Windows 7 extended support aanschaffen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.766 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-08 14:36
Ik probeer al een tijdje om officieel extended support voor Windows 7 Professional te kopen. Vanaf 2 december zouden ook kleine bedrijven zo'n licentie kunnen aanschaffen via CSP partners. Alleen is er weinig tot niets te vinden aan resellers die dit werkelijk via internet aanbieden. Is er iemand die inmiddels zo'n licentie als kleinbedrijf succesvol aangekocht heeft en hoe heb je dit geregeld?

Goedbedoelde adviezen over overstappen naar Windows 10 of Linux mogen achterwege blijven. Ik wil voorlopig graag op Windows 7 blijven zitten en de prijs die Microsoft daarvoor vraagt vind ik acceptabel.

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Toch ga ik precies die vraag stellen:
Waarom zou je dat willen?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
Omdat de tijd die ik nodig heb voor een upgrade x mijn uurtarief meer is dan de kosten van een extended support licentie. En omdat ik tevreden ben over Win7 en niet over Win10.
unezra schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 19:59:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hinotori schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 20:16:
Omdat de tijd die ik nodig heb voor een upgrade x mijn uurtarief meer is dan de kosten van een extended support licentie. En omdat ik tevreden ben over Win7 en niet over Win10.
[...]
Je had letterlijk een jaar of meer geleden moeten beginnen met het plannen van die upgrade.
Gebruik willen maken van de extended support is geen handige beslissing. Ooit zul je over moeten, beter nu dan over een jaar.

Je hebt nog iets minder dan een maand. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het is idd niet alsof je dan later niet de upgrade hoeft door te voeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:35
Wat lukt je niet via internet?

Als ik op https://partner.microsoft...-provider/find-a-provider zie ik een lijstje met CSP partners die je kan contacten en die je kunnen helpen. Zelf doe ik zaken met Ingram Micro die zou je dus maandag kunnen bellen voor advies. Tech Data komt mij ook wel bekend voor dit soort clubs weten als het goed is de weg wel naar de juiste offerte voor je.

Dit puur via internet bestellen gaat denk ik niet lukken.

[ Voor 24% gewijzigd door HKLM_ op 20-12-2019 20:25 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

unezra schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 20:18:
[...]
Je hebt nog iets minder dan een maand. :)
Nee, extended support is sinds kort verlengd naar 2023 voor alle bedrijven.
https://www.ghacks.net/20...pport-extension-for-smbs/
Maar ... het kost imho nog steeds meer dan gewoon overstappen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Microkid schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 20:27:
[...]
Nee, extended support is sinds kort verlengd naar 2023 voor alle bedrijven.
https://www.ghacks.net/20...pport-extension-for-smbs/
Maar ... het kost imho nog steeds meer dan gewoon overstappen.
https://support.microsoft...dows-lifecycle-fact-sheet

Wel vrij bizar dat Microsoft toch weer extended support bied. Blijkbaar zit daar nog geld voor ze in.

Hoe dan ook idd, het beste dat TS kan doen is voor 14 januari (of iets daarna) overstappen op W10.
Vooralsnog heb ik geen valide reden voorbij zien komen dat niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
HKLM_ schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 20:20:
Wat lukt je niet via internet?

Als ik op https://partner.microsoft...-provider/find-a-provider zie ik een lijstje met CSP partners die je kan contacten en die je kunnen helpen. Zelf doe ik zaken met Ingram Micro die zou je dus maandag kunnen bellen voor advies. Tech Data komt mij ook wel bekend voor dit soort clubs weten als het goed is de weg wel naar de juiste offerte voor je.

Dit puur via internet bestellen gaat denk ik niet lukken.
Ik had gehoopt op een simpele ingang zonder veel gedoe en gezeur omdat men bijvoorbeeld wil upsellen. Hoe moeilijk kan het zijn om tegen betaling een licentie op te hoesten die ik kan invoeren in Windows 7. Het internet staat vol met handleidingen hoe je als CSP zo'n licentie moet aanmaken bij Microsoft. Maar als je als MKB een licentie wil hebben, dan is er niets te vinden en moet je contact opnemen met een CSP om te gaan bedelen om een licentie. Maar goed, als het niet anders is dan is het maar zo. Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit ontmoedigingsbeleid is wat door Microsoft gestuurd wordt. iig thanks voor de info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
Hinotori schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:09:
[...]

Ik had gehoopt op een simpele ingang zonder veel gedoe en gezeur omdat men bijvoorbeeld wil upsellen. Hoe moeilijk kan het zijn om tegen betaling een licentie op te hoesten die ik kan invoeren in Windows 7. Het internet staat vol met handleidingen hoe je als CSP zo'n licentie moet aanmaken bij Microsoft. Maar als je als MKB een licentie wil hebben, dan is er niets te vinden en moet je contact opnemen met een CSP om te gaan bedelen om een licentie. Maar goed, als het niet anders is dan is het maar zo. Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit ontmoedigingsbeleid is wat door Microsoft gestuurd wordt. iig thanks voor de info.
Het is toch logisch dat een CSP dat kan en een MKB niet die bedrijven zijn niet voor niks CSP.

Afbeeldingslocatie: https://www.qbsgroup.com/wp-content/uploads/2017/12/csp-direct-or-indirect_640x265.png
The difference between the Direct CSP model and the Indirect CSP model is that the Direct model requires a robust infrastructure to enable end-to-end ownership of the customer relationship. There are a lot of requirements to be met and for most partners this isn’t feasible. The Indirect model however, offers partners (resellers) the opportunity to work with an Indirect CSP partner who can provide the tools and resources necessary to manage their customer relationship. And for most of them, this is the best option.

[ Voor 32% gewijzigd door HKLM_ op 20-12-2019 21:17 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Afgezien dat ik het er ook mee eens ben dat een bedrijf die nu nogsteeds Windows 7 denkt te moeten gebruiken, gewoon te laat is beginnen met nadenken over de toekomst en zijn zaken niet echt op orde heeft.

Dat gezegd hebbende er zijn industriën waar het nu eenmaal niet zo geregeld is, dat het eindigen van een OS het even makkelijk is om te upgraden naar een nieuw Os. Bijvoorbeeld als je met machines te maken hebt die gebouwd zijn om 30 jaar mee te gaan. Vervolgens is de ontwikkelaar ter ziele gegaan, om een voorbeeld te noemen. Zo was ik vrij recent nog bij een bedrijf die nog een NT machienje had staan.

Maar @Hinotori om hoeveel licenties praten wij hier? Ik kan Maandag wel even informeren, volgens mij kunnen wij namelijk als CSP optreden. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Even de prijzen, zonder BTW:
During the first year of ESUs (January 2020 to 2021), those using Windows 7 Enterprise will pay $25 per machine. This doubles to $50 in the second year and goes up to $100 for the third year.
Staying on Windows 7 Pro is going to cost even more. ESUs will start at $50 before going up to $100 in year two and $200 during year three.

Dus voor Windows 7 Enterprise: $175/3 jaar en dat alleen voor security patches
Voor Windows 7 Professional: $350/3 jaar per pc en dat alleen voor security patches.

Voor Enterprise Extended support heb je een bestaande SA nodig, dus wanneer je een gewone retail licentie hebt kan je het niet aanschaffen. Je moet dus minimaal 5 SKU's hebben (5 licenties). Voor Professional kan het per PC.

En uiteindelijk moet je gewoon over, want na deze periode stopt het gewoon. En de vraag is, zal er nog wel software zijn die werkt op Windows 7/2008R2. Steeds meer software werkt gewoon niet meer wanneer er een nieuwe versie uit komt.

Let wel op, de genoemde prijzen zijn exclusief BTW en voor de VS. Voor NL mag je het ongeveer met 1,1 vermenigvuldigen, de $ in € veranderen (als bedrijf betaal je geen BTW volgens mij).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:13
Het is mij ook niet duidelijk waarom je uberhaubt extended support nodig hebt..

dit gaat toch om systemen die al draaien..

en die blijven toch gewoon draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
boyette schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 06:07:
Het is mij ook niet duidelijk waarom je uberhaubt extended support nodig hebt..

dit gaat toch om systemen die al draaien..

en die blijven toch gewoon draaien?
Die systemen blijven draaien inderdaad maar na januari wel zonder windows updates. En dat wil de TS graag regelen via de extra support

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hinotori schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:09:
[...]
Wat voor steekhoudende reden heb je om W7 te willen gebruiken?

