Verzekerd pakket zoek, verzender keert maar deels uit

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:00
(jarig!)
We versturen via een verzendplatform, doorgaans via DPD pakketdienst onze pakketen. Deze zijn verzekerd tot 520 euro.
De producten worden nagenoeg altijd hier in huis gemaakt. Dus behalve inkoopkosten van onderdelen, bestaat een groot deel van de kosten uit arbeid. Daar komt een marge op, resultaat: de verkoopprijs.

In de afgelopen jaren is er enkele malen een pakket zoekgeraakt, of ontdaan van inhoud. In beide gevallen is toen de vervangingswaarde gedekt: de kosten die ik moest maken om de klant weer schadeloos te stellen. niet meer dan logisch ook.

Onlangs was er een pakket niet aangekomen. En net zoals de vorige keren heb ik een klein excel sheetje gemaakt met mijn kosten om de boel weer in orde te krijgen. Ik heb immers geen inkoopfactuur; het product bestaat uit een heleboel onderdelen + arbeid.

Nu wijst de verzender plotseling het arbeidsdeel af, en houdt vol dat arbeidskosten niet gedekt worden.
Echter staat die uitsluiting nergens te lezen, en zijn ze bovendien voorheen wél gedekt. Met DPD kan ik echter niet in conclaaf, want voor hen ben ik geen klant, en moet ik mij maar richten tot het verzendplatform, die verwijzen naar de uitspraak van DPD. :|
10. Verhoogde Dekking
10.1 Voor alle vormen van Dienstverlening geldt dat de Opdrachtgever en de Dienstverlener kunnen overeenkomen dat de Dienstverlener tegen betaling van een toeslag door de Opdrachtgever een verzekering afsluit en in geval van aansprakelijkheid tot de hoogte van de dekking schadevergoeding uitkeert. De voorwaarden zijn vindbaar op de website van de Dienstverlener op www.dpd.com.
10.2 Als de schade betrekking heeft op verlies of beschadiging van de goederen zal de waarde van de goederen worden vastgesteld op de laagste van de volgende waardes: de herstelkosten, de vervangingskosten of de marktwaarde ten tijde van het ter beschikking stellen aan de Dienstverlener. In geen geval zal de uit te keren schadevergoeding de prijs overtreffen die de Opdrachtgever er zelf voor heeft betaald of de kosten die hij er zelf voor heeft gemaakt.
10.3 Als de Opdrachtgever Verhoogde Dekking wenst, zal hij de Dienstverlener alle informatie verstrekken die relevant is met betrekking tot de goederen. De Dienstverlener zal, naar eigen vrije keuze, beslissen of het de Verhoogde Dekking zal verlenen.
bron: https://www.dpd.com/nl/nl...orwaarden2019-05-01NL.pdf

impliceert dat niet dat ik er kosten voor heb gemaakt en die gedekt zijn?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verkoopwaarde indienen. je hebt een verkoopfactuur toch ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• paQ
(jarig!)
Hackus schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:55:
Verkoopwaarde indienen. je hebt een verkoopfactuur toch ?
ja, maar dat zijn natuurlijk niet mijn kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Onlangs was er een pakket niet aangekomen. En net zoals de vorige keren heb ik een klein excel sheetje gemaakt met mijn kosten om de boel weer in orde te krijgen. Ik heb immers geen inkoopfactuur; het product bestaat uit een heleboel onderdelen + arbeid.
Inkoopfactuur is ook niet relevant, je koopt product / onderdelen in, en je verkoopt het met additionele waarde. Je verkoopfactuur vertegenwoordigt de waarde van het product.

