Last van internetadapter.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Omnia love
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06 08:06
Mijn vraag
Al ongeveer half jaar heb ik last van het volgende. Mijn internet verbinding valt soms weg, dus dat betekent dat mijn onboard netwerkadapter verwijdert wordt en na paar seconden (meestal tussen 5 a 10) komt het weer terug waardoor mijn verbinding ook weer terug komt. In het begin gebeurde dit 1 a 2 keer per moment dat ik mijn pc gebruik. Nou gebruikte ik mijn pc misschien toen 2 a 3 dagen per week (max). Nu gebruik ik het vaker en zie ook dat ik vaker het probleem heb. Soms ben ik aan het skypen en is vervolgens mijn verbinding verbroken omdat mijn internet compleet verdwenen is, ik wil bijvoorbeeld gamen, maar mijn internet valt zo vaak weg dat het niet meer leuk wordt.

De afbeeldingen zijn paar weken terug gemaakt.
https://ibb.co/yn24wxr
https://ibb.co/jbD45pv

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intel Core i5-6600 Boxed
Gigabyte GA-B150-HD3P
MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G
Crucial CT2K8G4DFD8213
Cooler Master GM G450M
TP-Link Archer C5

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wanneer ik mijn pc start, dan heb ik de volle 1Gbps. Zodra mijn verbinding wegvalt (dus ik zie bij network connecties niks zeg maar) en na een tijdje weer terug komt, dan valt het terug op 100 mbps. En dan valt de verbinding om de zoveel tijd weg.

De netwerkkabel heb ik gecontroleerd, daar ligt het niet aan.
De router/modem is niet het probleem, op de laptop zowel draadloos als bedraad heb ik geen problemen. Uiteraard heb ik de router/modem wel naar fabrieksinstellingen gebracht om toch na te checken.

Het ligt echt aan mijn pc, Op internet naar het probleem gezocht en zag dat er een nieuwe driver was uitgekomen. Ik heb daarom de driver van mijn netwerkkaart geüpdatet. Het was versie 12.18.8.9 en is nu versie 12.18.9.11, probleem is nog steeds niet opgelost. Zodra mijn verbinding terug valt op 100Mbps en ik trek de netwerkkabel aan de pc kant eruit en weer der in, dan heb ik 1Gbps verbinding en heb ik een tijdje rust, maar daarna begint dezelfde probleem weer. Wat kan ik nog meer proberen?

Alle reacties

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-10 01:29
Is er nog andere software geinstalleerd die er op van invloed kan zijn ?
Die adapter komt met een softwaretool cFosSpeed volgens de gigabyte website.

Soms durft die extra software voor problemen zorgen. Die kan je evt. gewoon uninstallen.

Tip indien het niet moest opgelost raken :
Voor grofweg 10 a 20 euro koop je gewoon een gigabit kaartje voor in een van je PCI sloten.....

• WhatTheFuck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-09 17:54

WhatTheFuck

Ignorance is no excuse

Ik kreeg een goede tip in mijn eigen topic:

"Check de Windows event logs. Wat voor melding(en) geeft Windows ten tijden of net voordat de verbinding verbroken wordt?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:35
koop een losse gigabit network adapter
kan goed zijn dat je poort gewoon beschadigd is

dat kost 10-15 euro

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:06
Omnia love schreef op donderdag 19 december 2019 @ 01:23:
De netwerkkabel heb ik gecontroleerd, daar ligt het niet aan.
Hoe/wat heb je gecontroleerd aan je netwerk kabel?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

WhatTheFuck schreef op donderdag 19 december 2019 @ 02:51:

"Check de Windows event logs. Wat voor melding(en) geeft Windows ten tijden of net voordat de verbinding verbroken wordt?"
Ik zou vooral FF kijken in device manager naar wat er daar gelogged wordt over de status van de adapter

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Welke bios versie draait er? Is er een update?
Hoe oud is de gebruikte voeding?
offtopic:
Is trouwens niet een beste voeding...

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2019 07:59 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:27
Omnia love schreef op donderdag 19 december 2019 @ 01:23:
Mijn internet verbinding valt soms weg, dus dat betekent dat mijn onboard netwerkadapter verwijdert wordt en na paar seconden (meestal tussen 5 a 10) komt het weer terug waardoor mijn verbinding ook weer terug komt.

