Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vervanging van mijn 5 jaar oude werkpaard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yupp
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-04 11:12
Beste Tweakers,
Alweer 5 jaar geleden hielp Stephan van dit forum mij met het samenstellen en assembleren van een fijne kantoor PC. Nu is het tijd om de boel weer eens te vernieuwen. Mijn kennis van componenten is zo goed als nihil en daarom heb ik Uszka gevraagd een opzetje voor mij te maken (waarvoor veel dank Uszka!!!). Deze configuratie vind je hieronder.

Misschien kunnen jullie erop schieten en dan zal ik vrij snel mijn keuze bepalen. Ik ben nog op zoek naar een persoon/bedrijf die de PC wil assembleren: tips zijn welkom.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast braaf kantoorwerk waarbij Excel het meest gebruikt wordt (soms meerdere bestanden van 30mb open) gebruik ik ook Adobe Premiere voor videobewerking (4k) en FL studio.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief alles maximaal € 2500,- inclusief twee 4k monitoren.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het enige dat mee over gaat is mijn Filco Majestouch 2 toetsenbord.l

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb in het verleden twee keer een laptop met AMD processor gekocht en dat was twee keer ellende. Vreselijk traag ondanks goede rapportcijfers online. AMD heeft daarom een slechte naam bij mij. (in de opzet hieronder heeft Uszka toch voor de AMD ryzen gekozen ;-) )

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Deze desktop komt in een ruimte open grenzend aan de woonkamer te staan dus niet teveel lawaai zou prettig zijn. Mijn huidige PC staat bijna altijd aan..

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Op- en aanmerkingen op de configuratie hieronder. En suggesties waar ik het systeem kan laten bouwen. Het liefst ook nog via betaling van één factuur.

HDD ontbreekt nog in configuratie hieronder
Er moet nog een HDD in van 8tb of 10tb... suggesties?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 130,99€ 130,99
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 254,-€ 254,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Grijs€ 54,90€ 54,90
2MonitorenAOC U2790PQU Titanium, Zwart€ 309,76€ 619,52
1ProcessorkoelingThermaltake Contac Silent 12€ 26,90€ 26,90
1MuizenRazer Mamba Wireless€ 54,98€ 54,98
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 153,-€ 153,-
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 61,-€ 61,-
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.810,29

[ Voor 10% gewijzigd door Yupp op 20-12-2019 12:37 ]

Alle reacties

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-11 11:27
AMD een slechte naam bij jou en desondanks zit een Ryzen in jouw build? :)

Nee maar, het is zo dat AMD in het verleden belabberd waren. Voornamelijk met laptopprocessoren. Nu zitten ze nek-aan-nek met Intel. Ik heb geen opmerkingen over de build. Ik zie wel tweemaal een SSD. Ik zou je aanraden om voor 1 SSD te gaan waarop je jouw Windows + zware software zoals FL en Adobe Premiere kan installeren, en een 7200rpm HDD voor opslag.

7200RPM hdd is zat snel prima voor de (grotere) bestanden, als opslag. Dat kan de prijs wellicht beetje drukken of je kunt meteen een +2TB HDD erin stoppen!

• Yupp
Dank voor je snelle reactie Karimmm ;-)

Deze opzet is gemaakt door forumlid Uszka ... de keuze voor AMD is van hem. Ook de keuze voor 2 SSD's waarbij hij er een reserveert voor het operating system en software en de tweede SSD als scratchdisk voor videobewerking. Ik weet niet wat de voor of nadelen daarvan zijn tov 1 grotere SSD.

Ik ben overigens nog harde schijven in de opzet vergeten. In mijn oude systeem zitten 2 schijven van 4tb maar omdat ze al 5 jaar bijna onafgebroken draaien wil ik ze vervangen door nieuwe exemplaren.

Makes sense???

[ Voor 6% gewijzigd door Yupp op 20-12-2019 11:15 ]

• Yupp
Ook zoek ik nog een oplossing voor het back uppen. Nu gebruik ik onedrive (1tb die bij mijn Office 365 abo zit) waar al mijn belangrijke actuele data op staat. Maar bij het openen van bestanden (voornamelijk Excel) heeft dit een flinke vertraging tot gevolg.
Het liefst werk ik met data op een ssd die dan aan het einde van de dag op onedrive wordt gezet.

Iemand daar een prettige oplossing voor????

