Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude schijf wordt herkend als 32mb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:48
Hallo allemaal!

Ik heb een oude Samsung HD103UJ Sata schijf van 1TB.
Deze heeft hier lang lang geleden in onze familie server gezeten.
De schijf is ooit aangemerkt als 'gecrasht' en nooit meer gebruikt.
Nu zou ik heel graag alsnog de bestanden van deze schijf willen halen.

Ik heb ivm andere gecrashte schijven ooit de EaseUS Data Recovery Wizard aangeschaft en heb hier super goede ervaringen mee.

Ik loop nu alleen tegen een flink probleem aan: de schijf laat zich zien als 32mb zijnde.
Ik weet dat er een aantal tools zijn voor dit probleem maar ik heb nog niets kunnen vinden voor de Mac.
Ik wil best de hele schijf formatteren of iets dergelijks want EaseUS haalt de data er dan toch nog wel onderuit (is mijn ervaring dan) maar er is nu niets om te formatteren.

Wie kan mij helpen?

Alle reacties

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Je moet denk ik als allereerste bepalen hoe waardevol de data is. Gaat het om nucleaire lanceercode's of foto's van geboorte van kinderen? Of muziek die je elders op het net wel kan vinden?

Indien waardevol - dan afblijven en een recovery-service overwegen.

Maar begin met er een prijskaartje aan te hangen.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:17

EMP

Krulloos!

De data recovery tools die ik ken kijken helemaal niet naar de partitiegrootte maar die kijken low-level naar de disk. (Vroeger met deze tool gewerkt, geen idee hoe hij tegenwoordig is).

Wat zegt EaseUS Data Recovery als je die de disk laat scannen?

En je kijkt dus met een Mac? Was de server ook een Mac? Het zou kunnen dat daar iets mis gaat. Heb je een Windows PC om te testen?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• spork
vanaalten schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 14:46:
Je moet denk ik als allereerste bepalen hoe waardevol de data is. Gaat het om nucleaire lanceercode's of foto's van geboorte van kinderen? Of muziek die je elders op het net wel kan vinden?

Indien waardevol - dan afblijven en een recovery-service overwegen.

Maar begin met er een prijskaartje aan te hangen.
Prijskaartje is 0.

De nucleaire lanceercode's zijn inmiddels verlopen denk ik.
De data is al lang geleden opgegeven en de meeste foto's hadden we toentertijd netjes op CD's geback-upt.
Het is meer nu gewoon leuk om het terug te krijgen. Oude school werkstukken en dat soort dingen.

Dus zelf klooien all the way.
EMP schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 14:56:
De data recovery tools die ik ken kijken helemaal niet naar de partitiegrootte maar die kijken low-level naar de disk. (Vroeger met deze tool gewerkt, geen idee hoe hij tegenwoordig is).

Wat zegt EaseUS Data Recovery als je die de disk laat scannen?

En je kijkt dus met een Mac? Was de server ook een Mac? Het zou kunnen dat daar iets mis gaat. Heb je een Windows PC om te testen?
Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen maar de server was bij mijn weten een oude IBM die afgeschreven was op mijn vaders werk. Hierop draaide een windows variant (XP tijdperk). Maar ik dacht dat de schijven wel Mac geformatteerd waren en via een software tooltje dan toch op windows werkte.

EaseUS kijkt netjes bit by bit naar de data maar de schijf presenteert zichzelf als 32mb dus is er voor EaseUS niets om te scannen. (waarschijnlijk is die 32mb de cache.)

Ik dacht nog een Windows PC te hebben maar na flink wat jaren verstoffen is die blijkbaar overleden (videokaart dood, geen video output op het moederbord). Hierop wilde ik UltimateBootDisk draaien maar dat gaat hem dus niet worden.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:40
Grote kans dat er iets kapot is op het 'moederbord' van de schijf. Je kunt proberen om een identieke schijf te scoren die nog wel werkt en het bord over te plaatsen.

Zucht...

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:25

Baggeraar

Wat een gebagger..

1e vraag: Spint de disk nog wel?

