RP-SMA verlengkabel naar boven.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:48
Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe router door mijn glas internet en heb een router nodig met Vlan support maar wil van het moment gebruik maken en ook meteen boven de wifi verbeteren omdat daar bijna geen bereik is door de betonnen vloer heen.

Nou is mijn gedachten om een router met 4 antennes te kopen en 1 of 2 daarvan met een 2.5 meter extentie kabel naar boven te verlengen om boven betere wifi te hebben. Dit is vrij simpel te doen omdat ik hem zo via de meterkast naar boven kan steken waar ik uitkom bij de CV en een halve meter opzij aan de muur kan maken met een bracket. Ik heb geen zin in 2 routers dus dit zou ideaal zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar de volgende routers:

Asus RT-AX58U
TP-Link Archer AX50
TP-Link Archer C3150

Mits deze vlan ondersteuning hebben en het bereik standaard goed is. Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste 2 door de toekomstbestendige AX support en WPS 3 support, maar heb de C3150 er bij staan omdat ik van deze al weet dat de wifi range zeer goed getest is en vlan en alle andere support heeft die ik nodig heb.

Gaat dit wel werken of zie ik iets belangrijks over het hoofd ? Doet dit nog iets met het bereik naar het einde van de tuin of bereik in het algemeen doordat de antennes verder bij elkaar vandaan zitten?

Alle reacties

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Helaas, zo werkt dat niet.
De antennes op een router zijn allemaal gekoppeld aan dezelfde interface en die is er op gemaakt om de antennes een beetje bij elkaar in de buurt te hebben, zodat er over meerdere kanalen met 1 apparaat gebabbeld kan worden (MIMO heet dat geloof ik)
Zet je 1 van de antennes verder weg, dan raakt de boel van slag en heb je geen/nauwelijks/willekeurig uitvallend WiFi.

Nog even afgezien van een dun coaxkabeltje die aan RP-SMA stekkers gemonteerd wordt, want die zijn echt niet geschikt voor dergelijke lengtes, dus kakt het signaal compleet in voordat het uberhaupt bij de antenne terecht komt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 11:11

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

computerjunky schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:45:
Ik heb geen zin in 2 routers dus dit zou ideaal zijn.
Daarvoor zijn access points gemaakt, kies bijvoorbeeld een Ubiquiti Unifi AC lite en je hebt voor je bovenverdieping goed bereik.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Lawwie schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:51:
[...]

Daarvoor zijn access points gemaakt, kies bijvoorbeeld een Ubiquiti Unifi AC lite en je hebt voor je bovenverdieping goed bereik.
Afgaande op het verhaal, wordt het woord router gebruikt voor een extra apparaat, in welke netwerktechnische vorm dan ook ;)

Maar inderdaad, een accesspoint is wat je nodig hebt. Er is vast wel iets te vinden wat enigzinds acceptabel er uit ziet en eventueel zelfs via PoE van stroom kan worden voorzien zodat er alleen maar 1 UTP kabel naar de lokatie toe moet.

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nee, dit gaat niet werken.
Eerste, de antenne's van een accesspoint/router zijn niet bedoeld om meters uit elkaar geplaatst te worden. Het zijn MIMO opstellingen waarvan de ontvangers van iedere antenne op elkaar is afgestemd. Het uitelkaar halen gaat de zeer cruciale timing in de war schoppen.
Hiernaast is het ook niet zo praktisch, omdat het verlengen van een RF signaal relatief heel veel verliezen geeft.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een losse echte router (dus zonder WIFI) en gebruik maken van access-points.
En dan meteen goed (dus geen Asus of TP-Link), Bijvoorbeeld met 2 Ubiquiti Unifi accesspoints. 1 beneden, 1 boven. Deze zijn razend populair met een reden.
Ze bieden nog geen AX support, maar heb je die sub 1 gigabit snelheden eigenlijk wel nodig ? Met de huidige AC accesspoints van Unifi ga je ook al ruim boven de 500mbit. .

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Madshark schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:54:
Nee, dit gaat niet werken.
Eerste, de antenne's van een accesspoint/router zijn niet bedoeld om meters uit elkaar geplaatst te worden. Het zijn MIMO opstellingen waarvan de ontvangers van iedere antenne op elkaar is afgestemd. Het uitelkaar halen gaat de zeer cruciale timing in de war schoppen.
Hiernaast is het ook niet zo praktisch, omdat het verlengen van een RF signaal relatief heel veel verliezen geeft.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een losse echte router (dus zonder WIFI) en gebruik maken van access-points.
En dan meteen goed (dus geen Asus of TP-Link), Bijvoorbeeld met 2 Ubiquiti Unifi accesspoints. 1 beneden, 1 boven. Deze zijn razend populair met een reden.
Ze bieden nog geen AX support, maar heb je die sub 1 gigabit snelheden eigenlijk wel nodig ? Met de huidige AC accesspoints van Unifi ga je ook al ruim boven de 500mbit. .
Ik zie niet wat er mis is met Asus en TPLink? TPLink staat juist bekend om de goede prijs/performance van hun wat meer high-end apparaten. De goedkope spullen zijn brol, dat ben ik met je eens.
Dat gezegd hebbende, Ubiquiti en Mikrotik staan wel nóg beter aangeschreven. Maar heb je dat écht nodig voor een gewone huis-tuin-en-keuken setup?