Als het al lukt, betaal je puur voor uitstel van de upgrade. Je uurtarief is dus niet relevant. Upgraden zul je hoe dan ook moeten, het is puur uitstel van executie. Ofwel, je betaald straks dubbel. Nu voor de extended support, straks alsnog voor de upgrade naar W10.

Het is een 10 jaar oud (!) OS. Vind het vrij logisch dat Microsoft waarvan de support wil stoppen. Er zijn weiig OS fabrikanten die 10 jaar na release nog support en updates leveren op hun OS. (Nee, ook niet Linux.)

Blijft over "ik vind W7 fijn werken". Leuk, maar het is 2019. Dingen veranderen. W10 is wennen, maar het is sneller en stabieler dan W7 op vergelijkbare hardware.

Even los van de security updates, de software die je er op draait zal ook steeds minder support krijgen wanneer geïnstalleerd op Windows 7. Grote kans dat vanaf 14 januari, veel softwareleveranciers bij upgrades de support voor W7 zullen droppen. Zit je met een OS waarbij je voor extra geld extended support hebt gekocht, zit je alsnog met software waarbij je geen support meer krijgt omdat je onderliggend OS W7 is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hinotori
unezra schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:51:
[...]
Als het al lukt, betaal je puur voor uitstel van de upgrade. Je uurtarief is dus niet relevant. Upgraden zul je hoe dan ook moeten, het is puur uitstel van executie. Ofwel, je betaald straks dubbel. Nu voor de extended support, straks alsnog voor de upgrade naar W10.
Volgens mij heb ik geen in jouw ogen valide reden nodig om een product van Microsoft te mogen kopen, toch? Ik probeer te voorkomen om in de al tientallen keren gevoerde discussie te belanden over de voor en nadelen van Win10. Ik wil nog even op Win7 blijven en vooralsnog kan dat op een redelijk veilige manier met extended security updates. En als de software die ik gebruik niet meer veilig op WIn7 te gebruiken is, dan zie ik wel weer verder.

Het valt in mijn geval nog maar te bezien of dat uurtarief zomaar niet relevant is. Wat ik vooral probeer is om de levensduur van huidige hardware nog even te verlengen. Nieuwe hardware (laptop) wordt geleverd met nieuw OS, maar het eerste wat ik met een nieuwe laptop die is herinstalleren van dat OS om van alle vendor troep die ik er niet op wil af te komen. Als ik nu mijn huidige Win 7 nog even op een veilige manier kan gebruiken, dan scheelt mij dat een Win10 installatie x het aantal laptops waar het om gaat.

Natuurlijk moet ik in de komende 3 jaar naar Win10 of 11 of 12 (ja ik weet dat MS wat anders gezegd heeft), want wie wat er in de komende jaren nog uit de hoge hoed van Microsoft komt. Ja het is vrij duur, maar zakelijk is dat niet direct een probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hinotori schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:15:
[...]
Volgens mij heb ik geen in jouw ogen valide reden nodig om een product van Microsoft te mogen kopen, toch? Ik probeer te voorkomen om in de al tientallen keren gevoerde discussie te belanden over de voor en nadelen van Win10. Ik wil nog even op Win7 blijven en vooralsnog kan dat op een redelijk veilige manier met extended security updates. En als de software die ik gebruik niet meer veilig op WIn7 te gebruiken is, dan zie ik wel weer verder.

Het valt in mijn geval nog maar te bezien of dat uurtarief zomaar niet relevant is. Wat ik vooral probeer is om de levensduur van huidige hardware nog even te verlengen. Nieuwe hardware (laptop) wordt geleverd met nieuw OS, maar het eerste wat ik met een nieuwe laptop die is herinstalleren van dat OS om van alle vendor troep die ik er niet op wil af te komen. Als ik nu mijn huidige Win 7 nog even op een veilige manier kan gebruiken, dan scheelt mij dat een Win10 installatie x het aantal laptops waar het om gaat.

Natuurlijk moet ik in de komende 3 jaar naar Win10 of 11 of 12 (ja ik weet dat MS wat anders gezegd heeft), want wie wat er in de komende jaren nog uit de hoge hoed van Microsoft komt. Ja het is vrij duur, maar zakelijk is dat niet direct een probleem.
Je uurtarief is niet relevant, omdat je tóch moet overstappen en in de regel is een upgrade van W7 naar W10, niet veel meer dan next, next, finish behalve als het gaat om een grotere bedrijfsomgeving.

Uit jouw post leid ik af dat het gaat om 1 of 2 PC's. Niet het soort omgeving waarbij de upgrade werkelijk complex is.

Het gaat niet alleen om veiligheid, maar ook om stabiliteit en features. Het enige dat je krijgt met die extended support, zijn security patches. Bugs worden niet meer opgelost.

Wat betreft andere software kan het zomaar zijn dat je een upgrade installeert en er dán achterkomt dat die software én helemaal niet meer werkt op W7 én niet meer gesupport word. Heb je met wat pech 24 uur om te upgraden, geen 4 weken.

Ik denk dat je verkeerd probeert te bezuinigen en een update aan het uitstellen bent die je een jaar geleden al had moeten doen of voorbereiden. Nu is het opeens paniek en is je hoop gevestigd op die verruimde extended support. Wat als Microsoft dat niet nu net had aangekondigd? Had je alsnog 14 januari over moeten zijn.

Lang verhaal kort: Koop W10 en upgrade je systemen.
Heb je nu misschien een extra klus te doen die je schijnbaar niet hebt voorzien, ben je er daarna voorlopig vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:03

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Begreep in de wandelgangen dat als je o365 e5 licentie aanschaft je recht krijgt op extended support voor w7.

Ff googlen op w7 extended e5

[ Voor 17% gewijzigd door NLKornolio op 21-12-2019 10:44 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hinotori
unezra schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:21:
[...]
Nu is het opeens paniek en is je hoop gevestigd op die verruimde extended support. Wat als Microsoft dat niet nu net had aangekondigd? Had je alsnog 14 januari over moeten zijn.
Waarom zou er paniek zijn? Zou het misschien niet kunnen zijn dat dit gewoon mijn plan was? Win7 ESU's zijn pas vanaf 2 december voor kleinbedrijven verkrijgbaar, das als ik dan op 20 december eens navraag op Tweakers of iemand weet hoe ik daaraan kom, dan is dat niet eens zo laat.

En waarom vind je het nodig om zo met alle geweld Win10 bij mij naar binnen te drukken? Mag ik iig mijn eigen bedrijfsvoering doen? Ik heb geen trackrecord van een heleboel Noob vragen inzake Windows op Tweakers, dus veel last zal jij of anderen op Tweakers er niet van hebben. Microsoft biedt het aan en ik zie er wel wat in, wat is daar mis mee? Stabiliteit en features zal helemaal waar zijn, maar als ik daar nu geen issues mee heb, waarom dan? Wat ik vooral zie in je antwoorden is van -als -> dan-. Maar wat als die 'als' nou niet optreed?

Misschien is het wat minder nodig om anderen te vertellen wat ze moeten doen. Ik stel een vraag en wil daar graag een antwoord op en geen lesje 'waarom is Win10 nu nodig'. Maar genoeg off-topic, door met de sores van alledag ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Hinotori schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:48:
[...]

Misschien is het wat minder nodig om anderen te vertellen wat ze moeten doen. Ik stel een vraag en wil daar graag een antwoord op en geen lesje 'waarom is Win10 nu nodig'. Maar genoeg off-topic, door met de sores van alledag ;)
Ja, de 'waarom wil je dat dat moet je niet willen' antwoorden.
En dat terwijl je nogwel een disclaimer had in je fipo.