Zodra mijn verbinding wegvalt (dus ik zie bij network connecties niks zeg maar) en na een tijdje weer terug komt, dan valt het terug op 100 mbps. En dan valt de verbinding om de zoveel tijd weg.
niet helemaal duidelijk: is je netwerkadapter niet meer te zien in apparaatbeheer, of is je netwerkverbinding alleen weg of naar 100?

omdat het signaal wegvalt enweer terugkomt zou ik toch eerst naar de fysieke verbinding kijken (kabels/connectors ook die op je moederbord). Als je 100% zeker bent dat het je onboard netwerkadapter is; wat anderen ook zeggen, niet verder zoeken, maar een nieuwe halen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:32

Blokker_1999

Full steam ahead

Doordat de verbinding wegvalt en terugkomt op lagere snelheid gaat mijn eerste gedachte naar een kabelprobleem. Je kan proberen de poort op 100Mbit te forceren om te zien of dat beterschap brengt, maar zou sowieso de bekabeling nakijken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Omnia love
@iedereen, bedankt voor jullie reacties. Ik ben pas in de avond weer thuis, dan ga ik verder naar kijken.
floorcleaner schreef op donderdag 19 december 2019 @ 01:41:
Is er nog andere software geinstalleerd die er op van invloed kan zijn ?
Die adapter komt met een softwaretool cFosSpeed volgens de gigabyte website.

Soms durft die extra software voor problemen zorgen. Die kan je evt. gewoon uninstallen.

Tip indien het niet moest opgelost raken :
Voor grofweg 10 a 20 euro koop je gewoon een gigabit kaartje voor in een van je PCI sloten.....
Ik zal in de avond (wanneer ik thuis ben) kijken of er andere programma's geïnstalleerd zijn door gigabyte.
WhatTheFuck schreef op donderdag 19 december 2019 @ 02:51:

Ga ik doen! Bedankt voor de tip.
boyette schreef op donderdag 19 december 2019 @ 03:00:
koop een losse gigabit network adapter
kan goed zijn dat je poort gewoon beschadigd is

dat kost 10-15 euro
Ja, hier dacht ik gisteren ook aan, maar ik dacht laat ik het maar eerst even vragen voordat ik het aanschaf. Maar ik denk dat ik het inderdaad ga aanschaffen.
Jimster schreef op donderdag 19 december 2019 @ 05:02:
[...]

Hoe/wat heb je gecontroleerd aan je netwerk kabel?
De kabel aan de pc kant aangesloten op de laptop. Geen probleem. De kabel aan de router kant losgekoppeld en aan een ander poort aangesloten, laptop geen probleem, maar de pc wel.
Brahiewahiewa schreef op donderdag 19 december 2019 @ 07:42:
[...]

Ik zou vooral FF kijken in device manager naar wat er daar gelogged wordt over de status van de adapter
Vanavond ga ik ernaar kijken.
Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2019 @ 07:54:
Welke bios versie draait er? Is er een update?
Hoe oud is de gebruikte voeding?
offtopic:
Is trouwens niet een beste voeding...
De computer had ik (denk) 4 jaar terug samengesteld. Dus denk dat de voeding dan 4 jaar oud is? Alles had ik nieuw gekocht iig, geen tweedehands. De bios versie weet ik op dit moment niet, thuis zal ik ernaar kijken.
Tens schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:46:
[...]

niet helemaal duidelijk: is je netwerkadapter niet meer te zien in apparaatbeheer, of is je netwerkverbinding alleen weg of naar 100?

omdat het signaal wegvalt enweer terugkomt zou ik toch eerst naar de fysieke verbinding kijken (kabels/connectors ook die op je moederbord). Als je 100% zeker bent dat het je onboard netwerkadapter is; wat anderen ook zeggen, niet verder zoeken, maar een nieuwe halen.
Het lijkt dat de kabel losgetrokken wordt, ik zal thuis beter naar kijken wat er allemaal eigenlijk gebeurt. Denk idd dat ik een nieuwe ga aanschaffen, maar wil het nog vanavond alles even nakijken.
Blokker_1999 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:57:
Doordat de verbinding wegvalt en terugkomt op lagere snelheid gaat mijn eerste gedachte naar een kabelprobleem. Je kan proberen de poort op 100Mbit te forceren om te zien of dat beterschap brengt, maar zou sowieso de bekabeling nakijken.
Ik weet het even niet hoe ik het op 100Mbit kan vastzetten, ik zal er vanavond naar kijken en kijken of dat wat kan helpen.

