Tv aanschaf slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 11:35
Beste tweakers,

Ik ben nu aan het kijken voor een aanschaf van een tv voor mijn slaapkamer (deze wordt aan de muur opgehangen).
De dingen waarvoor ik de tv ga gebruiken:
TV kijken
Netflix of andere diensten gebruiken.
PC aansluiten af en toe aansluiten om te gamen.

Eisen:
Max 600 euro
Max 50 inch scherm
4K

Nu heb ik deze 2 tv´s gevonden, die ik wel interessant vind.
https://www.bol.com/nl/p/...-zilver/9200000110136717/
https://www.bol.com/nl/p/...qled-tv/9200000109072285/

Nu heb ik wel een paar dingen,
Zit er zoveel verschil tussen HDR10 (LG) en HDR10+ (Samsung)?
Samsung heeft dolby digital plus en de LG tv DTS Virtual X sound, ga je dit verschil merken? bijvoorbeeld onder netflix? (Dolby sounds etc..).
En als laats zit er tussen 50 en 60hz veel verschil?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:42
Ik toch eerder voor 60hz gaan. 50 hz ga je waarschijnlijk wel merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:09
Arunia schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:54:
Waar denk je dat aan te gaan merken? 50Hz is de standaard in Europa.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-10 11:12
Arunia schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:54:
Waar baseer je dit op?
Zou zelf eerder kijken naar een sony televisie voor op de slaapkamer. Ben ik zelf ook erg tevreden mee.

[ Voor 20% gewijzigd door Torac op 20-12-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@dutchnltweaker Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Torac schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:56:
[...]

Waar baseer je dit op?
Zou zelf eerder kijken naar een sony televisie voor op de slaapkamer. Ben ik zelf ook erg tevreden mee.
Sony ben ik zelf wel wat huiverig voor, heb hier al wat ingelezen op tweakers en grootste minpunten zijn de traagheid en of de software ondersteuning. Qua input lag voor gaming enzo zijn de samsung en lg beter dan philips en sony in deze prijsklasse,
nieuws: 'Sony geeft sommige recente tv's geen upgrade naar Android 9' een tv dat nog geen jaar oud is geen updates meer krijgt vind ik nog wel wat.

[ Voor 7% gewijzigd door dutchnltweaker op 20-12-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-10 15:11
Het zijn verschillende hdr formats die ingebakken zijn bij een uitzending of bestand. Maar in dit segment is hdr toch een wassen neus wegens het ontbreken van voldoende contrast en/of voldoende piekhelderheid.

Ben zelf wel tevreden met WebOS wat op LG's geleverd wordt. Stabiel, simpel en so far ondersteuning voor alle apps die ik wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Malt007 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:15:
Het zijn verschillende hdr formats die ingebakken zijn bij een uitzending of bestand. Maar in dit segment is hdr toch een wassen neus wegens het ontbreken van voldoende contrast en/of voldoende piekhelderheid.

Ben zelf wel tevreden met WebOS wat op LG's geleverd wordt. Stabiel, simpel en so far ondersteuning voor alle apps die ik wil gebruiken.
Mijn gevoel geeft de LG aan, puur omdat ik een tijd geleden een LG tv had gebruikt met de magic remote (Wat mij erg beviel).

Maar Samsung maakt kwalitatief goede tv´s, thuis een topmodel van 2013 staan. Alles werkt super maar smart gedeelte is erg outtaded helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-10 15:11
dutchnltweaker schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:21:
[...]

Mijn gevoel geeft de LG aan, puur omdat ik een tijd geleden een LG tv had gebruikt met de magic remote (Wat mij erg beviel).

Maar Samsung maakt kwalitatief goede tv´s, thuis een topmodel van 2013 staan. Alles werkt super maar smart gedeelte is erg outtaded helaas.
Voor mijn geen Samsung meer door de software. Ervaar nu ook veel problemen met een 2014 model (FU8000). Bij aanzetten regelmatig zwart beeld voor ongeveer 30 seconde, moet dan opnieuw aanzetten maar eerder reageert de afstandsbediening niet. Soms voor 1 a 2 minuten geen reactie op afstandsbediening, die problemen heeft een vriend van me ook met een 2016-2017 model.

