Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 21:29
Mijn Asrock Taichi X470 Ultimate heeft an sich enkele maanden prima gedraaid, op wat RAM-issues na. Na terugsturen van Hynix en aanschaf van 3200MHz RAM met Samsung B-die (één enkele kit van 64GB) heeft het systeem perfect gedraaid met de 2700X. Die is onlangs vervangen voor een 3900X en ook dat heeft zeker 2 weken goed gelopen. Exacte merk/type RAM weet ik zo niet, maar ik weet zeker dat het Samsun B die is van G.Skill of vergelijkbaar.

Sinds gisteren valt het systeem spontaan uit. Geen BSOD, geen shutdown, geen waarschuwing, gewoon poef uit. Het systeem gaat dan ook niet meer aan tot ik de stroom er volledig heb gehad. Dit gebeurt ook als ik alleen maar naar het BIOS zit te kijken met een CPU temp van 50C.

Het enige wat ik kan verzinnen is de voeding, maar dit is een Seasonic 1000W van 6 maanden oud ongeveer.

Help :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:15
En met de oude 2700x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:07
Welke videokaart?
Exacte type van de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Lijkt wel kortsluiting.
Kun je alle onderdelen uit de kast bouwen, een losse opstelling maken en de boel stressen?
Heb je het probleem ook als je geen XMP selecteert in de UEFI?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Ik ga niet nu CPU's wisselen...
Uszka schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:33:
Welke videokaart?
Exacte type van de voeding?
Videokaart: Asus rog rx590
Voeding: Seasonic Prime Platinum 1000W
PD2JK schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:38:
Lijkt wel kortsluiting.
Kun je alle onderdelen uit de kast bouwen, een losse opstelling maken en de boel stressen?
Heb je het probleem ook als je geen XMP selecteert in de UEFI?
In de UEFI staat XMP nu op auto, de frequentie handmatig op 3200MHz (native frequentie van het geheugen) en het voltage op 1.2V.

Kortsluiting lijkt me erg onwaarschijnlijk, dan had ik het eerder moeten merken of zou het minder random af en toe op moeten treden. Stresstest is leuk, maar tot nu toe valt ie eigenlijk alleen maar uit onder idle en niet onder load. Temps zijn zeer prima (max 75C ofzo) en ik heb alle clockspeeds op native staan, er is geen overclock.

Ik heb voor de zekerheid maar even de 750W uit mijn andere systeem gehaald en in dit systeem geplaatst. Er zijn vast mensen die het leuk vinden om een sort trial&error met hardware-swappen te doen, maar daar heb ik mijn systeem niet voor gebouwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@nielsgeode hij bedoelt of er met de 2700X ook problemen waren, of alleen nu met 3900X ?
heb je volledig je EPS aangesloten op het moederbord 8+4. bios up-to-date ?
wat is er gebeurt vlak voor uitval aan tweaken etc ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Hackus schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:53:
@nielsgeode hij bedoelt of er met de 2700X ook problemen waren, of alleen nu met 3900X ?
heb je volledig je EPS aangesloten op het moederbord 8+4. bios up-to-date ?
wat is er gebeurt vlak voor uitval aan tweaken etc ?
Met 2700X nooit wat gezien, ook niet met 3900X in het begin. Tussen het moment dat ik voor het laatst in de kast ben geweest en dat ik dit voor het eerst zie heeft het systeem zeker een aantal dagen zonder problemen gedraaid. De laatste dagen liep het zonder issues en heb ik alleen maar softwaredingen gedaan.

Verder: heb 8+4 allebei aangesloten & de nieuwste stabiele biosversie draait met de 3900X. Er is een nieuwere betabios maar ik geloof niet echt dat het daardoor komt en ik ben wat huiverig voor betabiosversies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
nielsgeode schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:46:

Videokaart: Asus rog rx590
Voeding: Seasonic Prime Platinum 1000W
Met die combi verwacht ik geen problemen al is 1000w heel erg veel en een singlerail voeding van dat vermogen maakt het er niet veiliger op.
[...]

