Vraag

• okanylmz.68
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-04 23:33

okanylmz.68

Private life is a happy life.

Topicstarter
Hi tweakersleden,

ik ben in bezit van een msi laptop GS63VR 6RF stealth pro.
Tijdens het gamen wordt mijn laptop aardig warm, althans dat denk ik tenminste.
Ik speel momenteel Call of Duty mw 2019 en mijn laptop is continu tussen 87-88-89 en 90 graden.
Nou weet ik dat de spel zelf best wel zwaar is maar als ik naar de minimale en de recommended specs kijk, kan mijn laptop dit makkelijk aan.
Verder speel ik ook niet op de max settings. Ik zit meer tussen medium/high settings.

Wat ik zelf al heb geprobeert is om me laptop open te halen en stof vrij te maken en even nieuwe koelpasta erop gooien. Maar nog steeds is die dezelfde gebleven..

Iemand enig idee hoe en wat ik eraan kan doen.
Nogmaals ik weet niet zeker of het normaal is o.i.d. :P

Alle reacties

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:25
waar haal je die tempwaardes vandaan?

Anoniem: 472287

En wat voor koelpasta heb je gebruikt en hoe is het aangebracht.

Het is bekend dat laptop GPU's aardig warm kunnen worden maar 90c is wel wat te veel van 't goeie voor langdurige belasting

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 19-12-2019 05:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45
Een cpu en gpu mag warm worden. Omdat een laptop kleiner is dan een desktop kan deze de warmte moeilijker kwijt. 90 graden is echter geen temperatuur om je zorgen over te maken.

Als die rond de 100 graden is dan zou ik me pas zorgen maken. Een cpu/gpu mag (afhankelijk van het merk/type) vaak tot 110 graden worden dan schakelt deze zichzelf uit. Die temperatuur wordt alleen bereikt als er iets defect is (fan draait niet oid). Ervoor gaat deze namelijk eerst throttelen om af te koelen.

Dus waarom denk je dat dit te warm is ofzo?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Koelpasta? Je hebt koelpasta en je hebt 'koelpasta'... en je hebt liquid metal zoals Conductonaut - zelf zie ik in mijn desktop fantastische resultaten tov Arctic Silver of Kryonaut door de veel betere warmtegeleiding. (GTX980 STRIX die de 60 graden niet meer ziet met een flinke overclock erbovenop)

Daarbij zijn veel laptops inderdaad gewoon in feite 'te klein' en is er bij het design gewoon rekening gehouden met een temperatuur van 85-90 graden. Waarschijnlijk/misschien is het fanspeed-profiel daar zelfs op afgesteld als target. Met software (speedfan?) even de fan continue op 100% laten draaien terwijl je gamed, kijken of de temperatuur dan gemiddeld lager is (kan nog steeds pieken). Als dat zo is, weet je dat de fan te conservatief is.
Wordt meestal gedaan omdat zo'n fans nogal luid zijn als ze full speed draaien.

Anders, zoals ook al gezegd en in mijn vorige paragraaf in essentie ook staat: 90 graden is geen ramp. Niet ideaal, en er zullen vast onderdelen zijn die wel warmer worden (HWInfo64 kan je daar meer over vertellen), maar da's nog best ruim binnen de marge van de hardware.

Daarbij, naar de min en recommended specs kijken is 1 ding. Maar je begrijpt ook dat een desktop i7 die 91W als TDP heeft beter gaat presteren dan een mobiele i7 die, omdat die in een laptop terecht gaat komen, een TDP heeft van slechts de helft. Ook al zijn ze beiden "6th gen i7". Als ze er zo makkelijk dezelfde performance uit konden persen voor minder stroomverbruik en minder warmteontwikkeling, zou Intel wel zeer milieuonvriendelijk bezig zijn 8)7

Dit geldt over het algemeen ook voor laptop GPU's - al zijn er modellen op de markt (geweest) die een full-on desktop CPU en/of GPU hadden/hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door Tokkes op 19-12-2019 07:43 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

DutchKel schreef op donderdag 19 december 2019 @ 07:20:
Een cpu en gpu mag warm worden. Omdat een laptop kleiner is dan een desktop kan deze de warmte moeilijker kwijt. 90 graden is echter geen temperatuur om je zorgen over te maken.

Als die rond de 100 graden is dan zou ik me pas zorgen maken. Een cpu/gpu mag (afhankelijk van het merk/type) vaak tot 110 graden worden dan schakelt deze zichzelf uit. Die temperatuur wordt alleen bereikt als er iets defect is (fan draait niet oid). Ervoor gaat deze namelijk eerst throttelen om af te koelen.

Fout. De maximum temperatuur van de 6700HQ is 100 graden, en de maximum temperatuur van zijn GTX1060 is 94 graden (celsius uiteraard).

