Ford Galaxy 2003 start (soms) niet, valt uit tijdens rijden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Sinds ongeveer driekwart jaar start mijn Ford Galaxy soms niet. Ook is hij een aantal keer tijdens het rijden uitgevallen, waarna hij niet wilde starten.

Tijdens vakantie in België heeft de locale anwb een extra draad aan de startmoter gemaakt zodat ik hem in het geval van niet starten die extra draad aan de pool van de accu kan houden en de auto start. (als je dat doet lijkt het voor de omstanders net alsof je de ultieme auto expert bent.. :-) )

Het is dus niet de startmotor.

Daarna thuis (in juni) door de garage naar laten kijken en die heeft het volgende vervangen:
Ford onderdeel
Dat zit dus achter je sleutel. De garage dacht dat dat het was maar was niet zeker omdat de auto toen weer altijd gewoon startte.

Afgelopen week reed mijn vrouw in de auto (80km weg) en toen viel hij zomaar uit. En weer niet starten. Anwb gesleept naar een garage en daar start hij weer wel... 8)7

Ook daar komen ze tot de conclusie om bovenstaande onderdeel te vervangen. Aangegeven dat die al vervangen was, maar zou natuurlijk ook een defect exemplaar kunnen zijn dus toch maar gedaan. Garage heeft de auto sindsdien enkele tientallen keren gestart. (onderzoek+onderdeel 160 euro)

Nu gisteravond start hij weer niet... :| wel thuisgekomen met behulp van het extra draadje en vanochtend start hij weer gewoon. Maar het is dus afwachten totdat hij weer niet start of weer uitvalt tijdens het rijden...

Zelf denk ik aan een draadbreuk oid.

Twee garages komen er dus niet uit, dus tweakers you're my only hope... iemand met ervaring of andere suggesties?

Mijn Lego Mocs

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:53
Draadbreuk of slechte massa verbinding ergens. Verklaart ook het uitvallen tijdens rijden. Heeft mijn zusje met haar Peugeot ook gehad laatst.

Als ie eenmaal rijd, rijd ie dan gewoon goed? Geen inhouden of stotteren ofzo?

Startmotor kun je altijd eens wisselen, wellicht een brak startrelais/solenoide (verklaart alleen het uitvallen niet)

[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 20-12-2019 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 13:27
Dus je stuurkolomslot is 2x vervangen... Zit er geen startonderbreker achter die problemen geeft? Of zit die ingebouwd in het slot? Want het slot doet niet veel meer dan een paar schakelingen vrij geven en als je hem doordraait om te starten een relais sluiten waarmee de startmotor bekrachtigd wordt. Een startonderbreker gooit in de regel de stroom van je injectoren of brandstofpomp af, soms ook van de ontsteking, waardoor je geen brandstof of ontsteking krijgt.

Wanneer heb je voor het laatst het brandstoffilter, de bougies en dergelijke vervangen? Rijden jullie de tank vaak helemaal leeg?
FastFred schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 08:46:
Startmotor kun je altijd eens wisselen, wellicht een brak startrelais/solenoide
Maar dat zou niet verklaren waarom de auto uitvalt tijdens het rijden.

[ Voor 19% gewijzigd door Pizza_Boom op 20-12-2019 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Kunnen ook dingen als een krukas sensor zijn. Dat soort sensoren kunnen ook het starten blokkeren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Niet online
@FastFred Als hij rijd, doet hij het inderdaad goed.

Wat is een slechte massa verbinding? Hoe controleer ik dat?

@Pizza_Boom Ik weet niet of er een startonderbreker in zit, maar wat je zegt klinkt logisch. Grote beurt moet inderdaad gebeuren. Tank rijden we meestal zo goed als leeg. ja

@YakuzA Krukas sensor? Hoe komen we er achter dat het dat is?

