Waarom is de C49RG90 mijn perfecte monitor?
eigenlijk is hij verre van perfect, maar het is diegene die dichtst aanleunt bij al mijn vereisten.
Mijn huidige monitor is de in 2006 populaire Dell 2407WFP.
Eigenschappen:
- 16:10
- 24"
- 32cm hoog
- 1920 x 1200
- 60Hz
- 1000:1 contrast
meest geavanceerde input: DVI.
Wat wil ik doen met mijn nieuwe monitor:
1) non-competitief gaming
2) kantoorwerk (office, ms project, ms visio)
Wat ik expliciet niet doe met een monitor:
1) creatief werk, behalve powerpoint presentaties
Wat zoek ik in een nieuwe monitor:
Het mag geen Acer zijn. Een slechte RMA van 20 jaar geleden heeft me het merk doen afzweren.
Ik hoor goede dingen over hogere refreshrates dan 60, dus dat wil ik.
Hetzelfde over adaptive sync.
Hetzelfde over "echte" HDR (minimum HDR600)
Hij moet groter zijn dan mijn huidige monitor (in alle richtingen, dwz een 27" ultrawide valt af)
Hij moet een hogere resolutie hebben.
En ook nog eens minimum ultra-wide.
En mijn max budget is een 1500 euro.
Optionele features:
- USB-C met PD
- USB KVM ingebouwd
- DPI > 100
Ik heb momenteel een RTX 2070 steken.
Als ik nu al mijn eisen eens bijeenraap en in een filter steek, dan is er eigenlijk maar 1 monitor die overschiet:
- Samsung C49RG90, 49" superwide, HDR1000, FreeSync2.
De Asus ROG XG438Q was een mooie contender, maar is geen ultrawide, eerder klassiek 16:9.
De Asus PG35VQ was ook mooi geweest, maar is 3000 euro.
De LG 38WN95C lijkt een goeie, maar is nog niet beschikbaar en prijs is dus nog niet bekend.
Mijn RTX 2070 kan natuurlijk geen 5120x1440 op ultra aansturen. Geen probleem, ik heb geen probleem het aantal pixels in de breedte te verminderen tot ik uitkom op een 21:9 of zelfs 16:9 resolutie. Ik kan gerust leven met die zwarte balken. Naar gelang ik mijn videokaart upgrade, zal ik voor games meer en meer pixels kunnen gebruiken. Voor office kan ik ze natuurlijk altijd allemaal gebruiken.
Waar de C49RG90 tekort schiet:
- geen full-array local dimming. slechts 12 dimming zones. maar ik denk dat HDR1000 met 12 dimming zones nog steeds beter gaat zijn dan HDR600.
- de superwide resolutie gaat waarschijnlijk nooit echt voor games gebruikt worden. ultrawide had volstaan.
- een 5k/2k resolutie had ideaal geweest, dan kon ik games draaien met integer scaling op 2560x1080
- geen enkele optionele features wordt aangetikt.
- 144Hz had mooier geweest
Iemand die gaten door mijn redenering kan prikken, of een alternatieve monitor heeft gevonden die aan alle criteria voldoet?
eigenlijk is hij verre van perfect, maar het is diegene die dichtst aanleunt bij al mijn vereisten.
Mijn huidige monitor is de in 2006 populaire Dell 2407WFP.
Eigenschappen:
- 16:10
- 24"
- 32cm hoog
- 1920 x 1200
- 60Hz
- 1000:1 contrast
meest geavanceerde input: DVI.
Wat wil ik doen met mijn nieuwe monitor:
1) non-competitief gaming
2) kantoorwerk (office, ms project, ms visio)
Wat ik expliciet niet doe met een monitor:
1) creatief werk, behalve powerpoint presentaties
Wat zoek ik in een nieuwe monitor:
Het mag geen Acer zijn. Een slechte RMA van 20 jaar geleden heeft me het merk doen afzweren.
Ik hoor goede dingen over hogere refreshrates dan 60, dus dat wil ik.
Hetzelfde over adaptive sync.
Hetzelfde over "echte" HDR (minimum HDR600)
Hij moet groter zijn dan mijn huidige monitor (in alle richtingen, dwz een 27" ultrawide valt af)
Hij moet een hogere resolutie hebben.
En ook nog eens minimum ultra-wide.
En mijn max budget is een 1500 euro.
Optionele features:
- USB-C met PD
- USB KVM ingebouwd
- DPI > 100
Ik heb momenteel een RTX 2070 steken.
Als ik nu al mijn eisen eens bijeenraap en in een filter steek, dan is er eigenlijk maar 1 monitor die overschiet:
- Samsung C49RG90, 49" superwide, HDR1000, FreeSync2.
De Asus ROG XG438Q was een mooie contender, maar is geen ultrawide, eerder klassiek 16:9.
De Asus PG35VQ was ook mooi geweest, maar is 3000 euro.
De LG 38WN95C lijkt een goeie, maar is nog niet beschikbaar en prijs is dus nog niet bekend.
Mijn RTX 2070 kan natuurlijk geen 5120x1440 op ultra aansturen. Geen probleem, ik heb geen probleem het aantal pixels in de breedte te verminderen tot ik uitkom op een 21:9 of zelfs 16:9 resolutie. Ik kan gerust leven met die zwarte balken. Naar gelang ik mijn videokaart upgrade, zal ik voor games meer en meer pixels kunnen gebruiken. Voor office kan ik ze natuurlijk altijd allemaal gebruiken.
Waar de C49RG90 tekort schiet:
- geen full-array local dimming. slechts 12 dimming zones. maar ik denk dat HDR1000 met 12 dimming zones nog steeds beter gaat zijn dan HDR600.
- de superwide resolutie gaat waarschijnlijk nooit echt voor games gebruikt worden. ultrawide had volstaan.
- een 5k/2k resolutie had ideaal geweest, dan kon ik games draaien met integer scaling op 2560x1080
- geen enkele optionele features wordt aangetikt.
- 144Hz had mooier geweest
Iemand die gaten door mijn redenering kan prikken, of een alternatieve monitor heeft gevonden die aan alle criteria voldoet?
[ Voor 10% gewijzigd door wibra op 20-12-2019 23:50 ]