Vraag

• seiko
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-04-2020
Mijn vraag

Ik heb een Asus Rapture gt-ac5300 als Router in mijn nieuwbouw huis staan in de meterkast met een modem van ziggo ervoor waarbij alleen de wifi uitstaat. Door het huis lopen 3 UTP kabels welke in de LAN poorten van de rapture zitten, woonkamer/slaapkamer/zolder. In de meeste gevallen kan ik met mijn computer de UTP kabel gebruiken en haal ik met de kabel rond de 600mbps (Ziggo).

Nu heb ik daarbij een pakket van 3 Asus Lyra’s waarmee ik goede wifi op die plekken wil creëren. Ik heb de Lyra’s firmware ge-update, in het netwerk geplaatst en deze als aimesh nodes toegevoegd in de webinterface van de Rapture. Daarna op de 3 locaties gezet en de utp kabel erin. Uiteraard een paar opnieuw opgestart, router ook. 

In de rapture heb ik aangegeven dat de prioriteit “Ethernet” is en het overzicht geeft netjes aan dat ze bedraad in het netwerk staan.

Als ik vervolgens naar zolder ga, naast de lyra node ga zitten (20cm) heb ik een volle verbinding wifi op het draadloze netwerk van de Raptor met mijn telefoon & laptop. Webinterface geeft ook aan dit ik verbonden ben met deze node op 5g met deze apparaten. Maar met speedtest.net kom ik op maximaal 75 mbps (mobiel), 245mbps (laptop). Ik zou wel wat verlies verwachten omdat het draadloos is, maar zoveel niet. 

Ik kan nog proberen de modem in bridge modem te zetten maar zou dat uitmaken? Iemand eventueel nog tips om te verbeteren of opmerkingen waarom dit zo is?

Alle reacties

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-05 15:04
Seiko,

Welke modellen heb jij nu dan ?
Heb je de snelheden ook getest op andere nodes?

En waarom kies je voor een meshsysteem ipv losses accespoints gezien je de nodes toch weer bekabeld aansluit.

• seiko
Hoi Arthion,

Het gaat om deze modellen:
pricewatch: Asus Lyra Wi-Fi Mesh router (3 pack)

Op alle andere nodes heb ik precies hetzelfde gedrag. Met de speedtest beginnen ze met 150mbps en zakken dan terug naar 50mbps en kom dan uit op een gemiddelde van 75mbps.

Ik heb voor deze om een aantal redenen gekozen. Ik had een goede deal op deze units. Ze zijn wel nieuw, dus geen brakke 2de hands. Ook las ik dat je ze bekabeld gewoon als AP kan gebruiken en dan uiteraard het voordeel heb van kabel eraan. Plus dat ik ze binnen het Asus ecosysteem kan gebruiken, dus vrij makkelijk toevoegen via de webinterface. Ik gebruik ook de Asus router app en daar kan je ook zien dat ze netjes allemaal 1 op 1 gekoppeld zijn met de router. Het is dus niet zo dat ze onderling een verbinding hebben waardoor er toch een mesh netwerk opgezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04 18:59
Je bent Wifi signaal opnieuw aan het uitzenden.
Je kan het dus waardeloos ontvangen, en dan heel sterk uitzenden.
Hierdoor denken je devices dat je volle sterkte hebt, echter is de uplink terug dus niet de volledige sterkte.

Ik zou je test wat uitbreiden.

1 Lyra aan de kabel met een eigen SSID.
Verbinding maken en testen hoe hij dan is.
Als dat dan goed is, dan weet je dat de Lyra goed werkt.

UTP eruit en dan zo dicht mogelijk een Mesh netwerk opzetten.
Lyra dus op 1meter naast de Asus Rog.
Dan kijken wat de snelheid is.
Dan verschuif je die ene steeds verder weg van de Asus Rog en ga je zitten op de plekken waar je werkt.
Zo moet je de ideale plek zitten waarbij de Lyra voldoende ontvangst van de Asus Rog heeft en je Laptop / mobiel zo veel mogelijk signaal van de Lyra.

Als je merkt dat 1 van de twee te ver uit elkaar gaan weet je dat je wat moet verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Laatst online: 07-01 14:30
Voor constante hoge doorvoer is WiFi gewoon ruk. Als je maximale doorvoer nodig hebt blijft een kabeltje gewoon de betere optie.
Persoonlijk heb ik nog nooit WiFi verbinding op volle snelheid volgens de specificaties gekregen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:04
En zijn bij wifi een hoop bottlenecks mogelijk:
Maximum van de router/AP is bereikt

Een Asus ROG Rapture is AC5300: 4 streams op 2,4 GHz met 40MHz breed kanaal en 2 keer 4 streams op 5GHz met 80MHz breed kanaal. Theoretisch max voor 1 client: 2167mbps.
Een Asus Lyra is AC2200: 3 streams op 2,4 GHz met 40MHz breed kanaal en 4 streams op 5GHz met 80MHz breed kanaal. Theoretisch max voor 1 client: 1733mbps.

Aan de jouw router en AP zul het niet liggen. Die Asus ROG Rapture moet 900+ mbps kunnen halen. Ook de Asus Lyra moet 400+ mbps kunnen halen. Beiden in ideale omstandigheden natuurlijk!