• Lawwie

Lawwie

McKaamos schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:53:
[...]
Afgaande op het verhaal, wordt het woord router gebruikt voor een extra apparaat, in welke netwerktechnische vorm dan ook ;)
Er zijn schrikbarend veel mensen die toch twee routers neerzetten zonder dat ze uberhaupt doorhebben wat het apparaat doet, met alle gevolgen van dien. Wellicht zoekt TS nu ook in deze richting, daarom is het niet verkeerd om het beestje bij de juiste naam te noemen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Lawwie schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:57:
[...]

Er zijn schrikbarend veel mensen die toch twee routers neerzetten zonder dat ze uberhaupt doorhebben wat het apparaat doet, met alle gevolgen van dien. Wellicht zoekt TS nu ook in deze richting, daarom is het niet verkeerd om het beestje bij de juiste naam te noemen.
Klopt, dat is ook zo. Ook dat valt wel tot een goed einde te brengen natuurlijk.
Maargoed, vaak wordt er een router aangeschaft terwijl dat niet nodig is en zonder de voorkennis die nodig is om het ding in te zetten als switch en/of accesspoint.
Het juiste apparaat in de juiste opstelling, dat is belangrijk.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 19-12-2019 12:59 ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:24
McKaamos schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:49:
Helaas, zo werkt dat niet.
De antennes op een router zijn allemaal gekoppeld aan dezelfde interface en die is er op gemaakt om de antennes een beetje bij elkaar in de buurt te hebben, zodat er over meerdere kanalen met 1 apparaat gebabbeld kan worden (MIMO heet dat geloof ik)
Zet je 1 van de antennes verder weg, dan raakt de boel van slag en heb je geen/nauwelijks/willekeurig uitvallend WiFi.
Werkt prima hier, verwacht niet dat je topsnelheden haalt omdat 802.11ac beperktere mogelijkheden heeft maar zolang max. 433Mb/s genoeg is ben ik tevreden, op iedere verdieping 1 antenne met een RG58 kabel verbonden.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

base_ schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:59:
[...]

Werkt prima hier, verwacht niet dat je topsnelheden haalt omdat 802.11ac beperktere mogelijkheden heeft maar zolang max. 433Mb/s genoeg is ben ik tevreden, op iedere verdieping 1 antenne met een RG58 kabel verbonden.
Dan heb je geluk, denk ik.
Ik heb het nog nooit goed zien werken. Bouw je de boel terug naar standaard antennes, gaat het spontaan goed.
Misschien kan niet elke router/accesspoint er goed mee overweg en ligt het issue daar, maar ik zou er niet aan beginnen.

Haal gewoon een accesspoint met PoE, leg 1 UTP kabel ipv coaxiaal, klaar.

• base_
Wat ik veel vaker niet goed zie werken zijn meerdere routers of ap's die niet goed samenwerken.

Mijn RF kennis is misschien wat roestig maar ik sta open voor onderbouwing. Ik weet wel dat de antennes zo ver uit elkaar zowiezo weinig invloed op elkaar hebben en prima communiceren met mijn clients.

Verder bespaart het weer wat stroom.

edit: scheelt ook wat extra beheer, heb hier boven tussen de 50 en 100Mb/s stabiele verbinding, dat is voor mij prima. Zonder antenne boven heb ik geen verbinding boven.

[ Voor 20% gewijzigd door base_ op 19-12-2019 13:11 ]

• computerjunky
Ik wil juist van meerdere devices naar een enkel device zoals ook aangegeven. Anders had ik gewoon en goedkope router met vlan kunnen kopen en de 2de router die ik nu al heb hangen op AP instellen wat ik dus juist niet wil. (Waarom een access point kopen als je tig routers met AP mogelijkheid heb liggen).

2 routers naast elkaar is namelijk helemaal geen probleem zo lang je maar weet wat je doet.
Simpelweg van de hoofd router waar je internet op binnen komt door linken naar de 2de router met DMZ en het 2de getal van de ip range aanpassen.
Ik heb het zo al maanden draaien. Beide routers geven nog gewoon ip adressen uit naast elkaar en dat werkt prima.
Voor wifi is het echter een ander verhaal maar voor lan geen enkel probleem. Alleen de 2de router geeft wifi uit en zelfs alleen op 2,4 ghz omdat mijn router dermate oud is dat dit nog 8 watt scheelt.

Maar goed ik wil juist naar 1 router toe en zal dus doorzoeken naar een router met betere wifi range en de router verplaatsen naar een ander punt in het huis.
Wifi snelheid vind ik ook niet belangrijk 60 Mbit is genoeg. We hebben het hier over telefoons en in de toekomst een tv.
De toegevoegde waarde van mimo zie ik ook nog niet omdat ik dan wel 16 apparaten op wifi heb in huis gebruik ik deze eigenlijk nooit tegelijkertijd. Dus als mino niet zou werken is dat totaal geen probleem. Mijn hoofd gebruik is lan voor wifi is 'goed genoeg' het doel. maar met de huidige situatie heb ik in en naast bed geen constante wifi en dat is dus niet goed genoeg.

Ubiquiti Unifi vind ik gewoon veel te duur en valt tevens buiten mijn wensen en gewenste functionaliteiten voor zover ik heb kunnen vinden.

Editje voor de duidelijkheid :

huidige situatie = glasvezel omvormer > router/modem T-mobile met uitgeschakelde wifi en DHCP actief op 192.168.1.x > eigen router via DMZ met wifi actief > geeft ip adressen uit op 192.168.2.x

-Tv zit op de T-mobile router omdat de eigen router nog geen vlan heeft.
-Alle wifi zit op eigen router omdat ik zo niets hoefde te veranderen.
-Alle geavanceerde instellingen zoals forwarding, url blocks mac binding en dergelijke worden gebruikt via eigen router omdat de t-mobile router waardeloos is.