In de UEFI staat XMP nu op auto, de frequentie handmatig op 3200MHz (native frequentie van het geheugen) en het voltage op 1.2V.
Samsung B-die werkt uitstekend met Ryzen 2xxx echter is mijn ervaring dat het met Ryzen 3xxx nog wel eens stabiliteitsproblemen wil geven. Micron E-die is stabieler icm Zen 2.
Er zijn vast mensen die het leuk vinden om een sort trial&error met hardware-swappen te doen, maar daar heb ik mijn systeem niet voor gebouwd...
Begrijpelijk maar wil je de oorzaak achterhalen zal je onderdelen uit moeten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
@Uszka Heb de 1000W in andere voeding PC gezet en nu gaat het systeem effectief niet meer aan. Het gaat even aan op en binnen een seconde valt het systeem weer uit.

Van Seasonic mag je toch verwachten dat ze premium kwaliteit leveren? Deze voeding is 6 maanden oud en er zit 12 jaar garantie op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nokkon Wood
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-07 20:25
Ik heb begin dit jaar soort gelijke problemen gehad. Mijn pc ging af en toe spontaan uit. Uiteindelijk bleek er sluiting te zijn in de uit en aanknop van mijn behuizing (Fractal Design R6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
nielsgeode schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 22:05:
@Uszka Heb de 1000W in andere voeding gezet
?
en nu gaat het systeem effectief niet meer aan. Het gaat even aan op en binnen een seconde valt het systeem weer uit.
Haal alle onderdelen los die niet nodig zijn om in het bios te komen. Blijft het systeem dan wel draaien kan je ze een voor een weer terug plaatsen. Doet het probleem zich echter nog steeds voor dan zit het in de onderdelen die in de minimale setup zitten.
Van Seasonic mag je toch verwachten dat ze premium kwaliteit leveren? Deze voeding is 6 maanden oud en er zit 12 jaar garantie op...
Seasonic is aan alle kanten ingehaald door andere merken/OEMS. Prime Platinum heeft niet eens OCP op 12v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Uszka schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 22:20:
[...]

?

[...]

Haal alle onderdelen los die niet nodig zijn om in het bios te komen. Blijft het systeem dan wel draaien kan je ze een voor een weer terug plaatsen. Doet het probleem zich echter nog steeds voor dan zit het in de onderdelen die in de minimale setup zitten.

[...]

Seasonic is aan alle kanten ingehaald door andere merken/OEMS. Prime Platinum heeft niet eens OCP op 12v.
Ocp?
Bedoelde andere system (x470 master sli) valt ook uit met 1000w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 07:48

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Lijkt me vrij duidelijk waar het probleem ligt dan. Dat wordt garantie claimen op de voeding. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Blaat schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 08:17:
Lijkt me vrij duidelijk waar het probleem ligt dan. Dat wordt garantie claimen op de voeding. :)
Dit is al de derde Seasonic voeding die binnen een jaar de geest geeft. In drie verschillende systemen, dus andere hardware als oorzaak van de defecte voedingen is uitgesloten. Eigenlijk wil ik gewoon mijn geld terug en een andere voeding kopen. De vraag is dan: welke.

Ik heb deze gekocht omdat ik verwacht over een aantal jaar (3-5 jaar) wel mijn 3900X te willen vervangen voor een 3990WX. Die zal tegen die tijd dan goed te betalen zijn en dan hoef ik alleen maar moederbord & ram te vervangen. Single-core speeds interesseren me echt niet, ik game niet en doe alleen multicore berekeningen, vandaar de 3990WX, maar die is nu nog onbetaalbaar.

Dit verklaart de lompe voeding ;) Omdat er twaalf jaar garantie op zit mag ik er dus vanuit gaan dat het ding ook twaalf jaar mee moet gaan, vandaar deze keuze. Veel andere fabrikanten zijn nogal mager met slechts 3 of 5 jaar. Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@nielsgeode pricewatch: Corsair HX750 V2 is een beter keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 21-12-2019 09:11 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Is 750W niet wat weinig voor een 3990WX met RX590, 8 fans, 8 mechanische HDD's en een RAID kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:24
Ik vind een CPU temp van 50 graden ook al vrij hoog als je nog maar in het BIOS zit te kijken, weet je zeker dat de CPU cooler ook goed gemonteerd zit?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Dan neem je toch de 850w voor een tientje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
SgtElPotato schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:28:
Ik vind een CPU temp van 50 graden ook al vrij hoog als je nog maar in het BIOS zit te kijken, weet je zeker dat de CPU cooler ook goed gemonteerd zit?
Ik denk dat het komt omdat ik mijn casefans nog niet had ingesteld op temp en alles lijkt nogal weinig toeren te maken. In de BIOS lees ik 600-800 RPM voor mijn Noctua fans en de CPU cooler is een NH-D15S met een
Roll over image to zoom in Innovation Cooling Graphite Thermal Pad. Temps zijn 1-2 graden hoger dan met goede pasta, maar je hebt dat geklieder niet dan :) Ik vind het wel prima werken en ik OC toch niet.

