs panelen op noord, ook dat kan tegenwoordig. ;) ))

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 22-12-2019 16:36 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1