Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe PC build met random reboots, kernelpower 41

Pagina: 1
Acties:

• Dubnix
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-09 12:48
Hoi,

Ik heb een paar weken geleden na BF een nieuwe PC gebouwd. Heb alleen last van random reboots. Waarbij de pc uit het niets uitvalt en opnieuw opstart.
Het is mij ook niet gelukt om dit probleem te koppelen aan bepaalde software aangezien het zeer onregelmatig gebeurd, of er nou een game draait of dat de computer idle is.

In Event Viewer geeft hij Kernel-Power 41 weer als error code.

Heb al zelf al wat proberen op te zoeken maar kom er niet uit;
- Furmark en Prime95 laten draaien voor 15 minuten gaf geen resultaat.
- Windows memory checker gedaan (Weet de naam niet meer precies, zit al standaard op windows blijkbaar) hier kwam ook niks uit
- Disk check gedaan, welke ook 100% oke was
- Mobo bios update gedaan naar de meest recente
- Temperaturen in de gaten gehouden met HWmonitor en Ryzen Master
- Forums etc afgegaan voor een duidelijk antwoord

Specs build:

- Kast NZXT h510i
- Moederbord MSI B450M Mortar max
- CPU AMD Ryzen 3800x
- GPU ASRock Radeon 5700XT 8G Challenger
- RAM Corsair Vengeance 2x 16GB 3200Mhz
- PSU Corsair RM550x
- SSD Intel 660p 1TB

Hopelijk kunnen jullie hierbij helpen. Als jullie meer of specifieke informatie/screenshots/data willen vraag maar raak.

• defiantxtc
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-11 19:29

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Geheugen zal toch niet stabiel zijn of iets dergelijks, vaak met instellingen / xmp profiel te maken icm voltage. Kan ook voor de cpu gelden (voltage). Gebruik eens memtest86+ via een bootable USB-stick of cdtje.

• Dubnix
Wat gebeurt hier precies, snap het niet helemaal; Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/c1Jwx7E.png
ToFast schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:43:
Geheugen zal toch niet stabiel zijn of iets dergelijks, vaak met instellingen / xmp profiel te maken icm voltage. Kan ook voor de cpu gelden (voltage). Gebruik eens memtest86+ via een bootable USB-stick of cdtje.
Zal memtest86+ eens laten draaien. Mijn memory clockte via standaard settings op 2133mhz met dit moederbord. Dit heb ik met xmp aan naar 3200 gezet.

• defiantxtc
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-11 19:29
probeer het anders met een van de tools op deze pagina:

https://www.raymond.cc/bl...yze-memory-dump-dmp-file/

• Dubnix
ToFast schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:43:
Hoelang duurt dit normaal? Hij is nu op 3 van de 4 passes na 3 uur...

EDIT: 6,5 uur later; geen errors in het systeem https://imgur.com/a/gkasivT

[ Voor 24% gewijzigd door Dubnix op 20-12-2019 01:02 ]

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:02
Wat zijn de meldingen voor de kernel 41 in event viewer?
Wat gebeurt er als je een Linux Live USB gebruikt?

• Dubnix
lamaa1 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:22:
Wat zijn de meldingen voor de kernel 41 in event viewer?
Wat gebeurt er als je een Linux Live USB gebruikt?
Hier heb ik iets meer uitleg bij nodig. Heb het opgezocht maar wat doet het precies? Heb 0 ervaring met linux.

Dit zijn is/zijn de meldingen die ik krijg : Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GviTdzN.png

[ Voor 12% gewijzigd door Dubnix op 20-12-2019 22:37 ]

Verwijderd

Wat ik niet lees in de TS: alle stuurprogramma's bijgewerkt naar de laatste versie?
En dan wel de versie van de hardwarefabrikant en niet van de MSI site.
Dus bijvoorbeeld: https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b450

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-11 19:21
Kernel power 41 errors zijn in 95% van de gevallen een niet goed functionerende voeding en daarom krijg je vaak geen problemen als je allerlei stresstestjes uren lang uitvoert omdat de voeding dan in een vrij constante belasting verkeerd. Vaak gebeuren deze problemen met snel wisselende belastingen en wakker worden uit de IDLE power state. Dit kan ook gebeuren met gerenommeerde voedingen van goede kwaliteit waarbij er eigenlijk alleen een vorm van incompatibiliteit is tussen de voeding en moederbord.

Als je in de 5% categorie zit dan zie ik vooral de Chipset/Netwerk/VGA/Sata controller drivers als boosdoener. (Zoals hierboven al voorgesteld: Geen drivers gebruiken van de fabrikanten die de volledige producten leveren zoals Asus, MSI etc en die op een CD'tje zijn meegeleverd omdat vooral de laatste vaak toch ouder zijn)

• Dubnix
Phenos2 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:34:
Kernel power 41 errors zijn in 95% van de gevallen een niet goed functionerende voeding en daarom krijg je vaak geen problemen als je allerlei stresstestjes uren lang uitvoert omdat de voeding dan in een vrij constante belasting verkeerd. Vaak gebeuren deze problemen met snel wisselende belastingen en wakker worden uit de IDLE power state. Dit kan ook gebeuren met gerenommeerde voedingen van goede kwaliteit waarbij er eigenlijk alleen een vorm van incompatibiliteit is tussen de voeding en moederbord.

Als je in de 5% categorie zit dan zie ik vooral de Chipset/Netwerk/VGA/Sata controller drivers als boosdoener. (Zoals hierboven al voorgesteld: Geen drivers gebruiken van de fabrikanten die de volledige producten leveren zoals Asus, MSI etc en die op een CD'tje zijn meegeleverd omdat vooral de laatste vaak toch ouder zijn)
Oke ik heb nu de chipset drivers geinstalleerd via de gegeven link.

Dat het probleem bij de voeding ligt lijkt mij redelijk aanneembaar. Wat kan ik doen buiten contact opnemen met de verkoper van de voeding? Voor een andere voeding gaan of dezelfde maar dan een nieuwe omdat deze faulty is?

[ Voor 61% gewijzigd door Dubnix op 21-12-2019 17:09 ]

Pagina: 1