Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-09 17:21
Ik plaats deze vraag voornamelijk voor mijn vrouw. Zij heeft jaren geleden een HBO studie gevolgd en daarvoor studiefinanciering aangevraagd. Aanvullende beurs was ivm. het inkomen van beide ouders niet mogelijk. Dus daarom werd gebruik gemaakt van een basisbeurs en een lening via DUO.

Nu we alles financieel gezien aan het her-inventariseren zijn komen wij er achter dat hier wat fouten zijn gemaakt. Fouten die nu vandaag de dag kunnen zorgen voor een snellere/eerdere aflossing van deze studie lening.

Het probleem:
In de periode 01-08-2011 tot 01-06-2013 heeft DUO een basisbeurs uitgekeerd gebaseerd op inwonend. Mijn vrouw was destijds echter uitwonend en zou dus in theorie recht hebben (gehad?) op ruim €3948,20 meer. Een bedrag wat wij nu graag hersteld zouden willen hebben om deze vervolgens kwijt te schelden op de al openstaande schuld/lening bij DUO.

Het vreemde is dat per juli 2013 de uitwonende beurs wel weer geregistreerd is. Helaas kunnen wij niet meer terugvinden hoe dit destijds is omgezet; door een aanvraag van mijn vrouw of heeft DUO dit zelf omgezet nav. een adresonderzoek oid. Het laatste zou wellicht in ons voordeel kunnen werken. Maar de berichtgeving op de site van DUO gaat slechts terug tot eind 2014. Brieven van DUO uit 2013 kunnen wij in onze papieren administratie niet meer terugvinden.

Bezwaar:
Rond februari 2018 hebben wij een poging gedaan dit te herstellen door een bezaar in te dienen op de hoogte van de lening. In januari 2018 moest namelijk worden begonnen met terugbetalen hiervan, toen kwam dit hele verhaal bij mij dus pas aan het licht.

Het antwoord wat wij terug kregen:
- Op 20-06-2011 heb je zelf aangegeven uitwonend te zijn per 01-07-2011
- Op 04-07-2011 heb je zelf aangegeven weer inwonend te zijn per 01-08-2011

"We kunnen je woonsituatie in 2011 niet meer voor je wijzigen"

Feitelijk gezien klopt dit natuurlijk. Maar aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat er vanuit de overheid een recht bestaat op een uitwonende beurs. En dit recht niet na zoveel jaren later ineens vervlogen is lijkt mij?

Basisregistratie Mijn Overheid:
Op 06-07-2011 staat mijn vrouw volgens Mijn Overheid ingeschreven op een uitwonend adres. Dit staat netjes geregistreerd in Mijn Overheid.

Hoe nu verder?:
Dat zij hier niet eerder achteraan is gegaan is natuurlijk stom te noemen :) Maar daarvoor zit ik hier nu niet. Ik hoop dat jullie mee kunnen denken naar een mogelijke oplossing. Wellicht iemand die in een zelfde situatie zit/zat en ons advies kan geven.

Beste antwoord (via Fidelity op 21-12-2019 22:53)

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:20
Niet in hetzelfde schuitje gezeten, maar ik ben bang dat het op niets uit zal lopen en het helaas simpelweg te laat is. Ik weet niet of je een rechtsbijstandsverzekering hebt, zo ja dan kun je eventueel daar om hulp vragen in deze situatie. Maar ook daarbij acht ik de kans dat dit daadwerkelijk iets zal doen veranderen klein. Afgaande op de gegeven informatie is het een en ander verjaard, plus het feit dat je vrouw zelf heeft aangegeven inwonend te zijn zal de positie niet veel sterker maken. Er is dan ook niet zozeer een fout gemaakt aan de kant van DUO.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Leesvoer: https://wetten.overheid.nl/BWBR0011453/2019-09-01#Hoofdstuk7

Punt 3 doet mij vermoeden dat jullie te laat zijn:
Een herziening als bedoeld in het tweede lid de onderdelen a, b, c, voor zover het betreft de vorm van de studiefinanciering, e of f, kan, behoudens het geval van bedrog, slechts geschieden binnen 5 jaren na het einde van het desbetreffende studiefinancieringstijdvak, het kalenderjaar waarvoor de termijn is vastgesteld of het kalenderjaar waarvoor de draagkracht van de debiteur is vastgesteld. Behoudens in geval van bedrog, kan een herziening als bedoeld in het tweede lid onder c, voor zover het betreft de hoogte van de veronderstelde ouderlijke bijdrage, slechts geschieden binnen 3 jaren na het einde van het desbetreffende studiefinancieringstijdvak. Behoudens in geval van bedrog, kan een herziening anders dan bedoeld in de eerste en tweede volzin, slechts geschieden binnen 18 maanden na het einde van het desbetreffende studiefinancieringstijdvak, het kalenderjaar waarvoor de termijn is vastgesteld of het kalenderjaar waarvoor de draagkracht van de debiteur is vastgesteld.
Maar goed om het even grondig door te lezen. Het gaat om een bedrag waarvoor het wel de moeite waard is om wat tijd in te steken.