Op een telefoon die je koopt staat ook niet apart vermeld wat de arbeidskosten waren (als voorbeeld)

Dat DPD de arbeidskosten niet betaald is niet meer dan logisch, want dat zijn in hun ogen kosten als, tijd besteed aan financiele administratie, verpakken van het product het daadwerkelijk afleveren bij een afleverpunt. Als het goed is zijn al dit soort kosten (incl. het maken van het product) verwerkt in de totaalprijs van het product. Je hebt, m.a.w. de prijs van het product denk ik te laag gemaakt als je je kosten gedekt wilt hebben.
Want? De verkoopfactuur is wat de klant aan jou betaald voor het product. Inkoopfactuur is wat jij betaald voor je onderdelen. Feitelijk:

Verkoopfactuur = Inkoopkosten + arbeidskosten + marge + BTW

[ Voor 12% gewijzigd door ronaldmathies op 19-12-2019 13:02 ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

paQ schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:59:
[...]

Je koopt onderdelen in, bouwt het tot een eindproduct en dat verkoop je. (€1000,- verkoopwaarde incl. BTW en het werk wat jij eraan hebt gehad om tot een eindproduct te krijgen. oa PC samenstellen uit ingekochte hardware)

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 19-12-2019 13:03 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• paQ
(jarig!)
Dat komt omdat 'ze' steeds vragen naar inkoopfacturen, maar die heb ik zo niet, en in de AV wordt alleen gesproken over alle andere waarden/kosten behalve inkoop.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:16
ronaldmathies schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:59:
[...]

Inkoopfactuur is ook niet relevant, je koopt product / onderdelen in, en je verkoopt het met additionele waarde. Je verkoopfactuur vertegenwoordigt de waarde van het product.
Volgens mij kijken verzenders daar niet naar, voor zover ik weet kijken zij naar de inkoopprijs aangezien er anders het het volgende gebeurt:

Je start kapitaal is €50, Stel jij koopt product A in voor €50 en verkoopt product A voor €100, gaat alles goed heb dus €50 omzet gemaakt. Na de transactie is je eind kapitaal €100.

Stel er gaat wat mis: je start kapitaal is wederom €50, je koopt wederom product A voor €50, je verkoopt dit voor €100, de verzending raakt verloren, de klant betaald pas als de zending wel aankomt. Je claimt €100 (verkoop waarde) en je krijgt €100 toegewezen, van die €100 moet je wederom €50 gebruiken om product A te kopen en alsnog af te leveren bij de klant. Deze betaald ook €100 zoals afgesproken. Aan het eind van de transactie heb je nu ineens €150. In dit geval zou je dus "winst" maken uit de claim. Dat is niet gebruikelijk bij een verzendverzekering.

Stel er gaat wat mis: je start kapitaal is wederom €50, je koopt wederom product A voor €50, je verkoopt dit voor €100, de verzending raakt verloren, de klant betaald pas als de zending wel aankomt. Je claimt €50 (inkoop waarde) en je krijgt €50 toegewezen, van die €50 moet je wederom €50 gebruiken om product A te kopen en alsnog af te leveren bij de klant. Deze betaald ook €100 zoals afgesproken. Aan het eind van de transactie heb je weer €100, net als dat je zou hebben wanneer de initiële zending correct is verlopen.

Normaliter zal zo'n verzekering enkel de inkoop kosten dekken, niet de marge van de verkoper. Deze zal immers door de consument betaald worden wanneer de oorspronkelijk overeenkomst nagekomen zal worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 19-12-2019 13:24 ]

• paQ
(jarig!)
Vandaar dat de (mijn) vervangingskosten ook lager zijn in zo'n geval.
Lastiger wordt het wanneer de arbeidskosten de marge behelzen. Ik heb in dit geval de hele order opnieuw moeten maken van voor af aan. Het is niet dat ik even een nieuwe van de plank pak; alles is maatwerk.

Maar, dat valt m.i. onder de noemer vervangingskosten, waarna de verzender (via het platform schijnbaar) stelt: nee, we vergoeden alleen je verbruikte materialen.

ergo: de vervangingskosten zijn: wederom alle materialen en mijn tijd, anders kan ik niets vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 19-12-2019 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:37
paQ schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:33:
Vandaar dat de (mijn) vervangingskosten ook lager zijn in zo'n geval.
Lastiger wordt het wanneer de arbeidskosten de marge behelzen. Ik heb in dit geval de hele order opnieuw moeten maken van voor af aan. Het is niet dat ik even een nieuwe van de plank pak; alles is maatwerk.