[ Voor 14% gewijzigd door computerjunky op 19-12-2019 13:24 ]

• Lawwie

Lawwie

computerjunky schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:19:
De toegevoegde waarde van mimo zie ik ook nog niet omdat ik dan wel 16 apparaten op wifi heb in huis gebruik ik deze eigenlijk nooit tegelijkertijd.
Mimo werkt dus doordat een enkel device een hogere bandbreedte kan halen door meerdere antennes aan te sturen, dus je hebt er met een enkel device al voordelen van.

• base_
@computerjunky dat was ook mijn idee, ik heb dus een TP-Link ARCHER-C7 v4 met DD-Wrt en 2 kabels naar boven met een antenne op iedere verdieping. Overigens gebruik ik de routerfunctionaliteit niet al zou dat prima kunnen (daar heb ik zelf een BSD server voor).

• computerjunky
Lawwie schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:24:
[...]

Mimo werkt dus doordat een enkel device een hogere bandbreedte kan halen door meerdere antennes aan te sturen, dus je hebt er met een enkel device al voordelen van.
Snelheid is voor mij niet relevant zolang ik een video kan streamen zonder buffering is het goed genoeg. veel van mijn devices kunnen niet eens sneller dan 45mbit wifi aan (nog b/g apparaten) en hebben niet meer nodig en op de paar telefoons en tablets is een video streamen dus de zwaarste belasting.
Ik woon alleen dus met anderen hoef ik geen rekening te houden.

• base_
Let wel op dat je niet die hele dunne verlengkabeltjes gebruikt, die hebben meestal een stuk meer verlies. Ik had zelf nog RG58 en wat pluggen liggen en ben er tevreden mee. De antenne hangt hier letterlijk aan de verwarmingsbuis ;)

Verwijderd

ondanks dat @base_ er schijnbaar wel goede ervaring mee heeft, sluit ik mij toch aan bij de rest.

Ik denk niet dat je de antennes van je huis thuis en keuken router zomaar kunt verlengen/verplaatsen en mag verwachten dat het beter gaat werken. Daar is het spul niet op gemaakt.

Ik denk dat je veel beter voor een euro of 150 een mesh-wifi kitje kan halen en die bekabeld aan elkaar kan knopen (want je kunt dus wel een kabel trekken). Waarom dan geen utp? (is denk ik ook nog veel goedkoper dan een goede SMA kabel.

Heb je uberhaupt al eens de moeite gevonden de boel fatsoenlijk in te stellen? Optimale positie bepalen, juiste channel ed instellen. NAT uitschakelen op de als AP gebruikte tweede router?

Ik heb een jaar geleden een mesh wifi setje van TPlink aangesloten bij mn ouders en eindelijk zijn de jaren van brakke wifi voorbij (ook zijn alle vast pcs ed bekabeld aangesloten, zoals het hoort)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2019 13:39 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dit gaat niet werken. Van meerdere devices af 'willen' staat haaks op de oplossing die je zoekt. En voor de prijs van een Asus RT-AX58U kan je ook twee AP AC Lites kopen en een kabel voor naar boven. Ik zie je probleem niet.

Asus, TP-Link en de rest van de klassieke consumentenmerken hebben relatief slechte software die ze proberen op te leuken met opsmuk zonder de basisfunctionaliteit te waarborgen. Als je dan buiten de router combinaties zoekt en bijv. alleen AP's en/of Mesh spul neemt kom je qua kosten weer op een veel hoger bedrag uit maar dan wel met onzekere software.

[ Voor 44% gewijzigd door johnkeates op 19-12-2019 13:42 ]

• computerjunky
johnkeates schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:40:
Dit gaat niet werken. Van meerdere devices af 'willen' staat haaks op de oplossing die je zoekt. En voor de prijs van een Asus RT-AX58U kan je ook twee AP AC Lites kopen en een kabel voor naar boven. Ik zie je probleem niet.

Asus, TP-Link en de rest van de klassieke consumentenmerken hebben relatief slechte software die ze proberen op te leuken met opsmuk zonder de basisfunctionaliteit te waarborgen. Als je dan buiten de router combinaties zoekt en bijv. alleen AP's en/of Mesh spul neemt kom je qua kosten weer op een veel hoger bedrag uit maar dan wel met onzekere software.
ik been aam dat je deze bedoeld:

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Dan ben ik dus 83 euro verder want ik heb er geen 2 nodig? en heb ik nog steeds geen vlan met al mijn gewenste software functies en dus nog steeds een andere router nodig.

Kortom een onnodig dure oplossing die niks oplost want dan heb ik beneden slechte wifi of ik moet steeds handmatig gaan switchen. Of ik moet wel een 2de kopen voor beneden EN een andere router die aan al mijn eisen voldoet en dan ben ik 2x zo veel kwijt. Ubiquiti is in mijn ogen een nodeloos duur systeem waar ik niet op zit te wachten tot mijn gezaaide euro's uitkomen en uitgroeien tot een boom. Ik heb overigens ook gewoon de lan poorten nodig dus devices zonder 4 extra lan poorten naast de wan poort maar met volledige andere support vallen ook al af as alles in 1 oplossing.

