Verkeerde RAM Gekocht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YonikeVD
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-08-2021
Hallo,

Ik heb zojuist een G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-16GTZRC (2x8) gekocht. Ik zag dat dit exact dezelfde prijs was als de CL18 versie hiervan alleen staat bij de CL18 versie "16GTZRX". Wat is het verschil hiervan? Ik vond het al een beetje vreemd omdat de CL16 versie normaal flink duurder was dan de CL18 maar hier dus niet en heb hier perongeluk overheen gekeken.

Alvast bedankt

Alle reacties

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:08

HugoBoss1985

Xenotech

Ik zou het googlen (als ik jou was).

cl16 is vaak sneller dan cl18 (ligt volgens mij ook aan de subtimings).

• YonikeVD
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-08-2021
CL16 is inderdaad ook sneller, vandaar dat ik het gekocht had. Uit google zag ik dat het iets met buffering te maken heeft en dat die 16GTZRC, wat ik gekocht heb, slomer is dan 16GTZRX. Vandaar dat ik ook bang ben dat ik de verkeerde optie heb gekozen want het is voor een game pc

@Hackus Sorry voor de onduidelijkheid, ik weet dat CL16 sneller is dan CL18, vandaar dat ik het heb gekozen alleen de CL18 verzie is een GTZRX wat inhoud dat het beter is voor AMD, en ik heb een B470 met Ryzen 5 3600X (Sorry voor het niet eerder vermelden) dus nu ben ik bang dat ik beter die CL18 versie had kunnen halen aangezien die voor AMD is getest.

[ Voor 59% gewijzigd door YonikeVD op 20-12-2019 20:28 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@YonikeVD https://www.gskill.com/pr...9-19-39-1.35V16GB-(2x8GB)
https://www.gskill.com/pr...2-22-42-1.35V16GB-(2x8GB) slomer door minder snelle timings(16GTZRX)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 20-12-2019 20:28 . Reden: link aan ts ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:58
Hoe lager de CL hoe beter, dat heeft te maken met de timings het staat in verhouding met de aantal mhz.
Altijd de laagste CL waarde nemen en de hoogste mhz.

Maar in praktijk maakt het vrijwel niets uit in game performance, tenzij je met een intergrated videokaart zit te gamen(shared memory).

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@YonikeVD de C18D heeft zoals je ziet geen snelle timings. C18-22-22-42

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13
mr_evil08 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 20:28:
Maar in praktijk maakt het vrijwel niets uit in game performance, tenzij je met een intergrated videokaart zit te gamen(shared memory).
Sorry maar kunnen we aub stoppen met het verspreiden van deze misinformatie. De benches zijn te vinden en het scheelt tot 35% fps dat is heel erg veel en dus is ram keuzes erg belangrijk. Misschien wel belangrijker als een cpu keuze.

Er is niets mis met de G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-16GTZRC zolang je cpu en moederbord het maar ondersteunen. 8,89ns is zeker geen slechte true latency ik zie veel mensen er een veel slechter setje instoppen.

• mr_evil08
computerjunky schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:54:
[...]

Sorry maar kunnen we aub stoppen met het verspreiden van deze misinformatie. De benches zijn te vinden en het scheelt tot 35% fps dat is heel erg veel en dus is ram keuzes erg belangrijk. Misschien wel belangrijker als een cpu keuze.

Er is niets mis met de G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-16GTZRC zolang je cpu en moederbord het maar ondersteunen. 8,89ns is zeker geen slechte true latency ik zie veel mensen er een veel slechter setje instoppen.
Het is sterk afhankelijk van de GPU en/of die nog voldoende vram heeft.
En welke CPU maakt ook nogal uit.

Als ik rondkijk naar benchmarks zijn er geen grote verschillen alleen testen indien de GPU,s te weinig vram hebben of krappe CPU, als een GPU te weinig vram heeft pakt hij de ram geheugen erbij dan kost het je performance inderdaad.

https://www.techpowerup.c...mhz-core-i7-6700k.231776/
https://www.pcgamer.com/does-ram-matter-for-gaming/

Maar ik had ook gewoon de snelste geheugen genomen omdat de prijs nihil is en gewoon omdat het kan.
Bij welke game,s zie jij 35% fps ? ik kom hooguit op 2%, grotere verschillen is vaak geheugen tekort(VRAM of RAM).