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Yupp schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:59:

Deze opzet is gemaakt door forumlid Uszka ... de keuze voor AMD is van hem. Ook de keuze voor 2 SSD's waarbij hij er een reserveert voor het operating system en software en de tweede SSD als scratchdisk voor videobewerking. Ik weet niet wat de voor of nadelen daarvan zijn tov 1 grotere SSD.

Ik ben overigens nog harde schijven in de opzet vergeten. In mijn oude systeem zitten 2 schijven van 4tb maar omdat ze al 5 jaar bijna onafgebroken draaien wil ik ze vervangen door nieuwe exemplaren.

Makes sense???
Met 32GB geheugen zou ik niet verwachten dat je veel baat gaat hebben bij wat voor scratchdisk dan ook (soort pagefile toch)? Maar alsnog zou ik daarvoor de normale SSD gebruiken. Een opzet met meerdere biedt geen voordelen.
De hardeschijven vervangen is gezien de leeftijd zeker geen slecht idee.

En wat betreft backup, ik weet niet om hoeveel data het gaat maar anders kan dat toch ook weer prima in een map op de normale SSD? Die kun je vervolgens op de achtergrond syncen met de cloudopslag maar je data staat iig lokaal.

🖥️ | 🚗

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

oa RAM kan nog paar tientjes goedkoper pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX. meegeleverde koeler is prima voor 65w 3700X

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:57
"Nu gebruik ik onedrive (1tb die bij mijn Office 365 abo zit) waar al mijn belangrijke actuele data op staat. Maar bij het openen van bestanden (voornamelijk Excel) heeft dit een flinke vertraging tot gevolg."

Hier loop ik ook tegenaan, ik werk nog op een I7 4790K van 5 a 6 jaar oud. Ook ik sla mijn Excels op in Onedrive. Ik heb al aangezet dat alles lokaal wordt bewaard, maar juist het openen van Excel bestanden gaat vrij langzaam. Ik ben benieuwd hoe dit op je nieuwe systeem gaat.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jopie schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:27:
"Nu gebruik ik onedrive (1tb die bij mijn Office 365 abo zit) waar al mijn belangrijke actuele data op staat. Maar bij het openen van bestanden (voornamelijk Excel) heeft dit een flinke vertraging tot gevolg."

Hier loop ik ook tegenaan, ik werk nog op een I7 4790K van 5 a 6 jaar oud. Ook ik sla mijn Excels op in Onedrive. Ik heb al aangezet dat alles lokaal wordt bewaard, maar juist het openen van Excel bestanden gaat vrij langzaam. Ik ben benieuwd hoe dit op je nieuwe systeem gaat.
Dat heeft vrij weinig te maken met je CPU. SSD kan daarin helpen. een i7-4790K is echt nog prima. denk eens aan kant-en-klare systemen die met i5-7500 worden verkocht voor office taken. ik gebruik liever externe SSD/HDD voor opslag ipv alles naar de cloud te schrijven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Yupp
Kan de discussie terug naar mijn configuratie aub? ;-)
Ik heb nog een goede HDD nodig van 8tb of 10tb voor dit systeem.

Iemand een suggestie?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Yupp schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:59:

Ik heb nog een goede HDD nodig van 8tb of 10tb voor dit systeem.

Iemand een suggestie?
Wat is je eigen voorstel ?
Je build is al gemaakt door forumlid, dus beetje eigen inzet.... :)

@karimmm als je even het topic leest, zie je al advies op de build. gaat nu om HDD

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 20-12-2019 13:21 ]

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-11 11:27
Yupp schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:59:

Makes sense???
Makes sense, for sure! Houd er alleen rekening mee dat die harde schijven kunnen overlijden (geen probleem, alleen iets om rekening mee te houden aangezien harde schijven natuurlijk geen eeuwige leven hebben;-) )
Yupp schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:04:
Ook zoek ik nog een oplossing voor het back uppen. Nu gebruik ik onedrive (1tb die bij mijn Office 365 abo zit) waar al mijn belangrijke actuele data op staat. Maar bij het openen van bestanden (voornamelijk Excel) heeft dit een flinke vertraging tot gevolg.
Het liefst werk ik met data op een ssd die dan aan het einde van de dag op onedrive wordt gezet.