Maar, dat valt m.i. onder de noemer vervangingskosten, waarna de verzender (via het platform schijnbaar) stelt: nee, we vergoeden alleen je verbruikte materialen.

ergo: de vervangingskosten zijn: wederom alle materialen en mijn tijd, anders kan ik niets vervangen.
simpel, andere verzendoriganisatie zoeken. verkoopfactuur is de waarde van het pakket, niet jouw inkoopprijs.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat zijn de voorwaarden van het verzendplatform met betrekking tot een verzekerde zending?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
(RSH) schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:37:
[...]

simpel, andere verzendoriganisatie zoeken. verkoopfactuur is de waarde van het pakket, niet jouw inkoopprijs.
Dat zal mogelijk lastig worden, ik ken eigenlijk geen enkele verzekering in deze branche die op basis van verkoopfactuur vergoed, de standaard is eigenlijk altijd inkoopfactuur.

Enkele voorbeelden:

https://blog.myparcel.nl/verzendopties < overal staat duidelijk inkoopwaarde.
DPD: https://www.dpd.com/nl/nl/versturen/verzekerd/
Let op! Er zit een maximum aan de schadevergoeding. We keren nooit meer uit dan de inkoopwaarde minus de afschrijvingen van de inhoud van het pakket.
Volgens mij zijn er wel verzekeraars die transportverzekeringen aanbieden die de verkoopwaarde vergoeden, maar dan praat je volgens mij wel over (veel) hogere premie's en moet je vaak ook het transport laten uitvoeren via door hun geselecteerde vervoerders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Dennism schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:20:
[...]

Volgens mij kijken verzenders daar niet naar, voor zover ik weet kijken zij naar de inkoopprijs aangezien er anders het het volgende gebeurt:

Je start kapitaal is €50, Stel jij koopt product A in voor €50 en verkoopt product A voor €100, gaat alles goed heb dus €50 omzet gemaakt. Na de transactie is je eind kapitaal €100.

Stel er gaat wat mis: je start kapitaal is wederom €50, je koopt wederom product A voor €50, je verkoopt dit voor €100, de verzending raakt verloren, de klant betaald pas als de zending wel aankomt. Je claimt €100 (verkoop waarde) en je krijgt €100 toegewezen, van die €100 moet je wederom €50 gebruiken om product A te kopen en alsnog af te leveren bij de klant. Deze betaald ook €100 zoals afgesproken. Aan het eind van de transactie heb je nu ineens €150. In dit geval zou je dus "winst" maken uit de claim. Dat is niet gebruikelijk bij een verzendverzekering.

Stel er gaat wat mis: je start kapitaal is wederom €50, je koopt wederom product A voor €50, je verkoopt dit voor €100, de verzending raakt verloren, de klant betaald pas als de zending wel aankomt. Je claimt €50 (inkoop waarde) en je krijgt €50 toegewezen, van die €50 moet je wederom €50 gebruiken om product A te kopen en alsnog af te leveren bij de klant. Deze betaald ook €100 zoals afgesproken. Aan het eind van de transactie heb je weer €100, net als dat je zou hebben wanneer de initiële zending correct is verlopen.

Normaliter zal zo'n verzekering enkel de inkoop kosten dekken, niet de marge van de verkoper. Deze zal immers door de consument betaald worden wanneer de oorspronkelijk overeenkomst nagekomen zal worden.
Je voorbeeld gaat volgens mij mank op dit punt:
Stel er gaat wat mis: je start kapitaal is wederom €50, je koopt wederom product A voor €50, je verkoopt dit voor €100, de verzending raakt verloren, de klant betaald pas als de zending wel aankomt. Je claimt €100 (verkoop waarde) en je krijgt €100 toegewezen, van die €100 moet je wederom €50 gebruiken om product A te kopen en alsnog af te leveren bij de klant.
Hij koopt een product in voor €50 (onbewerkt hout), doet er bewerkingen op en maakt een fantastische eettafel en verkoopt hem voor €100. Het verlies is dus €100, en het opnieuw kunnen leveren aan de klant kost dan ook €100. Of is alleen de inkoop van het onbewerkte hout voldoende? Die fantastische tafel zal toch echt gemaakt moeten worden.

