Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Shelly 1 plaatsen, is dit de juiste manier?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-11 11:56
Ik wil mijn 2 lampen in de gang automatiseren. Deze 2 lampen worden nu tegelijkertijd door 3 vaste schakelaars aan de muur bediend; 2 op de onderverdieping en eentje op de bovenverdieping. Mijn plan is, om een Shelly 1 ertussen te zetten. Maar werkt dat?

Zo zien de 3 schakelaars er qua bedrading uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WQ03HPVWpZf83nI3MuzyiR9Q/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yTtiJIAZyb0oTr1uEur3UQZ4/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eBUoidbp9dJuzV7jq4Fs1KgP/thumb.jpg

Dit zit er achter lamp 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Glmv6nb3PbfgOooILUN99jcs/thumb.jpg

Lamp 2 ziet er zo uit (ook achter het afdekkapje):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cUwr4hagoUgjadYVUbc8fg79/thumb.jpg

Schematische weergave:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5xHvmAWN3S6oV28We9qdHSsJ/thumb.jpg

Mijn gedachte is, om achter lamp 1 de Shelly te plaatsen, volgens dit schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GNeFN9azhZKYwSgSuBNCQCAz/thumb.jpg

Gaat dit zo werken?
...

Beste antwoord (via CypherMK op 28-12-2019 16:44)

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:27

jeroenathome

Een regel tekst

Bij de schakelaars mag je alles laten zoals het is. Mocht je ooit de shelly willen verwijderen is het makkelijker om de oude situatie weer te herstellen. Als het goed is zal er bij een van de lampen ook een bruine draad in de doos erachter zitten. Je kan vanaf daar de spanning voor de shelly afhalen. Lamp 1 als het goed is.

Wat mij wel verbaast is dat er bij lamp 1 maar 1 zwarte draad is. Er moet een verbinding tussen lamp 1 en lamp 2 zitten(de rode pijl). Het kan zijn dat de draden via een andere lasdoos gaan. Meestal zit deze in het midden van de ruimte in het plafond. De gele stippen in de onderstaande schema zijn lasdoppen.

Shelly

Woningen worden volgens het centraaldoos systeem gebouwd. In elke ruimte is er een lasdoos waar alle leidingen naar toe gaan. Meestal zit deze lasdoos in het plafond achter de lamp.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Alle reacties

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Het schema ziet er goed uit. Kijk wel goed uit dat je de juiste schakeldraad op de shelly aansluit. Deze komt van de schakelaar met 3 zwarte draden. Je moet de draad die op de L aansluiting van de schakelaar zit hebben. Deze gaat naar 1 van de 2 lampen. Plaats de shelly bij de lamp waar deze draad naar toe gaat. Door deze draad te gebruiken blijft de verbinding tussen beide lampen ook intact.

Jouw huidige situatie noemen ze een kruisschakeling. (Zie onderstaande afbeelding van internet)
Afbeeldingslocatie: https://info.elektroshop.nl/wp-content/upload_folders/info.elektroshop.nl/2016/07/kruisschakeling-2.jpg

De draad tussen de schakelaar en de lamp gaat naar de shelly als schakeldraad. Vanuit de shelly ga je dan naar de 2 lampen.

Het is wel aan te raden om de shelly in het wifi netwerk een vast IP adres te geven. Hierdoor kan via een bookmark direct op de webpagina van de shelly komen. Je hebt dan geen app nodig om alles in te stellen.

Het is wel jammer dat je bij de aansluitingen van de shelly geen 2 draden onder 1 schroef kan krijgen. Zoals je in jouw schema hebt getekend is de enige manier om spanning op het contact te krijgen.

• CypherMK
jeroenathome schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:20:
Het schema ziet er goed uit. Kijk wel goed uit dat je de juiste schakeldraad op de shelly aansluit. Deze komt van de schakelaar met 3 zwarte draden. Je moet de draad die op de L aansluiting van de schakelaar zit hebben. Deze gaat naar 1 van de 2 lampen. Plaats de shelly bij de lamp waar deze draad naar toe gaat. Door deze draad te gebruiken blijft de verbinding tussen beide lampen ook intact.
Dan hoop ik dat de zwarte draad bij lamp 1 de goede is. Wat kan er gebeuren, mocht dit een andere zwarte draad zijn?

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Blijkbaar gisteren vergeten op verzenden te drukken.

Zolang de zwarte niet direct met de blauwe of groen gele draad een verbinding maakt is er geen kortsluiting. Het kan alleen zijn dat er maar 1 lamp gaat branden of dat beide het niet doen.