Iemand daar een prettige oplossing voor????
Het bottleneck zal waarschijnlijk hier jouw internetsnelheid zijn. SSD is snel genoeg betreft lees, en schrijfsnelheid maar jouw data wordt immers geupload naar Onedrive.
Hackus schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:10:
[...]

offtopic: joh. hij heeft dit opzet gekregen en vraagt zich gewoon af of het beter kan en of andere wijzigingen nodig zijn. Vier ogen zien immers meer dan twee ogen.

[ Voor 39% gewijzigd door karimmm op 20-12-2019 13:18 ]

• Yupp
Hackus schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:10:
[...]

Oh... ik kijk wel maar voel me als een Chimpansee die een dart op deze lijst moet gooien:

categorie: Interne harde schijven

Ik lees dat de Toshibas goed zijn maar veel lawaai maken. Die vallen daarmee af.

Deze dan?
pricewatch: Seagate Enterprise Capacity 3.5 HDD SATA 6Gb/s (2016), 512e, 8TB

Of moet ik kijken naar de sas-3.0 schijven met 12Gb/s? Daar staat nog geen beoordeling bij....

[ Voor 5% gewijzigd door Yupp op 20-12-2019 13:54 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Yupp schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:51:
[...]

Oh... ik kijk wel maar voel me als een Chimpansee die een dart op deze lijst moet gooien:

categorie: Interne harde schijven

Ik lees dat de Toshibas goed zijn maar veel lawaai maken. Die vallen daarmee af.

Deze dan?
pricewatch: Seagate Enterprise Capacity 3.5 HDD SATA 6Gb/s (2016), 512e, 8TB

Of moet ik kijken naar de sas-3.0 schijven met 12Gb/s? Daar staat nog geen beoordeling bij....
Ik kan je geen advies geven in 'grote' HDD's. Heb zelf goede ervaring met WD, maar gebruik geen HDD meer.
btw; als je serieus met Premiere pro bezig bent op 4K, zou ik eens 64GB RAM overwegen. https://www.pugetsystems.com/ valt er meer te lezen over systemen geschikt voor videobewerken

[ Voor 0% gewijzigd door Hackus op 20-12-2019 21:15 . Reden: typo ]

• Yupp
Ik zie nu pas dat er 27 inch monitoren in de configuratie zitten terwijl ik was uitgegaan van 24 inch monitoren.
In het verleden heb ik twee 27 inch monitoren gehad en dat vond ik toch te groot en ben daarom weer naar 24 gegaan.

Nu 4k de norm is/gaat worden lijkt me 4k de juiste keuze maar dat begint (volgens de tweakers pricewatch) bij 27 inch, ofwel.. geen 24 inch 4k monitoren.

Wat vinden jullie... is 4k een must?

• Yupp
Nog een puntje:

Mijn geheugen (Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB) staat niet op de "accepted list" van het moederbord (MSI X470 Gaming Plus Max).

Is dat een probleem?

Edit:
Compatible volgens Crucial
https://eu.crucial.com/eu...tar)/x470-gaming-plus-max

[ Voor 25% gewijzigd door Yupp op 23-12-2019 13:22 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
Nee, gaat probleemloos werken.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Yupp schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:27:
Nog een puntje:

Mijn geheugen (Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB) staat niet op de "accepted list" van het moederbord (MSI X470 Gaming Plus Max).

Is dat een probleem?
https://www.crucial.com/ hier kun je het direct checken wat compatible is.

• Yupp
Dan over de harddisk in mijn configuratie.
Iemand zei: geen hdd in zetten.. beter een nas gebruiken zodat data ook voor je laptop bruikbaar is en videos voor je TV. Klinkt logisch... ga ik doen.

Iemand tips over welke NAS opzet ik moet gebruiken ism mn Ziggo modem dat aan de voorkant van mn huis staat (in de woonkamer) en mn PC die 13 meter verderop aan de achterkant van mn huis staat.. verbonden met kabel.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Waarom nu toch weer een NAS? Dit werkt sneller dan cloudopslag maar trager dan een lokale HDD. Voordeel is redundancy (bij gebruik meerdere schijven in RAID mirror) maar daarvoor heb je ookal je cloudopslag, waar je ook met je laptop bij kunt.
Gebruik gewoon een lokale HDD of SSD voor je excel sheets an sync deze met cloudopslag, die je ook weer kunt gebruiken als je met de laptop ergens bij moet.

🖥️ | 🚗

Pagina: 1