Je voorbeeld werkt alleen als je een dozen schuiver bent, je koopt een Samsung Galaxy S10 in en je verkoopt het product as-is. (dan zijn je kosten ook vele malen lager, hoogstends wat administratieve kosten).

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• ronaldmathies
  • Niet online
Dennism schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:03:
[...]

Dat zal mogelijk lastig worden, ik ken eigenlijk geen enkele verzekering in deze branche die op basis van verkoopfactuur vergoed, de standaard is eigenlijk altijd inkoopfactuur.

Enkele voorbeelden:

https://blog.myparcel.nl/verzendopties < overal staat duidelijk inkoopwaarde.
DPD: https://www.dpd.com/nl/nl/versturen/verzekerd/

[...]

Volgens mij zijn er wel verzekeraars die transportverzekeringen aanbieden die de verkoopwaarde vergoeden, maar dan praat je volgens mij wel over (veel) hogere premie's en moet je vaak ook het transport laten uitvoeren via door hun geselecteerde vervoerders.
PostNL denk ik dan:

https://www.postnl.nl/ver.../verzendopties/verzekerd/
De inhoud is verzekerd tot maximaal € 5.500 bij verlies of beschadiging. Dit is afhankelijk van de waarde van de goederen in het pakket.

Geef bij een PostNL-locatie de waarde aan die je wilt laten verzekeren. Je moet wel de waarde van het product kunnen aantonen. Bijvoorbeeld aan de hand van een factuur.
Mag dus denk ik ook een verkoopfactuur zijn, want de verkoopfactuur representeerd het bedrag van het goed in het pakket.

Alleen zijn de verzendkosten bij PostNL vaak hoger (waarschijnlijk dus vanwege het verzekerde bedrag). Voor de zekerheid zou ik wel PostNL even bellen of ze iets meer context kunnen geven over welke factuur.

• paQ
(jarig!)
GlowMouse schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:42:
Wat zijn de voorwaarden van het verzendplatform met betrekking tot een verzekerde zending?
De 520 euro verzekering zit bij de dienst van DPD inbegrepen.
Wil je aanvullend (of bij een andere verzender) verzekeren, dán kun je bij het platform (bij)verzekeren.

dan stellen ze:
De voordelen van verzekerd verzenden
Omdat de kans op beschadiging of het kwijtraken van pakketten aanwezig is, is verzekerd verzenden in veel gevallen verstandig. Denk daarbij aan de volgende voordelen in je overweging:
Mits goed verpakt, krijg je eventuele schade of verlies van je zending vergoed. Hierdoor loop je dus geen marge mis.
De inkoopwaarde van de order + verzendkosten worden uitgekeerd, waardoor je jouw klant een nieuwe zending kunt opsturen zonder geld te verliezen.
Het geeft je zekerheid en je kunt je klant snelle service bieden wanneer er iets misgaat.
Apart wel, want marge loop ik nu dus wel mis. (ik moet het product immers twee keer vervaardigen)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:39

Illusion

(the art of)

Je zou bijna 2 BVtjes opstellen.
1 BV doet inkoop grondstoffen, maakt er een product van en verkoopt dat aan je 2e BV.
2e BV Koopt het eindproduct duur in van BV1, en verzendt het naar de klant.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• paQ
(jarig!)
Illusion schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:34:
1 BV doet inkoop grondstoffen, maakt er een product van en verkoopt dat aan je 2e BV.
Dat zou inderdaad mijn volgende zet zijn als ze bij dit standpunt blijven, voor de toekomst. Het risico is me anders echt véél te groot.
verkooppaQ is klant van het verzendplatform en koopt in bij maakpaQ.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 19-12-2019 14:42 ]

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:20

LankHoar

Langharig tuig

Illusion schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:34:
paQ schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:41:
[...]