Met 90 graden zit je dus echt wel op het randje en daar moet wat aan te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okanylmz.68

okanylmz.68

Topicstarter
boyette schreef op donderdag 19 december 2019 @ 04:22:
waar haal je die tempwaardes vandaan?
Uhh in game. Dus wanneer ik cod mw 2019 speel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okanylmz.68

okanylmz.68

Topicstarter
DutchKel schreef op donderdag 19 december 2019 @ 07:20:

Omdat mijn laptop aan alle kanten best warm werd, dus had ik er geen fijn gevoel bij en wilde ik het voor de zekerheid toch maar even checken of het normaal is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okanylmz.68

okanylmz.68

Topicstarter
Tokkes schreef op donderdag 19 december 2019 @ 07:28:
Koelpasta? Je hebt koelpasta en je hebt 'koelpasta'... en je hebt liquid metal zoals Conductonaut - zelf zie ik in mijn desktop fantastische resultaten tov Arctic Silver of Kryonaut door de veel betere warmtegeleiding. (GTX980 STRIX die de 60 graden niet meer ziet met een flinke overclock erbovenop)

Ah so :P ik weet toevallig dat mijn koelpasta aardig wat aan de cheapkant is. Misschien moet ik een betere koelpasta proberen? Welke merk raad jij aan? En de fans laat ik al op maximale toeren draaien voordat ik begin met gamen!
Daarbij zijn veel laptops inderdaad gewoon in feite 'te klein' en is er bij het design gewoon rekening gehouden met een temperatuur van 85-90 graden. Waarschijnlijk/misschien is het fanspeed-profiel daar zelfs op afgesteld als target. Met software (speedfan?) even de fan continue op 100% laten draaien terwijl je gamed, kijken of de temperatuur dan gemiddeld lager is (kan nog steeds pieken). Als dat zo is, weet je dat de fan te conservatief is.
Wordt meestal gedaan omdat zo'n fans nogal luid zijn als ze full speed draaien.

Anders, zoals ook al gezegd en in mijn vorige paragraaf in essentie ook staat: 90 graden is geen ramp. Niet ideaal, en er zullen vast onderdelen zijn die wel warmer worden (HWInfo64 kan je daar meer over vertellen), maar da's nog best ruim binnen de marge van de hardware.

Daarbij, naar de min en recommended specs kijken is 1 ding. Maar je begrijpt ook dat een desktop i7 die 91W als TDP heeft beter gaat presteren dan een mobiele i7 die, omdat die in een laptop terecht gaat komen, een TDP heeft van slechts de helft. Ook al zijn ze beiden "6th gen i7". Als ze er zo makkelijk dezelfde performance uit konden persen voor minder stroomverbruik en minder warmteontwikkeling, zou Intel wel zeer milieuonvriendelijk bezig zijn 8)7

Dit geldt over het algemeen ook voor laptop GPU's - al zijn er modellen op de markt (geweest) die een full-on desktop CPU en/of GPU hadden/hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-06 09:13
Ik heb dezelfde laptop. /*Ondanks dat ik dit niet normaal vind*/ is dit vrij normaal voor deze laptop. Gooi echter nooit je lid dicht terwijl je game (extern scherm of iets dergelijks) want dan brand brand je scherm heel mooi door.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
okanylmz.68 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:48:
[...]

Uhh in game. Dus wanneer ik cod mw 2019 speel..
sinds wanneer kan een game je temps uitlezen

geloof van die waardes maar niet teveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okanylmz.68

okanylmz.68

Topicstarter
boyette schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 18:07:
[...]

Ik heb ook gekeken via een msi tool maar geeft dezelfde waardes aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
okanylmz.68 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 18:13:
[...]

wat zegt de bios zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
okanylmz.68 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:53:
Ah so :P ik weet toevallig dat mijn koelpasta aardig wat aan de cheapkant is. Misschien moet ik een betere koelpasta proberen? Welke merk raad jij aan? En de fans laat ik al op maximale toeren draaien voordat ik begin met gamen!
Ik geef je letterlijk 3 voorbeelden in mijn eerste paragraaf ;)

Als je Conductonaut gaat gebruiken, die ik het sterkst aanraad, aangezien dat een vloeibaar metaal is (7 keer betere warmtegeleiding dan Kryonaut, Thermal Grizzly's 'next best thing') , dien je je erzelf van te vergewissen dat je heatsink niet van aluminium is. Vaak zijn ze nickel-plated of puur koper, maar Aluminium wil je niet.

Verder is zo'n beetje vanalles dat niet onder de noemer 'el cheapo' valt, beter dan goedkope pasta.
Meestal is zo'n goedkope pasta echt enkel om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk, liefst geen lucht tussen de chip/ihs en koelblok zit, waar iets duurdere soorten ook effectief helpen om warmte af te voeren.
okanylmz.68 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 18:13:
[...]

boyette schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 18:07:
[...]

Dus... er zijn talloze applicaties die temps uitlezen, waaronder ook 3d-enabled (benchmarking software, bijvoorbeeld)... maar een game, wat ook niet meer dan een softwareapplicatie is dat wat 3d modellen laat zien, zou het niet kunnen?

In welke wereld is dat logisch? ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Tokkes op 20-12-2019 21:11 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
double post <knip>

[ Voor 96% gewijzigd door Tokkes op 20-12-2019 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 19:09
Een 4k scherm met notebook GTX1060 ? dat zal inderdaad zwaar lopen en hitte genereren.
Ik heb dezelfde specs i7 6700HQ en GTX1060 alleen 1080p scherm, 2180p is erg zwaar.

Je kan je fps locken op 60 (als je die uberhoupt haalt) dat scheelt onnodige warmte, en natuurlijk je render resolutie terugschroeven.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okanylmz.68

okanylmz.68

Topicstarter
mr_evil08 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:17:
Een 4k scherm met notebook GTX1060 ? dat zal inderdaad zwaar lopen en hitte genereren.
Ik heb dezelfde specs i7 6700HQ en GTX1060 alleen 1080p scherm, 2180p is erg zwaar.

Je kan je fps locken op 60 (als je die uberhoupt haalt) dat scheelt onnodige warmte, en natuurlijk je render resolutie terugschroeven.
Ik speel momenteel op 80-90 fps.. Maar thanks voor de tip!
Pagina: 1