Hinotori schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:30:
[...]
Het is maar net hoe je er naar kijkt en welk label je eraan wilt plakken. 'Planned obsolescence' past ook prima op dit soort gedrag. Een fabrikant die zegt voor mij 'lifecycle management' te doen door producten uit te faseren, geeft mij de kriebels. Dat doe ik liever zelf, of soms ook niet... Gelukkig mag ik zelf kiezen...
Het is volkomen gebruikelijk.
Jou kan het de kriebels geven, maar het is met reden dat ze dat doen.
Crux is dat als ze decennia na uitbrengen van ieder product nog support moeten leveren, dat product ongelooflijk duur word. Ze kunnen niet én lifetime support bieden én ieder jaar nieuwe features, zonder dat eindgebruikers gaan klagen dat het product te duur word.
Dus lifecycle management, waardoor ze in plaats van enkele decennia, producten nog maar 5-10 jaar hoeven te supporten en mensen daarna moeten upgraden.
Ik hoop dat ik niet of uit te leggen waarom het niet rendabel is producten decennia lang te blijven supporten.
(Wat ook mee speelt is de hardware. Er komt nu hardware uit, waar geen drivers meer voor W7 gemaakt zullen worden. Logische keuze. Ook de fabrikanten van hardware weten dat het heel duur is om oude OSen te blijven ondersteunen en dus zullen ze er voor kiezen geen drivers meer te schrijven voor systemen die EOL zijn.)
Verder vind ik het amusant om te zien dat een aantal posters mij hier uitgebreid advies weten te geven over hoe ik mijn bedrijfsvoering moet doen en waar ik al dan niet mijn geld aan moet uitgeven op basis van een uiterst summiere beschrijving die niet eens tot doel heeft om daarin werkelijk inzicht te geven en daarbij precies nul antwoord geven op mijn vraag in de fipo. Gerefereerde post weet zelfs niet alleen hoe mijn bedrijf in elkaar zit, maar zelfs dat van de genoemde Duitse reseller. Ik zou graag willen dat ik zulke consultancy vaardigheden bezat...
Juist dit is waarom ik voor deze licentie bij voorkeur weinig te maken wil hebben met CSPs waarvoor ik alleen interessant ben als sales target. Als ik nu niet interessant ben voor een paar Win7 licenties, dan ben ik dat in de toekomst ook niet, want dan ben ik nog steeds dat kleine bedrijfje waar geen support aan te slijten is. Dus als ze niet willen leveren, prima; mijn verlies voor wat betreft deze CSPs is precies nul. Er is, en terecht, geen enkele verplichting tot leveren.
Zat bedrijven voor wie jij als eenmanszaak commercieel interessant bent. Maar zoiets als W7 moet je in het grote geheel zien en het is iets waar niet bijzonder veel marge op zit. Microsoft zit echt niet te wachten op duizenden bedrijven als dat van jou, die voor een paar tientjes extended support willen hebben. Dat kost ze meer geld dan het op brengt. Zo ook voor die CSP. De marge is te klein, kom maar terug als je enkele tonnen te besteden hebt.
Dat kleinere organisaties anders behandeld worden is vrij normaal. Een grote organisatie kan flinke kortingen bedingen, een kleine organisatie kan dat niet of nauwelijks. Dat heeft allerlei redenen. Ben je dan commercieel helemaal niet interessant? Zeker wel. Je kunt gewoon, net als ieder ander, een W10 licentie naar smaak kopen via allerlei kanalen en ook hardware leveranciers zien je graag als klant.
Jij zult in jouw bedrijf, wat je ook doet, hetzelfde hebben. Klanten die over 10 jaar nog komen voor iets waar je niet redelijkerwijs op kunt verdienen ben je liever kwijt dan rijk lijkt me.
Met die Windows licentie, ik denk dat je van de prijs gaat schrikken als je Microsoft zou bellen en zou vragen wat het kost als ze speciaal voor jou de support nog een jaar of 10 willen verlengen.

Dan gaan ze opeens de werkelijke kostprijs doorrekenen. Zet dat af tegen je uurtarief en ik denk dat het opeens niet zo interessant meer is een oud OS te blijven gebruiken.
En even echt on-topic voor mogelijke lurkers in dit draadje: Een zoekopdracht via Google met de SKU: DG7GMGF0FL73 laat een tweede bedrijf in Duitsland zien wat lijkt te willen leveren in de EU. En de eerste reseller heeft nu een stappenplan online; die wil duidelijk hier een mooie boterham mee verdienen. Blijkbaar kun je met een Office 365 testabbo wat setup kosten omzeilen of voor setup betalen.

Klinkt een beetje als Kingquin en andere partijen.
De vraag is of je dat moet willen.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.