[ Voor 3% gewijzigd door Luit op 20-12-2019 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:58
Maximum is inderdaad 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Maar dat zou dan toch voldoende zijn? Uitgaande van 2013? Of welke peildatum wordt gebruikt voor deze 5 jaar? Dat wordt uit bovenstaand verhaal voor mij niet helemaal duidelijk.

Hoe dan ook, in begin 2018 hebben wij zoals aangegeven dus al een poging gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:58
Ze gaan uit van begin studie jaar. Dus laatste begin studie jaar is in haar geval september 2012.

Ik verwacht ook niet dat je hier verder het antwoord gaat vinden.
Beste kan je in dit geval een expert ernaar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 17:22
In de periode 01-08-2011 tot 01-06-2013 heeft DUO een basisbeurs uitgekeerd gebaseerd op inwonend. Mijn vrouw was destijds echter uitwonend
[...]
- Op 04-07-2011 heb je zelf aangegeven weer inwonend te zijn per 01-08-2011
[...]
Op 06-07-2011 staat mijn vrouw volgens Mijn Overheid ingeschreven op een uitwonend adres. Dit staat netjes geregistreerd in Mijn Overheid.
Op 04-07-2011 aangegeven dat je per 01-08-2011 weer inwonend zal zijn. Dan klopt het toch dat Mijn Overheid aangeeft dat ze op 06-07-2011 uitwonend was want dat was voor 01-08-2011?

- Heeft ze inderdaad zelf aangegeven dat ze per 01-08 weer inwonend zou zijn?
- Waar stond ze bij de gemeente ingeschreven op 01-08? Inwonend of uitwonend?

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Caeruleus schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:40:
[...]

Op 04-07-2011 aangegeven dat je per 01-08-2011 weer inwonend zal zijn. Dan klopt het toch dat Mijn Overheid aangeeft dat ze op 06-07-2011 uitwonend was want dat was voor 01-08-2011?

- Heeft ze inderdaad zelf aangegeven dat ze per 01-08 weer inwonend zou zijn?
- Waar stond ze bij de gemeente ingeschreven op 01-08? Inwonend of uitwonend?
1: Niet bewust aangegeven, maar ja.
2: Per 01-07 is ze uitwonend en niet meer inwonend geweest. Op 01-08 was ze dus nog steeds uitwonend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Als je niet zelf aangeeft weer uitwonend te zijn (of doorgeven dat je nooit inwonend bent geweest) heb je nu gewoon "pech". Je bent zelf verantwoordelijk om de jhiste gegevens aan te leveren.

En dat je ergens recht op zou hebben, maar daar geen gebruik/misbruik van maakt, tja...

Ik kan ook moeilijk bij de bank aankloppen dat ik x jaar geleden xk euro op mn rekening had staan en geen deposito tegen x% rente heb vastgezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:17
BastaRhymez schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:05:
Als je niet zelf aangeeft weer uitwonend te zijn (of doorgeven dat je nooit inwonend bent geweest) heb je nu gewoon "pech". Je bent zelf verantwoordelijk om de jhiste gegevens aan te leveren.

En dat je ergens recht op zou hebben, maar daar geen gebruik/misbruik van maakt, tja...

Ik kan ook moeilijk bij de bank aankloppen dat ik x jaar geleden xk euro op mn rekening had staan en geen deposito tegen x% rente heb vastgezet...
Dat is natuurlijk geen vergelijking.Je moet dit meer zien als een subsidie waar je later achter komt dat je er recht op had.

Wat ik me vooral afvraag is hoe het kan dat je vrouw dit niet zelf heeft gemerkt. Alle uitwonende studenten die ik ken zaten nl. met smart te wachten tot hun beurs weer binnen kwam. Zodra er een dagje te laat werd gestort wisten ze dat al (en hadden ze vaak een probleem ivm geldgebrek ;) )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik zie in het betreffende stuk niet alleen een termijn van vijf jaar genoemd worden, maar ook van drie jaar en van 18 maanden :P . Bovendien zou je zelfs in het gunstigste geval van 5 jaar én als dan 2018 als leidend genomen zou worden (beide imho nogal een stretch, maar for the sake of argument), dan zou je imho alleen nog maar het half jaar van 2013 kunnen herzien (want 2012 is >5jr verschil met 2018). Maar eerlijk gezegd kan ik met de beste wil de gelinkte tekst niet in jullie voordeel lezen.....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:20
Niet in hetzelfde schuitje gezeten, maar ik ben bang dat het op niets uit zal lopen en het helaas simpelweg te laat is. Ik weet niet of je een rechtsbijstandsverzekering hebt, zo ja dan kun je eventueel daar om hulp vragen in deze situatie. Maar ook daarbij acht ik de kans dat dit daadwerkelijk iets zal doen veranderen klein. Afgaande op de gegeven informatie is het een en ander verjaard, plus het feit dat je vrouw zelf heeft aangegeven inwonend te zijn zal de positie niet veel sterker maken. Er is dan ook niet zozeer een fout gemaakt aan de kant van DUO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
redwing schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:10:
[...]

Dat is natuurlijk geen vergelijking.Je moet dit meer zien als een subsidie waar je later achter komt dat je er recht op had.
Klopt, maar zelfs dan zal de subsidie verstrekker zeggen "Eigen verantwoordelijkheid".

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Pagina: 1