En mijn huidige consumenten tp-link draait al 5 jaar zonder enig probleem. Hij is alleen ondertussen achterhaald qua features en moet daardoor vervangen worden. Dus prima consumentenspul waar ik nooit problemen mee gehad heb op de usb functie na maar ik wist ik bij aanschaf dat deze niet werkte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
computerjunky schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:28:
[...]

ik been aam dat je deze bedoeld:

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Dan ben ik dus 83 euro verder want ik heb er geen 2 nodig? en heb ik nog steeds geen vlan met al mijn gewenste software functies en dus nog steeds een andere router nodig.

Kortom een onnodig dure oplossing die niks oplost want dan heb ik beneden slechte wifi of ik moet steeds handmatig gaan switchen. Of ik moet wel een 2de kopen voor beneden EN een andere router die aan al mijn eisen voldoet en dan ben ik 2x zo veel kwijt. Ubiquiti is in mijn ogen een nodeloos duur systeem waar ik niet op zit te wachten tot mijn gezaaide euro's uitkomen en uitgroeien tot een boom. Ik heb overigens ook gewoon de lan poorten nodig dus devices zonder 4 extra lan poorten naast de wan poort maar met volledige andere support vallen ook al af as alles in 1 oplossing.

En mijn huidige consumenten tp-link draait al 5 jaar zonder enig probleem. Hij is alleen ondertussen achterhaald qua features en moet daardoor vervangen worden. Dus prima consumentenspul waar ik nooit problemen mee gehad heb op de usb functie na maar ik wist ik bij aanschaf dat deze niet werkte.
Nou, succes met het vinden van je magisch consumentenapparaat met goede VLAN ondersteuning dan he. Het is net alsof je hier niet voor advies en ervaring van anderen komt maar gewoon om te klagen.

Edit: misschien moet je je doel opnieuw opschrijven, want zo komen we nergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qui-Gon Jinn
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-07 15:01
Heel simpel... 1 Edge router, 2 AP's er aan knopen en je probleem is opgelost. Kan je meteen zoveel VLAN's instellen die je graag wilt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
johnkeates schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:32:
[...]

Nou, succes met het vinden van je magisch consumentenapparaat met goede VLAN ondersteuning dan he. Het is net alsof je hier niet voor advies en ervaring van anderen komt maar gewoon om te klagen.

My point exactly. Linkt zelf routers van tegen de €200 maar vind Ubiquiti maar een nodeloos duur systeem. Zit intussen achter een dubbele NAT te werken, vind ie allemaal prima, en wil zelfs overal coax gaan leggen om beter wifi te krijgen.
Ofwel... have fun.

• base_
Leuk dat iedereen hier een mening over heeft maar heeft iemand enige onderbouwing waarom een verlengkabel en op een andere verdieping plaatsen van de antenne niet zou werken??
Waarom zitten er anders detachable anternnes op?!
Zolang je geen MIMO/beamforming nodig hebt zie ik het probleem niet.
Overigens heeft het gebruik van 1 router/AP nog een groot voordeel: je hoeft niet tussen AP's te schakelen, iets wat slechts een klein deel van de AP's ondersteunt en daarbij dient er zeker 1 router of aparte controller authenticatie en de verbindingen te beheren. En dan nog werkt het bij veel systemen slecht of de bandbreedte wordt serieus beperkt in seamless mode.

• Madshark
  • Niet online
Leuk dat iedereen hier een mening over heeft maar heeft iemand enige onderbouwing waarom een verlengkabel en op een andere verdieping plaatsen van de antenne niet zou werken??
Die onderbouwing is al 2x gegeven.
Het is er niet voor bedoeld, je krijgt teveel verlies op je coax.
We kunnen dan wel roepen, dat het heel misschien wel werkt, maar als TS vervolgens dan wat uurtjes en kosten wilt gaat besteden om een coax te leggen, pluggen wilt solderen/aanknijpen, etc, en er vervolgens achter komt dat het niet of nauwelijks werkt, zijn wij de gebeten hond.
Waarom zitten er anders detachable anternnes op?!
Die zitten er op vanwege praktisch oogpunt, zoals makkelijker verpakken, en uitwisselbaar door zo'n zelfde antenne indien er 1 afbreekt ofzo.
Als de aansluitingen echt bedoeld waren om met externe antenne's te werken, dan moet er in de firmware een voorziening zijn dat je het zend vermogen tot op de milliwatt moet kunnen afregelen.
Je hebt namelijk aan de wettelijke EIRP te voldoen. En dit soort instellingen heb ik zelden/nooit gezien in kant-en-klare consumenten apparatuur.
Zolang je geen MIMO/beamforming nodig hebt zie ik het probleem niet.
Idem wat ik al hierboven schreef, als je dat volledig kunt regelen in de firmware, dan zou het geen probleem hoeven zijn. Maar dit soort instellingen vind je echt niet terug in consumentenhardware. Deze zijn vaak volledig pre-defined voor thuis gebruik, waar ze vanuit gaan dat je braaf de meegeleverde antenne's gaat gebruiken.
Overigens heeft het gebruik van 1 router/AP nog een groot voordeel: je hoeft niet tussen AP's te schakelen, iets wat slechts een klein deel van de AP's ondersteunt en daarbij dient er zeker 1 router of aparte controller authenticatie en de verbindingen te beheren
Gebruik van 1 AP in een gebouw met veel muren/vloeren is juist geen voordeel, je signaal is ruk naarmate je verder komt te staan. Dit is dan ook de reden waarom meerdere malen Uqibuiti Unifi is aanbevolen, daarmee kun je alles en overal volproppen met AP's, zodoende overal goed bereik houden.
bandbreedte wordt serieus beperkt in seamless mode.
Dat doen alleen mesh en repeater systemen, persoonlijk vind ik dat je daar gewoon heel ver vanaf moet blijven, tenzij je echt, maar dan ook echt geen mogelijkheid hebt om netwerkkabel naar je AP's te leggen.

