Receiver, audio “instellingen” advies

Pagina: 1
Acties:

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04:00
Yo mede tweakers,

Mijn vraag gaat over audio ”instellingen” en niet over aansluitingen.

Sony STR-DH820 Receiver (helaas geen 4k over Hdmi)

-Sony KD-55XE9305 TV
-Windows 10 pc onboard Realtek soundcard

Allebei via Spdif / toslink aangesloten. Max 5.1?....

Nu kan ik met beide devices TV&PC PCM of DD/DTS uitvoeren.

Wat is beter...?
Om beide devices surround te laten regelen.
Of beide devices PCM uit te laten sturen ( en dan de receiver surround ) laten creëren??
Of allebei de devices surround laten uitvoeren en receiver regelt het alsnog of dubbel.

Graag advies.
Vragen? Vragen!

[ Voor 7% gewijzigd door kevinmastah2005 op 19-12-2019 22:07 ]

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:39
Als het zou kunnen, is hdmi het beste, die heeft de grootste bandbreedte en kan de HD audiotracks doorsturen.

Als dat geen optie is, maakt het volgens mij niet uit of je PCM of dts/dd gebruikt. Het enige verschil is dan welk apparaat de decodering voor z'n rekening neemt.

Niet alle apparaten kunnen overweg met dts/dd, maar wel met PCM. Zie het als flac en WAV bij muziekbestanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:20

FeaR

In GoT we trust

LA-384 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 06:24:
Als dat geen optie is, maakt het volgens mij niet uit of je PCM of dts/dd gebruikt. Het enige verschil is dan welk apparaat de decodering voor z'n rekening neemt.
Aanvullend: via S/PDIF kan je tot zes kanalen (5.1) gaan als je de bron op bitstream (DTS/DD) zet. Als je de bron op PCM zet valt S/PDIF terug naar twee kanalen. Je kan dan natuurlijk wel de receiver weer instellen op iets van Dolby Pro Logic maar dat is geen native surround en niet zoals de originele track bedoeld was. Het is inderdaad "creëren" en zou mijn keuze niet zijn. HDMI kan wel surround in PCM dragen en dat is hetzelfde als de ingepakte track. Door de bandbreedte van S/PDIF zit die wat anders in elkaar.

Het is overigens ook de vraag of je überhaupt DTS 5.1 dan wel DD 5.1 uit kan sturen. Niet elke TV ondersteunt dat bijvoorbeeld. Of beide niet, of eentje niet of wel de codec maar dan maximaal 2.0. Kwestie van uitproberen hoe en wat. Met de PC heb je met S/PDIF wel 5.1 met films, maar als je ook 5.1 in games wilt hebben dan zal je een geluidskaart of onboard met software van Dolby Digital Live dan wel DTS Connect moeten hebben om real-time 5.1 surround te maken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04:00
Dus de voorkeur is de (bronnen) instellen om DD of DTS uit te laten sturen.

Mijn Tv en Pc zijn in staat om dit te doen.
-Tv kan DD uitsturen
-Pc kan DTS uitsturen

Ok.

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10