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 13:27
Slechte massa is een slechte verbinding van een bepaald onderdeel naar het chassis (de massa, de 0, de min, geef het een naam. Bij een auto heet dat de massa). Is optisch te controleren: roest het? Je kan het doormeten vanaf de minpool van je accu naar het onderdeel met een multimeter.
EDIT: Als je niet weet wat massa is, denk ik ook dat je niet weet waar je naar zoekt met het nameten van de massa, laat staan dat je het ongevaarlijk kan doen[/]

Aangaande de beurten: Hij krijgt wel gewoon braaf zijn beurtjes, of stellen jullie dat uit en slaan jullie het wel eens over? Jullie reden de tank altijd al leeg, ook ver voordat deze problemen ontstonden? Een tank heeft namelijk wat rotzooi erin zitten. Als je hem nooit leeg rijdt en in 1x wel, kan dat in je brandstofleiding gaan zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Pizza_Boom op 20-12-2019 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:53
Pin0 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 08:54:
@FastFred Als hij rijd, doet hij het inderdaad goed.

Wat is een slechte massa verbinding? Hoe controleer ik dat?
Om te voorkomen dat men naar ieder elektrisch component in de auto 2 kabels moet trekken voor plus en voor min maken ze gebruik van het frame van de auto als min. Dus er loopt een plus naar een lampje of startmotor en in plaats van een meterslange kabel terug naar de accu wordt er een kort kabeltje gebruikt van de motor naar het frame.

De hele motor wordt bijvoorbeeld gebruikt als min voor onder andere je bougies. Als die min wegvalt door een loszittend draadje dan hebben de bougies bijvoorbeeld geen min meer en vonken ze niet > motor valt uit of wil niet starten.

Je zegt de auto start soms niet, gaat de startmotor wel rond?

Krukassensor kan ook heel goed de oorzaak zijn. Dat kun je controleren door de auto uit te lezen met diagnose apparatuur. Ik neem aan dat een auto uit 2003 dat wel heeft.

Je kunt 'm ook vervangen en hopen dat dat het is natuurlijk, zijn niet heel duur.

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 20-12-2019 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Niet online
We rijden hem meestal leeg, soms totdat het lampje gaat branden :)
Sla de beurten wel eens over... we rijden niet veel ermee, geen excuus weet ik. Bij de volgende apk in feb. wil ik wel een grote beurt laten doen.

Als de auto niet start gaan wel alle lampjes branden maar de startmotor gaat niet rond.

Bedankt voor de reacties en uitleg mbt. massa en de krukas sensor suggestie... nu moet ik weer ff aan het werk :)

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Breng die auto eens naar een garage waar geen prutsers werken? Is toch belachelijk, dat ze het probleem niet opgelost krijgen? Dat heet duurkoop! Soms kun je beter met je auto naar de dealer gaan, die hebben meer kennis in huis vaak.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:11
XiaomiGlobal schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:39:
Breng die auto eens naar een garage waar geen prutsers werken? Is toch belachelijk, dat ze het probleem niet opgelost krijgen? Dat heet duurkoop! Soms kun je beter met je auto naar de dealer gaan, die hebben meer kennis in huis vaak.
Niet te snel oordelen, zou ook kunnen komen dat ze alle bovenstaande mogelijkheden al hebben onderzocht (hoop ik) en tot de conclusie zijn gekomen dat het toch weer dat ene onderdeeltje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Tolga07 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:00:
[...]

Niet te snel oordelen, zou ook kunnen komen dat ze alle bovenstaande mogelijkheden al hebben onderzocht (hoop ik) en tot de conclusie zijn gekomen dat het toch weer dat ene onderdeeltje is.
Misschien heb je inderdaad gelijk, maar het komt gewoon niet zo professioneel over als het probleem al twee keer niet verholpen is. Dat zou bij mij persoonlijk geen vertrouwen, in een garage wekken.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Kijk eens naar het startrelais.

Uit vw ervaring kunnen die 100 problemen opleveren,
Wel eens aangenomen van een klant dat hij relais 103 al vervangen had, 3 dagen testen en klote... Was hij idd vervangen voor een zelfde oud slecht relais.