• computerjunky
johnkeates schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:32:
[...]
Mijn doel staat letterlijk in de eerste alinea.

Nieuwe router is een must en dus 1 met alle features die ik nodig heb. De gelinkte routers vallen daarbinnen. met alleen wat dure accesspoints als advies kom ik dus nergens.
Ik heb geen geld op mijn rug groeien dus naast 2 access points ook nog een router gaat het echt niet worden. Ik word al niet blij van de prijs van deze routers en de enige reden dat ik dit overweeg is omdat ik heel veel geld bespaar dit jaar met mijn internet overstap en bijbehorende korting.
Madshark schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:47:
[...]

My point exactly. Linkt zelf routers van tegen de €200 maar vind Ubiquiti maar een nodeloos duur systeem. Zit intussen achter een dubbele NAT te werken, vind ie allemaal prima, en wil zelfs overal coax gaan leggen om beter wifi te krijgen.
Ofwel... have fun.
interessante definitie van tegen de 200 euro. Een apparaat die all mijn hoofd eisen voldoet vs hetzelfde bedrag voor alleen 2 acces points zonder hoofd router.

En die dubbele nat waar je het over heb is totaal irrelevant voor het onderwerp en heeft nul te maken met slechte wifi en heeft verder NUL negatieve effecten op het werken van het internet. En daarnaast heb ik het over een RP-SMA recht omhoog zonder boren zonder verdere moeite. dat is heel wat anders als overal coax leggen. De router staat rechts naast het trappengat en de kabel kan dus in theorie recht omhoog voor de volgende verdieping.
Daarnaast al eens uitgerekend wat 2 acces points a 5.5 watt per stuk over 5 jaar kosten met de huidige stroomprijzen 11 watt x 43800 uur x 0.225€ per kwh. Juist ruim 105 euro extra dus al zou ik voor hetzelfde geld een router en 2 acces points kunnen kopen dan kost het alsnog ruim 105 euro meer en die prijs gaat alleen maar omhoog komende jaren.
Die iets hogere aanschafprijs met een enkel apparaat is dus uiteindelijk veel goedkoper vandaar ook mijn zoektocht naar een enkele optie. Niet iedereen heeft eindeloos geld op zijn rug groeien.
Maar ja je moest gewoon wat te zeggen hebben.

Ik heb ondertussen al gekeken naar andere antennes maar ook dit lijkt niet super interessant tenzij je in LOS ben van de antenne.
Volgende wat ik denk ik maar ga proberen is de router ter hoogte van plafond in het trappengat te plaatsen waardoor hij wel alle kanten op zou moeten kunnen stralen met het risico dat het achterin de tuin minder word maar dat vind ik niet heel belangrijk. En vervolgens maar even meteen wat voor een waardes dat oplevert.

Alle professionals en tech verslaafden hier op tweakers moeten zich eens realiseren dat niet iedere oplossing een pro oplossing hoeft te zijn en niet iedere oplossing netjes volgens het boeije hoeft te zijn. het moet een oplossing zijn die werkt voor de eisen die gesteld worden.
Ik ben met een hoop dingen zeer precies en perfectionistisch maar wifi boeit me gewoon niet genoeg en goed genoeg is alles wat ik nodig heb. Het boeit mij niets of een speedtest 65 Mbit of 1 Gigabit aan geeft totdat ik achter de pc zit. Zolang het niet gaat lopen bufferen is het goed genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door computerjunky op 19-12-2019 17:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
computerjunky schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:07:
[...]

Mijn doel staat letterlijk in de eerste alinea.