Ik ken ze en heb ze maar vaak genoeg gehad als ik bijvoorbeeld voor legacy systemen dingen aan het uitzoeken was en iets op een forum vroeg. Dan moet je weer een paragraaf typen om dat uit te leggen dat je geen tijd hebt om een codebase van ugh kilometer te upgaden naar versie X ofzo omdat er geen 2 ton in het budget zit om even de hele boel te upgraden of migreren voor een kleine wijziging.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hinotori schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:48:
[...]

Waarom zou er paniek zijn? Zou het misschien niet kunnen zijn dat dit gewoon mijn plan was? Win7 ESU's zijn pas vanaf 2 december voor kleinbedrijven verkrijgbaar, das als ik dan op 20 december eens navraag op Tweakers of iemand weet hoe ik daaraan kom, dan is dat niet eens zo laat.

En waarom vind je het nodig om zo met alle geweld Win10 bij mij naar binnen te drukken? Mag ik iig mijn eigen bedrijfsvoering doen? Ik heb geen trackrecord van een heleboel Noob vragen inzake Windows op Tweakers, dus veel last zal jij of anderen op Tweakers er niet van hebben. Microsoft biedt het aan en ik zie er wel wat in, wat is daar mis mee? Stabiliteit en features zal helemaal waar zijn, maar als ik daar nu geen issues mee heb, waarom dan? Wat ik vooral zie in je antwoorden is van -als -> dan-. Maar wat als die 'als' nou niet optreed?

Waarom?
Omdat je willens en wetens, je eigen bedrijfsvoering in gevaar brengt hiermee.

Disclaimer of niet, als je een topic als dit opent, op een forum waar mensen over het algemeen redelijk verstand van zaken hebben, is het logisch dat ze met de beste intenties, jou vertellen wat wat je probeert, geen goed idee is.

Jij stelt een vraag en een volkomen logische wedervraag is "waarom".
Die vraag heb je tot nu toe niet zinvol kunnen beantwoorden.
MrMonkE schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:07:
[...]

Ja, de 'waarom wil je dat dat moet je niet willen' antwoorden.
En dat terwijl je nogwel een disclaimer had in je fipo.

Ik ken ze en heb ze maar vaak genoeg gehad als ik bijvoorbeeld voor legacy systemen dingen aan het uitzoeken was en iets op een forum vroeg. Dan moet je weer een paragraaf typen om dat uit te leggen dat je geen tijd hebt om een codebase van ugh kilometer te upgaden naar versie X ofzo omdat er geen 2 ton in het budget zit om even de hele boel te upgraden of migreren voor een kleine wijziging.
Dan heb je het over een totaal andere situatie.
Het gaat hier om minder dan een hand vol PC's.

Maar dan nóg, ook met legacy, kun je niet blijven hangen in het gebruik van een OS dat 10 jaar geleden is uitgebracht. Je ziet zoiets letterlijk 5-10 jaar geleden al aankomen, je hebt dus ruim de tijd om zaken voor te bereiden, investeringsvoorstellen te schrijven, etc.

"Geen zin" is een verdomd slecht excuus. "Het kost geld" ook. ICT kost geld en je weet dat systemen niet het eeuwige leven hebben. We draaien anno 2019 ook niet meer op servers van 20 jaar oud. De meeste hardware van 10 jaar terug is inmiddels ook vervangen.

Als je hardware na een jaar of 5, 6 vervangt, waarom zou je dan wel willen blijven hangen op een OS dat 10 jaar geleden is uitgebracht en waarbij toen volgens mij al duidelijk was dat het in 2020 einde oefening zou zijn met dat OS?

[ Voor 31% gewijzigd door unezra op 21-12-2019 15:26 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• corset
  • Laatst online: 25-07 13:11
unezra schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:50:
[...]

Waarom?
Omdat je willens en wetens, je eigen bedrijfsvoering in gevaar brengt hiermee.

Disclaimer of niet, als je een topic als dit opent, op een forum waar mensen over het algemeen redelijk verstand van zaken hebben, is het logisch dat ze met de beste intenties, jou vertellen wat wat je probeert, geen goed idee is.

[...]

Dan heb je het over een totaal andere situatie.
Het gaat hier om minder dan een hand vol PC's.

Maar dan nóg, ook met legacy, kun je niet blijven hangen in het gebruik van een OS dat 10 jaar geleden is uitgebracht. Je ziet zoiets letterlijk 5-10 jaar geleden al aankomen, je hebt dus ruim de tijd om zaken voor te bereiden, investeringsvoorstellen te schrijven, etc.

"Geen zin" is een verdomd slecht excuus. "Het kost geld" ook. ICT kost geld en je weet dat systemen niet het eeuwige leven hebben. We draaien anno 2019 ook niet meer op servers van 20 jaar oud. De meeste hardware van 10 jaar terug is inmiddels ook vervangen.

Als je hardware na een jaar of 5, 6 vervangt, waarom zou je dan wel willen blijven hangen op een OS dat 10 jaar geleden is uitgebracht en waarbij toen volgens mij al duidelijk was dat het in 2020 einde oefening zou zijn met dat OS?
Zullen we gewoon on topic gaan? En stoppen met dat irritante "Ik vind X, dus je hebt het maar te doen" vastlopende plaatje?

TS wil niet naar W10, dus gaat het niet gebeuren. Einde verhaal. Wat jij ervan vind, wat jij wil is niet relevant. Zo lang jij niet bij het bedrijf van TS werkt en het beleid maakt, heb je geen recht van spreken over wat ze moeten doen.

Ik snap dat het beste is dat iedereen naar W10 over gaat, maar soms werkt het niet zo. En dat is nu zo'n geval.

@Hinotori beste wat je even kan doen is kijken naar wat @_Dune_ vraagt. Misschien dat hij wat voor je kan betekenen :)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
corset schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 16:05:
[...]
@Hinotori beste wat je even kan doen is kijken naar wat @_Dune_ vraagt. Misschien dat hij wat voor je kan betekenen :)
Dat heb ik inmiddels al per PM gedaan. Ik wacht dus gewoon even af. Dank voor alle hulp zo ver.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Om de discussie even plat te slaan, een korte vergelijking: TS vraagt waar ie nog beitels kan krijgen omdat ie met kleitabletten wil werken, en dat op een forum waarvan 99% er van doordrongen is dat een balpen met papier beter werkt. Das helemaal prima, maar dan krijg je dus idd de vraag waarom je krampachtig aan die oude standaard vast wilt houden. Een vraag die je niet hoef te beantwoorden, maar waarvan ik ook nog geen steekhoudende argumenten heb gelezen om hem te weerleggen. En dat terwijl er wel steekhoudende argumenten bij TS bekend zijn om naar de balpen over te stappen - anders opende hij het topic niet ;)

Having said that: bel centralpoint eens. Zeker niet de goedkoopste maar die moeten dit vast wel kunnen leveren. Bedenk je wel: je bent een van de weinigen en wilt iets speciaals, dus daar betaal je gewoon dik voor. Zet dat eens af tegen je uurtarief ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Omdat de tijd die ik nodig heb voor een upgrade x mijn uurtarief meer is dan de kosten van een extended support licentie.
Ik upgrade mijn linux in 15 minuten.
En heb dan tijd over om te investeren in een cursus, want zonder cursus blijf ik hangen in de prehistorie en lopen klanten weg.
Dat zit ingecalculeerd bij de uurloon zodat ik niet 40 uur werk.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

DJMaze schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:13:
[...]

Ik upgrade mijn linux in 15 minuten.
En heb dan tijd over om te investeren in een cursus, want zonder cursus blijf ik hangen in de prehistorie en lopen klanten weg.
Dat zit ingecalculeerd bij de uurloon zodat ik niet 40 uur werk.
Een Linux discussie hier starten is een beetje onzinnig, om meerdere redenen. Verder klopt je reactie redelijk.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:25

inhico

pw

_Dune_ schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:36:
[...]

Een Linux discussie hier starten is een beetje onzinnig, om meerdere redenen. Verder klopt je reactie redelijk.
Sowieso zijn de reacties hier nogal onzinnig.

en niet gericht op het helpen van TS

...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
En u bent diegene die bepaalt wat er hier wel of niet mag geschreven worden ?