Jullie horen vanavond meer van mij! Bedankt allemaal. _/-\o_

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:59
Ik heb een 10 jaar oude Dell laptop waarop ik een soortgelijk probleem had. De internetverbinding viel ongeveer elke 10 seconden weg, en kwam daarna meteen weer terug.

In mijn geval lag het aan de drivers voor het gebruik van een Wireless 5540 HSPA Mini-Card Network Adapter in de laptop. Met Windows 7 had ik geen problemen, maar met Windows 10 werkte het niet goed. Elke 10 seconden ging Windows even checken of ik niet die netwerk interface gebruikte, en viel mijn bestaande internet verbinding weg. Ik heb de driver nu verwijderd en het probleem is opgelost. Die Mini-Card Network Adapter heb ik sowieso nog nooit gebruikt, dus ik mis geen functionaliteit.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:06
Omnia love schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:15:
De kabel aan de pc kant aangesloten op de laptop. Geen probleem. De kabel aan de router kant losgekoppeld en aan een ander poort aangesloten, laptop geen probleem, maar de pc wel.
Hiermee sluit je niet uit dat het aan de kabel ligt. Hiermee test je alleen dat de combinatie router-kabel-laptop wel goed werkt. Het ene apparaat is gevoeliger dan de andere.
Wat voor kabel is het? Heb je die zelf geknepen? Zo ja, welke volgorde? Gekochte kabel? Is het geen CCA?
Test eens met een andere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omnia love
https://ibb.co/1MzTy47
Dit is alles wat ik van gigabyte heb.

Ik heb het in Event Viewer bekeken en zag het volgende:

Information: "The browser has forced an election on network \Device\NetBT_Tcpip_{E4437290-827C-4EA0-8146-3B20B84A59CA} because a master browser was stopped." 20:00:52u, Source: BROWSER

Warning: "Intel(R) Ethernet Connection (2) I219-V
Network link is disconnected." 20:00:52u, Source: e1dexpress

Information: "Intel(R) Ethernet Connection (2) I219-V
Network link has been established at 1Gbps full duplex." 20:00:58u, Source: e1dexpress

Wel moet ik zeggen dat de verbinding de afgelopen 4 uur maar 2 keer verbrak.

Ik heb een internet kabel van denk 10 meter. De kabel heb ik zelf niet geknepen.
"System cable UTP CAT 5E Pairs 26AWG Standard ISO 11801 100MHz"

Kon vandaag niet skypen dus heb ik maar paar uur gegamed.
Source toegevoegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Omnia love op 20-12-2019 01:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Omnia love schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 01:02:
https://ibb.co/1MzTy47
Dit is alles wat ik van gigabyte heb.

Ik heb het in Event Viewer bekeken en zag het volgende:

Information: "The browser has forced an election on network \Device\NetBT_Tcpip_{E4437290-827C-4EA0-8146-3B20B84A59CA} because a master browser was stopped." 20:00:52u, Source: BROWSER

Warning: "Intel(R) Ethernet Connection (2) I219-V
Network link is disconnected." 20:00:52u, Source: e1dexpress

Information: "Intel(R) Ethernet Connection (2) I219-V
Network link has been established at 1Gbps full duplex." 20:00:58u, Source: e1dexpress

Wel moet ik zeggen dat de verbinding de afgelopen 4 uur maar 2 keer verbrak.

Ik heb een internet kabel van denk 10 meter. De kabel heb ik zelf niet geknepen.
"System cable UTP CAT 5E Pairs 26AWG Standard ISO 11801 100MHz"

Kon vandaag niet skypen dus heb ik maar paar uur gegamed.
Source toegevoegd.
Als je adapter klaagt dat de kabel connect en disconnect zonder dat jij er aan zit, wordt het in ieder geval tijd om eens met een andere kabel te testen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omnia love
Ik had paar applications verwijderd van gigabyte, lastpass (want tijdens opstarten gaf die ook vaak meldingen 3/4 keer de melding van dat de app al aan het runnen was, alsof ik de app 3/4 keer naast elkaar probeer op te starten.), intel rapid storage (net als bij lastpass draaide die ook 4/5 keer naast elkaar, dus ik zag 4 keer naast elkaar draaien bij 'show hidden icon').
Paar dagen had ik geen problemen waarvan ik dacht dat het misschien wel opgelost was, maar helaas. Gisteren had ik weer zelfde problemen.

