Hard freezes Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eindhaas
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-01-2020
Beste Tweakers,

Ik heb nu al een aantal weken last van random hard freezes van mijn windows 10. Wanneer dit gebeurd bevriest eerst de applicatie die ik gebruik, 1 a 2 seconden later bevriest ook de muis, geluid blijft nog even doorlopen. Om dit te verhelpen moet ik elke keer een hard reset uitvoeren. Het gebeurd uitsluitend maar herhaaldelijk bij het openen van spellen (en de Unity game Editor), maar doet dit bij minstens 3 verschillende spellen geinstaleerd op verschillende schijven. De kans dat windows op slot gaat bij het openen van 1 van deze applicaties is ongeveer 25%.

Hardware:

Windows 10 Pro 64-bit
AMD Radeon R9 200 / HD 7900 Series
Display driver versie: 26.20.12028.2
Intel(R) Core(TM) i5-4670K
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz (9-9-9-24)

223GB Crucial_CT240M500SSD1 (SATA (SSD))
1863GB Seagate ST2000DM001-1CH164 (SATA )
465GB Crucial CT500MX500SSD1 (SATA (SSD))

Ik verdenk de video kaart/driver gezien het moment waarop de freeze gebeurd. Ik heb geprobeerd de video driver op nieuw te installeren met een clean install tool. Windows lijkt automatisch een driver weer te hebben gedownload, maar lijkt niet geholpen te hebben.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan troubleshooten?

Beste antwoord (via Eindhaas op 20-12-2019 00:14)

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

DDU (Display Driver Uninstaller) gebruiken om de drivers echt helemaal te verwijderen en een compatible driver downloaden en handmatig installeren?

Best kans dat je GPU inmiddels zo ver verouderd is dat Windows gewoon de laatste drivers pakt, in plaats van de laatste compatible drivers.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

DDU (Display Driver Uninstaller) gebruiken om de drivers echt helemaal te verwijderen en een compatible driver downloaden en handmatig installeren?

Best kans dat je GPU inmiddels zo ver verouderd is dat Windows gewoon de laatste drivers pakt, in plaats van de laatste compatible drivers.

• Eindhaas
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-01-2020
Wintervacht schreef op donderdag 19 december 2019 @ 23:38:

Net even gedaan. Er staat nu een oudere driver op.

Ik heb even snel 10 keer een applicatie geopend en lijkt nu goed te gaan.

Het verschil met wat ik eerst probeerde is denk ik dat de DDU tool de automatische driver update van Windows uitschakeld waardoor hij niet meteen weer automatisch de nieuwste driver eroverheen instaleerd.

Bedankt voor de assistentie ik zal kijken of het goed blijft gaan. *Fingers crossed*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Eindhaas schreef op donderdag 19 december 2019 @ 23:58:
[...]

Net even gedaan. Er staat nu een oudere driver op.

Ik heb even snel 10 keer een applicatie geopend en lijkt nu goed te gaan.

Het verschil met wat ik eerst probeerde is denk ik dat de DDU tool de automatische driver update van Windows uitschakeld waardoor hij niet meteen weer automatisch de nieuwste driver eroverheen instaleerd.

Bedankt voor de assistentie ik zal kijken of het goed blijft gaan. *Fingers crossed*
Laten we het hopen :)

Die 'oude' Radeon kaarten (uit ervaring in elk geval de HD5xxx, HD7xxx en de Rx 2xx series) waren nogal snobbig over driver versies, heb zelf een 5870 gehad die het echt alléén deed met een OC, een 7850 die het alleen deed met een kleine vijftal versies van de driver en hetzelfde verhaal met een R9 270X.