Beste programma's in mijn opinie zijn de volgende:

dd-rescue -> hiermee kan je een image maken van een schijf met een hoop verschillende read opties.
testdisk -> ook hiermee kan je een image maken, maar ook scannen naar partities en deze terugschrijven (enkel aan te raden voor fysiek goede schijven) ook file un-delete kan hiermee bijvoorbeeld.
photorec -> komt samen met testdisk, is vooral bedoeld voor SD-kaartjes waarbij de fileblock weg is bvb, niet echt aan te raden voor grote disks, maar kan als last resort wel gebruikt worden. photorec gaat bit per bit kijken naar filestructuur om foto's ed te kunnen detecteren.

testdisk en photorec kan je ook draaien op een image, dus ik zou zeggen probeer het eerst met ddrescue.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:17

EMP

Krulloos!

Je geeft al aan budget 0

Dan is het simpel: proberen proberen proberen.

Verschillende tools gebruiken, aansluiten op verschillende computers, verschillende poorten etc etc etc.

Misschien heb je geluk, misschien niet, maar je hebt hier genoeg tips om verschillende tools te proberen.

Succes!

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
spork schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:10:
[...] en de meeste foto's hadden we toentertijd netjes op CD's geback-upt.
offtopic:
Probeer de CD's dan nu nog maar eens te lezen en kopieer de data meteen naar een nieuwe disk, want grote kans dat de CD's al aan het rotten zijn.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• spork
Room42 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 12:32:
[...]

offtopic:
Probeer de CD's dan nu nog maar eens te lezen en kopieer de data meteen naar een nieuwe disk, want grote kans dat de CD's al aan het rotten zijn.
Hoewel het wel gold disks waren (Kodak uit mijn hoofd gezegd) is hier uiteraard alweer netjes een kopie van en staat alles mooi bij BackBlaze.
EMP schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 12:23:
Je geeft al aan budget 0

Dan is het simpel: proberen proberen proberen.

Verschillende tools gebruiken, aansluiten op verschillende computers, verschillende poorten etc etc etc.

Misschien heb je geluk, misschien niet, maar je hebt hier genoeg tips om verschillende tools te proberen.

Succes!
Budget is niet perse 0, prijskaartje van de data wel }:O
Als ik een mooie tool kan kopen waar ik later mogelijk ook nog plezier van heb, prima.
Baggeraar schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:24:
1e vraag: Spint de disk nog wel?

Beste programma's in mijn opinie zijn de volgende:

dd-rescue -> hiermee kan je een image maken van een schijf met een hoop verschillende read opties.
testdisk -> ook hiermee kan je een image maken, maar ook scannen naar partities en deze terugschrijven (enkel aan te raden voor fysiek goede schijven) ook file un-delete kan hiermee bijvoorbeeld.
photorec -> komt samen met testdisk, is vooral bedoeld voor SD-kaartjes waarbij de fileblock weg is bvb, niet echt aan te raden voor grote disks, maar kan als last resort wel gebruikt worden. photorec gaat bit per bit kijken naar filestructuur om foto's ed te kunnen detecteren.

testdisk en photorec kan je ook draaien op een image, dus ik zou zeggen probeer het eerst met ddrescue.
De disk spint netjes op en maakt geen rare tikken of schrapende geluiden.
EaseUS gaat ook bit voor bit kijken maar het probleem is dus dat die bits niet bereikbaar zijn.
Ook een image maken of iets van die aard gaat hem dus niet worden.
SgtElPotato schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:15:
Grote kans dat er iets kapot is op het 'moederbord' van de schijf. Je kunt proberen om een identieke schijf te scoren die nog wel werkt en het bord over te plaatsen.
Ik zal eens kijken of ik dat kan vinden. Er is hier toender tijd wel meer aangeschaft qua schijven dus het zou kunnen dat er ergens nog een identieke is.

Bedankt zover!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:06
Het lijkt op een firmware bug?
Het blijkt vaker voor te komen met die Samsung HDD series.
Toms Hardware: 1TB HD103UJ appears as a 32MB drive
Pagina: 1