Acties:
  • +1 Henk 'm!

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:41
Beste Tweakers,
ik vraag het voor een vriend :-)
Eigenlijk voor mijn pleegzoon die we willen helpen met zijn financiën.

Pleegzoon heeft nog een budget coach, echter vanwege verhuizing moeten we opzoek naar een nieuwe budgetcoach, of zorgen voor voldoende inzicht zodat alles goed blijft lopen.

Onderdeel van zijn financiën is een schuld bij DUO van 30.000 euro.
Ik heb geen ervaring met studieschuld en/of DUO.
-Hoe kan je met meerdere niet afgemaakte MBO opleidingen niveau 1 en 2 een schuld opbouwen van 30.000?
-Geeft DUO voldoende inzicht in het ontstaan en de mogelijkheden van de lening?
(ik ga ervan uit dat pleegzoon kan inloggen bij DUO)
Zou ook een OV boete kunnen zijn?

Uiteraard heb ik hier gelezen:
https://duo.nl/particulier/studieschuld/index.jsp

Echter het is mij onduidelijk hoeveel inzicht we krijgen nadat we samen inloggen.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 13:51
no1san schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:27:
Echter het is mij onduidelijk hoeveel inzicht we krijgen nadat we samen inloggen.
Alvast bedankt!
Dus als ik het goed begrijp hebben jullie dat nog niet gedaan?
Dat lijkt mij een logische eerste stap, is er een reden dat dat tot nu toe nog niet gedaan is?

Edit: ik heb even voor je gekeken en er is inderdaad een overzicht met ook wat uitleg over hoe de schuld is opgebouwd.
inloggen -> tablad mijn schulden -> klik op linkje "Bekijk schuldhistorie" -> zie per jaar hoe de opbouw van de schuld verlopen is.

[ Voor 25% gewijzigd door daan! op 18-12-2019 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:57

M2M

medicijnman

Tijd om alles eens op een rijtje te zetten. Slinger excel of openoffice aan en begin met noteren van alles wat je tegenkomt. Inloggen bij DUO, belastingdienst en alle andere plekken waar eventueel nog schuld zou kunnen staan.

Zodra het op een rijtje is, weet je hoeveel het is. Zet er, indien mogelijk, ook deadlines bij deelschulden en informeer jezelf (of laat je informeren) wat de mogelijkheden zijn om de boel netjes af te lossen / kwijt te laten schelden.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616620

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 616620 op 22-01-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
daan! schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:29:
[...]
Dus als ik het goed begrijp hebben jullie dat nog niet gedaan?
Dat lijkt mij een logische eerste stap, is er een reden dat dat tot nu toe nog niet gedaan is?
Wij niet.
Echter voorgangers (bewindvoerder en budgetcoach )hebben dat wel gedaan.
Er is dus een totaaloverzicht incl de duo schuld.
We verwachten en hopen dat het compleet is.
Anoniem: 616620 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:32:
De gehele opbouw van de schuld is onzichtbaar la je bij DUO inlogt. Dus dat lijkt mij een eerste goede stap.
Onzichtbaar?
Of juist zichtbaar na inloggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Wat wil je met de informatie over het ontstaan van de schuld? Trek je het totaalbedrag in twijfel? Wil je op de pleegzoon foeteren vanwege onverantwoordelijk gedrag uit het verleden? De toekomst lijkt me relevanter dan het ontstaan: hoe komt hij er vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:23
no1san schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:27:
-Hoe kan je met meerdere niet afgemaakte MBO opleidingen niveau 1 en 2 een schuld opbouwen van 30.000?
Heel makkelijk, aanvullende beurs krijgen vanwege laag inkomen ouders en een paar jaar maximaal bijlenen, totaal komt dan op ca. €800/maand, daarmee lukt dat in 3 jaar tijd.

Vervelende van prestatie- en aanvullende beurzen is dat die dus een lening worden als je de studie niet afmaakt, en dan kan het hard gaan.