Dat zou inderdaad mijn volgende zet zijn als ze bij dit standpunt blijven, voor de toekomst. Het risico is me anders echt véél te groot.
verkooppaQ is klant van het verzendplatform en koopt in bij maakpaQ.
En dan dubbel belasting afdragen. Nee dan kun je beter een keer gedoe hebben met een vermist pakket lijkt me. En zoals @(RSH) zegt, een ander verzendplatform zoeken (of daar eerst mee "dreigen" richting DPD) met betere voorwaarden lijkt me een nog betere oplossing.

Overigens kun je zo eens gaan uitrekenen wanneer je goedkoper uit bent: voor iedere verzending een bedrag betalen voor de verzekering waarvan je niet zeker weet of die uitgekeerd word, of datzelfde geld in een potje opzij zetten voor wanneer er een pakket vermist raakt en dan zelf uitkeren. Scheelt in ieder geval ook een hoop gedoe, en wellicht ook geld (maar dat moet je zelf uitrekenen uiteraard, en zal ook e.e.a. van je volume afhangen).

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Dennism
ronaldmathies schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:11:
[...]

PostNL denk ik dan:

https://www.postnl.nl/ver.../verzendopties/verzekerd/

[...]

Mag dus denk ik ook een verkoopfactuur zijn, want de verkoopfactuur representeerd het bedrag van het goed in het pakket.

Alleen zijn de verzendkosten bij PostNL vaak hoger (waarschijnlijk dus vanwege het verzekerde bedrag). Voor de zekerheid zou ik wel PostNL even bellen of ze iets meer context kunnen geven over welke factuur.
Kijk bij PostNL wel altijd goed of het over zakelijk of consumenten verzendingen gaat. De voorwaarden zijn lastig te vinden, maar je komt op bijvoorbeeld Higherlevel (ondernemersforum) wel voorbeelden tegen waarbij PostNL bij zakelijke zendingen ook enkel uitkeert op basis van inkoop factuur.

In de zakelijke voorwaarden van PostNL staat bijvoorbeeld:
9.2 Met inachtneming van het hiervoor bepaalde, de bepalingen van de Postwet 2009 en het Wereldpostverdrag
(zie www.upu.int) is Koninklijke PostNL tegenover de Afzender in het geval van verzuim slechts aansprakelijk
voor geleden directe schade die rechtstreeks voortvloeit uit het Postvervoer van Poststukken met een
Service. Koninklijke PostNL is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade (onder andere gederfde inkomsten,
veilingkosten, vertraging(en) etc.), tenzij in deze Algemene Voorwaarden uitdrukkelijk anders is bepaald.
En zie ook bijvoorbeeld deze reactie bij Radar van PostNL.

https://radar.avrotros.nl...verdwijnt-reactie-postnl/
'Bij zakelijk handelende klanten vergoeden we in beginsel op basis van de inkoopfactuur. We vragen wel ook altijd om de verkoopfactuur, dit ter vaststelling van de inhoud van de zending. Zakelijke klanten handelen namelijk met winstoogmerk. Gederfde winst vergoeden we in beginsel niet, aangezien dit aangemerkt wordt als indirecte schade. De schade die de zakelijke klant heeft betreft immers de kosten die hij heeft gemaakt voor de inkoop (en eventuele bijkomende kosten zoals in geval van restauratie e.d.). In artikel 9.2 van de Algemene Voorwaarden voor de Universele Postdienst 2018 (hierna: AVP) kunt u lezen dat wij alleen directe schade vergoeden. In het geval de inkoopfactuur hoger is dan de verkoopfactuur. Dan gaan we uit van 100% van de verkoopfactuur (Excl. Eventuele BTW). Gerealiseerd verlies komt namelijk ook niet voor vergoeding in aanmerking.'
Bij PostNL lijk je echter "kosten voor restauratie" wel te kunnen claimen, dus mogelijk fabricage kosten zoals in dit geval van Paq ook wel, al verwacht ik dan wel dat je deze moet kunnen aantonen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 19-12-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Ik zou het verzendplatform vergelijken met de buurtwinkel die pakketzegels verkoopt. Bij problemen spreek je het postbedrijf aan, en niet de buurtwinkel.