Krukas sensor valt uit te lezen, en idd die zou door een slechte meting de auto stil kunnen starten en onstartbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

ik heb er geen verstand van maar toen mijn focus (2008) af en toe niet startte, een nieuwe accu kreeg en daarna weer startproblemen had (en een storing gaf) is de dynamo vervangen. Alles opgelost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Pin0 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:25:
Bedankt voor de reacties en uitleg mbt. massa en de krukas sensor suggestie... nu moet ik weer ff aan het werk :)
Volgens mij kun je die suggesties wat betreft het starten al uit het raam gooien. Net zoals brandstof/dynamoproblemen.
Stel jouw startmotor wilt niet ronddraaien maar IGN ON+ werkt wel (immers lampen gaan aan, cluster gaat aan) en je kunt hem wel starten door de startmotor een plusje te geven op de bendix. Dan moet je dus gaan zoeken waar dit signaal allemaal doorheen loopt met de elektrische schema's. Denk aan je aangehaalde contactslot, het genoemde startrelais, connectoren, kabelboom. Ergens in het pad verdwijnt de spanning en komt niet aan bij je startmotor. Ik denk ook een beetje in de richting van Ford PATS, wat zegt het display en lampjes betreffende Immobilisatie als dit gebeurd?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Probeer het eens een tijdje met de reservesleutel. Wij hebben vroeger exact hetzelfde probleem en eindeloze zoektocht gehad, en toen bleek het een iets te afgesleten sleutel te liggen.

Dat was wel een Nissan, maar rond hetzelfde bouwjaar. Wellicht is die techniek bij Ford ook zo (slecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Niet online
Bedankt voor de suggesties, startrelais is het nakijken waard denk ik, evanals de krukas sensor. Dat van het startrelais las ik ook op een ander Forum.

De sleutels zijn het niet want we hebben het met beide sleutels gehad. Ik heb zelf ook tijdens het rijden behoorlijk gewiebeld met de sleutel en hij blijft gewoon rijden.

Sinds afgelopen donderdag heeft het zich niet meer voorgedaan ook.
In het nieuwe jaar maar eens nadenken over de te nemen stappen en wat ik de garage ga laten doen.

uit de lampjes is niet op te maken als het gebeurd. (of ik zie het verschil niet met normaal)

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:43
Wat gebeurt er wel precies als je probeert te starten? Gewoon echt "helemaal niets"? Klikt er misschien nog iets (het startrelais zou je ook kunnen horen)? Als de startmotor helemaal niet rond gaat kun je suggesties als vervuiling in het brandstofsysteem en slechte bougies wel naast je neer leggen gok ik. :)

Waar zit dat draadje precies aan vast, rechtstreeks aan de motor of bekrachtigd dat draadje ook het startrelais? Indien rechtstreeks aan de motor: dan mag ik hopen dat het een flinke draad is i.p.v. een "draadje", en trek je daar dan niet iedere keer flinke vlambogen mee als je de draad weer losmaakt???

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 21-12-2019 19:25 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Niet online
het is een rode draad van 2-3 mm dik of hij aan het startrelais of direct aan de motor zit weet ik niet. Als ik probeer te starten gaan alle lampjes aan, echter de startmotor doet niets.

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:39
YakuzA schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 08:51:
Kunnen ook dingen als een krukas sensor zijn. Dat soort sensoren kunnen ook het starten blokkeren.
Dat is een hele goede tip. Hebben wij ook gehad met een eerdere auto (hyundai matrix). Die had er zelfs 2 :X nokkenassensor en krukassensor. 2 dezelfde, en kosten 15 euro per stuk. Kan iedereen vervangen.
1x dopje 10 en 1 stekkertje.

Ik zou er voor een kleine 20 euro eentje bestellen online en even zoeken waar hij zit.

Leesvoer, klinkt als jouw klachten.
https://www.autoweetjes.c...or-krukassensor-stuk.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Niet online
@Brazos goed punt mbt. het startrelais.

Ik zal me eens verdiepen in de krukas sensor ed.

Mijn Lego Mocs

Pagina: 1