Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ventasus
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23-07 14:22
Beste mede Tweaker,

De volgende vraag kwam bij mij naar boven:
Als ik een externe GPU gebruik i.p.v. de dedicated gpu van mijn laptop wordt de temperatuur van de processor dan lager?

Ik snap dat het natuurlijk bij elke laptop anders kan zijn gezien het ontwerp, Maar wellicht dat hier iemand wat ervaring van kan delen.

Onderbouwing van mijn vraag:
De vraag kwam bij mij naar boven gezien ik met mijn huidige laptop een beperking tegen kom met mijn GPU (980m) en dat wil dus upgrade. Dit zou alleen dan een extra punt voor mij kunnen zijn om een aankoop van een externe GPU goed te praten, maar is voornamelijk nieuwsgierigheid :+

Alvast fijne feestdagen. O-)

• 1Kb
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23-07 07:39
Een paar vragen:
Ondersteund je laptop een externe gpu?
https://www.quora.com/Is-...ptop-via-the-USB-3-0-port

Daarnaast; heeft je laptop cooling een gedeelde koeling of onafhankelijke koeling? (Zijn de koperen koel elementen met elkaar verbonden of volledig gescheiden)
Wanneer je een gedeelde koeling hebt en de gpu niet wordt gebruikt heb je meer koel capaciteit

• Ventasus
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23-07 14:22
Mijn laptop ondersteund een externe gpu, (Alienware 17R3) hier onder een afbeelding van de heat sink. hier uit zie ik dat de koeling gedeeld wordt. in theorie zou ik met een externe gpu een koelere cpu moeten krijgen zoals jij aangeeft.

https://www.ifixit.com/St...U-Heat-Sink/IF320-017?o=1

• 1Kb
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23-07 07:39
Zo te zien heb je thunderbolt 3 op de laptop. Dus ja een externe gpu kan. Echter is het de vraag of je in jouw geval een egpu moet aanschaffen. De connectie naar de egpu is een bottle neck. Hoe groot de bottle neck is hangt ook af of je gebruik maakt van een extern scherm of je laptop scherm.
In feite moet je dus een afweging maken of het loont.
Zoek maar eens op de aorus 1070/1080/2070 van gigabyte. Een paar reviews laten zien wat het effect is (zoek ook gelijk op 2 lane en 4 lane thunderbolt en het effect op een egpu)

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True