Onderstaande schreef ik enkele dagen geleden op het Marantzform:
"Ik heb deze site nog eens goed gelezen en de vele films bekeken (erg interessant!)
http://www.subwoofer101.c...lfe-main-double-bass-etc/
Vandaag de hele dag bezig geweest met uitproberen en luisteren.
Als je de adviezen goed leest dan is het algemene advies daar om de speakers juist niet op Large te zetten maar op Small en de crossovers op minimaal 80Hz te zetten, ook bij zuilspeakers. Om zo de sub maximaal te "voeden" met het laagsignaal omdat die daar gewoon beter in is dan de speakers.
En bijkomend voordeel dat je de receiver ontlast omdat deze de lage tonen niet voor de speakers hoeft te verzorgen. Ik merkte gisteravond ook dat de receiver veel warmer dan normaal was, na de hele dag op LFE+Main met de fronts op Large gespeeld te hebben.
Ik dus de fronts op Small gezet en de crossovers op 80Hz, Speakon afgekoppeld en de LFE+Main laten staan. Daarna met diverse soorten muziek geschakeld tussen Small en Large. Verschil was voor mij niet echt waar te nemen. (Soms leek het geluid iets voller met de speakers op Large, maar niet elke keer)
Ik zag (nu) de meerwaarde dan ook niet om de receiver extra te belasten en laat de instellingen zo maar eens een tijdje staan, dus speakers op Small, crossovers op 80Hz, en enkel LFE.
Eigenlijk bijna terug naar af dus..... Maar wel weer iets wijzer geworden!"
En vandaag deze aanvulling, dit wilde ik jullie niet onthouden...
Even een update.
Weer een aantal uren geluisterd naar de laaatste instellingen, alleen LFE, speakers op Small en alle crosovers van de 7.1 op 80Hz, ondanks de 4 zuilspeakers die doorlopen tot 35Hz (volgens de fabrikant).
Ik was altijd tegenstander om die mooie zuilen af te knijpen tot 60 of zelfs 80 Hz. Waarom anders zuilen....
Tot voor kort had ik de crossovers op 40 Hz front en 60 Hz overig staan.
Maar na menig uurtje inlezen en vooral luisteren ben ik uiterst tevreden met die instelling van 80Hz, wie had dat ooit gedacht...
Ik hoor een subwoofer die veel massiever klinkt zonder echt storend te zijn. Het totale geluid is veel voller geworden waarbij ik het idee heb dat ik de zuilspeakers niet tekort doe met die 80Hz. Eigenlijk ook wel logisch dat de sub meer voor zijn kiezen krijgt. Voorheen kreeg deze hoofdzakelijk alles onder de 40Hz tot zeg ongeveer 20Hz, een vrij smal gebied dus. Nu is dat vanaf 80Hz tot 20Hz geworden.
Zelfs tv uitzendingen klinken voller, beter vind ik. En dat de receiver minder hard hoeft we werken om die mooie zuiltjes te voorzien van bas signalen is dan mooi meegenomen....
Volgens de geleerden krijgen de speakers nog wel signaal onder de 80Hz, maar minder. Dit zegt Subwoofer 101:
"So basically, with the “Small” speaker setting, your crossover is a “soft” limit for your mains/towers/center/surrounds, with only 12 dB/octave of filter below the crossover setting. The speakers still get the bass signal, just not as much of it."
Blijkbaar worden de signalen onder 80Hz toch doorgestuurd, terwijl ik eerst dacht dat het een harde grens was.
Dus voorlopig laten we het zo en blijven we genieten van het, voor mij, nieuwe geluid!
[
Voor 40% gewijzigd door
sonsan op 24-12-2019 16:22
]