Die koeler zit echt wel goed, ik heb in mijn leven minstens tientallen coolers op een dozijn sockets gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nielsgeode schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:05:
[...]
Dit is al de derde Seasonic voeding die binnen een jaar de geest geeft. In drie verschillende systemen, dus andere hardware als oorzaak van de defecte voedingen is uitgesloten. Eigenlijk wil ik gewoon mijn geld terug en een andere voeding kopen. De vraag is dan: welke.
@Seasonic Reactie graag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Aantal SATA-aansluitingen 8x
Ik zie 5 periphal-poorten op de voeding. Hoe kom ik dan op max 8 SATA? Aan elke poort kan toch een kabel met 4 SATA (per kabel)? Dan zou je toch 20 SATA-aansuitingen moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
De voeding heeft ook 4x molex en er zijn losse sata kabels te koop voor de HX V2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Uszka schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:23:
De voeding heeft ook 4x molex en er zijn losse sata kabels te koop voor de HX V2.
Los te koop is prima. Verder is (volgens mij) het algemeen advise om molex-sata-adapters zoveel mogelijk te vermijden ivm brandgevaar. Eigenlijk zouden ze ook echt niet meer nodig moeten zijn als je in 2019 een nieuwe, recente koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
nielsgeode schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:51:
[...]

Los te koop is prima. Verder is (volgens mij) het algemeen advise om molex-sata-adapters zoveel mogelijk te vermijden ivm brandgevaar. Eigenlijk zouden ze ook echt niet meer nodig moeten zijn als je in 2019 een nieuwe, recente koopt.
Bij elke voeding zit wel een molex kabel. Ikzelf kan ze ook missen als kiespijn. Zie liever een 2e EPS kabel op 550w en 650w voedingen. Molex wordt overigens regelmatig gebruikt bij RGB/fan controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Uszka schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:56:
[...]

Bij elke voeding zit wel een molex kabel. Ikzelf kan ze ook missen als kiespijn. Zie liever een 2e EPS kabel op 550w en 650w voedingen. Molex wordt overigens regelmatig gebruikt bij RGB/fan controllers.
Bij mijn Seasonic heb ik de optie alleen SATA kabels aan te sluiten. Als er een meegeleverd wordt is dat prima zolang ik m niet hoef aan te sluiten ;) Verder wil ik minimaal 16 SATA-aansluitingen hebben.

@Hackus : waarom specifiek een Corsair HX[xxx] v2?

Edit: ik heb de 1000W inmiddels los en ook even een jumpstarttest gedaan: fan van de voeding gaat een seconde draaien en komt dan weer tot stilstand.

[ Voor 16% gewijzigd door nielsgeode op 21-12-2019 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het is wel handig als je duidelijk in OP je gehele systeem post. En wat je allemaal hebt gedaan vooraf en om het te verhelpen. lopende je topic kom je pas met eisen, en dingen die je hebt gedaan of niet. De HX...V2 is een goede voeding. adhv je hardware bepaal je hoeveel Watt je nodig hebt. Lees je eens in over de voeding die ik aangeef, daar leer je zelf ook iets van.
https://www.corsair.com/u...9020137-NA#tab-tech-specs
https://www.corsair.com/c...ductcontent/HX_Manual.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Hackus schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 12:22:
Het is wel handig als je duidelijk in OP je gehele systeem post.
Videokaart had er inderdaad bij gemogen, de rest zijn volgens mij details en niet relevant voor het problem.
En wat je allemaal hebt gedaan vooraf en om het te verhelpen.
In mijn OP suggereer ik de voeding en vraag ik naar de gedachten van anderen hierover voor ik weer een uur aan het onderdelen swappen ben. Dat is toch niet verboden?
De HX...V2 is een goede voeding.
Dat geloof ik gelijk. Er zijn zeker meer goede voedingen en vraag me daarom af waarom de keuze specifiek op deze serie / dit type valt. Seasonic kan niet slecht zijn als het 12 jaar garantie geeft, en toch gaan ze bij mij bij bosjes stuk. De support van Seasonic is dan wel weer ok, je kan ze tenminste gewoon bellen. Voor mij nooit meer @Verwijderd omdat ze je gewoon een middelvinger geven als je support vraagt nadat je hun product gekocht hebt. @Verwijderd daarentegen heeft een nummer wat je kan bellen en waar je fantastische ondersteuning krijgt. Ik heb een gebruikte Corsair behuizing gekocht en wil wat onderdelen nabestellen bij Corsair. De support hier is ook om te huilen, het is me nog niet gelukt 2 zijpanelen te krijgen en ben al 2 weken bezig. Ook voor voedingen lijkt Corsair geen nummer te hebben maar alleen een formuliertje op de website die je met een computer die niet werkt moet invullen als je voeding stuk is.
Hackus schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 12:22:
adhv je hardware bepaal je hoeveel Watt je nodig hebt.
Of aan de hand van toekomstplannen. Ik wil een voeding gewoon minstens 10 jaar zonder problemen kunnen gebruiken en als ik een nieuw systeem bouw wat 300-400W meer zuipt dan mijn huidige, dan wil ik niet een nieuwe voeding moeten kopen omdat ie dat dan niet trekt. Ik vind het wat voorbarig een OP te maken waarin dit allemaal staat als nog niet eens zeker is dat de voeding de oorzaak is.