Nieuwe router is een must en dus 1 met alle features die ik nodig heb. De gelinkte routers vallen daarbinnen. met alleen wat dure accesspoints als advies kom ik dus nergens.
Ik heb geen geld op mijn rug groeien dus naast 2 access points ook nog een router gaat het echt niet worden. Ik word al niet blij van de prijs van deze routers en de enige reden dat ik dit overweeg is omdat ik heel veel geld bespaar dit jaar met mijn internet overstap en bijbehorende korting.
Waarom wil je eigenlijk perse een nieuwe router ? Als je overstapt naar een andere internet provider, dan zit daar al een router bij.
Je schrijft dat je de WiFi wilt verbeteren, dus vandaar mensen komen met goed bedoelde adviesen om te kijken naar Unifi producten, omdat deze eigenlijk volledig voldoen aan jouw wens (door heel huis goed bereik)
interessante definitie van tegen de 200 euro. Een apparaat die all mijn hoofd eisen voldoet vs hetzelfde bedrag voor alleen 2 acces points zonder hoofd router.
Mijn inziens ben je beter af met een router van je ISP, deze met uitgeschakeld WiFi, gecombineerd met 2 losse AP's, dan dat je voor dat bedrag een router met wifi gaat kopen.
En die dubbele nat waar je het over heb is totaal irrelevant voor het onderwerp en heeft nul te maken met slechte wifi en heeft verder NUL negatieve effecten op het werken van het internet.
Jij begin zelf over je dubbele NAT. En dubbele NAT is eigenlijk iets wat je helemaal niet moet hebben, tenzij je daar hele specifieke redenen voor hebt. Want het heeft wel degelijk invloed op je internet ervaring, zoals potentiele problemen met uPnP, latency en ander gedoe. Maargoed, dat ligt inderdaad buiten het onderwerp.
Daarnaast al eens uitgerekend wat 2 acces points a 5.5 watt per stuk over 5 jaar kosten met de huidige stroomprijzen 11 watt x 43800 uur x 0.225€ per kwh. Juist ruim 105 euro extra dus al zou ik voor hetzelfde geld een router en 2 acces points kunnen kopen dan kost het alsnog ruim 105 euro meer en die prijs gaat alleen maar omhoog komende jaren.
Die iets hogere aanschafprijs met een enkel apparaat is dus uiteindelijk veel goedkoper vandaar ook mijn zoektocht naar een enkele optie. Niet iedereen heeft eindeloos geld op zijn rug groeien.
Right.. 1,75 per maand.. Had je ook al eens gekeken wat zo'n Asus of TP-Link alles-in-1-router aan stroom verbruikt ?
Alle professionals en tech verslaafden hier op tweakers moeten zich eens realiseren dat niet iedere oplossing een pro oplossing hoeft te zijn en niet iedere oplossing netjes volgens het boeije hoeft te zijn. het moet een oplossing zijn die werkt voor de eisen die gesteld worden.
Ik ben met een hoop dingen zeer precies en perfectionistisch maar wifi boeit me gewoon niet genoeg en goed genoeg is alles wat ik nodig heb. Het boeit mij niets of een speedtest 65 Mbit of 1 Gigabit aan geeft totdat ik achter de pc zit. Zolang het niet gaat lopen bufferen is het goed genoeg.
Waarom begin je dan überhaupt een topic als je het toch allemaal beter denk te weten en geen adviezen wilt van 'tech verslaafden' ? (waarvan een aanzienlijk deel hier ook hun broodwinning uit heeft)
Waarom begin je überhaupt over AX routers, als het je niet boeit dat je 65 Mbit gaat speedtesten..

• computerjunky
Madshark schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:54:
[...]

Waarom wil je eigenlijk perse een nieuwe router ? Als je overstapt naar een andere internet provider, dan zit daar al een router bij.
Je schrijft dat je de WiFi wilt verbeteren, dus vandaar mensen komen met goed bedoelde adviesen om te kijken naar Unifi producten, omdat deze eigenlijk volledig voldoen aan jouw wens (door heel huis goed bereik)

[...]

Mijn inziens ben je beter af met een router van je ISP, deze met uitgeschakeld WiFi, gecombineerd met 2 losse AP's, dan dat je voor dat bedrag een router met wifi gaat kopen.

[...]

Jij begin zelf over je dubbele NAT. En dubbele NAT is eigenlijk iets wat je helemaal niet moet hebben, tenzij je daar hele specifieke redenen voor hebt. Want het heeft wel degelijk invloed op je internet ervaring, zoals potentiele problemen met uPnP, latency en ander gedoe. Maargoed, dat ligt inderdaad buiten het onderwerp.

[...]

Right.. 1,75 per maand.. Had je ook al eens gekeken wat zo'n Asus of TP-Link alles-in-1-router aan stroom verbruikt ?

[...]

Waarom begin je dan überhaupt een topic als je het toch allemaal beter denk te weten en geen adviezen wilt van 'tech verslaafden' ? (waarvan een aanzienlijk deel hier ook hun broodwinning uit heeft)
Waarom begin je überhaupt over AX routers, als het je niet boeit dat je 65 Mbit gaat speedtesten..
Ik ben net overgestapt omdat ook ik moet bezuinigen wil ik geld overhouden. De meegeleverde router heeft alleen geen mac ip binding,geen port triggering geen url filter en de wifi is veel slechter dan mijn oude router die ik bij ziggo gebruikte. Het is gewoon een basis router die de wan verbinding deelt en daar houd het wel een beetje op.

Een andere router is dus hoe dan ook noodzakelijk om alle apparaten en software juist aan te sturen omdat de software van de meegeleverde router te basic is.

Ik merk verder totaal geen negatief effect van de dubbele nat dus waarom dit een probleem zou zijn en ik dit niet zou moeten willen is me een raadsel.
Als je via DMZ door de eerste nat naar de 2de router heen gaat dan heb je volgens mij niets te maken met de nat van de eerste router behalve de apparaten die daarop aangesloten zijn (momenteel alleen de iptv box)
Latency is het enige dat ik belangrijk vind op mijn game pc en of ik de pc direct in mijn eigen router of in de T-Mobile router stop maakt voor latency totaal geen verschil.
Als ik er nadelen van ondervonden had had ik dit al bij aansluiten opgelost of opgemerkt.

Het grote voordeel van deze nieuwe AX routers is niet de snelheid maar de WPA3 ondersteuning en daardoor toekomst proof voor nieuwe telefoons en dergelijke. En alles is nu nog downwards compatibel of dat in de toekomst ook zo blijft is de vraag dus heb ik liever een apparaat waarvan ik weet dat deze weer heel wat jaren mee kan. Beetje vooruit denken feature wise kan geen kwaad als je probeert zo min mogelijk geld op de lange termijn uit te geven.