Maar inloggen bij DUO moet dat idd snel duidelijk kunnen maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 18-12-2019 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• no1san
HuHu schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:46:
Wat wil je met de informatie over het ontstaan van de schuld? Trek je het totaalbedrag in twijfel? Wil je op de pleegzoon foeteren vanwege onverantwoordelijk gedrag uit het verleden? De toekomst lijkt me relevanter dan het ontstaan: hoe komt hij er vanaf.
Belangstelling en controle.
Maar ook gebruik maken van de mogelijkheden. Uitstel, aflossingsperiode enz.
En ik wil inzicht hebben of het OV boetes zijn.
Voorkomen van schulden is ook een deel van de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:04
Met maximaal aanvullende beurs en/of lening bouw je meer dan 10.000 euro studieschuld per jaar op. Wanneer geen opleiding met diploma wordt afgerond binnen 10 jaar na ontvangst van de eerste studiefinanciering, wordt de prestatiebeurs, aanvullende beurs en kosten Ov-kaart niet omgezet in een gift.

De basisbeurs uitwonend + OV kaart zijn samen al ruim 370 euro per maand en als de ouders weinig inkomen hebben komt daar nog maximaal 366 euro aan aanvullende beurs bij.

In geval van de maximale aanvullende beurs loopt het bedrag bij niet afronden van een opleiding dus al op tot ruim 8800 euro per jaar. Daar is dan dus geen cent van een 'onverantwoorde' extra lening. Maar gewoon de studiebeurs + OV-kaart.

Inloggen bij DUO laat erg veel gegevens zien over zowel de opbouw van de schuld als de eventuele aflossingen die al gedaan zijn.

De eerste aflossing moet pas gedaan worden twee kalenderjaren nadat het recht op studiefinanciering is beëindigd. Is de opleiding in 2018 gestopt, dan moet deze persoon pas in januari 2021 beginnen met aflossen. Voor opleidingen gestopt in 2017 begint volgende maand de aflosfase en voor eerder gestopte opleidingen is de aflosfase al begonnen.

Binnen de aflosfase heb je recht om de aflossing maximaal 5 jaren te pauzeren. Je hoeft dan helemaal niets af te lossen. De schuld kan in die periode wel oplopen door de rente, maar gezien de huidige rentestanden bij DUO zal dat momenteel vrijwel of zelfs helemaal niets zijn. Het kan uit oogpunt van overige schulden dan ook zeker raadzaam zijn om een pauze bij DUO aan te vragen wanneer de aflosfase al begonnen is of volgende maand zal ingaan. Bij andere schuldeisers is de rente immers stukken hoger dan bij DUO, dus je kunt beter eerst die dure schulden aflossen.

Mocht de pleegzoon momenteel zelf een laag inkomen hebben, dan is het ook mogelijk om een draagkrachtberekening uit te laten voeren. Het kan dan zijn dat op basis van de huidige financiële draagkracht het maandbedrag door DUO verlaagd wordt of zelfs op nul gezet wordt, zonder dat dit ten koste gaat van het recht op een (toekomstige) 'pauze' tijdens de aflosfase.

DUO is de makkelijkste schuldeiser die je kunt bedenken. De belastingdienst en dienst toeslagen zijn véél vervelender. En veel minder overzichtelijk.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• no1san
Ivow85 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:22:

DUO is de makkelijkste schuldeiser die je kunt bedenken. De belastingdienst en dienst toeslagen zijn véél vervelender. En veel minder overzichtelijk.
Dank! Helemaal mee eens.

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:53
Ivow85 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:22:

...prestatiebeursverhaal...

Die prestatiebeurs geldt bij mijn weten (en volgens duo) https://duo.nl/particulie.../gift-of-terugbetalen.jsp

‘Vanaf’ niveau 3. In de TS gaat het over niveau 2, dus ik snap wel een beetje waar de vraag vandaan komt.

Dat neemt niet weg dat even inloggen bij duo vast al heel wat onduidelijkheid weg neemt. Duo is daarin inderdaad best overzichtelijk.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:32
Hoe hij ontstaan is doet er niet toe. De enige vraag is hoe hij hem af gaat betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• no1san
pirke schreef op donderdag 19 december 2019 @ 19:31:
Hoe hij ontstaan is doet er niet toe. De enige vraag is hoe hij hem af gaat betalen.
Naar mijn mening:
-Blind aflossen voorkomt geen nieuw leningen en schulden.
Pagina: 1