TS gaf duidelijk aan dat hij om een of meer redenen nog even bij Win7 wil blijven, zijn goed recht, en wat of hoe groot de risico's ook mogen zijn, dat is aan HEM om te bepalen hoe hij daarmee omgaat.

Mensen als u die klakkeloos HUN zin opleggen, zijn exact het soort 'IT mensen' die ik niet in mijn omgeving wil, laat staan dat ik er mee zou samenwerken...

Uw arrogantie is stuitend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unezra

unezra

inhico schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:07:
[...]
Sowieso zijn de reacties hier nogal onzinnig.

en niet gericht op het helpen van TS
Dat zie je dus verkeerd.

We helpen TS er in mijn beleving juist mee duidelijk te maken dat, met de argumenten die 'ie geeft, wat hij wil behoorlijk onzinnig is.

Daar is OOK een forum als dit voor: Dingen uit mensen hun hoofd praten die ze niet moeten willen.
680x0 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:17:
[...]
En u bent diegene die bepaalt wat er hier wel of niet mag geschreven worden ?

TS gaf duidelijk aan dat hij om een of meer redenen nog even bij Win7 wil blijven, zijn goed recht, en wat of hoe groot de risico's ook mogen zijn, dat is aan HEM om te bepalen hoe hij daarmee omgaat.

Mensen als u die klakkeloos HUN zin opleggen, zijn exact het soort 'IT mensen' die ik niet in mijn omgeving wil, laat staan dat ik er mee zou samenwerken...

Uw arrogantie is stuitend.
Het gaat er niet om mijn wil op te leggen aan TS. Het gaat er mij om dat ik TS wil helpen bij het oplossen van zijn probleem. Zijn probleem is niet het lastig te verkrijgen zijn van extended support, het probleem is dat TS meer dan een jaar geleden al de overstap naar W10 had moeten plannen.

Juist wanneer je iemand adviseert, moet je soms ook durven vertellen dat iemands plan onzalig is. :)
(En laat net dat mijn werk zijn. Ik word overdag niet betaald management en directie naar de mond te praten en te leveren wat ze willen, maar te leveren wat ze nodig hebben en soms betekend dat onzinnige dingen met argumenten uit hun hoofd praten.)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• corset
unezra schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:45:
[...]

Dat zie je dus verkeerd.

We helpen TS er in mijn beleving juist mee duidelijk te maken dat, met de argumenten die 'ie geeft, wat hij wil behoorlijk onzinnig is.

Daar is OOK een forum als dit voor: Dingen uit mensen hun hoofd praten die ze niet moeten willen.

[...]

Het gaat er niet om mijn wil op te leggen aan TS. Het gaat er mij om dat ik TS wil helpen bij het oplossen van zijn probleem. Zijn probleem is niet het lastig te verkrijgen zijn van extended support, het probleem is dat TS meer dan een jaar geleden al de overstap naar W10 had moeten plannen.

Juist wanneer je iemand adviseert, moet je soms ook durven vertellen dat iemands plan onzalig is. :)
(En laat net dat mijn werk zijn. Ik word overdag niet betaald management en directie naar de mond te praten en te leveren wat ze willen, maar te leveren wat ze nodig hebben en soms betekend dat onzinnige dingen met argumenten uit hun hoofd praten.)
TS vraagt "waar kan ik extended support kopen"
Jij komt met "Je moet nu upgraden!"

Nogmaals, jij bepaald niks voor het bedrijf van de TS.. totaal niks. Jou advies is net zo relevant als die van iemand anders.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Hinotori schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:15:
[...]
En als de software die ik gebruik niet meer veilig op WIn7 te gebruiken is, dan zie ik wel weer verder.
Je hebt hopelijk door dat dit exact dezelfde mentaliteit is die ervoor heeft gezorgt dat je dit topic aanmaakte en afgaand op de vele reacties, lijkt mij dat nu geen gedachtengang die heel populair is.

Ik snap het niet. Ik vond XP ook fijn werken, maar 7, 8.1 en nu 10 hebben bij elke release (en 10 bij bijna elke feature update) flinke stappen genomen in productiviteit en security (timeline, clipboard history, screen snipping, notification bar, privacy controls)
Ik vind het altijd hilarisch dat mensen bijvoorbeeld klagen om de tijd die ze verliezen om een Windows 10 installatie van een 'classic' startmenu te voorzien terwijl je tiles even goedzetten veel sneller is en eerlijk - eenmaal je er wat aan gewend bent (en dat duurt niet lang), wil je echt niet meer terug.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:58
Die volg ik niet helemaal; na afloop van de extended support (uit mijn hoofd 2023), zul je alsnog over moeten stappen en dan moet je diezelfde tijd er alsnog instoppen.

Was is dan goedkoper:
- Nu eenmalig extra tijd erin stoppen en dus kosten maken
- Extended support kopen bij MS en over 3jaar alsnog die extra tijd erin stoppen
Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit ontmoedigingsbeleid is wat door Microsoft gestuurd wordt. iig thanks voor de info.
Wat ik volledig te begrijpen vind eerlijk gezegd, Microsoft stopt liever vandaag dan morgen met tijd en geld stoppen in het blijven pleisters plakken op een OS dat 11(!) jaar oud is.

[ Voor 21% gewijzigd door !mark op 22-12-2019 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Een goed voornemen voor 2020 lijkt me het implementeren van degelijk lifecycle management. Het is bij de release van W7 SP1 duidelijk gemaakt wanneer het einde zou zijn, vanaf dat moment ga je je upgrade strategie plannen. Met kleine organisaties in het MKB is de schaal dusdanig irrelevant dat het geen probleem zou moeten zijn om voor de EOL datum je kritische systemen bijgewerkt te hebben.

Dat gezegd hebbende, je hebt ondertussen zowel nuttige tips voor het vinden van je CSP gekregen als degelijke adviezen om van W7 af te komen. Het lijkt me dat er genoeg lessons learned zijn om op terug te kijken wanner je organisatie over is ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
_Dune_ schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:36:
Een Linux discussie hier starten is een beetje onzinnig, om meerdere redenen.
Die start ik ook niet. Ik zeg alleen hoe de bedrijfsvoering hier is.
Je kan iemand niet vertellen hoe hij zijn bedrijf moet regiseren. En Linux is misschien helemaal niet geschikt.

Je kan alleen hints geven naar een helikopter view om eens van een afstand out of the box te gaan kijken hoe je je bedrijfsvoering kan verbeteren.
Zit je vast, dan huur je iemand in.

Een upgrade naar Win10 kan ook tijdens je avondeten en dan kijk je na het eten of het is gelukt.
Of koop een nieuwe PC als hij 3 jaar oud is.
Er zijn zat mogelijkheden en belastingvoordelen als je even verder kijkt dan je uurloon.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
!mark schreef op zondag 22 december 2019 @ 00:46:
[...]

Die volg ik niet helemaal; na afloop van de extended support (uit mijn hoofd 2023), zul je alsnog over moeten stappen en dan moet je diezelfde tijd er alsnog instoppen.

Was is dan goedkoper:
- Nu eenmalig extra tijd erin stoppen en dus kosten maken
- Extended support kopen bij MS en over 3jaar alsnog die extra tijd erin stoppen

Wat ik volledig te begrijpen vind eerlijk gezegd, Microsoft stopt liever vandaag dan morgen met tijd en geld stoppen in het blijven pleisters plakken op een OS dat 11(!) jaar oud is.
Niet als ik binnen die drie jaar aan nog een install rondje zit omdat de hardware vernieuwd moet worden. Ik kan nu wel nieuwe hardware kopen, maar dan trek ik investeringen naar voren, ook dat is uiteindelijk weer in geld uit te drukken. Maar dan nog, ik optimaliseer, gezien de reacties, op andere assen dan de meesten hier. Ik vind het prima dat eenieder daar zijn mening over heeft, maar dan nog geeft dat geen antwoord op mijn initiële vraag.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel: wie weet er een CSP die voor een redelijke prijs een paar ESU licenties voor Windows 7 Pro kan en wil leveren? Microsoft zet een heel netwerk van CSPs op, maar als ik dan vraag wie wil en kan leveren dan blijft het stil of krijg ik een antwoord dat de vraag niet goed is en dat ik maar naar Win10 moet. Het lijkt mij sterk dat er hier op tweakers bijna niemand is die een duidelijke ingang weet bij een CSP heeft die licenties levert aan kleinbedrijven. Misschien is er aan mij niet zoveel te verdienen, want ik wil alleen maar licenties en verder heb ik geen support of andere zaken nodig. Ik blijf het vreemd vinden dat ik op zowat iedere hoek van de straat online een licentie kan kopen voor om het even welke Windows versie en als ik dan een iets andere licentie wil kopen, dat ik dan door 30 hoepels moet springen. Evenzogoed heb ik hier wel wat richtingen gekregen waar te zoeken.