Nu ben ik van plan om mijn netwerkkabel te vervangen. Ik heb Cat-5 kabel van 15 meter. Welke categorie kabel zal ik aanschaffen? Ik zie namelijk ook Cat-7/8 kabel. En wat is wat betreft jullie een goede webwinkel waar ik het kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Omnia love schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:46:
Ik had paar applications verwijderd van gigabyte, lastpass (want tijdens opstarten gaf die ook vaak meldingen 3/4 keer de melding van dat de app al aan het runnen was, alsof ik de app 3/4 keer naast elkaar probeer op te starten.), intel rapid storage (net als bij lastpass draaide die ook 4/5 keer naast elkaar, dus ik zag 4 keer naast elkaar draaien bij 'show hidden icon').
Paar dagen had ik geen problemen waarvan ik dacht dat het misschien wel opgelost was, maar helaas. Gisteren had ik weer zelfde problemen.

Nu ben ik van plan om mijn netwerkkabel te vervangen. Ik heb Cat-5 kabel van 15 meter. Welke categorie kabel zal ik aanschaffen? Ik zie namelijk ook Cat-7/8 kabel. En wat is wat betreft jullie een goede webwinkel waar ik het kan kopen?
Dat klinkt alsof Windows ondertussen een aardige puinhoop is geworden op je pc. Misschien handig om eens een backup te maken en een factory reset van Windows?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:09

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb zoiets gehad bij een bedrijf waar ik wel eens wat bij-kluste, en de conclusie was: er lag CCA kabel, met dusdanig veel oxidatie dat het een wonder mag heten dat er uberhaupt nog iets overheen kwam. Controleer eens of een andere kabel helpt.

Cat5e of Cat6 maakt niet veel uit (beiden krijg je al in principe op korte afstand zelfs 10GbE over), maar zaken als TL-buizen, wisselspanning er naast, of materieaalkeuze (CCA vs Koper, mesh VS solid) maakt wel uit. Het beste resultaat krijg je met massief koper.

[ Voor 35% gewijzigd door Umbrah op 25-12-2019 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:44
ik denk dat het vrij zeker in de kabel zit... er is geen enkele logische verklaring dat je pc (hard of software) zn ethernet verbreekt ...

als ie terugschakeld naar 100mbit lijkt het me eerder dat blauw of bruine paar slecht contact geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omnia love
FooLsKi schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:01:
[...]

Dat klinkt alsof Windows ondertussen een aardige puinhoop is geworden op je pc. Misschien handig om eens een backup te maken en een factory reset van Windows?
Ja dat kan inderdaad ook. Ik zal kijken of ik deze week of anders volgende week eerst mijn computer clean install doen.
Umbrah schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:07:
Ik heb zoiets gehad bij een bedrijf waar ik wel eens wat bij-kluste, en de conclusie was: er lag CCA kabel, met dusdanig veel oxidatie dat het een wonder mag heten dat er uberhaupt nog iets overheen kwam. Controleer eens of een andere kabel helpt.

Cat5e of Cat6 maakt niet veel uit (beiden krijg je al in principe op korte afstand zelfs 10GbE over), maar zaken als TL-buizen, wisselspanning er naast, of materieaalkeuze (CCA vs Koper, mesh VS solid) maakt wel uit. Het beste resultaat krijg je met massief koper.
Ik heb geen flauw idee of ik CCA heb of koper et cetera. Ik zal eerst mijn computer clean install doen, mocht het niet helpen, dan koop ik wel een nieuwe kabel. Het liefst dus massief koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:59
Omnia love schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:46:

Cat 7/8 is (nog) geen officiële standaard en is overkill en lastiger te verwerken.

Kijk eens bij www.sandervunderink.nl of www.netwerkproducten.com als goede leveranciers van goede kabel (100% koper)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1