Met de ervaring die ik heb op elektro gebied ziet het ernaar uit dat bij lamp 2 achter de deksel 2 zwarte draden zitten die via een lasdop naar lamp 2 gaan. 1 van de twee gaat naar de schakelaar en die moet dan op de SW van de shelly. De andere komt dan op de O van de shelly.

Om zeker te zijn dat je de juiste draad hebt kan je proberen om de draad vanaf de schakelaar naar de lamp te volgen. Deze moet bij een van de 2 lampen uitkomen. Daar kan je dan de shelly plaatsen.

• CypherMK
Ik ga het gewoon eens proberen. Krijg komende week de Shelly binnen. Eens kijken of het werkt.

• CypherMK
jeroenathome schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 16:44:
Blijkbaar gisteren vergeten op verzenden te drukken.

Zolang de zwarte niet direct met de blauwe of groen gele draad een verbinding maakt is er geen kortsluiting. Het kan alleen zijn dat er maar 1 lamp gaat branden of dat beide het niet doen.

Met de ervaring die ik heb op elektro gebied ziet het ernaar uit dat bij lamp 2 achter de deksel 2 zwarte draden zitten die via een lasdop naar lamp 2 gaan. 1 van de twee gaat naar de schakelaar en die moet dan op de SW van de shelly. De andere komt dan op de O van de shelly.

Om zeker te zijn dat je de juiste draad hebt kan je proberen om de draad vanaf de schakelaar naar de lamp te volgen. Deze moet bij een van de 2 lampen uitkomen. Daar kan je dan de shelly plaatsen.
Ik heb de Shelly aangesloten volgens mijn schema. Helaas wordt nu alleen lamp 1 door de Shelly bediend. Lamp 2 kan alleen via de lichtschakelaar bediend worden.
En nu? Kan het via een van de vaste schakelaars gedaan worden? Bij eentje is er namelijk een bruine kabel. En blauw kan ik waarschijnlijk aftappen via het stopcontact ernaast. Maar hoe moet ik het dan aansluiten?

• CypherMK
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kiW7OBCrE4SKUrEUE8NkKvVH/thumb.jpg

Acties:
  • Beste antwoord

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Bij de schakelaars mag je alles laten zoals het is. Mocht je ooit de shelly willen verwijderen is het makkelijker om de oude situatie weer te herstellen. Als het goed is zal er bij een van de lampen ook een bruine draad in de doos erachter zitten. Je kan vanaf daar de spanning voor de shelly afhalen. Lamp 1 als het goed is.

Wat mij wel verbaast is dat er bij lamp 1 maar 1 zwarte draad is. Er moet een verbinding tussen lamp 1 en lamp 2 zitten(de rode pijl). Het kan zijn dat de draden via een andere lasdoos gaan. Meestal zit deze in het midden van de ruimte in het plafond. De gele stippen in de onderstaande schema zijn lasdoppen.

Shelly

Woningen worden volgens het centraaldoos systeem gebouwd. In elke ruimte is er een lasdoos waar alle leidingen naar toe gaan. Meestal zit deze lasdoos in het plafond achter de lamp.

• CypherMK
Bedankt voor het mooie schema!

Ik heb bij lamp 1 en 2 gezocht naar de lasdop bij de zwarte draad, maar ik zie hem niet. Bij lamp 2 gaan de 3 draden meteen via een gat naar boven. En bij lamp 1 gaat de zwarte draad ook meteen naar boven weg.
De lampen staan 1 meter uit mekaar aan de wand. 1 meter verder is de meterkast.
Dus dan lijkt mij dat installatie bij de schakelaar met de bruine draad de enige optie is.

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:00
Zie hier hoe je Shelly in een hotel-schakeling aansluit.

• CypherMK
GorgeousMetal schreef op donderdag 26 december 2019 @ 12:39:
Zie hier hoe je Shelly in een hotel-schakeling aansluit.
Is toch anders als mijn situatie?

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:00
Als je 1 lamp bedient kun je met 1 Shelly de zaak ook bedienen. Oftewel als je deze aansluit aan de 'buitenkant' van je kruisschakeling (post 2) op dezelfde manier als in een hotel-schakeling dan zou het moeten werken.

