computerjunky schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:29:
[...]
Het grote voordeel van deze nieuwe AX routers is niet de snelheid maar de WPA3 ondersteuning en daardoor toekomst proof voor nieuwe telefoons en dergelijke. En alles is nu nog downwards compatibel of dat in de toekomst ook zo blijft is de vraag dus heb ik liever een apparaat waarvan ik weet dat deze weer heel wat jaren mee kan. Beetje vooruit denken feature wise kan geen kwaad als je probeert zo min mogelijk geld op de lange termijn uit te geven.
Dan ben je op deze manier dief van eigen portemonnaie
Simpele regel in de techniek is dat prijzen continu zakken. Nu geld uitgeven voor een feature die je pas over jaren denkt nodig te hebben is geld dat je over de balk smijt. Het is altijd goedkoper om nu te kopen wat je nu nodig hebt en pas als je iets anders nodig hebt de oude te verkopen en een nieuwe aan te kopen met de features die je dan nodig hebt.
Sowieso qua backwards compatibility, het gaat echt zo hard niet. Iedere client anno nu kan met WPA1 overweg als het nodig is, een protocol uit 2003. We zijn intussen 16 jaar verder. Je hoeft echt niet te verwachten dat zodra clients WPA3 ondersteunen ze niet meer kunnen verbinden met WPA2 AP's. Ik durf m'n hand redelijk in het vuur te steken dat nieuwe clients over 10 jaar nog steeds WPA2 kunnen gebruiken.
Mbt de overige features van WiFi-ax: de eerste generatie draft-ax apparaten (standaard staat nog steeds niet vast

) zijn totale stroomvreters. Een van die dingen vreet meer dan een losse Ethernet-only router en twee simpele AP's. Als het je echt om stroomverbruik en TCO te doen is moet je er verre van blijven. Koop pas een standaard na twee of drie generaties als Moore's law de stroomverbruik onder controle heeft. Scheelt trouwens ook qua interoperability en stabiliteit, met eerste generatie ben je niet meer dan duurbetalende betatester.
En waar haal je het vandaan dat ik denk het beter te weten. Ik ben geen gemiddelde consument en weet een hoop meer als de meeste consumenten maar wifi heb ik me nooit mee bezig gehouden en de enige domme vraag is een niet gestelde vraag. Het is niet mijn schuld dat mensen er vervolgens een loopje mee nemen en een heel andere kant op gaan waarvan ik al wist en aangegeven had dat het niet de kant is die ik op wil.
Er is een groot verschil tussen bedrijfsmatig een wifi netwerk opzetten voor tientallen of honderden mensen of een simpele situatie voor 1 persoon.
Absoluut, maar zoals een wijze Schotse engineer ooit zei:
Ye cannae change the laws o' physics.
Je loopt tegen twee zaken aan:
1) de firmware van een AP is ingesteld op een bepaalde antenneconfiguratie. Naast MIMO werkt het met antenna diversity (meerdere keren zelfde signaal vervangen met faseverschuiving waarmee signaal versterkt en verstoring verzwakt wordt). Dat werkt alleen als de afstand tussen de antennes exact zelfde is als waar het op ingesteld is. Als je antennes gaat verplaatsen, zelfs een paar cm, gaat dat al mis. Exact wat het effect is weet ik niet - ik test veel met WiFi, maar dit is zo fundamenteel fout dat het nooit opgekomen is het daadwerkelijk te testen; best case verlies je per antenne die je elders plaatst misschien een paar dB RSSI beneden. Worst case snapt de WiFi-chip er niets meer van en krijgt je forse packetloss.