Zoals je opmerkt, bepaalt DPD in haar AV dat de uitkering wordt gemaximeerd door wat "de Opdrachtgever er zelf voor heeft betaald of de kosten die hij er zelf voor heeft gemaakt." Ik zie niet in waarom arbeidskosten hier niet onder vallen. Die vallen onder de vervangingskosten. Misschien moet je benadrukken dat het gaat om arbeid om het product te maken en te verzenden, en niet om de arbeid die is gemoeid met het afhandelen van deze verzekeringskwestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

paQ schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:13:
Dat komt omdat 'ze' steeds vragen naar inkoopfacturen, maar die heb ik zo niet, en in de AV wordt alleen gesproken over alle andere waarden/kosten behalve inkoop.
Er zit natuurlijk een gedeelte ondernemersrisico bij.

Dat was op mijn werk ook. Als je de laatste bent in een traject, ben je verantwoordelijk voor de prijs die je rekent. Als ik iets van 5ct niet goed doe op iets wat een verkoopwaarde heeft van 100 euro. Dan herstel ik gratis de fout. Marges zijn niet mijn probleem.

Ik ga niet de verkoopprijs betalen, Je doet het maar op nieuw, Je kan het voor inkoopprijs opnieuw produceren. De rest is gewoon ondernemersrisico.

Eigenlijk is daar een spreekwoord voor: Als je wil dat iets goed gedaan wordt, moet je het zelfs doen. Maar dan prijs je je product uit de markt, als je alles zelfs moet gaan bezorgen. Als je wel winst wil maken, en alles gaan claimen, dat wil je wel de lusten, maar niet de lasten.

Althans, dat is hoe ik er tegenaan kijk.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:47
RaZ schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:45:
[...]

Dat was op mijn werk ook. Als je de laatste bent in een traject, ben je verantwoordelijk voor de prijs die je rekent. Als ik iets van 5ct niet goed doe op iets wat een verkoopwaarde heeft van 100 euro. Dan herstel ik gratis de fout. Marges zijn niet mijn probleem.

Ik ga niet de verkoopprijs betalen, Je doet het maar op nieuw, Je kan het voor inkoopprijs opnieuw produceren. De rest is gewoon ondernemersrisico.

Eigenlijk is daar een spreekwoord voor: Als je wil dat iets goed gedaan wordt, moet je het zelfs doen. Maar dan prijs je je product uit de markt, als je alles zelfs moet gaan bezorgen. Als je wel winst wil maken, en alles gaan claimen, dat wil je wel de lusten, maar niet de lasten.

Althans, dat is hoe ik er tegenaan kijk.
Ik denk dat het heel erg afhangt van hoeveel aarbeid die je er in stopt. Tevens heb je nog gebruikers materiaal wat gewoon lastig hard te maken is. Zeker met handwerk kom je al snel op meer arbeidsloon en gebruik producten dan echt aantoonbaar materiaal inkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Daarom wordt er ook om een inkoopfactuur gevraagd. Je verlies blijft het zelfde. Je kan het herproduceren, en de zelfde winst pakken.

Ik denk niet dat je je loonkosten vergoed krijgt als in arbeidskosten. Als je dat risico niet wil nemen, moet je voor een baas gaan werken. Dan is dat het probleem van de werkgever.

Maar misschien heeft de TS wel prijzen gaan vergelijk welke verzender de goedkoopste is, en niet de keuze gemaakt om de AV te vergelijken.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bij versturen van kant-en-klaar te vervangen zaken is het idd logisch om de vervangingsprijs te krijgen. Maar dat is hier anders.

Koop 10 euro aan verf, doe een jaar over het in opdracht maken van 1 schilderij dat je verkoopt voor 100.000, verstuur en krijg 10 euro terug als DPD het kwijtraakt.

