Excel automatisch sorteren via een macro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Anoniem: 1309642

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik heb een vraag over het instellen van een macro op een Excel bestand. Ik ben totaal niet bekend met het instellen van macro's en hoop daarom op jullie hulp. Het idee is als volgt:

Ik wil graag klant contacten noteren in een excel bestand. Hierbij is het van belang dat de datum, soort afspraak, de behandelaar en de opmerkingen worden genoteerd. Echter zullen klanten vaak en lang terugkomen dus zullen er heel veel "contacten" komen. Nu wil ik deze contacten op chronologische volgorde laten zien, met het laatste contactmoment bovenaan. Het liefst zie ik dat op het moment dat ik een contact ingevuld heb (bijv. ergens bovenaan) dat hij de hele lijst op chronologische volgorde zet.

Ik had al wat macro's gevonden online, maar krijg dan steeds een foutmelding.

Kunnen jullie mij hier mee helpen? Zie afbeelding voor een voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/1ee5npu.png

Alle reacties

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik kan je niet helpen met de oplossing, maar wel met de route daar naartoe. Zodat anderen jou beter kunnen helpen.

Wil je aangeven welke macro's je hebt geprobeerd. En welke foutmeldingen je kreeg? Welke versie van Excel gebruik je?

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-07 09:49

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Misschien denk ik te simpel maar als het een lijst is van contactmoment en deze vul je aan de bovenkant aan, dan staat het laatste contactmoment toch altijd al bovenaan?

Kan je niet gewoon met een standaard filter uit de voeten trouwens. Lijkt mij het makkelijkst voor sorteren.

[ Voor 24% gewijzigd door RoamingZombie op 19-12-2019 12:04 ]

Ninety percent of everything is crap.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Een macro maakt het volgens mij onnodig ingewikkeld. Waarom werkt filters toevoegen en/ of handmatig sorteren niet?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-07 13:54
Als je het perse met een macro wilt doen:
[list]
• Maak van je gegevens een tabel
• klik op developer > record macro
• klik vervolgens op datum > sort van nieuw naar oud
• Stop het recorden van de macro
• klik op developer > insert > button (links boven)
[/list]
nu heb je een knopje. Als je hier op klikt sorteert deze automatisch de tabel van nieuw naar oud.

nvm te snel gelezen.

Wil je het contactmoment eerst of eerst de naam van de persoon?
ie;
Adrie / 1-1-2019 / tevreden
Adrie / 1-12-2018 / boos
Boef / 12-04-2019 / mooie schoenen
Cees / 12-05-2019 / kapotte jas
Cees / 12-04-2019 / tevreden

Of
12-05-2019 / Cees / kapotte jas
12-04-2019 / Cees / tevreden
12-04-2019 / Boef / mooie schoenen
etc?

etc?

[ Voor 34% gewijzigd door Renzzie op 19-12-2019 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1309642

Topicstarter
Renzzie schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:11:
Als je het perse met een macro wilt doen:
[list]
• Maak van je gegevens een tabel
• klik op developer > record macro
• klik vervolgens op datum > sort van nieuw naar oud
• Stop het recorden van de macro
• klik op developer > insert > button (links boven)
[/list]
nu heb je een knopje. Als je hier op klikt sorteert deze automatisch de tabel van nieuw naar oud.

nvm te snel gelezen.

Wil je het contactmoment eerst of eerst de naam van de persoon?
ie;
Adrie / 1-1-2019 / tevreden
Adrie / 1-12-2018 / boos
Boef / 12-04-2019 / mooie schoenen
Cees / 12-05-2019 / kapotte jas
Cees / 12-04-2019 / tevreden

Of
12-05-2019 / Cees / kapotte jas
12-04-2019 / Cees / tevreden
12-04-2019 / Boef / mooie schoenen
etc?

etc?
De datum moet eerst, zoals hij nu ook in het voorbeeld staat. Hierboven wordt ook benoemd dat het niet per se met een macro moet, maar het kan soms voorkomen dat er een contact moment later wordt toegevoegd voor een datum in het verleden. Dan moet hij wel op datum komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Anoniem: 1309642 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:05:
[...]

De datum moet eerst, zoals hij nu ook in het voorbeeld staat. Hierboven wordt ook benoemd dat het niet per se met een macro moet, maar het kan soms voorkomen dat er een contact moment later wordt toegevoegd voor een datum in het verleden. Dan moet hij wel op datum komen.
Dan is het een kwestie van opnieuw sorteren na het toevoegen van een nieuw contactmoment. Dat is niet anders dan elke keer de macro draaien.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Excel heeft een macrorecorder. Die hoef je maar aan te zetten als je handmatig de sortering uitvoert, en dan heb je de gewenste macro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-07 10:16
Mag ik vragen waarom het handmatig filteren hier kennelijk geen oplossing voor is?

Dat is uiteindelijk even veel werk als het moeten uitvoeren van de macro, en in ieder geval een stuk minder foutgevoelig, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:30
Ik zou de route wat anders inzetten: als ik de termen die je gebruikt goed interpreteer, heb je een zorgberoep: podotherapeut, fysio, psycholoog, arts oid. Hierbij wil je de betreffende patiënt/cliënt voor zijn bezoek snel raadplegen.
Zet dus in een apart werkblad alle cliënten. Vervolgens bovenaan je blad een dropdown menu met je cliënten.
Daarna zet je in een lijst alle contactmomenten met de opmerkingen.

Als je op rij 3 de kopteksten laat zien met Datum, Type afspraak, Behandelaar, Opmerkingen en hierop een filter, kun je heel eenvoudig je contactmomenten sorteren.

Je kunt met een macro je contact momenten weergeven, of je kunt ze met een formule weergeven dmv index, vergelijken en als vergelijkwaarde B1 (de cel waar je dropdown staat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:41
Waarom niet PowerQeury gebruiken?
Je kan hiermee een eenvoudige sorteer actie doen op de gewenste kolom door middel van de refresh button in Excel.
Pagina: 1