2) die kabels dempen, en gezien de hoge frequenties waarop WiFi werkt is die demping zeer significant te noemen. Exact hoeveel hangt af van exacte kabel, maar als we uitgaan van hoge kwaliteit RG-58, hebben we het met 2.5m over ~4.5dB van alleen de kabel in de 5GHz band. Iedere metaal-lucht-metaal connector doet er nog een 1dB ofzo bovenop. Dat betekent dat je dus met verlengkabel op ongeveer 6.5dB moet rekenen als je de beste spullen hebt en ze optimaal geinstalleerd hebt. Zonder al te diep in de techniek te duiken halveert dat ongeveer je maximaal haalbare snelheid/capaciteit, maar ook je veiligheidsmarge en dus je stabiliteit, nog los van punt 1.
Vuistregel bij WiFi is dat je liever twee simpele AP's hebt op de juiste plek dan een enkele monster op de verkeerde. Dat is exact wat jij hier wilt doen. Komt bij: je zegt wel simpele consument te willen uithangen, maar vervolgens stel je voor om iets te gaan doen dat veel meer afwijkt van normaal gebruik (consument of zakelijk) dan iedere doorwinterde WiFi-kenner hier zou overwegen. Dat rijmt niet met elkaar. Wil je de domme consument uithangen (ontzorgd worden), koop dan een kant-en-klare oplossing. Wil je experimentele shit uithalen, dan zul je je echt in de materie moeten verdiepen
Wat jij voorstelt gaat technisch niet (of hooguit: slecht) vliegen en gaat je meer kosten, zowel in aanschaf als in verbruik, dan een betere optie.
Reken mbt kosten even mee:
Goedkoopste van jouw drie opties is de TP-Link C3150. Kost in aanschaf EUR 150. Je wilt vervolgens 2x EUR 16 = EUR 32 uitgeven aan verlengkabel. Totale aanschafkosten dus EUR 214. Stroomverbruik ervan zou ongeveer 11W zijn (dit is een doorontwikkelde WiFi-ac ontwerp, niet een ax geval zoals de andere twee). Stel een levensduur van 5 jaar, dan heb je het over 481kWh. Gemiddeld kost een kWh EUR 0.22, dus deze optie gaat EUR 106 kosten. TCO voor 5 jaar dus in totaal EUR 320.
Alternatief: je gebruikt je huidige router die bedraad voldoet maar niet voor WiFi alleen als bedrade router (WiFi uit, scheelt meestal ~3W). Je zegt dat het nu 8W verbruikt, dat wordt dus 5W. Vervolgens koop je daar 2x Ubiquiti UniFi UAP AC Lite bij, 5.5W per stuk. Dat kost je EUR 158 in de aanschaf. Verbruik is in totaal 16W, wat dus EUR 154 gaat kosten. TCO over 5 jaar dus in totaal EUR 312. Dat is dus goedkoper dan je eigen bedachte "oplossing" en gaat gegarandeerd goed werken.
Wil je het helemaal goedkoop doen (doel was toch om te bezuinigen?), koop dan 2e hands een tweetal routers die OpenWRT ondersteunen, aangezien je daar prima met VLANs kunt werken. Gezien je lage performance-eisen gaat alles met dualband WiFi-n voldoen. Ik zie dingen als de Netgear WNDR3700 gaan voor EUR 20. 2x EUR 20 en klaar. Verbruik wordt ws iets van 2x 8W, dus 16W totaal, dus EUR 154 zoals hierboven. EUR 194 totaal over vijf jaar. Kost je dan wel meer moeite omdat je OpenWRT erop moet zetten enzo, maar goed, je kunt niet tegelijk gemak, lage prijs en goede functionaliteit hebben.
Maar goed van mij mag er een slotje op dit topic want dit gaat niets opleveren.
Nu behandel je GoT wel heel erg als helpdesk. Een topic hier is een plek voor discussie, niet een ticket die je sluit als jij er klaar mee bent. Toegevoegde waarde van GoT is juist dat mensen met je mee willen denken. Sta je daar niet voor open? Dan zit je hier verkeerd.
[
Voor 4% gewijzigd door
dion_b op 20-12-2019 02:06
]