Misschien alsnog een expliciete duiding van alle kosten opvoeren die zijn gemaakt. X uur tegen tarief Y,.(verkoopprijs gedeeld door jaaromzet) = z% van vaste kosten, etc.

Al weet ik niet of dat nu echt helpt. Beste argument dat vorige keren wel de verkoopprijs werd vergoed.

offtopic:
En/of zie het als reden om af te stappen van DPD, wat volgens mij wordt gezien als de slechtste pakjesclub van Nederland.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:08
Ik ken geen vervoerder waar je verkoopfactuur mag inleveren. Het is bij elke vervoerder de inkoopfactuur overleggen. Dat je die eerst wel, via een tussenpersoon begrijp ik? kreeg, zal coulance geweest zijn of een fout van de medewerker.

Als het meerwerk zoveel aan de inkooprijs toevoegt zou ik een vervoerder zoeken met een hoge aflevergarantie, bijvoorbeeld UPS.

Maar wijst de verzender de claim af of de tussenpersoon? De algemene voorwaarden tonen van DPD heeft niet veel nut als je zelf geen zaken doet met DPD.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vaak kan je wel degelijk een verkoop factuur inleveren maar dan wordt er gerekend met 0.6 vergoeding waarde. Dus van 100 euro krijg je 60 euro terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:17:
Vaak kan je wel degelijk een verkoop factuur inleveren maar dan wordt er gerekend met 0.6 vergoeding waarde. Dus van 100 euro krijg je 60 euro terug.
Klopt, dat geven andere platforms ook aan. Ook bij DPD 8)7
Het platform in kwestie legt de schuld nu bij mij, want dan had ik de kosten niet moeten uitsplitsen. Terwijl ze daar notabene zelf om vroegen. bizarre houding als je het mij vraagt.

Voor de goede orde: de twee vorige keren is niet de verkoopprijs uitgekeerd, maar een bedrag bestaande uit wat materialen (inkoop) en enkele uren aan arbeid. Precies zo heb ik het nu ook gedaan, dus het claim-bedrag ligt zeker wel onder de waarde van de verkoopfactuur.

Het resultaat is nu dat ik 8 tientjes aan inkoopmaterialen vergoed krijg, maar de 2, 5 - 3 uur aan arbeid die ik nodig heb het product te vervangen, niet. En dat is sec de tijd nodig voor het produceren.
RaZ schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:45:
[...]

Je vergelijking gaat mank, want ik ben hier niet degene die een fout heeft gemaakt.
Ik heb een opdracht verstrekt aan iemand om het product van A naar B te brengen, en hij raakt het vervolgens kwijt. Daar ben ik voor verzekerd.
En natuurlijk kan ik niet voor inkoopprijs opnieuw produceren, daar gaat nou juist heel de kwestie om.
In de productie zelf zit een grote factor: arbeid/tijd/manuren

Als de buurman tegen je auto rijdt, en jullie zijn verzekerd. Zegt de verzekeraar dan ook: we vergoeden alleen de lak, de spuiter betaal je zelf maar?

Overigens maakt het nogal uit wie je spreekt, ook bij DPD. Als ik namelijk heel droog de vraag stel op een ander depot: wat als er geen inkoopfactuur is?
antwoord: Dan betalen we een bedrag per kilo (postwet :') )
Via een ander platform is het antwoord: Dan 60% van de verkoopfactuur
Andere afdeling bij DPD: we vergoeden geen arbeid.
-waar staat dan?
we vergoeden geen arbeid
-waar staat dat?
dat doen we gewoon niet

iedereen roept maar wat :|
wodkabuikje schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 19:36:
Ik ken geen vervoerder waar je verkoopfactuur mag inleveren. Het is bij elke vervoerder de inkoopfactuur overleggen. Dat je die eerst wel, via een tussenpersoon begrijp ik? kreeg, zal coulance geweest zijn of een fout van de medewerker.

