[Discussie] Beste Airflow voor mijn H500P Mesh

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-08 17:12

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Hey jongens.

Morgen ga ik m’n PC wederom verbouwen. Nadat (zoals een beetje verwacht) bleek dat een ML240R AIO niet sterk genoeg is voor een i9 9900Kf.

Nu heb ik nog 2 extra Corsair LL120 Fan’s besteld.

Mijn volgende build bestaat uit het volgende:
MSI M5 Z370 Gaming
Corsair 750watt PSU
I9 9900Kf
Dark Rock Pro 4
MSI RTX 2080TI Gaming X Trio
Corsair Vengeance DDR4 3200Mhz ram.

Nu weet ik dat als ik de DRP4 installeer, mijn moederbord’s VRM heet wordt, want de DRP4 blokkeert de airflow naar de VRM’s.

Mijn normale configuratie was

2x 240mm Front Fan - In
3x 120mm Top Fan - Out
1x 120mm Back Fan - Out

Nu had ik bedacht als ik de 2x249 vervang voor de bestelde 120mm (want de front fan’s zijn stock en lopen niet zo snel...), en de Top fan’s In maak ipv Out, ik de VRM beter kan koelen.

Maar dat zou betekenen dat er 5 fan’s in, en 1 out is.

Wat zijn jullie ideeën?

— Om mijn idee van de ‘Top-Fans In te maken ipv out’ even uit te leggen —

Ik hoop d.m.v de flow die deze 3 fan’s maken, meer flow langs het moederbord te creëren.

Ook heb ik toevallig nog een derde Dark Rock 4 dan thuis liggen. Deze zal ik ook op m’n Dark Rock Pro 4 monteren, om de airflow naar buiten te verbeteren.

Dit zal betekenen dat mijn Dark Rock Pro 4, in totaal 3 fans zal hebben die lucht door de cooler blazen, en vervolgens richting de Out-Fan on the Back zal blazen.

[ Voor 21% gewijzigd door AltTabKeys op 20-12-2019 13:02 ]

What a terrible day to have eyes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Ik ben geen kenner van computerracks maar wil toch even reageren.
Kenners van deze builds zullen mss uit ervaring concretere tips kunnen geven. Zelf heb ik vooral ervaring met het in (dure) software zetten van fanloze systemen.
https://www.mentor.com/pr...s/enclosure-level/airflow
Omdat die software zo (te) duur is blijft echter alleen experimenteren over.

"Maar dat zou betekenen dat er 5 fan’s in, en 1 out is"
Als je dit werkelijk doet lijkt mij dat niet ok. De "out" moet nu de hele flow van de 5 "ins" samen verwerken. Mss zitten er echter extra uitstoomopeningen in je kast. Dat kan ik vanaf hier niet beoordelen.
In zijn algemeenheid moet je je m.i. op twee taken concentreren:
1) Warmteoverdracht van je hete elektronica (mobo) naar de omgeving.
2) Afvoer van de warmte van die omgeving naar buiten je kast.
1) Doe je door te proberen zo veel mogelijk turbulente flow op je mobo te krijgen. Bv. Door recht op je mobo te blazen. In elk geval wil je veel luchtwervelingen en liefst met hoge snelheid.
2) Doe je door flow in je kast te realiseren zodat de warmte naar buiten kan.

Voor mijn gevoel moet je je vooral op 1) concentreren 2) zal toch wel lukken.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-08 17:12

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Veng7 schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:59:
Ik ben geen kenner van computerracks maar wil toch even reageren.
Kenners van deze builds zullen mss uit ervaring concretere tips kunnen geven. Zelf heb ik vooral ervaring met het in (dure) software zetten van fanloze systemen.
https://www.mentor.com/pr...s/enclosure-level/airflow
Omdat die software zo (te) duur is blijft echter alleen experimenteren over.

"Maar dat zou betekenen dat er 5 fan’s in, en 1 out is"
Als je dit werkelijk doet lijkt mij dat niet ok. De "out" moet nu de hele flow van de 5 "ins" samen verwerken. Mss zitten er echter extra uitstoomopeningen in je kast. Dat kan ik vanaf hier niet beoordelen.
In zijn algemeenheid moet je je m.i. op twee taken concentreren:
1) Warmteoverdracht van je hete elektronica (mobo) naar de omgeving.
2) Afvoer van de warmte van die omgeving naar buiten je kast.
1) Doe je door te proberen zo veel mogelijk turbulente flow op je mobo te krijgen. Bv. Door recht op je mobo te blazen. In elk geval wil je veel luchtwervelingen en liefst met hoge snelheid.
2) Doe je door flow in je kast te realiseren zodat de warmte naar buiten kan.

Voor mijn gevoel moet je je vooral op 1) concentreren 2) zal toch wel lukken.
Wat ik ga doen.
Ik heb zojuist 2 Noctua Industrial Fans binnen.

Deze 2 ga ik op Front plaatsen, en deze als Out ipv In laten functioneren. De bovenste 3 Top blijven in. En de Back blijft ook out.

What a terrible day to have eyes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Om gevoel te krijgen zou je de flows van de "in" en de flows van de "outs" afzonderlijk bij elkaar kunnen optellen (flows "in" min flows "out") en kijken hoe de balans uit valt (ook al zullen de flows in de praktijk natuurlijk anders/veel lager zijn).
Wat meer flow in dan flow uit heeft het voordeel dat je wat overdruk opbouwt en dus minder stof je kast in zuigt. Dit geldt natuurlijk vooral als je een filter voor je "in" fans hebt zitten.
Nog een tip (voor zo ver dit mogelijk is) plaats je fans zo ver mogelijk van roosters af. Dat zal het geluid reduceren.

[ Voor 3% gewijzigd door Veng7 op 23-12-2019 15:32 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?