LG bevalt me veel beter, maar geen idee of er nog verschillen zitten tussen de instappers en de OLED die ik op zolder heb hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 16:05
Dr is kort geleden een review geweest

reviews: Hdr-tv's van vijftig inch - Vier modellen rond de zeshonderd euro ge...

En misschien nog een betere ; de RU8000 serie is vanaf 55inch 'echt' 100 herz en €638
pricewatch: Samsung 55RU8000 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het grootse verschil kan het paneel zijn. De LG is altijd IPS en de Samsung kan zowel IPS als VA zijn in dat formaat. VA gaat voor een hoog contrast ten koste van kijkhoek en IPS panelen hebben bredere kijkhoeken ten koste van contrast wat met name opvalt in het donker of bij zwart. Aangezien het een slaapkamer tv is zou ik voor een VA-tv gaan.

In klein formaat en met jouw budget moet je in ieder geval echt goede HDR-prestaties afstrepen. De beste optie, en die ik je zou adviseren, is de Panasonic TX-40GXW804 . Komt altijd met een VA-paneel, HDR10+ én Dolby Vision (Netflix) ondersteuning, en het belangrijkste in dit segment de Dynamic Tone Mapping feature. Dit zorgt dat HDR-beelden gematched worden aan de capaciteiten van de tv. In dit segment betekent dat de minste beeldproblemen bij HDR én het beste HDR-beeld, omdat de specs bij deze tv's eigenlijk niet toereikend zijn voor HDR. Hier nog een review in het Nederlands, Engels en een video-review van de GXW804 (GX800).

Elke tv is 60Hz of 120Hz, maar wordt in Europa als 50Hz of 100Hz gespecificeerd. De frequentie waarop het paneel ververst, is afhankelijk van de bron. Verder wordt HDR10+ enkel bij Blu-rays en op Amazon video gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
benbaba schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 14:52:
Het grootse verschil kan het paneel zijn. De LG is altijd IPS en de Samsung kan zowel IPS als VA zijn in dat formaat. VA gaat voor een hoog contrast ten koste van kijkhoek en IPS panelen hebben bredere kijkhoeken ten koste van contrast wat met name opvalt in het donker of bij zwart. Aangezien het een slaapkamer tv is zou ik voor een VA-tv gaan.

In klein formaat en met jouw budget moet je in ieder geval echt goede HDR-prestaties afstrepen. De beste optie, en die ik je zou adviseren, is de Panasonic TX-40GXW804 . Komt altijd met een VA-paneel, HDR10+ én Dolby Vision (Netflix) ondersteuning, en het belangrijkste in dit segment de Dynamic Tone Mapping feature. Dit zorgt dat HDR-beelden gematched worden aan de capaciteiten van de tv. In dit segment betekent dat de minste beeldproblemen bij HDR én het beste HDR-beeld, omdat de specs bij deze tv's eigenlijk niet toereikend zijn voor HDR. Hier nog een review in het Nederlands, Engels en een video-review van de GXW804 (GX800).

Elke tv is 60Hz of 120Hz, maar wordt in Europa als 50Hz of 100Hz gespecificeerd. De frequentie waarop het paneel ververst, is afhankelijk van de bron. Verder wordt HDR10+ enkel bij Blu-rays en op Amazon video gebruikt.
Ik heb ook in diverse reviews gelezen dat de 804 de beste keuze is.
Wat is het verschil tussen de 804 en 904?
Is de 904 beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ben bij de winkel geweest en heb de samsung en de lg gezien, ben zelf meer pro samsung maar de samsung viel voor mij wel wat tegen qua kleuren.
De LG vond ik best goed, maar naast de 8200 model stond de 9000 model https://www.bol.com/nl/p/lg-49sm9000-4k-tv/9200000109500197/ en deze heeft een 100hz paneel wat goed te zien was met bijvoorbeeld voetbal of andere scenes.

Nu ben ik toch meer geneigd om voor die laatse te gaan (qua beeld), iemand ervaring met deze type?

Trouwens is TV-Store via bol.com een goede seller?

Als ik het goed heb was dit eerst el-vidas daarna TV-Plaza en nu TV-Store? over de eerste 2 vind ik niet zo snel super goede reviews.

