TP-link Archer C1200 Router met een TP-link T2600G-28MPS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouthpiece
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-09-2020
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een configuratie van een TP-link switch en router maar kom hier niet helemaal uit.

Ik heb L2 switch die moet fungeren als DHCP-Server. Ik heb hierop 16 verschillende VLANS met elk een ander subnet.
Nou heb ik alle static routes en DHCP pools ingesteld maar ik krijg geen internet. Mijn ISP router zit op 192.168.0.1 en mijn switch op 192.168.0.2. Als ik op het default VLAN zit (VLAN1) 192.168.0.2 255.255.255.0 dan werkt het prima maar zodra ik op VLAN 10 192.168.10.1 255.255.255.0 ga dan krijg ik geen internet.

Zouden jullie weten waar dit aan ligt?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via mouthpiece op 21-12-2019 19:08)

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je moet bij VLAN's denken als aan echte, gescheiden LAN's. Met eigen switches en kabels. Nu heb jij een VLAN 1 gemaakt met een switch, een router met internet uplink, en een aantal apparaten. En VLAN 10 met een switch en een aantal apparaten. Je kunt onmogelijk van VLAN 1 naar VLAN 10 komen, want er loopt gewoon geen kabel, dus internet access vanuit VLAN 10 is onmogelijk.

Nu kun je een kabel leggen tussen de VLAN 1 en VLAN 10 switch, en tegen de apparaten in VLAN 10 zeggen dat ze via 192.168.10.1 naar buiten kunnen. Met wat routetabel magie lukt dat wel. Maar dan heb je effectief de LAN's weer samengevoegd, en had je je de moeite kunnen besparen.

De enige manier is dat je router voor die 2 LAN's op 2 poorten 2 gateways aanbiedt, die allebei naar het internet gerouterd worden, maar niet naar elkaar. En met gebruik van VLAN's mag dat ook 1 poort zijn, natuurlijk, met op verschillende VLAN's verschillende gateways.

De dhcp servers staan hier los van. Dat is alleen een manier om de administratie centraal af te handelen. Je zou ook alle devices statische IP adressen kunnen geven. Maakt voor het concept niet uit.

Ik weet dat sommige routers (Fritzboxen) een gast lan kunnen aanbieden op 1 poort. Daarmee kun je dus 2 gescheiden netwerken hebben. Als je er 16 wilt, ga je naar een tamelijk dikke professionele router, of naar een simple consumenten router waarop je OpenWRT draait.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Zit er wel een router tussen het 10.192.168.0/24 en het 192.168.0.0/24 subnet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouthpiece
Nee de enige router is de 192.168.0.1 deze is aangesloten op de ISP. Hier komt het internet vandaan het is ook de bedoeling dat VLAN 10 kan communiceren met de router maar dit lukt niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Dat gaat niet. Een device in het 10.192.168.0/24 subnet heeft geen idee hoe hij de router op 192.168.0.1 zou moeten bereiken. Als hij al weet dat daar de router zit. En zelfs als je met een routetabel voor elkaar krijgt, weet de router nog niet waar hij het antwoordpakketje heen moet sturen, omdat hij alleen 192.168.0.0/24 kent.

In jouw opstelling zou de router ook een interface in 10.192.168.0/24 moeten hebben, die aangesloten is op VLAN 10. En dan moet de DHCP server ook nog het adres van dit interface uitdelen als default gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouthpiece
Maar op de router kan ik maar 1 dhcp pool instellen, betekent dit dat dit dus niet mogelijk is met de betreffende router? Het betreft trouwens ip adres 192.168.10.1/24

[ Voor 15% gewijzigd door mouthpiece op 21-12-2019 00:08 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Je moet bij VLAN's denken als aan echte, gescheiden LAN's. Met eigen switches en kabels. Nu heb jij een VLAN 1 gemaakt met een switch, een router met internet uplink, en een aantal apparaten. En VLAN 10 met een switch en een aantal apparaten. Je kunt onmogelijk van VLAN 1 naar VLAN 10 komen, want er loopt gewoon geen kabel, dus internet access vanuit VLAN 10 is onmogelijk.

Nu kun je een kabel leggen tussen de VLAN 1 en VLAN 10 switch, en tegen de apparaten in VLAN 10 zeggen dat ze via 192.168.10.1 naar buiten kunnen. Met wat routetabel magie lukt dat wel. Maar dan heb je effectief de LAN's weer samengevoegd, en had je je de moeite kunnen besparen.

De enige manier is dat je router voor die 2 LAN's op 2 poorten 2 gateways aanbiedt, die allebei naar het internet gerouterd worden, maar niet naar elkaar. En met gebruik van VLAN's mag dat ook 1 poort zijn, natuurlijk, met op verschillende VLAN's verschillende gateways.

De dhcp servers staan hier los van. Dat is alleen een manier om de administratie centraal af te handelen. Je zou ook alle devices statische IP adressen kunnen geven. Maakt voor het concept niet uit.

Ik weet dat sommige routers (Fritzboxen) een gast lan kunnen aanbieden op 1 poort. Daarmee kun je dus 2 gescheiden netwerken hebben. Als je er 16 wilt, ga je naar een tamelijk dikke professionele router, of naar een simple consumenten router waarop je OpenWRT draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouthpiece
Oké duidelijk (denk ik). Dus nog even voor de duidelijkheid. Mijn switch is een layer 2 switch die dus niet kan routeren. Mijn router ondersteund maar 1 LAN waardoor hij ook door middel van static routes geen connectie kan maken met een ander LAN. Ook mijn router ondersteunt static routes vandaar dat ik wel had verwacht dat deze kon routeren. Dus in principe heb ik dhcp Pools ingesteld op de switch met verschillende gateways. En daarbij static routes ingevoerd dat ze allemaal naar buiten moeten via het 192.168.0.0 netwerk maar aangezien de switch dus niet roteert lukt dit niet? Dus met andere woorden als ik de Router alleen als internet uplink gebruik en hierbij een multilayer switch neerzet die wel roteert zou het in theorie moeten werken? Hier nog even de linkjes van de apparatuur waar ik nu over beschik om verwarring te voorkomen. https://www.coolblue.nl/p...hCnQDtwacLW0aAoH1EALw_wcB Router

https://www.megekko.nl/pr..._9X6AzcgAFREaAv0uEALw_wcB switch.

Heb je eventueel ook suggesties voor eventueel betaalbaar apparatuur wat dit wel ondersteund?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
mouthpiece schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 12:09:
aangezien de switch dus niet roteert lukt dit niet?
Inderdaad. Aangezien de switch de plek is waar alle subnetten bij elkaar komen, moet er dáár een router tussen om ze allemaal internet access te geven.

Die Archer C1200, is dat een 'C5 AC1200'? In dat geval wordt hij waarschijnlijk ondersteund door OpenWRT. Met OpenWRT kun je al je VLAN's tagged doorsturen naar de router, ze daar splitsen in losse interfaces, en routeren wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouthpiece
Geen idee eigenlijk hoe kan ik dat zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ik ook niet echt. Nooit een in handen gehad. Maar wat creatief zoeken in de pricewatch doet vermoeden dat hij het niet is. Een 'Archer C1200' staat gelist, en daar staat bij dat hij niet door OpenWrt wordt ondersteund, en ook een 'Archer C5 V1', waarvan de SKU 'Archer C5 - AC1200,' is. Pech dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouthpiece
Oke nou super bedankt voor je hulp
Pagina: 1