Microsoft biedt verlengde support aan en ik ga in op dat aanbod. Blijkbaar is die support voor Microsoft toch rendabeler dan rucksichtslos Win7 killen. Dit ik misschien meelift op een ander target publiek, dat is het risico van het vak...soms werkt de wereld zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Yup, zo werkt de wereld idd. Die CSP's willen jou vermoedelijk helemaal niet mee laten liften, want een win 7 licentie wil vrijwel niemand. En zij moeten het zelf ook uitzoeken dus dat kost geld, en dus onrendabel. Kosten vs baten. Dus zeggen ze hebben we niet (lees: gaan we niet doen, zoek maar een ander, kost meer dan het ons oplevert, en tot slot eigenlijk spoor je niet dat je dat uberhaupt nog wilt).
Dat MS het zelf aanbiedt wil nog niet zeggen dat het fatsoenlijk verkrijgbaar is.

Maar wat let je om:
- MSFT zelf te bellen en vragen waar je het kunt kopen
- een gemiddelde overheid te bellen die nog op win 7 zitten (nieuws bijhouden) en vragen wie ze bij hun levert?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hinotori
nelizmastr schreef op zondag 22 december 2019 @ 09:20:
Een goed voornemen voor 2020 lijkt me het implementeren van degelijk lifecycle management. Het is bij de release van W7 SP1 duidelijk gemaakt wanneer het einde zou zijn, vanaf dat moment ga je je upgrade strategie plannen. Met kleine organisaties in het MKB is de schaal dusdanig irrelevant dat het geen probleem zou moeten zijn om voor de EOL datum je kritische systemen bijgewerkt te hebben.
Waarom? Ik ben een eenmans BV. Ieder uur wat ik besteed aan zaken die niet direct rendabel zijn, kan ik niet aan zaken besteden die of rendabel zijn of een hogere verwachte opbrengst hebben. Voorbeeld: ieder uur wat ik besteed aan het upgraden van mijn Windows kan ik niet aan bijscholing besteden. De enig risicodrager van mijn acties inzake Win7 ben ik zelf, dus waarom zou ik serieus tijd besteden aan lifecycle management? Als mijn Win7 of laptop crashed, dan ben ik binnen 24 uur weer volledig up and running op Win10. Ik begrijp en waardeer alle adviezen hier, maar komen de meeste adviezen er op neer dat een ander mij vertelt wat waar ik mijn tijd aan moet besteden. Mijn BVtje draait al jaren prima en doet qua omzet niet onder voor andere eenmanszaken, pas als anderen een significant grotere omzet per gewerkt uur halen, dan ga ik mij zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het was gericht op juist de hoger volume-klanten omdat het daar veel meer werk is en vast ook dat juist het MKB niet snel honderden euro per PC uitgeeft voor die paar jaar. Ik meen $50 voor 1 jaar, $350 voor drie jaar.

Dat gezegd hebbende, het zou gewoon moeten kunnen (voor dus hele forse bedragen per licentie).
https://www.microsoft.com...sses-stay-secure-current/
Dan resteert het vinden van iemand die tijd over heeft en heel dicht bij een bonus-grens zit :P De afweging uurtarief / moeite geldt ook voor die CSP's. (Edit: en de accountmanagers bij CSP's waar ik mee in aanraking kom ken ik alleen van grotere hoeveelheden).

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 22-12-2019 10:21 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Hinotori schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:11:
[...]

Waarom? Ik ben een eenmans BV. Ieder uur wat ik besteed aan zaken die niet direct rendabel zijn, kan ik niet aan zaken besteden die of rendabel zijn of een hogere verwachte opbrengst hebben. Voorbeeld: ieder uur wat ik besteed aan het upgraden van mijn Windows kan ik niet aan bijscholing besteden. De enig risicodrager van mijn acties inzake Win7 ben ik zelf, dus waarom zou ik serieus tijd besteden aan lifecycle management? Als mijn Win7 of laptop crashed, dan ben ik binnen 24 uur weer volledig up and running op Win10. Ik begrijp en waardeer alle adviezen hier, maar komen de meeste adviezen er op neer dat een ander mij vertelt wat waar ik mijn tijd aan moet besteden. Mijn BVtje draait al jaren prima en doet qua omzet niet onder voor andere eenmanszaken, pas als anderen een significant grotere omzet per gewerkt uur halen, dan ga ik mij zorgen maken.
Duidelijk. Jij kijkt bedrijfsmatig alleen naar kosten en iet naar baten. Vraag me aan of je uberhaupt wel eens investeert in de toekomst. Prima hoor, jouw keuze, maar ik heb er zo al meer dan voldoende kopje onder zien gaan omdat ze niet voorbereid waren of achterliepen. Bewust een zakelijk risico nemen is niks mis mee. Wees dan wel bereid om het risico zelf af te kunnen dekken als er iets mis gaat. Maar iets zegt me dat je reactief ipv proactief bent en dat dus dan wel ziet. Moet je zelf weten. Weet iig dat een financiele impact van een claim van een grote klant omdat je je spullen noet op orde had je zomaar ten gronde kan richten.
Gehackt, geinfecteed, datalek. Ga maar eens uitleggen aan een ING waarom je jezelf niet goed beschermd hebt. Bedrijfsjurist geeft je een paar ton claim aan je broek en jij bent bankroet. Om een paar lullige uurtjes die je niet wilde investeren.
Wil je dat risico echt nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
Houd er wel rekening mee dat je alleen extended support koopt voor Windows 7. De gebruikte software erop ontvangt mogelijk ook geen updates meer voor Windows 7 en kunnen ook security issues hebben. Dus de extended support kan wel eens schijnveiligheid geven.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Modbreak:De discussie of TS nu wel of niet moet gaan upgraden is nu wel voldoende gevoerd.

Ik ben van mening dat een vraag van een TS altijd kritisch bekeken en ge-challenged mag worden. Dat is in dit geval uitgebreid gebeurd en alle meningen zijn nu wel voorbij gekomen. TS zal zijn redenen hebben, so be it, en om eerlijk te zijn is dat ook zijn goed recht.

Graag ontopic verder (de originele vraag van TS :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
Wat leuk, nu begint mijn probleem ook de media op te vallen. Met een beetje geluk krijgt dit voldoende massa voor een koerswijziging.

https://www.computerworld...-mean-you-can-buy-it.html
https://www.zdnet.com/art...th-that-small-businesses/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hinotori schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:39:
Wat leuk, nu begint mijn probleem ook de media op te vallen. Met een beetje geluk krijgt dit voldoende massa voor een koerswijziging.

Ik hoop het niet.

Dat jij die keuze maakt met je eenmanszaak is 1 ding, maar in veel gevallen is een bedrijf er om allerlei redenen meer bij gebaat dat MS de support definitief stopt, dan dat ze de support tegen betaling doorzetten.

Lees toch nog maar eens de opmerkingen van onder andere @The Eagle, @DutchKel, mij en wat anderen terug. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Hinotori schreef op Sunday 22 December 2019 @ 16:39:

Ik mag toch werkelijk hopen dat de ingezette koers wordt aangehouden. Vind het persoonlijk al beetje raar dat er nu wel ineens support is voor MKB voor Windows 7. Het is nu niet zo dat de EOL van WIndows 7 vorig jaar is aangekondigd ofzo...

Bedrijven hebben meer dan tijd genoeg gehad om te upgraden. Ik begrijp ook niet zo goed waarom jij lifecyclemanagement niet interessant vindt, dat hoort er nu eenmaal bij.