[ Voor 16% gewijzigd door dutchnltweaker op 24-12-2019 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 13:42
dutchnltweaker schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:42:
Ben bij de winkel geweest en heb de samsung en de lg gezien, ben zelf meer pro samsung maar de samsung viel voor mij wel wat tegen qua kleuren.
De LG vond ik best goed, maar naast de 8200 model stond de 9000 model https://www.bol.com/nl/p/lg-49sm9000-4k-tv/9200000109500197/ en deze heeft een 100hz paneel wat goed te zien was met bijvoorbeeld voetbal of andere scenes.

Nu ben ik toch meer geneigd om voor die laatse te gaan (qua beeld), iemand ervaring met deze type?

Trouwens is TV-Store via bol.com een goede seller?

Als ik het goed heb was dit eerst el-vidas daarna TV-Plaza en nu TV-Store? over de eerste 2 vind ik niet zo snel super goede reviews.
Het blijft een IPS paneel en in een donkere slaapkamer zou ik dat niet willen.
Zelfs in de woonkamer met normale lampen aan erger ik mij dood aan de zwart (beter gezegd grijs) waardes van mijn LG IPS paneel. Helderheid en kijkhoeken zijn prima, maar zwartwaardes bedroevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
NL_Scratch schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 20:07:
[...]

Het blijft een IPS paneel en in een donkere slaapkamer zou ik dat niet willen.
Zelfs in de woonkamer met normale lampen aan erger ik mij dood aan de zwart (beter gezegd grijs) waardes van mijn LG IPS paneel. Helderheid en kijkhoeken zijn prima, maar zwartwaardes bedroevend.
Zijn deze nou echt slecht?
In de winkel vond ik het wel mee vallen, in huis hebben we een pricewatch: Samsung UE46F8000SL Zwart maar daar zie je ook dat zwart niet pik zwart is maar ook soms grijs achtig en niet storend ofzo.

Welke toestel zou ik dan moeten nemen? Sony en philips vallen voor mij af door android tv (vind ik helemaal niks).
Dan blijft Samsung en Lg over, waarbij een 100hz paneel bij Samsung nu pas bij de 55 inch versie begint en dat vind ik zelf te groot (49 inch is max).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De LG's zijn zeker niet per definitie slecht, maar kunnen door de specifieke minpunten van IPS wellicht tegen gaan vallen in de slaapkamer (bij weinig licht/ in het donker). Minpunten zijn per definitie een (veel) lager contrast, minder diepe zwartwaarde en slechtere uniformiteit in het donker en bij donkere scènes dan bij VA-tv's. Native contrast ter vergelijking: F8000 2800:1, Q60R 6200:1, SM90 950:1.

In winkels is er veelal erg fel licht en ben je soms verplicht (door de opstelling) om uit verschillende hoeken naar een tv kijken. Bij erg veel licht valt het verschil in contrast al minder op. Daarbij gaan IPS tv's beter om met reflecties, zeker in vergelijking met non-high-end VA-tv's (zonder goede anti-glare). Door fel licht, reflecties en kijkhoeken kunnen de kleuren op VA wat flets ogen in de winkel. Tel daarbij de winkelbeeldmodus op en de situatie is niet vergelijkbaar met thuisgebruik.

De RU80/Q60R zijn prima en zeer vergelijkbaar maar missen Dolby Vision (Netflix) en een betere motion(controle) t.o.v. 120Hz alternatieven. De Q60R is zijn meerprijs m.i. niet waard. De LG's kunnen tegen vallen in een donkere kamer- en bij scènes. Missen HDR10+ (Amazon, Blu-ray), maar hebben wel Dolby Vision hdr. De SM90 biedt voor extra geld 120Hz, eARC, VRR en ALLM t.o.v. SM82. De XF85 (XG83) van Sony is ook een goede in dit formaat: een 120Hz VA-paneel, maar dan moet je wel leven met HDR10 (statische metadata) en Android TV. Tot slot kun je nog kijken naar de Hisense H50U7B (Otto.nl). Heeft een 60Hz VA-paneel, WCG, Dolby Vision, maar een beperkt smartplatform.