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 21-12-2019 11:22 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
computerjunky schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:54:
[...]

Iemand anders beschuldigen van misinformatie zodat je zelf misinformatie kan verspreiden?

Een verschil van 35% in prestaties krijg je alleen als je minimaal ook dat verschil in geheugensnelheid hebt en dan moet je ook nog 100% afhankelijk zijn van de geheugensnelheid, iets wat echt heel zelden voorkomt.

Prijstechnisch is trouwens één van deze reepjes het meest interessant. Sommigen zullen wel prima op 3600MT/s kunnen draaien en allemaal waarschijnlijk wel op 3400MT/s.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• computerjunky
-The_Mask- schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:39:
[...]

Iemand anders beschuldigen van misinformatie zodat je zelf misinformatie kan verspreiden?

Een verschil van 35% in prestaties krijg je alleen als je minimaal ook dat verschil in geheugensnelheid hebt en dan moet je ook nog 100% afhankelijk zijn van de geheugensnelheid, iets wat echt heel zelden voorkomt.

Prijstechnisch is trouwens één van deze reepjes het meest interessant. Sommigen zullen wel prima op 3600MT/s kunnen draaien en allemaal waarschijnlijk wel op 3400MT/s.
Sorry maar het zijn gewoon feiten dat je tot 35% prestatieverschil kan halen uit snellere ram. Als je dat nooit onderzocht heb kan ik er niets aan doen.
Degene waar ik op reageerde beweert dat je alleen wat uitmaakt als je onboard gpu's gebruikt wat gewoon bewezen onzin is.

YouTube: Is Fast RAM A Waste? Unleashing the Core i9-9900K with DDR4-4000
YouTube: AMD Ryzen 3000 Memory Benchmark & Common RAM Mistakes (fClock, uCloc...

Bekijk dat even en je zal zien dat 'tot 35%' gewoon waar is.
Hoeveel % sneller je ram moet zijn doet er niet toe daar is geen statement over gemaakt. alleen dat 'sneller ram' wel gelijk meer fps oplevert.
Zelfde geld voor de persoon boven jou.

• mr_evil08
computerjunky schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:49:
[...]

Sorry maar het zijn gewoon feiten dat je tot 35% prestatieverschil kan halen uit snellere ram. Als je dat nooit onderzocht heb kan ik er niets aan doen.
Degene waar ik op reageerde beweert dat je alleen wat uitmaakt als je onboard gpu's gebruikt wat gewoon bewezen onzin is.

YouTube: AMD Ryzen 3000 Memory Benchmark & Common RAM Mistakes (fClock, uCloc...

Hoeveel % sneller je ram moet zijn doet er niet toe daar is geen statement over gemaakt. alleen dat 'sneller ram' wel gelijk meer fps oplevert.
Ik zie nergens "tot 35%" amper 1%.
De getoonde benchmarks ga je de meest extreme situatie,s vergelijken, top of the hill en de meest traagste module,s wat je kan vinden op de markt, ja zo ken ik er ook nog een paar. :+

Ik pak een i9 9900K processor en vergelijken daarmee een Intel Celeron. :+
In dit topic hebben wij over een zeer minimaal verschil.

Edit: In de genoemde benchmarks zorgen ze er ook nog eens voor dat ram meer de bottleneck gaat vormen door bewust videokaarten/cpu uit te kiezen om het aan te tonen, uiteindelijk gaat het wel bottlenecken als je daar de situatie naar creëert.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 22-12-2019 13:40 ]

• computerjunky
mr_evil08 schreef op zondag 22 december 2019 @ 13:26:
[...]

