Luidspreker stand advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
Hoi Tweakers,

Ik ben op zoek naar luidspreker stands voor de Elac Debut B6.2 bookshelf speakers.

Volgens mijn hoogte berekeningen heb ik een 24 inch stand nodig. Echter, als ik de afmetingen van de speakers vergelijk met de afmetingen van verschillende stands zijn de speakers altijd (veel) groter (breder en dieper). Hoort dat zo? Staat dat wel stevig genoeg? Heb een tijdje lopen zoeken maar kan nog niet echt een duidelijk antwoord vinden. Heb hier verder ook geen ervaringen mee.

Mijn oog is gevallen op Bowers & Wilkins STAV 24S2 stands. Maar de Elac's zijn qua afmetingen een stukje groter.

Zijn deze stands geschikt? Zo niet, heeft iemand een goede tip voor deze speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03
De stands die je aangeeft hebben spikes aan de bovenkant. Dan is het juist de bedoeling dat de speaker wat groter is dan de stand.
Stand:
Afmetingen, bovenplaat: 14,9 x 18,7 cm (BxD)
Speaker:
Hoogte 375mm
Breedte 195mm
Diepte 268mm

Ik vind het verschil in diepte hier echter wel fors.

[ Voor 43% gewijzigd door blissard op 20-12-2019 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
blissard schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:26:
De stands die je aangeeft hebben spikes aan de bovenkant. Dan is het juist de bedoeling dat de speaker wat groter is dan de stand.
Stand:
Afmetingen, bovenplaat: 14,9 x 18,7 cm (BxD)
Speaker:
Hoogte 375mm
Breedte 195mm
Diepte 268mm

Ik vind het verschil in diepte hier echter wel fors.
Ik had daarom ook mijn twijfels. Las ergens op een forum dat iemand deze stands gebruikt voor de Elacs maar de afmetingen vind ik ook wel vrij fors afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-06 10:43
Je zou natuurlijk kunnen overwegen om de spikes van de bovenplaat af te halen en de plaat van de stands vast te schroeven aan de onderkant van de speakers. Als je niet meer van plan bent ooit nieuwe stands onder de speakers te kopen kom je die gaten enkel tegen bij een eventuele verhuizing. Daarnaast kan je de stands stabieler maken door ze te verzwaren met droog (!) zand en eventueel loden balletjes.

Het schroeven kan met Hout-rampamoeren. Gat voorboren (niet te diep! boordiepte markeren met tape), een paar druppels secondelijm erin, rampamoer indraaien.

[ Voor 16% gewijzigd door Grote Schurk op 20-12-2019 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Grote Schurk schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 14:48:
Je zou natuurlijk kunnen overwegen om de spikes van de bovenplaat af te halen en de plaat van de stands vast te schroeven aan de onderkant van de speakers. Als je niet meer van plan bent ooit nieuwe stands onder de speakers te kopen kom je die gaten enkel tegen bij een eventuele verhuizing. Daarnaast kan je de stands stabieler maken door ze te verzwaren met droog (!) zand en eventueel loden balletjes.

Het schroeven kan met Hout-rampamoeren. Gat voorboren (niet te diep! boordiepte markeren met tape), een paar druppels secondelijm erin, rampamoer indraaien.
Dat is een optie. Maar is het dan geen beter optie om direct een stand te kopen waar de speakers goed oppassen?

Ben de eerste jaren niet van plan om nog andere stands te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
Wat voor stevigheid zoek je? Gaat het om omstoten (bezoek, kinderen, toekomst)?

Je zou ook kunnen overwegen om dubbelzijdig tape (foam) te gebruiken. Daarvan kan je de resten makkelijk wegpoetsen met aceton.

Persoonlijk denk ik dat 4cm voor en achter niet bijzonder veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Grote Schurk schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:13:
Wat voor stevigheid zoek je? Gaat het om omstoten (bezoek, kinderen, toekomst)?