En waar haal je het vandaan dat ik denk het beter te weten. Ik ben geen gemiddelde consument en weet een hoop meer als de meeste consumenten maar wifi heb ik me nooit mee bezig gehouden en de enige domme vraag is een niet gestelde vraag. Het is niet mijn schuld dat mensen er vervolgens een loopje mee nemen en een heel andere kant op gaan waarvan ik al wist en aangegeven had dat het niet de kant is die ik op wil.
Er is een groot verschil tussen bedrijfsmatig een wifi netwerk opzetten voor tientallen of honderden mensen of een simpele situatie voor 1 persoon.

Maar goed van mij mag er een slotje op dit topic want dit gaat niets opleveren.

• base_
Madshark schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:02:
[...]

Die onderbouwing is al 2x gegeven.
Het is er niet voor bedoeld, je krijgt teveel verlies op je coax.
We kunnen dan wel roepen, dat het heel misschien wel werkt, maar als TS vervolgens dan wat uurtjes en kosten wilt gaat besteden om een coax te leggen, pluggen wilt solderen/aanknijpen, etc, en er vervolgens achter komt dat het niet of nauwelijks werkt, zijn wij de gebeten hond.
bij mij werkt het prima, en ik zie geen enkele technische onderbouwing, verlies in mijn coax vindt ik niet te hoog,
Die zitten er op vanwege praktisch oogpunt, zoals makkelijker verpakken, en uitwisselbaar door zo'n zelfde antenne indien er 1 afbreekt ofzo.
Als de aansluitingen echt bedoeld waren om met externe antenne's te werken, dan moet er in de firmware een voorziening zijn dat je het zend vermogen tot op de milliwatt moet kunnen afregelen.
Je hebt namelijk aan de wettelijke EIRP te voldoen. En dit soort instellingen heb ik zelden/nooit gezien in kant-en-klare consumenten apparatuur.
Waar staat dat je dit in de firmware moet instellen? Heb je daar meer inform,atie over?
Het vermogen wordt iets minder, maar is altijd nog veel meer als wat er door de betonnen vloer komt, ik zou niet weten waarom ik dit op de milliwat moet regelen, het is nooit meer als toegestaan.
Idem wat ik al hierboven schreef, als je dat volledig kunt regelen in de firmware, dan zou het geen probleem hoeven zijn. Maar dit soort instellingen vind je echt niet terug in consumentenhardware. Deze zijn vaak volledig pre-defined voor thuis gebruik, waar ze vanuit gaan dat je braaf de meegeleverde antenne's gaat gebruiken.
MIMO bepaat toch realtime fase ten tijddomein: afstand en richting naar de client(s) is immers variabel en daarmee ook de afstanden tussen de antenne's.
Ik hoef geen hogere snelheden, en die antennes functioneren allemaal prima dus mijn dekking is prima.
Gebruik van 1 AP in een gebouw met veel muren/vloeren is juist geen voordeel, je signaal is ruk naarmate je verder komt te staan. Dit is dan ook de reden waarom meerdere malen Uqibuiti Unifi is aanbevolen, daarmee kun je alles en overal volproppen met AP's, zodoende overal goed bereik houden.
Mijn signaal van die ene router is op alle verdiepingen prima :)
Dat doen alleen mesh en repeater systemen, persoonlijk vind ik dat je daar gewoon heel ver vanaf moet blijven, tenzij je echt, maar dan ook echt geen mogelijkheid hebt om netwerkkabel naar je AP's te leggen.
Mesh/repeater gebruik ik alleen in de vrom van zwave/zigbee voor home automation :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

computerjunky schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:29:
[...]

Het grote voordeel van deze nieuwe AX routers is niet de snelheid maar de WPA3 ondersteuning en daardoor toekomst proof voor nieuwe telefoons en dergelijke. En alles is nu nog downwards compatibel of dat in de toekomst ook zo blijft is de vraag dus heb ik liever een apparaat waarvan ik weet dat deze weer heel wat jaren mee kan. Beetje vooruit denken feature wise kan geen kwaad als je probeert zo min mogelijk geld op de lange termijn uit te geven.
Dan ben je op deze manier dief van eigen portemonnaie :o

Simpele regel in de techniek is dat prijzen continu zakken. Nu geld uitgeven voor een feature die je pas over jaren denkt nodig te hebben is geld dat je over de balk smijt. Het is altijd goedkoper om nu te kopen wat je nu nodig hebt en pas als je iets anders nodig hebt de oude te verkopen en een nieuwe aan te kopen met de features die je dan nodig hebt.

Sowieso qua backwards compatibility, het gaat echt zo hard niet. Iedere client anno nu kan met WPA1 overweg als het nodig is, een protocol uit 2003. We zijn intussen 16 jaar verder. Je hoeft echt niet te verwachten dat zodra clients WPA3 ondersteunen ze niet meer kunnen verbinden met WPA2 AP's. Ik durf m'n hand redelijk in het vuur te steken dat nieuwe clients over 10 jaar nog steeds WPA2 kunnen gebruiken.

Mbt de overige features van WiFi-ax: de eerste generatie draft-ax apparaten (standaard staat nog steeds niet vast :o ) zijn totale stroomvreters. Een van die dingen vreet meer dan een losse Ethernet-only router en twee simpele AP's. Als het je echt om stroomverbruik en TCO te doen is moet je er verre van blijven. Koop pas een standaard na twee of drie generaties als Moore's law de stroomverbruik onder controle heeft. Scheelt trouwens ook qua interoperability en stabiliteit, met eerste generatie ben je niet meer dan duurbetalende betatester.
En waar haal je het vandaan dat ik denk het beter te weten. Ik ben geen gemiddelde consument en weet een hoop meer als de meeste consumenten maar wifi heb ik me nooit mee bezig gehouden en de enige domme vraag is een niet gestelde vraag. Het is niet mijn schuld dat mensen er vervolgens een loopje mee nemen en een heel andere kant op gaan waarvan ik al wist en aangegeven had dat het niet de kant is die ik op wil.
Er is een groot verschil tussen bedrijfsmatig een wifi netwerk opzetten voor tientallen of honderden mensen of een simpele situatie voor 1 persoon.
Absoluut, maar zoals een wijze Schotse engineer ooit zei: Ye cannae change the laws o' physics.

