Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcbacon0
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:56
Hallo tweakers,

ik heb hier een Edifier speakerset staan, het is de S2000Pro. Maar ik heb een probleem met de woofer speaker in de linker kast. Er lijkt iets mee te trillen met de speaker bij bepaalde frequenties. Afhankelijk van het volume klinkt er tussen de ~50 en ~120 Hz een zoemend geluid. Ik heb het proberen op te nemen en dat is hier te beluisteren.

Ik heb geen garantie op de speakers dus ik kan ze niet terugsturen voor een eventuele reparatie.

Er is aan de buitenkant van de speaker niets te zien. Ik zal de speaker dus waarschijnlijk open moeten maken. Ik hoopte eigenlijk dat ik de woofer speaker zelf uit de voorkant van de kast kon halen. Maar ik weet niet of dit verstandig is, of dat iemand hier een beter idee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
Ja misschien wel gewoon iets los. Is het makkelijk open te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcbacon0
Jag schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:23:
Ja misschien wel gewoon iets los. Is het makkelijk open te maken?
De schroeven kan ik wel losdraaien maar de speaker zelf blijft dan nog vastzitten in de behuizing. Ik kan er ook geen grip op krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
En dan zwaartekracht gebruiken plus voorzichtig tikken? Of tweeter eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcbacon0
Ik moest wat meer geweld gebruiken dan ik dacht, maar de speaker is nu los. Voor zo ver ik kan zien zit er niets tegen de conus aan. Ik kon ook niets anders zien dat voor dat geluid kon zorgen.

Morgen met wat meer licht ga ik kijken hoever ik die speaker uit de kast kan krijgen zonder dingen los te hoeven solderen. Dan kan ik ook wat beter achterop de speaker kijken.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval alvast.

[ Voor 6% gewijzigd door mcbacon0 op 20-12-2019 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Je kan even wat audio erop zetten terwijl de woofer uit de behuizing hangt. Dan kan je horen of de woofer zelf bijgeluiden maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcbacon0
Dat had ik inderdaad al even gedaan. Toen leek het bijgeluid ergens bij de magneet vandaan te komen, maar het is lastig te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ah ja, interessant wat er nou losgekomen is. Magneet van frame wellicht.
Lijkt me nog niet zo makkelijk om dat te fixen. Daar moet je zin in hebben zeg maar. Anders woofer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcbacon0
Ok, ik heb de speaker er verder uit kunnen halen. Ik heb nog een keer geprobeerd het geluid te plaatsen en het komt echt van binnen uit de speaker. De dempingsvulling van de speaker zit vastgelijmd aan de speaker zelf. En de kabels zitten vastgesoldeerd. Het lijkt er dus op dat ik nog meer moet gaan slopen voordat ik echt achter het probleem kan komen.
Ik ga eerst nog eens achter de garantie aan, en even kijken of ik daarvoor bij Edifier zelf terecht kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het zouden de litzedraden kunnen zijn, dat die tegen de conus slaan. Als dat het probleem is, kan je ze een beetje bijbuigen en evt. een druppeltje lijm doen op de plek waar de litze door de conus gaat + zorgen dat de litze op die plek niet evenwijdig loopt aan de conus.

[ Voor 63% gewijzigd door TBTL op 21-12-2019 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcbacon0
Ik had inderdaad gehoopt dat dat het probleem zou zijn, dat was eenvoudig genoeg om zelf te fixen. Maar het geluid was nog steeds aanwezig terwijl ik de litzedraden vasthield .
Pagina: 1