Ik zie nergens "tot 35%" amper 1%.
De getoonde benchmarks ga je de meest extreme situatie,s vergelijken, top of the hill en de meest traagste module,s wat je kan vinden op de markt, ja zo ken ik er ook nog een paar. :+

Ik pak een i9 9900K processor en vergelijken daarmee een Intel Celeron. :+
In dit topic hebben wij over een zeer minimaal verschil.

Edit: In de genoemde benchmarks zorgen ze er ook nog eens voor dat ram meer de bottleneck gaat vormen door bewust videokaarten/cpu uit te kiezen om het aan te tonen, uiteindelijk gaat het wel bottlenecken als je daar de situatie naar creëert.
Ik heb de 2de video letterlijk voor je gelinked met timestamp omdat ik wist dat er een reactie als dat zou volgen zoals altijd.

En welke setup er gebruikt is is niet relevant. het is om aan te geven dat eer wel degelijk veel verschil kan zijn. En zelfs als iemand nu een 1050 gpu heeft betekend dat niet dat over 5 jaar er nog een 1050 in zit. de 1050 van over 5 jaar kan wel eens de 12080 van nu zijn en dan is het ineens heel relevant.
Kijk vooruit niet alleen naar vandaag dat doet de rest van de wereld wel voor je.

Ik heb overigens ook de test gedaan met een 2600x en RX570 wat toch wel echt entry level is. En 2400mhz cl15 (stock zonder xmp) vs 3333mhz cl16 XMP en dat verschil was groot genoeg om zeer relevant te zijn.

Maar als je win volhouden dat het niet relevant is terwijl overal online de resultaten je tegenspreken moet je dat doen en gaan we het nooit eens worden maar ik zal resultaten blijven linken.

YouTube: RAM 2133 vs 2400 vs 2666 vs 3000 vs 3200 Mhz | Ryzen 5 2600 | 1080p,...
YouTube: 2400Mhz vs 3600Mhz RAM Test in 8 Games (Ryzen 5 2600)
YouTube: Ryzen 3000 RAM Speed Test

Anyway laat de TS en de rest die dit leest doen wat ze ermee willen doen dit is mijn advies en dit zal het blijven omdat het ondersteund word door data. Heel veel data.

• mr_evil08
@computerjunky Daar ging het hier niet eens om, maar TS is al vertrokken.

[ Voor 255% gewijzigd door mr_evil08 op 22-12-2019 20:45 ]

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-01 18:51
computerjunky schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:49:
[...]

Op 8:30 geeft Hardware Unboxed de conclusie dat het voor gamen de RAM snelheden weinig uitmaken ;)

• computerjunky
PEBKAC schreef op zondag 22 december 2019 @ 21:27:
[...]

Op 8:30 geeft Hardware Unboxed de conclusie dat het voor gamen de RAM snelheden weinig uitmaken ;)
Tja dan hebben ze alleen niet goed naar hun eigen resultaten gekeken want het maakt behoorlijk wat uit qua fps. Maarja ze zeggen ook dat je beter een goedkopere cpu kan kopen en later kan upgraden wat onderaan de streep altijd meer kost. En dat je dat geld dat je 'bespaard' beter in een gpu upgrade kan stoppen. En dat terwijl een ram upgrade even veel extra fps kan opleveren. Niet alleen nu maar ook met toekomstige gpu's.

Ze zijn goede testers maar hun conclusies ben ik het niet mee eens omdat die alleen in het nu kijken en niet over de gehele levensduur van een pc kijken.
Net als mensen die hier eerst een 2700x gekocht hebben en later geüpgraded naar een 3700x maar een 9900k te duur vonden.

Maar goed ik ben er wel klaar mee als mensen duidelijke resultaten proberen te ontkrachten of niet boeiend vinden moeten ze dat zelf weten maar de feiten liggen op tafel en iedereen kan het zien. Als je meer fps met dezelfde cpu en gpu niet boeiend vind tja dan moet je lekker ddr4 2400cl18 halen. Lekker goedkoop en ruk voor fps.

Het helpt niet voor iedere game maar voor teveel games wel.
Pagina: 1