Je zou ook kunnen overwegen om dubbelzijdig tape (foam) te gebruiken. Daarvan kan je de resten makkelijk wegpoetsen met aceton.

Persoonlijk denk ik dat 4cm voor en achter niet bijzonder veel is.
Vooral voor omstoten (kinderen). Maar ik zou zelf ook eventueel iets kunnen bouwen wat iets steviger is. qua looks maakt het me verder niet zoveel uit. Staat niet in de woonkamer o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
Als je een beetje handig bent kan je die bovenplaat natuurlijk ook zelf fabriceren. Ze zitten vastgeschroefd op de poot. Dan heb je mooie én stevige stands. Tips voor andere stands heb ik helaas niet voor je. Succes iig!

Edit. Misschien blijkt als je deze stands koopt dat je er uberhaupt niks aan hoeft te doen. Mijn punt is dat het hoe dan ook op meerdere manieren op te lossen is. Voor welke stands (binnen het redelijke) je ook gaat.

[ Voor 33% gewijzigd door Grote Schurk op 20-12-2019 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:05
Als het niet zo zeer om de looks gaat zou ik zelf wat in elkaar freubelen, kijk hier voor de nodige voorbeelden.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Servpage schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 22:16:
Als het niet zo zeer om de looks gaat zou ik zelf wat in elkaar freubelen, kijk hier voor de nodige voorbeelden.
Lijkt mij ook de beste optie idd. Ga direct aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:05
biggydeen2 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 08:07:
[...]

Lijkt mij ook de beste optie idd. Ga direct aan de slag :)
Ziet er mooi uit, maar hout heeft een nadeel. Luidsprekers hebben energie. Die gaat enerzijds naar voren, anderzijds wordt het omgezet in trillingen naar het meubilair. Je wil juist de energie naar voren hebben en niet naar je meubilair en je zal hier stands willen hebben met betere demping

Dat is ongeveer het verhaal wat een vertegenwoordiger van grote luidsprekerfabrikant vertelde. Hout is niet het juiste materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
aljooge schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 08:19:
[...]

Ziet er mooi uit, maar hout heeft een nadeel. Luidsprekers hebben energie. Die gaat enerzijds naar voren, anderzijds wordt het omgezet in trillingen naar het meubilair. Je wil juist de energie naar voren hebben en niet naar je meubilair en je zal hier stands willen hebben met betere demping

Dat is ongeveer het verhaal wat een vertegenwoordiger van grote luidsprekerfabrikant vertelde. Hout is niet het juiste materiaal.
Daar heb je een goed punt. Zou een laagje rubber op de stand de meeste trillingen afvangen?

Als er wat isolatie op de bovenste plaat wordt gebruikt zou dat het probleem wel grotendeels oplossen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:05
biggydeen2 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 08:23:
[...]

Daar heb je een goed punt. Zou een laagje rubber op de stand de meeste trillingen afvangen?

Als er wat isolatie op de bovenste plaat wordt gebruikt zou dat het probleem wel grotendeels oplossen vermoed ik.
ik denk dat je gelijk hebt en dat een beetje dempend materiaal al voldoende aanpassing is, maar hier weet ik het fijne helaas niet van wat het beste te gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biggydeen2
aljooge schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 08:33:
[...]

ik denk dat je gelijk hebt en dat een beetje dempend materiaal al voldoende aanpassing is, maar hier weet ik het fijne helaas niet van wat het beste te gebruiken
Zo te lezen zou rubber daar prima geschikt voor moeten zijn. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Je kan dat zeker doen voor de zekerheid. Ik heb mijn subs ook op diy "subdudes" stasn met een laag rubber en rubberen voetjes. Maar het schijnt eigenlijk heel erg mee te vallen de hoeveelheid energie die via de behuizing door wordt gegeven. Maar goed, het staat ook nog es stabiel op rubber.
Pagina: 1