DAC voor TV en ZiggoNext box

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammie Ray
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik zoek een?
DAC, budget approx 100 Euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het geluid van mijn TV en Ziggo Next Box verbeteren

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik overweeg een SMSL SANSKRIT 10TH SK10 DAC of iets vergelijkbaars

Welke vragen heb je hier nog over?
Heeft het uberhaupt nut en is het uberhaupt mogelijk om beide apparaten op deze DAC aan te sluiten. Hetgeen me momenteel het meeste irriteerd is de brei van geluid die er uit mijn audio systeem komt als ik muziek luister via de Spotify app op mijn tv, ben dus op zoek naar een wat beter detail in het geluidsbeeld.
De DAC moet dus komen tussen de TV / ZiggoNext en de Versterker als ik mij goed ingelezen heb. Mijn huidige installatie is niet heel nieuw meer en mijn Onkyo TX-SR501e heeft bijvoorbeeld nog geen HDMi aansluitingen. Momenteel zijn mijn TV en de Ziggo Next aangesloten via Optische kabels op de Onkyo. Als ik een cd af speel via mijn eveneens Onkyo CD speler klinkt het systeem zoals ik het graag hoor (of dit goed of slecht is blijft ook een kwestie van smaak natuurlijk) Mijn speakerset komt van Magnat, de Needle 11 met een dikke subwoofer van hetzelfde merk. Ik zou graag jullie advies horen....

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is die cd speler analoog of digitaal aangesloten? Indien digitaal, zit het probleem in je bron en is de dac in je receiver prima. Sowieso zou ik verwachten dat de DAC in de onkyo prima is, maar is natuurlijk eenvoudig uit te sluiten.
Zou me niks verbazen als de output van je tv en ziggo box redelijk compressed worden qua signaal. Dan levert een dac geen toevoeging.

Maar vertel eens wat jij een brei aan geluid" vind. Kan het zijn dat de volumes verschillen, dingen harder of zachter klinken? Zo ja, dan is je zoekterm "reference volume" en meestal stel je dat per bron op je receiver in.

[ Voor 23% gewijzigd door The Eagle op 18-12-2019 21:13 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammie Ray
[quote]The Eagle schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:12:
Is die cd speler analoog of digitaal aangesloten? Indien digitaal, zit het probleem in je bron[/b]

De cd speler is aangesloten via coax, das digitaal toch ?
Als ik de cd met Spotify vergelijk hoor ik via Spotify bepaalde instrumenten gewoon niet of nauwelijks (kleine bekkens en andere vooral hoogtonige versiering) en de bas is "fluid" en dus niet strak. Het is dus niet het volume.

[ Voor 29% gewijzigd door Sammie Ray op 18-12-2019 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Sammie Ray schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:15:
[quote]The Eagle schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:12:
Is die cd speler analoog of digitaal aangesloten? Indien digitaal, zit het probleem in je bron[/b]

De cd speler is aangesloten via coax, das digitaal toch ?
Als ik de cd met Spotify vergelijk hoor ik via Spotify bepaalde instrumenten gewoon niet of nauwelijks (kleine bekkens en andere vooral hoogtonige versiering) en de bas is "fluid" en dus niet strak. Het is dus niet het volume.
Je beseft je hopelijk wel dat Spotify niet te vergelijken is met een CD wat betreft kwaliteit toch? Tenzij je de CD zelf gebrand hebt met 128kbs mp3 files tenminste.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammie Ray
Wintervacht schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:37:
[...]

Je beseft je hopelijk wel dat Spotify niet te vergelijken is met een CD wat betreft kwaliteit toch? Tenzij je de CD zelf gebrand hebt met 128kbs mp3 files tenminste.
Dat snap ik zeker maar het verschil is veel groter dan tussen 128kbs en de originele cd, het is ook juist hoorbaar bij cd's waarvan ik de opnamekwaliteit zeer waardeer, bijvoorbeeld Dire Straits - On every street.
Als ik hierbij dan ook nog mijn Sennheiser HD580 op zet dan wordt het verschil nog groter.

• The Eagle

The Eagle

Als dat een enkele coax is bij je vd speler dan kan het haast niet anders dan digitaal aangesloten zijn. Helder.

Hoe klinkt spotify met het zelfde nummer via je je telefoon met de sennheiser, en hoe klinkt dat als je je telefoon met een kabeltje analoog aansluit op de receiver, en dan de hoofdtelefoon op de receiver? En vergelijk dat eens met spotify via de TV en dan naar receiver en hoofdtelefoon.

Verder: zit die ziggo box helemaal via de TV aangesloten of heeft die zijn eigen digitale kabel naar de receiver?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een DAC kopen is de matigste investering die je kan doen. Je hebt namelijk al een DAC (in je onkyo versterker) en blijkbaar ben je er tevreden over omdat je CD speler ook van die DAC gebruik maakt. Dat is op zich niet vreemd, dac's (tenzij echt stuk ofzo) klinken amper onderscheidbaar anders van elkaar. DAC"s zijn de nieuwe audiofiele onzinhype en je bent er gelukkig niet ingetrapt :)

Ik vrees ook dat het aan je bron ligt. Spotity zou prima geluid moeten kunnen geven. Kan je als test eens een PC of een chromecast audio oid aan de digitale ingang van je versterker aansluiten en dan (hoge kwaliteit) spotify kunnen spelen? Dit zou gewoon goed geluid moeten geven.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 19-12-2019 07:38 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justin_ti
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 09:39
Misschien nog even een stap terug: heb je al eens gekeken of je tv niet allerlei sound settings verkeerd heeft staan zoals 3d sound, equalizers?

edit - met verkeerd bedoel ik: onnodig aan. Ik vind het vaak verkeerd, maar dat is persoonlijk :P

[ Voor 25% gewijzigd door justin_ti op 19-12-2019 07:47 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

justin_ti schreef op donderdag 19 december 2019 @ 07:46:
Misschien nog even een stap terug: heb je al eens gekeken of je tv niet allerlei sound settings verkeerd heeft staan zoals 3d sound, equalizers?
Yep goed punt. En eventueel in de Spotify app settings kijken wat daar allemaal het geluid mogelijk staat te verkrachten (volume gelijk maken, lage streaming kwaliteit, etc)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammie Ray
Spotify via m'n telefoon via bluetooth adapter aan Onkyo geknoopt, klinkt stukken beter. Laptop Flac via Bluetooth naar Onkyo klinkt nog beter. Het moet dus aan TV of Ziggonext liggen. Deze zitten beide op een aparte optische ingang van de Onkyo. In de instellingen alle mogelijke versiering uit. Blijkbaar is het niet anders. Voortaan maar gewoon via laptop naar Onky Spotify streamen.
Dank voor jullie info en tips allemaal !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik vermoed eerder dat het dan aan de bron ligt, datgene wat je van ziggo of netflix doorkrijgt. Kun je daarin nog iets instellen?

Pagina: 1