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

We komen steeds verder tot een oplossing. Blijkbaar zit er ergens nog een lasdoos verborgen waar de draden van de lampen naar toegaat. Meestal zit er in het midden van het plafond een lamp of afdekplaat waar de lasdoos achter zit. Het kan ook zijn dat de draden van de lampen richting de meterkast gaat en dat daar een lasdoos zit. Dan is het misschien mogelijk om de shelly in de meterkast te plaatsen.

Probeer eerst uit te zoeken in welke lasdoos beide lampen en schakelaar met elkaar worden verbonden. Deze lasdoos is de sleutel tot succes. Ik verwacht deze in het plafond of mogelijk in de meterkast.

Als je de shelly achter de schakelaar met bruine draad zet is het niet mogelijk om de andere schakelaars te gebruiken tenzij je de gehele bedrading aanpast. De link die Gorgeous geeft hebben ze het over Wife acceptance factor. Die zal niet hoog zijn als alleen 1 schakelaar en de telefoon gebruikt kan worden. Ook het nadien weer herstellen van de oude situatie is dan lastiger dan mijn suggestie.

• CypherMK
De oplossing lijkt toch ver weg. Ik kan die lasdop met de 2 zwarte draden niet vinden. Ik kan nog wel bij een paar random lampen kijken die in andere ruimtes hangen. Zoals de wc onder of bij de overloop.

• CypherMK
Dit moet hem zijn! Er is toch nog hoop. Morgen eens verder klussen. Moet wel goed kijken welke het moet zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ml5HZyVe5XWvAorjIbup3Gp7/thumb.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door CypherMK op 26-12-2019 19:23 ]

• CypherMK
Ik moet neem ik aan zoeken naar een lasdop met 3 zwarte draden? 1tje vanuit de schakelaar en 2 richting de lampen?

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Ja, dat klopt. Als ik goed kijk kan ik de mogelijk lasdop rechtsboven zien zitten. Helaas zoals altijd ligt deze helemaal onderop.

• CypherMK
Eens even alles wat losser gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s8EAadiYbjpQGmNI2BkG2eQ4/thumb.jpg

Heb er 2 met 2 kabels. Beide verbinden 2 kabels vanuit het ene gat naar het andere gat. Dan nog 1 grote met 4 kabels. Alle 4 verdwijnen in een verschillend gat. Dat is niet wat ik verwacht had. Maar het moet die dan zijn lijkt me?

[ Voor 5% gewijzigd door CypherMK op 27-12-2019 10:39 ]

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Ik twijfel wel of dit de juiste lasdoos is. Ik mis de buis met 4 zwarte draden van de schakelaar uit de eerste foto.

Wat gebeurt er als je 1 van de 4 eruit haalt? Let wel op dat er spanning op kan staan! Als in de werking niks verandert of ergens anders een lamp uit gaat heeft deze lasdoos niks met de schakeling te maken.

• CypherMK
Ik krijg de kabels niet echt los. Morgen maar weer verder.

Zou dit niet van een andere groep lampen kunnen zijn? Dit zijn 5 lampen met 4 schakelaars.

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Dat is mogelijk. Op afstand is het lastig om te zeggen waar de draden naar toe gaan in de muren. Is er in de gang geen afdekplaat tegen het plafond te vinden? Zoals in de afbeeldingen hieronder.
Meestal heeft de gang een lasdoos in het plafond zitten waar een plafondlamp gemonteerd kan worden. Als deze aanwezig is dan is dat meestal de lasdoos waar alle schakelaars naar toegaan.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/q80/http://witway.zilvercdn.nl/uploads/webshop/2136d069eeaa4f273884cb07222ab239.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/medias/sys_master/hec/h94/8975947956254.jpg

• CypherMK
Ik heb niet echt een plafond. De hal is heel erg open. Op de overloop zijn wel 4 spotjes en een plafondlamp. Ik zal eens kijken of daar nog iets onder schuilt.

• CypherMK
Na 4 lampen eraf gehaald te hebben op de begane grond, heb ik hem eindelijk gevonden. De lamp van de wc. We gaan weer verder...

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Het is altijd een verrassing hoe de leidingen in een woning lopen. Bij mijn zus hadden ze een wandlamp waarbij de draden zonder buis in een voeg was weggewerkt. De vorige bewoners waren echte hobbyisten.

• CypherMK
Shelly geïnstalleerd en het werkt! Gelukkig is hier alles aangelegd door een bedrijf. Dus geen hobby praktijken hier (behalve die van mij).

@jeroenathome Hartelijk bedankt voor alle hulp. Zonder jou was ik er niet uitgekomen! En ik heb er veel van geleerd!

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Graag gedaan.

Pagina: 1