Begrijp het ook niet, want LCM levert je op termijn toch juist weer meer werk op. Want je hebt niet een eenmalige 'installatie actie', maar je kunt er ook voor zorgen dat je klanten juist up-to-date blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Hinotori schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:39:

Lezen is ook een vak he. Bevestigt dus wat ik al zei: het is voor de CSP's helemaal niet interessant om het aan te bieden aan hun eindklanten, mede vanwege het werk en de kleine marge, en dus doen ze dat niet.
Mag je van vinden wat je wilt maar zo werkt het dus. Net als jouw eigen bedrijf, waarbij je niet bereid bent ergens geld in te steken als het weinig oplevert, doen de CSP's dat dus ook. Simpel gevalletje kosten/baten, in uw ndeel.

My 2ct: accepteer je positie als MKB onderaan de foodchain, en deal er mee dat sommige dingen wel aangeboden worden, maar voor jou nog steeds onbereikbaar zijn omdat het buiten je invloedssfeer ligt.

Vind het van de CSP's wel een slimme zet eigenlijk, je wilt toch aupport en zolang die noet beschikbaar is heb je maar een alternatief, en das upgraden. En dat komt hen heel mooi uit, dus voor hun lost het "probleem" zich vanzelf op.

En ja, voor jou geldt gewoon dat dat apeballen zuigt. Maar wat er niet is kun je ook niet kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:05

DDX

Ik heb een aantal maanden geleden ook geprobeerd om prijzen te horen voor verlening van Windows Server 2008R2 maar dat was erg moeilijk.
Ik wilde dit weten om een klant te overtuigen om toch echt te gaan migeren maar Windows Server 2019.
Flink aantal mailtjes/telefoongesprekken verder leek het erop dat het enkel mogelijk was vanaf 100 licenties.

edit: ik kwam dit stuk tegen waar een duitse winkel gevonden is die het kan verkopen :
https://borncity.com/win/...rice-and-source-for-smes/

[ Voor 22% gewijzigd door DDX op 22-12-2019 20:38 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
DDX schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:25:
edit: ik kwam dit stuk tegen waar een duitse winkel gevonden is die het kan verkopen :
https://borncity.com/win/...rice-and-source-for-smes/
Die Duitse site met de reseller waar zij naar verwijzen was ik vandaag ook al tegengekomen. In dat verhaal staat al dat die reseller ook al klanten uit andere EU landen heeft. Uiteindelijke hoeft er maar één te zijn die wil verkopen, dat de rest niet wil is dan geen issue meer. Ik wacht even af of ik in NL er aan kan komen en anders lijkt die reseller een goed plan B. :)

Lijkt me wel een gouden vondst als je als enige reseller in de EU of één van de weinigen in dat gat springt en zo een mooie omzet haalt in een korte tijd. _/-\o_
The Eagle schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:00:
[...]

Vind het van de CSP's wel een slimme zet eigenlijk, je wilt toch aupport en zolang die noet beschikbaar is heb je maar een alternatief, en das upgraden. En dat komt hen heel mooi uit, dus voor hun lost het "probleem" zich vanzelf op.

En ja, voor jou geldt gewoon dat dat apeballen zuigt. Maar wat er niet is kun je ook niet kopen.
Zoals hierboven ook al staat, één die wel wil verkopen is genoeg.

[ Voor 23% gewijzigd door Hinotori op 22-12-2019 21:01 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HKLM_
In de tijd die je in dit topic hebt gestoken en zoeken naar een verkoper had je ook kunnen upgraden naar Windows 10 :P Je hele verhaal over je uur tarief om niet te upgraden kan de prullenbak wel in zo :X

[ Voor 26% gewijzigd door HKLM_ op 22-12-2019 21:01 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat was ook exact mijn gedachte. Maar ja, als je alleen naar de kosten kijkt....

Naja, winkel gevonden zo te horen. Laat maar weten of ie echt te koop was of niet, zo ja dan staat ie hier voor het nageslacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
HKLM_ schreef op zondag 22 december 2019 @ 21:00:
In de tijd die je in dit topic hebt gestoken en zoeken naar een verkoper had je ook kunnen upgraden naar Windows 10 :P Je hele verhaal over je uur tarief om niet te upgraden kan de prullenbak wel in zo :X
In de tijd dat je dit aan het typen was had je ook de TS kunnen helpen ipv de standaard "ik ga mijn eis er doorheen dauwen want dat is het beste"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
corset schreef op zondag 22 december 2019 @ 21:44:
[...]

In de tijd dat je dit aan het typen was had je ook de TS kunnen helpen ipv de standaard "ik ga mijn eis er doorheen dauwen want dat is het beste"
Lees het topic anders even terug en bekijk mijn twee on topic reacties aan ts even. ;w

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hinotori schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:57:
[...]
Die Duitse site met de reseller waar zij naar verwijzen was ik vandaag ook al tegengekomen. In dat verhaal staat al dat die reseller ook al klanten uit andere EU landen heeft. Uiteindelijke hoeft er maar één te zijn die wil verkopen, dat de rest niet wil is dan geen issue meer. Ik wacht even af of ik in NL er aan kan komen en anders lijkt die reseller een goed plan B. :)

Lijkt me wel een gouden vondst als je als enige reseller in de EU of één van de weinigen in dat gat springt en zo een mooie omzet haalt in een korte tijd. _/-\o_
Welnee.
De rest doet gewoon een zinvolle kosten/baten analyse en laat het voor wat het is.

Punt is een beetje dat de kans zinvol aanwezig is dat ze verliezen op die extended suport die ze aan jou leveren en hooguit aan je kunnen verdienen door je op termijn meer te verkopen dan die extended support.

In dit geval acht ik die kans klein, dus verliezen ze op jouw order.

Microsoft is nog heel netjes door na 10 jaar de support te droppen. Bij Ubuntu is het met de LTS releases na 5 jaar klaar. (Al is de EOL date daar ook na 10 jaar.)
https://wiki.ubuntu.com/Releases

Van een zekere fabrikant van NAS/SAN systemen (geen kleintje) weet ik dat na 5 of 6 jaar het volledig EOS is en je dan enkel nog 3rd party support kunt kopen. Niet via hen. Domweg via een partij die wat hardware op voorraad heeft en daarmee zuiver en alleen op kapotte hardware nog support kan bieden. (Het OS krijgt gewoon helemaal geen updates meer, bugs worden niet gefixt, softwarefouten kun je niet meer melden want geen support van de fabrikant.)

Ik meen dat bij een van de pakketten die we gebruiken, de EOL op maximaal een jaar ligt. Brengen ze een nieuwe versie uit, moet je binnen een jaar upgraden, daarna krijg je geen support meer op die software.

Allemaal lifecycle management waar ze aan doen en dat doen ze juist om de kosten binnen de perken te houden, ook voor eindgebruikers zoals jij.

Misschien is het tijd om eens kritisch te gaan kijken naar je eigen bedrijfsprocessen en verder te kijken dan die Windows 10 upgrade die je probeert uit te stellen alleen. Misschien is het ook eens tijd om kritisch te gaan kijken naar je argumenten. Je hebt nu mogelijk wat je wil, een partij die je extended support aan wil bieden, maar je hebt nu mogelijk niet wat je nodig hebt, een geforceerde upgrade naar W10. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
unezra schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:48:
[...]
Allemaal lifecycle management waar ze aan doen en dat doen ze juist om de kosten binnen de perken te houden, ook voor eindgebruikers zoals jij.
Het is maar net hoe je er naar kijkt en welk label je eraan wilt plakken. 'Planned obsolescence' past ook prima op dit soort gedrag. Een fabrikant die zegt voor mij 'lifecycle management' te doen door producten uit te faseren, geeft mij de kriebels. Dat doe ik liever zelf, of soms ook niet... Gelukkig mag ik zelf kiezen...