Welke tv je moet nemen is afhankelijk op welk gebied je een concessie wilt doen. Daarnaast komen ze allemaal helderheid tekort en goede local dimming om echt toegevoegde waarde te hebben voor hdr-beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
*KNIP* SPAM

[ Voor 98% gewijzigd door FeaR op 25-12-2019 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:09
Je hebt dit nu al 3x gepost in 5 minuten tijd, terwijl dat hier zelfs totaal niet relevant is. De topicstarter zoekt een tv van maximaal 50" en maximaal 600 euro.

[ Voor 34% gewijzigd door FeaR op 25-12-2019 14:05 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
benbaba schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 21:25:
De LG's zijn zeker niet per definitie slecht, maar kunnen door de specifieke minpunten van IPS wellicht tegen gaan vallen in de slaapkamer (bij weinig licht/ in het donker). Minpunten zijn per definitie een (veel) lager contrast, minder diepe zwartwaarde en slechtere uniformiteit in het donker en bij donkere scènes dan bij VA-tv's. Native contrast ter vergelijking: F8000 2800:1, Q60R 6200:1, SM90 950:1.

In winkels is er veelal erg fel licht en ben je soms verplicht (door de opstelling) om uit verschillende hoeken naar een tv kijken. Bij erg veel licht valt het verschil in contrast al minder op. Daarbij gaan IPS tv's beter om met reflecties, zeker in vergelijking met non-high-end VA-tv's (zonder goede anti-glare). Door fel licht, reflecties en kijkhoeken kunnen de kleuren op VA wat flets ogen in de winkel. Tel daarbij de winkelbeeldmodus op en de situatie is niet vergelijkbaar met thuisgebruik.

De RU80/Q60R zijn prima en zeer vergelijkbaar maar missen Dolby Vision (Netflix) en een betere motion(controle) t.o.v. 120Hz alternatieven. De Q60R is zijn meerprijs m.i. niet waard. De LG's kunnen tegen vallen in een donkere kamer- en bij scènes. Missen HDR10+ (Amazon, Blu-ray), maar hebben wel Dolby Vision hdr. De SM90 biedt voor extra geld 120Hz, eARC, VRR en ALLM t.o.v. SM82. De XF85 (XG83) van Sony is ook een goede in dit formaat: een 120Hz VA-paneel, maar dan moet je wel leven met HDR10 (statische metadata) en Android TV. Tot slot kun je nog kijken naar de Hisense H50U7B (Otto.nl). Heeft een 60Hz VA-paneel, WCG, Dolby Vision, maar een beperkt smartplatform.

Welke tv je moet nemen is afhankelijk op welk gebied je een concessie wilt doen. Daarnaast komen ze allemaal helderheid tekort en goede local dimming om echt toegevoegde waarde te hebben voor hdr-beelden.
Ik snap wat je bedoelt, had zelf nu ook al wat research gedaan.
De Sony zijn toestellen van 2018 als ik mij niet vergis, ook al zou me dat niet veel uitmaken android TV is voor mij nog steeds niet goed ondersteunt vanuit fabrikanten. Web os en tizen os voor haar toestellen (LG en Samsung) wel.

In de meeste gevallen komt de LG met de specs dit het bied het dichts bij mij in de buurt wat ik wil, alleen de scherm begin ik wat te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Hahn schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:17:
[...]

Je hebt dit nu al 3x gepost in 5 minuten tijd, terwijl dat hier zelfs totaal niet relevant is. De topicstarter zoekt een tv van maximaal 50" en maximaal 600 euro.
Budget is verhoogd naar ongeveer 750 euro, ik moet er wel bij zeggen dat ik een koge korting kan krijgen bij bol.com (cadeau bon) en dat de aankoop daar mijn voorkeur geniet.

@Ruud888 Probeer je reclame te maken? want daar lijkt het wel op. Deze type tv valt niet binnen mijn criteria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Op de man en stoppen met de spam.

[ Voor 90% gewijzigd door FeaR op 25-12-2019 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Smits en Kamera Express worden hier op Tweakers vaker aangeraden. Heb daar zelf ook prettig zaken mee gedaan en er loopt hier ook een mooi Oled topic waar deze winkels worden aangeraden vanwege hun goede service en scherpe prijzen. Denk dus niet dat Ruud reclame probeert te maken, maar je juist een tip meegeeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2019 13:04 ]

Pagina: 1