Te veel storing (van andere routers/APs / routers/APs van buren) op de kanalen waar je router/APs op staan ingesteld.
Hiervoor moet je dus kijken welke kanalen worden gebruikt door jou en je buren en zorgen dat deze zo min mogelijk overlappen.

En dan heb je ook nog wat de wifi-chip/wifi-adapter in je smartphone/laptop ondersteund. Als je verbinding tussen een AC5300 router en een AC600 client gaat maken, dan gaat die adapter echt niet het maximale van de router halen. Dan mag je blij zijn met misschien 100mbps. Mogelijk is dat wat hier speelt. Overkill routers/APs maar goedkope clients/wifi-adapters? Wat voor laptop heb je? Wat voor wifi-chipset zit daar in? Wat voor smartphone heb je?

Bij UTP heb je maar een paar smaken. 1gbps zit vrijwel standaard in. Soms zelfs 10gbps in high-end spullen. Ook 100mbps bij apparaten die doorgaans niet meer nodig hebben kun je tegenkomen. Je router en laptop zullen 1gbps hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Groentjuh op 20-12-2019 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seiko
Goedemorgen,

Dank jullie in ieder geval voor het antwoorden.

@ehvc het punt is juist dat er bijna geen wifi signaal opnieuw verzonden zou moeten worden. De verbinding is Ziggo modem -> Lan kabel -> Raptor -> Lan kabel -> Lyra (AP mode) -> wifi signaal. Ik zou dan verwachten, zeker omdat ik maar 20cm naast de Lyra zit dat het dan niet ineens een kwart is van wat het zou moeten zijn. Ik zal vandaag die test doen die je voorstelt, Ben nu ook wel benieuwd.

@Groentjuh Ik test de snelheid met een iphone X en een nieuwe macbook 16inch. Die zouden het wel bij moeten kunnen benen lijkt me :). Het enige wat momenteel in het netwerk hangt, zijn 2 chromecasts, en 2 of 3 simpele wifi clients die niet volle bak staan te downloaden, hoogstens whatsapp.

Screencap van de config:
https://imgur.com/YFSb2YB

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:04
iPhone X heeft 802.11ac 2x2 (AC1200 tot AC1300) en dan is 75 mbps best wel weinig. Maar wat ga je doen met 75mbps op een smartphone?
Een macbook 16 inch is 802.11ac (Apple, waarom geen AX?) 3x3 (AC1750). Voor de laptop zou ~400 mogelijk kunnen zijn! Ik zou meer verwachten dan 245mbps. Ja, gbit over wifi is moeilijk!

Zou je eens willen kijken waar het probleem precies lijkt te ontstaan? Zet eens alle APs uit en doe eens een speedtest via de Asus ROG Rapture. Wat is dan het resultaat?

En zet dan eens het verste AP aan en doe daar dan eens een speedtest over?

In je screenshot zie ik niet welke wifi-kanalen worden gebruikt en hoeveel netwerken er in de lucht zitten bij jou.

[ Voor 12% gewijzigd door Groentjuh op 20-12-2019 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

seiko schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:26:
Het enige wat momenteel in het netwerk hangt, zijn 2 chromecasts, en 2 of 3 simpele wifi clients die niet volle bak staan te downloaden, hoogstens whatsapp.
Kan toch wel interessant zijn om even te kijken of het zonder die andere devices ook slecht presteert. Er zijn voor zover ik weet wel situaties waarbij een enkel wat verouderd device de mode van het netwerk omlaag forceert, waardoor je daar met alle andere clients ook niet meer de volle snelheid kan halen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 20:14

Illusion

(the art of)

Als je bij die node waar je nu test de ethernetkabel eruit trekt, en dan nog een keer test, heb je dan:
A) geen verschil
B) geen verbinding
C)sneller/langzamer?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seiko
Illusion schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:04:
Als je bij die node waar je nu test de ethernetkabel eruit trekt, en dan nog een keer test, heb je dan:
A) geen verschil
B) geen verbinding
C)sneller/langzamer?
Dan is de verbinding zichtbaar langzamer. Schakelt over op draadloos en begint ~25mps en loopt op naar rond de 50mbps tijdens de test. Dat is dan een mesh verbinding met de Lyra 1 verdieping lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 20:14

Illusion

(the art of)

Duidelijk. Hij maakt dus wel gebruik van de kabel als uplink.
Blijft denk ik een hardware/firmware beperking over.
Misschien asus maar eens over mailen?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-05 15:04
seiko schreef op donderdag 19 december 2019 @ 20:34:
Hoi Arthion,

Het gaat om deze modellen:
pricewatch: Asus Lyra Wi-Fi Mesh router (3 pack)

. Het is dus niet zo dat ze onderling een verbinding hebben waardoor er toch een mesh netwerk opgezet wordt.
Bedenk wel dat mesh juist leunt op dat de nodes draadloos aan elkaar verbonden zijn. Door ze te verbinden via een kabel vervalt het mesh gedeelte.. mogelijk ben je in de war met roaming.

Ik zie in iedergeval dat je op de lyras ook weer een pc of laptop kan aansluiten via een kabel (2e lan aansluiting)Verbind een een pc of laptop via vaste kabel met 1 van de lyra's en kijk een welke snelheden je dan haalt.
Pagina: 1