Verder vind ik het amusant om te zien dat een aantal posters mij hier uitgebreid advies weten te geven over hoe ik mijn bedrijfsvoering moet doen en waar ik al dan niet mijn geld aan moet uitgeven op basis van een uiterst summiere beschrijving die niet eens tot doel heeft om daarin werkelijk inzicht te geven en daarbij precies nul antwoord geven op mijn vraag in de fipo. Gerefereerde post weet zelfs niet alleen hoe mijn bedrijf in elkaar zit, maar zelfs dat van de genoemde Duitse reseller. Ik zou graag willen dat ik zulke consultancy vaardigheden bezat...

Juist dit is waarom ik voor deze licentie bij voorkeur weinig te maken wil hebben met CSPs waarvoor ik alleen interessant ben als sales target. Als ik nu niet interessant ben voor een paar Win7 licenties, dan ben ik dat in de toekomst ook niet, want dan ben ik nog steeds dat kleine bedrijfje waar geen support aan te slijten is. Dus als ze niet willen leveren, prima; mijn verlies voor wat betreft deze CSPs is precies nul. Er is, en terecht, geen enkele verplichting tot leveren.

En even echt on-topic voor mogelijke lurkers in dit draadje: Een zoekopdracht via Google met de SKU: DG7GMGF0FL73 laat een tweede bedrijf in Duitsland zien wat lijkt te willen leveren in de EU. En de eerste reseller heeft nu een stappenplan online; die wil duidelijk hier een mooie boterham mee verdienen. Blijkbaar kun je met een Office 365 testabbo wat setup kosten omzeilen of voor setup betalen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hinotori op 23-12-2019 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat klinkt heel shady :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hinotori schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:30:
[...]
Het is maar net hoe je er naar kijkt en welk label je eraan wilt plakken. 'Planned obsolescence' past ook prima op dit soort gedrag. Een fabrikant die zegt voor mij 'lifecycle management' te doen door producten uit te faseren, geeft mij de kriebels. Dat doe ik liever zelf, of soms ook niet... Gelukkig mag ik zelf kiezen...
Het is volkomen gebruikelijk.

Jou kan het de kriebels geven, maar het is met reden dat ze dat doen.
Crux is dat als ze decennia na uitbrengen van ieder product nog support moeten leveren, dat product ongelooflijk duur word. Ze kunnen niet én lifetime support bieden én ieder jaar nieuwe features, zonder dat eindgebruikers gaan klagen dat het product te duur word.

Dus lifecycle management, waardoor ze in plaats van enkele decennia, producten nog maar 5-10 jaar hoeven te supporten en mensen daarna moeten upgraden.

Ik hoop dat ik niet of uit te leggen waarom het niet rendabel is producten decennia lang te blijven supporten. :)

(Wat ook mee speelt is de hardware. Er komt nu hardware uit, waar geen drivers meer voor W7 gemaakt zullen worden. Logische keuze. Ook de fabrikanten van hardware weten dat het heel duur is om oude OSen te blijven ondersteunen en dus zullen ze er voor kiezen geen drivers meer te schrijven voor systemen die EOL zijn.)
Verder vind ik het amusant om te zien dat een aantal posters mij hier uitgebreid advies weten te geven over hoe ik mijn bedrijfsvoering moet doen en waar ik al dan niet mijn geld aan moet uitgeven op basis van een uiterst summiere beschrijving die niet eens tot doel heeft om daarin werkelijk inzicht te geven en daarbij precies nul antwoord geven op mijn vraag in de fipo. Gerefereerde post weet zelfs niet alleen hoe mijn bedrijf in elkaar zit, maar zelfs dat van de genoemde Duitse reseller. Ik zou graag willen dat ik zulke consultancy vaardigheden bezat...

Juist dit is waarom ik voor deze licentie bij voorkeur weinig te maken wil hebben met CSPs waarvoor ik alleen interessant ben als sales target. Als ik nu niet interessant ben voor een paar Win7 licenties, dan ben ik dat in de toekomst ook niet, want dan ben ik nog steeds dat kleine bedrijfje waar geen support aan te slijten is. Dus als ze niet willen leveren, prima; mijn verlies voor wat betreft deze CSPs is precies nul. Er is, en terecht, geen enkele verplichting tot leveren.
Zat bedrijven voor wie jij als eenmanszaak commercieel interessant bent. Maar zoiets als W7 moet je in het grote geheel zien en het is iets waar niet bijzonder veel marge op zit. Microsoft zit echt niet te wachten op duizenden bedrijven als dat van jou, die voor een paar tientjes extended support willen hebben. Dat kost ze meer geld dan het op brengt. Zo ook voor die CSP. De marge is te klein, kom maar terug als je enkele tonnen te besteden hebt.

Dat kleinere organisaties anders behandeld worden is vrij normaal. Een grote organisatie kan flinke kortingen bedingen, een kleine organisatie kan dat niet of nauwelijks. Dat heeft allerlei redenen. Ben je dan commercieel helemaal niet interessant? Zeker wel. Je kunt gewoon, net als ieder ander, een W10 licentie naar smaak kopen via allerlei kanalen en ook hardware leveranciers zien je graag als klant.

Jij zult in jouw bedrijf, wat je ook doet, hetzelfde hebben. Klanten die over 10 jaar nog komen voor iets waar je niet redelijkerwijs op kunt verdienen ben je liever kwijt dan rijk lijkt me.

Met die Windows licentie, ik denk dat je van de prijs gaat schrikken als je Microsoft zou bellen en zou vragen wat het kost als ze speciaal voor jou de support nog een jaar of 10 willen verlengen. :) Dan gaan ze opeens de werkelijke kostprijs doorrekenen. Zet dat af tegen je uurtarief en ik denk dat het opeens niet zo interessant meer is een oud OS te blijven gebruiken.
En even echt on-topic voor mogelijke lurkers in dit draadje: Een zoekopdracht via Google met de SKU: DG7GMGF0FL73 laat een tweede bedrijf in Duitsland zien wat lijkt te willen leveren in de EU. En de eerste reseller heeft nu een stappenplan online; die wil duidelijk hier een mooie boterham mee verdienen. Blijkbaar kun je met een Office 365 testabbo wat setup kosten omzeilen of voor setup betalen. :)
Klinkt een beetje als Kingquin en andere partijen.
De vraag is of je dat moet willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hinotori
unezra schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:29:
[...]
Klinkt een beetje als Kingquin en andere partijen.
De vraag is of je dat moet willen.
Ik zal het doorgeven als ik daar mijn Win7 licenties koop. Misschien dat ze je nog bellen of mailen voor advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hinotori schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:38:
[...]
Ik zal het doorgeven als ik daar mijn licenties koop. Misschien dat ze je nog bellen of mailen voor advies.
Ik blijf héél ver weg van bedrijven als Kinqguin.
Het is algemeen bekend dat de herkomst van licenties bij dergelijke bedrijven op zijn best discutabel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Iedereen wist al dat dit jaren aan zat te komen, soms heb je maatwerk software wat meer kost dan extended support en dat is waar TS het waarschijnlijk over heeft.

Ik heb op de valreep nog een klein bedrijf naar Windows 10 geholpen maar anders waren ze gewoon doorgegaan op Windows 7, desnoods maar zonder update,s.

Bij speciale machines bijvoorbeeld kunnen ze gerust doordraaien op Windows 7, als ze van het internet afkunnen en vrijwel nooit diskette,s/USB sticks inkomen is er geen probleem.
Desnoods timmer je ze dicht, USB storage devices uit in Windows, gateway van de netwerkkaart halen etc etc.

Dan zijn er mensen die denken overstappen op linux echter dat gebeurt niet, nieuwe hardware kopen is niet het probleem, het is de maatwerk software, dat zou je dan moeten virtualiseren onder linux maar dan heb je exact hetzelfde dan draait het in een VM, dan zou je het net zo goed zo kunnen laten want die VM kan ook besmet worden.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 19:17
Daar komt nog bij dat W7 heel slecht draait op nieuwe hardware, de (driver) ondersteuning is minimaal dan wel afwezig.