Voor wat betreft single of multi rail lees ik ook dit:
Multi rail doesn't really have any advantages apart from getting over the problem of making one rail carry a load of power.

Single rail is better because say for example you had a couple of 800w PSUs, one single rail and one dual rail. If you pulled 700w from the PSUs, the single rail PSU would have 100w left on the rail, but the dual rail PSU could have one rail with 150w left, and one rail overloaded by 50w.

Having said all that, it doesn't matter as long as long as enough power is available.
EVGA claimt:
A single +12V rail offers the best power output, rail stability and compatibility with the latest hardware. EVGA SuperNOVA 850 P2 provides up to 70.8A on a single rail!

[ Voor 16% gewijzigd door nielsgeode op 21-12-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nielsgeode schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:17:
[...]

Seasonic kan niet slecht zijn als het 12 jaar garantie geeft, en toch gaan ze bij mij bij bosjes stuk.
Garantie staat los van kwaliteit, garantie wordt verrekend in de verkoopprijs. Garantie is iets wat valt onder marketing.

pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold en pricewatch: Seasonic Prime Ultra 550W Gold zijn hiervan goede voorbeelden, intern zo goed als identiek. Zitten een paar kleine veranderingen in die sowieso minder dan 5 euro bedragen. Meerprijs is gemiddeld iets van 20 euro geweest al die jaren.
Voor wat betreft single of multi rail lees ik ook dit:
Het meeste wat op internet staat klopt dan ook niet. Het is dan ook niet zo moeilijk om informatie te vinden welke niet klopt. Het is veel moeilijker om de onzin van de waarheid te onderscheiden.

Maar single rail is gewoon goedkoper in zowel ontwikkelings- als productiekosten. Het maakt de voeding namelijk complexer in ontwerp, maar ook duurder om te maken, duurdere onderdelen en meer onderdelen heb je nodig. Als je dan geen multi-rail voedingen in het assortiment hebt ben je gewoon goedkoper uit en als je mensen dan ook nog wijs kunt maken dat het beter is dan is het natuurlijk helemaal een win-win.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
nielsgeode schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:17:

Dat geloof ik gelijk. Er zijn zeker meer goede voedingen en vraag me daarom af waarom de keuze specifiek op deze serie / dit type valt. Seasonic kan niet slecht zijn als het 12 jaar garantie geeft, en toch gaan ze bij mij bij bosjes stuk. De support van Seasonic is dan wel weer ok, je kan ze tenminste gewoon bellen. Voor mij nooit meer @Verwijderd omdat ze je gewoon een middelvinger geven als je support vraagt nadat je hun product gekocht hebt. @Verwijderd daarentegen heeft een nummer wat je kan bellen en waar je fantastische ondersteuning krijgt. Ik heb een gebruikte Corsair behuizing gekocht en wil wat onderdelen nabestellen bij Corsair. De support hier is ook om te huilen, het is me nog niet gelukt 2 zijpanelen te krijgen en ben al 2 weken bezig. Ook voor voedingen lijkt Corsair geen nummer te hebben maar alleen een formuliertje op de website die je met een computer die niet werkt moet invullen als je voeding stuk is.
Bij voedingen met een vermogen vanaf 750w heb je er het liefst eentje met meerdere 12v rails. Corsair HX V2 heeft zo'n beetje de beste verdeling van de kabels over de rails. De belangrijkste onderdelen hebben een eigen rail met een eigen beveiliging (OCP).
EVGA claimt:

[...]
Verkooppraat want zou ik ook zeggen als ik alleen maar singlerail voedingen in het assortiment had. Bij hogere vermogens is singlemultirail gewoon veiliger voor het systeem. Neem je huidige Seasonic, die slaat pas af bij 1300w. Zit er een kortsluiting in bijvoorbeeld de videokaart dan moet er eerst 1300w gevraagd worden voordat de voeding af slaat. In die tijd zijn de kabels en connectors gesmolten. Videokaart kwijt en voeding kwijt. Bij de Corsair wordt een kortsluiting bij een stroompiek van 500w op een kabel al opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
@Uszka Het klinkt alsof je gelijk hebt. Toch denk ik dat een fabrikant die heel lang garantie geeft op Rommel die snel stukgaat een probleam heaft. Anders dan bij verkooppraat zijn er aan garantietermijnen wel degelijk consequenties voor de fabrikant verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
nielsgeode schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:38:
@Uszka Het klinkt alsof je gelijk hebt. Toch denk ik dat een fabrikant die heel lang garantie geeft op Rommel die snel stukgaat een probleam heaft. Anders dan bij verkooppraat zijn er aan garantietermijnen wel degelijk consequenties voor de fabrikant verbonden.
Je hoort mij niet zeggen dat Seasonic rommel verkoopt dat snel stuk gaat net als dat ik dat niet doe over EVGA Er is alleen beter te krijgen voor een vergelijkbare en vaak zelfs lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@nielsgeode Volgens mij vraag je advies, die krijg je ook. Er dwars tegenin gaan zal je niet helpen, en eerder leden die je willen helpen afstoten. Voor mij part koop je weer Seasonic. "wij' zijn buitenstaander en openen geen topic om advies. Als je in OP niets aangeeft van je systeem is gericht advies ook moeilijker te geven. Ik geef een optie voor goede voeding, en het blijf je eigen keuze of jij daar 750-850w van kiest of weer Seasonic.
Andere merken 'de vinger geven' heeft ook weinig nut in deze 'discussie'. Een fabrikant hoeft jou als consument geen ondersteuning te geven, men heeft geen koopovereenkomst met jou. Jij alleen met de verkoper van het goed, en daar kun je ook je klacht claimen. De hulp van fabrikant direct, is uit commercieel oogpunt, directe klantenservice. en daar betaal je voor bij aanschaf van hun goederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
voor de TS, de reden dat er om alle hardware wordt gevraagd is zodat mensen met kennis van de onderdelen kunnen aangeven "hey misschien is het X of Y". Als ik zie dat je in de TS al gelijk aangeeft dat "het waarschijnlijk niet de voeding is" en uiteindelijk toch wel, dan is het misschien handig om te luisteren naar mensen met verstand over voedingen ipv er vol tegenin gaan.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-08 20:32
Mijn eerste dure 80 Plus Gold 760 W. Seasonic met lovende reviews pricewatch: Seasonic X-760 gaf binnen een half jaar de geest.
Systeem onder load gebruikte nog geen 400 W. De voeding werd onder garantie vervangen door exact eenzelfde exemplaar.
Het tweede exemplaar begaf het binnen drieënhalf jaar. Omdat de voeding niet meer leverbaar was, heb ik bijna het volledige aankoopbedrag terug ontvangen.
Twee keer pech binnen de garantieperiode van 5 jaar en de tweede keer zelfs een volle maand op antwoord mogen wachten ...
Met de geldelijke vergoeding kon ik precies een Corsair RM750i laten bezorgen en deze doet het nu al bijna vierënhalf jaar perfect.

Overigens heb ik de tweede Seasonic altijd met randaarde van stroom voorzien, om uit te sluiten dat dit misschien het eerste defect had kunnen veroorzaken. De voeding hoefde meestal ongeveer 120 tot 180 W. te leveren en tijdens gamen nog net geen 400 W.
Voor zover mij bekent mag een langdurige relatief lage belasting voor een voeding geen probleem zijn. Maar of randaarde de levensduur van een voeding kan beïnvloeden .... ?
Pagina: 1