Als het meerwerk zoveel aan de inkooprijs toevoegt zou ik een vervoerder zoeken met een hoge aflevergarantie, bijvoorbeeld UPS.

Maar wijst de verzender de claim af of de tussenpersoon? De algemene voorwaarden tonen van DPD heeft niet veel nut als je zelf geen zaken doet met DPD.
DHL en PostNL vergoeden ook 60% bij geen inkoopfactuur ben ik achter intussen.
De vorige twee claims gingen evengoed via het platform; ik ben immers geen klant van DPD. Die sturen je direct terug naar het verzendplatform: zij zijn de klant.
Verzendplatform legt de claim neer bij DPD, en in 1 van de twee gevallen moest ik DPD rechtstreeks verantwoordelijk stellen met een simpel briefje en de zin: dus claim ik bij deze EUR xxxx
Dat was alles.

Nu zegt het zelfde platform: oh dat is twee jaar geleden, dat telt niet meer.
:(

Het platform heeft aan mij uitbetaald.

[ Voor 63% gewijzigd door paQ op 21-12-2019 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
0,6x verkoop factuur komt inderdaad ook voor, echter is in de regel minder dan de inkoop factuur, vandaar dat je normaliter beter de inkoop factuur kan overleggen. Deze 0,6x verkoop factuur is eigenlijk meer een vangnet regeling.

In jouw geval is dat natuurlijk mogelijk anders aangezien je een redelijk component arbeidstijd lijkt te hebben. Ik vraag me eigenlijk wel af of je niet "veel" rekent voor je arbeid, met "veel" bedoel ik dan een bedrag waarbij die verzekering mogelijk gaat denken "klopt dat wel". In mijn ervaring maken ze zich namelijk lang niet altijd druk om een paar tientjes, gesteggel kost dan namelijk regelmatig meer dan gewoon uitkeren.

Bedrag per kilo komt inderdaad ook voor, volgens mij komt dat echter niet uit de postwet maar uit de AVC.

Zie bijvoorbeeld hier: Wikipedia: Algemene Vervoerscondities 2002 onder het kopje aansprakelijkheid.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 21-12-2019 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Sja. Wie bepaalt wat mijn arbeidstijd Nou netto kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:40
paQ schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:23:
In dit soort situaties uiteindelijk een rechter en dan zal er nog gekeken moeten worden of je überhaupt recht hebt op wat je claimt.
Het lijkt me toch dat ze vast blijven houden aan hun standpunt? Dan moet je toch minder leuke maatregelen nemen om ze in beweging te krijgen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:23:
De hoogte van de loonkosten staat toch helemaal niet ter discussie? Als je doorpakt heb je op een gegeven moment wel wat objectieve aanknopingspunten nodig. Als je een werknemer hebt, is dat vrij makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarom koop je de maatwerk uren niet in? Ook al worden ze geleverd door je eigen bedrijf.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Wat een raar gedoe.
Dus als ik van een ingestuurde foto een schilderij maak a 250 euro en dat raakt zoek bij levering dan vergoed DPD alleen de verf en het doek a 25 euro?
Dus hun eigen service is dan ook niks waard want het is een service zonder inkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:34

Part

Helemaal niets.....

mercapto schreef op maandag 23 december 2019 @ 05:47:
Wat een raar gedoe.
Dus als ik van een ingestuurde foto een schilderij maak a 250 euro en dat raakt zoek bij levering dan vergoed DPD alleen de verf en het doek a 25 euro?
Dus hun eigen service is dan ook niks waard want het is een service zonder inkoop?
Niet alleen bij DPD. PostNL doet hetzelfde.

Van mij is een pakket zoekgeraakt met een verkoop waarde (factuur) van 750 euro. PostNL wilde dat niet vergoeden alleen de inkoop waarde zou vergoed worden.
Geluk voor mij was dat ik het product met verlies had verkocht. De inkoop waarde was ongeveer 950 euro. De uitbetaalde vergoeding van PostNL was uiteindelijk dus ook 950 euro.
Pagina: 1