Ik ben het met de TS eens dat W10 er niet uitziet, maar ik kan uit eigen ervaring vertellen dat W10 veel stabieler is op moderne hardware dan W7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

mr_evil08 schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:18:
Iedereen wist al dat dit jaren aan zat te komen, soms heb je maatwerk software wat meer kost dan extended support en dat is waar TS het waarschijnlijk over heeft.
Als ik heel eerlijk ben twijfel ik daarover.
Dan had TS dat namelijk wel aangegeven. :)
Ik heb op de valreep nog een klein bedrijf naar Windows 10 geholpen maar anders waren ze gewoon doorgegaan op Windows 7, desnoods maar zonder update,s.
Wij draaien ook nog op W7 en 14 januari gaan we net niet halen, maar volgens planning 2 weken later wel. Linksom of rechtsom, februari 2020 waren we overgegaan op W10.

Dat gaat om iets meer dan 40 werkplekken. (MKB, met MKB+ infrastructuur.)
Niet 1 of 2 waar TS het over heeft.
Bij speciale machines bijvoorbeeld kunnen ze gerust doordraaien op Windows 7, als ze van het internet afkunnen en vrijwel nooit diskette,s/USB sticks inkomen is er geen probleem.
Desnoods timmer je ze dicht, USB storage devices uit in Windows, gateway van de netwerkkaart halen etc etc.
Dat zijn corner cases.
Ze komen zeker voor, maar ook dat is 9 van de 10x een gebrek aan planning.
Dan zijn er mensen die denken overstappen op linux echter dat gebeurt niet, nieuwe hardware kopen is niet het probleem, het is de maatwerk software, dat zou je dan moeten virtualiseren onder linux maar dan heb je exact hetzelfde dan draait het in een VM, dan zou je het net zo goed zo kunnen laten want die VM kan ook besmet worden.
Zelf geloof ik ook niet in Linux op de desktop. Dat was meer dan 20 jaar geleden de belofte, 20 jaar later is Windows nog steeds heer en meester op de desktop. De enige serieuze concurrentie op de desktop komt van Apple. Linux is nooit een serieuze concurrent geweest en ik denk dat het dat ook nooit gaat worden.
ikweethetbeter schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:20:
[...]
Daar komt nog bij dat W7 heel slecht draait op nieuwe hardware, de (driver) ondersteuning is minimaal dan wel afwezig.
Juist.
Logisch ook. Hardwarefabrikanten gaan geen drivers schrijven voor een OS dat EOL is.
Dus vanaf 14 januari zul je zien dat steeds minder nieuwe hardware W7 drivers krijgt.
Ik ben het met de TS eens dat W10 er niet uitziet, maar ik kan uit eigen ervaring vertellen dat W10 veel stabieler is op moderne hardware dan W7.
Och, ik moet zeggen dat ik het visuele deel vooral wennen vond. Besturing ook. Quickstart kun je terug brengen, verder start je in je Windows 10 programma's vooral via je toetsenbord. Het oude startmenu was ook zo geweldig niet. :)

Het is ook heerlijk snel. Een SSD en een beetje geheugen is aan te raden maar dat is het met W7 ook. Met SSD en 4-8G RAM kun je prima W10 draaien. Dat zijn echt de kosten niet meer tegenwoordig. (SSD alleen nodig voor je OS, data kan gewoon op draaiend roest staan. Alleen in heel specifieke gevallen is een SSD of zelfs NVMe nuttig voor je data.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
unezra schreef op maandag 23 december 2019 @ 18:32:
[...]
Dan had TS dat namelijk wel aangegeven. :)
Inderdaad, geen maatwerk software. Wel zijn de Win7 machines gejoined in een NT4 domein. Telt dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:59
Hinotori schreef op maandag 23 december 2019 @ 18:45:
[...]

Inderdaad, geen maatwerk software. Wel zijn de Win7 machines gejoined in een NT4 domein. Telt dat ook?
Daar heb je ook extended support op? >:)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hinotori schreef op maandag 23 december 2019 @ 18:45:
[...]
Nope.
Grote kans dat dát namelijk ook EOL is. :)
Is het niet in januari, dan is het mogelijk een paar jaar geleden.

https://support.microsoft...04.0%20Service%20Pack%205

Microsoft Windows NT 4.0 Service Pack 5
EOS: 2/29/2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
Tens schreef op maandag 23 december 2019 @ 18:47:
[...]

Daar heb je ook extended support op? >:)
Ja hoor, nog een hele tijd en nog gratis ook: samba-4.9.1-8.el8.x86_64.rpm 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hinotori schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:08:
[...]
Ja hoor, nog een hele tijd en nog gratis ook: samba-4.9.1-8.el8.x86_64.rpm 8)
Gratis support is geen support.
Ik gok zomaar dat je geen contract hebt met RedHat voor Samba 4.9.1 :)
Gaat het stuk: You're on your own.

Daarbij is die versie van 24 september 2018.
Al zou je daar support op hebben, grote kans dat je die iets meer dan een jaar later gewoon nog hebt ook al is de laatste versie van 10 december 2019.

https://wiki.samba.org/in....9_Features_added/changed

Dat is met Windows 7 ook zo. Niets houd je tegen het te blijven gebruiken, er komen alleen geen bugfixes meer voor. Samba idem. De bugfix heet Samba 4.9.17.

En als je dan even kijkt naar wat er nog supported is:
Wikipedia: Samba (software)

Samba 4.9 van September 13, 2018 is nog supported, Samba 4.8 van March 13, 2018 is dat niet meer. Ofwel, de support op Samba is heel wat korter dan de 10 jaar die Microsoft het gerekt heeft met Windows 7...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hinotori
unezra schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:16:
[...]
Ik gok zomaar dat je geen contract hebt met RedHat voor Samba 4.9.1 :)
Dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen... :+

Maar goed...ik ga stoppen want mijn trollenvoer is op...en daar heb ik geen support op.

@Question Mark Van mij mag ie dicht. Ik zoek mijn heil wel in een engelstalig forum waar de sfeer beter is...

[ Voor 30% gewijzigd door Hinotori op 23-12-2019 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hinotori schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:49:
[...]
Dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen... :+
Dat is dan dus niet gratis. :)
RedHat levert absoluut support op zijn producten, maar daar betaal je voor.

Wat ik kan zien, leveren ze support op het OS, maar zul je alsnog Samba na een jaar of 2 moeten upgraden naar een nieuwe versie. Die support vervalt anders. RedHat gaat geen support bieden op een 10 jaar oude Samba versie. (Wel op een 10 jaar oude RHEL.)

https://access.redhat.com/support/policy/updates/errata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 19:17
unezra schreef op maandag 23 december 2019 @ 18:32:
Och, ik moet zeggen dat ik het visuele deel vooral wennen vond. Besturing ook. Quickstart kun je terug brengen, verder start je in je Windows 10 programma's vooral via je toetsenbord. Het oude startmenu was ook zo geweldig niet. :)
Het oude startmenu had z'n beste tijd gehad. Wat dat betreft is W10 een verbetering. Wat me het meest tegenstaat van W10 is de willekeur aan interface elementen, alles zit er nog in, van spartaanse Windows 3.11 schermen via de XP afgeronde hoekjes naar de mooie strakke Windows 10 UI. Alleen mist de eenheid, elk (config) scherm heeft z'n eigen windows elementen, elke app wordt anders bestuurd, het is een visuele en toetsenbord/muis nachtmerrie.

Stabiel: check.
Veilig: check.
Totale UX: fail.

Maar de vraag W7 of W10 is zonder twijfel W10.

@Verwijderd
Ik zou m'n tijd en geld niet in W7 support stoppen. Heb een backup pc paraat, maak veel backups, werk verder met W7 zonder support, en kijk of je binnenkort toch over kunt naar W10, dat is de route die je toch eens moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farsmajeur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-05-2021
unezra schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 19:59:
Wat 'n stompzinnige sullige opmerking. Waarom zou iemand hier maar ook zijn/haar terzake doende vraag hoeven te motiveren? Niet tegenover jou, en niet tegenover niemand. Als je geen toepasselijk antwoord weet, sla je de vraag gewoon over. Wel eens bij stil gestaan, druiloor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

farsmajeur schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:53:
[...]
Wel eens bij stil gestaan, druiloor?
Nogal onzinnig om anderhalf jaar later een topic alleen voor zoiets omhoog te schoppen..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.