Je loopt tegen twee zaken aan:
1) de firmware van een AP is ingesteld op een bepaalde antenneconfiguratie. Naast MIMO werkt het met antenna diversity (meerdere keren zelfde signaal vervangen met faseverschuiving waarmee signaal versterkt en verstoring verzwakt wordt). Dat werkt alleen als de afstand tussen de antennes exact zelfde is als waar het op ingesteld is. Als je antennes gaat verplaatsen, zelfs een paar cm, gaat dat al mis. Exact wat het effect is weet ik niet - ik test veel met WiFi, maar dit is zo fundamenteel fout dat het nooit opgekomen is het daadwerkelijk te testen; best case verlies je per antenne die je elders plaatst misschien een paar dB RSSI beneden. Worst case snapt de WiFi-chip er niets meer van en krijgt je forse packetloss.
2) die kabels dempen, en gezien de hoge frequenties waarop WiFi werkt is die demping zeer significant te noemen. Exact hoeveel hangt af van exacte kabel, maar als we uitgaan van hoge kwaliteit RG-58, hebben we het met 2.5m over ~4.5dB van alleen de kabel in de 5GHz band. Iedere metaal-lucht-metaal connector doet er nog een 1dB ofzo bovenop. Dat betekent dat je dus met verlengkabel op ongeveer 6.5dB moet rekenen als je de beste spullen hebt en ze optimaal geinstalleerd hebt. Zonder al te diep in de techniek te duiken halveert dat ongeveer je maximaal haalbare snelheid/capaciteit, maar ook je veiligheidsmarge en dus je stabiliteit, nog los van punt 1.

Vuistregel bij WiFi is dat je liever twee simpele AP's hebt op de juiste plek dan een enkele monster op de verkeerde. Dat is exact wat jij hier wilt doen. Komt bij: je zegt wel simpele consument te willen uithangen, maar vervolgens stel je voor om iets te gaan doen dat veel meer afwijkt van normaal gebruik (consument of zakelijk) dan iedere doorwinterde WiFi-kenner hier zou overwegen. Dat rijmt niet met elkaar. Wil je de domme consument uithangen (ontzorgd worden), koop dan een kant-en-klare oplossing. Wil je experimentele shit uithalen, dan zul je je echt in de materie moeten verdiepen :o

Wat jij voorstelt gaat technisch niet (of hooguit: slecht) vliegen en gaat je meer kosten, zowel in aanschaf als in verbruik, dan een betere optie.

Reken mbt kosten even mee:
Goedkoopste van jouw drie opties is de TP-Link C3150. Kost in aanschaf EUR 150. Je wilt vervolgens 2x EUR 16 = EUR 32 uitgeven aan verlengkabel. Totale aanschafkosten dus EUR 214. Stroomverbruik ervan zou ongeveer 11W zijn (dit is een doorontwikkelde WiFi-ac ontwerp, niet een ax geval zoals de andere twee). Stel een levensduur van 5 jaar, dan heb je het over 481kWh. Gemiddeld kost een kWh EUR 0.22, dus deze optie gaat EUR 106 kosten. TCO voor 5 jaar dus in totaal EUR 320.

Alternatief: je gebruikt je huidige router die bedraad voldoet maar niet voor WiFi alleen als bedrade router (WiFi uit, scheelt meestal ~3W). Je zegt dat het nu 8W verbruikt, dat wordt dus 5W. Vervolgens koop je daar 2x Ubiquiti UniFi UAP AC Lite bij, 5.5W per stuk. Dat kost je EUR 158 in de aanschaf. Verbruik is in totaal 16W, wat dus EUR 154 gaat kosten. TCO over 5 jaar dus in totaal EUR 312. Dat is dus goedkoper dan je eigen bedachte "oplossing" en gaat gegarandeerd goed werken.

Wil je het helemaal goedkoop doen (doel was toch om te bezuinigen?), koop dan 2e hands een tweetal routers die OpenWRT ondersteunen, aangezien je daar prima met VLANs kunt werken. Gezien je lage performance-eisen gaat alles met dualband WiFi-n voldoen. Ik zie dingen als de Netgear WNDR3700 gaan voor EUR 20. 2x EUR 20 en klaar. Verbruik wordt ws iets van 2x 8W, dus 16W totaal, dus EUR 154 zoals hierboven. EUR 194 totaal over vijf jaar. Kost je dan wel meer moeite omdat je OpenWRT erop moet zetten enzo, maar goed, je kunt niet tegelijk gemak, lage prijs en goede functionaliteit hebben.
Maar goed van mij mag er een slotje op dit topic want dit gaat niets opleveren.
Nu behandel je GoT wel heel erg als helpdesk. Een topic hier is een plek voor discussie, niet een ticket die je sluit als jij er klaar mee bent. Toegevoegde waarde van GoT is juist dat mensen met je mee willen denken. Sta je daar niet voor open? Dan zit je hier verkeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 20-12-2019 02:06 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1