Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• ETH0.1
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 26-03 18:55
Gister een kleine outage veroorzaakt in 1 van onze locaties, er moesten wat poorten vrijgemaakt (en dus andere poorten verhuist) worden op onze cisco c9300 core.

Connectie met de betreffende branchswitch (c2960x) zat op interfaces 1/0/1 1/0/2 2/0/1 en 2/0/2 en moesten verhuisd worden naar 1/0/13 1/0/14 2/0/13/ 2/0/14

Dus ik voeg de nieuwe poorten toe aan de portchannel, shutdown op poorten 1/0/1 en 1/0/2,
laat ze verhuizen naar 1/0/13 en 1/0/14. dat ging goed, daarna shutdown op poorten 2/0/1 en 2/0/2, laat ze verhuizen naar 2/0/13 en 2/0/14.

*POEF* connectie met de branchswitch weg, ben ik vergeten om 2/0/14 toe te voegen aan de portchannel op de core. De 2960x doet wat het moet doen, detecteerde een mismatch en gooit de betreffende poorten op error-disabled om loops te voorkomen.

De portchannel snel toegevoegd op de core, de core gaf verder ook geen problemen aan, alle interfaces waren nog up. (up alsin ze kunnen gebruikt worden, de interface status was down alsof de kabel eruit getrokken was)

Ik vraag om een console connectie naar de branchswitch, en wat ik normaal gesproken doe als een poort op error-disabled springt, is de betreffende poort een shutdown commando te geven en vervolgens no shutdown. en err-disabled is er af.

Dit deed ik dus ook met de poorten in de port-channel, ook de port-channel zelf gooi ik in de shutdown.

Ik haal vervolgens de shutdown er weer af, maar de betreffende poorten op de branch bleven in err-disabled staan.

Dan maar een reboot van de branch om het snel op te lossen, dat werkte, maar ik vraag me wel af waarom de err-disabled er niet af ging bij een shutdown / no shutdown procedure?

[Voor 3% gewijzigd door ETH0.1 op 18-12-2019 19:14]

Alle reacties

• Endpoint
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 22:42
Staat niks in de logging?

• Dafjedavid
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:44
Check de config op beide poorten op afwijkingen.
Is de config compleet gelijk op beide interfaces op de port-channel?

Daarnaast is de logging op de switch checken waar het misgaat ook verstandig.

[Voor 31% gewijzigd door Dafjedavid op 19-12-2019 12:13]

Who Needs Windows...

• ETH0.1
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 26-03 18:55
Dafjedavid schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:12:
Check de config op beide poorten op afwijkingen.
Is de config compleet gelijk op beide interfaces op de port-channel?

Daarnaast is de logging op de switch checken waar het misgaat ook verstandig.
helaas is de log te kort om dit nog terug te halen, het antwoord op je eerste vraag staat in de OP, namelijk dat ik zelf vergeten was om op 1 poort de config er op te zetten.

• Dafjedavid
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:44
Kun je de config posten van beide zijden en mss een topo-plaatje.
Dan kunnen we er mss wat over zeggen.

Who Needs Windows...

• Gravit0n
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Post inderdaad eerst de port config eens..

• MagicTempest
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 08-04 10:02

MagicTempest

Fly pig!

Als de err-disable er wel af is na een reboot van de switch kunnen er eigenlijk maar twee dingen zijn:

- De oorzaak van de err-disable is verdwenen tijdens/na de reboot
- Er was een bug waardoor de err-disable bleef bestaan.

Heel soms heb je met catalyst switches ook nog problemen met de order of operations. Dan gaat het bundelen van interfaces niet helemaal goed en moet je het in principe opnieuw opbouwen. Persoonlijk heb ik het nog niet meegemaakt, maar ik heb er wel verhalen over gehoord (en er werd in de CCIE trainingen die ik heb gehad ook voor gewaarschuwd).

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

• col-dejong
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 08-04 23:07
Hierbij een link naar de website van Cisco met betrekking tot err-disabled. https://www.cisco.com/c/e...-errdisable-recovery.html

[Voor 42% gewijzigd door col-dejong op 01-01-2020 16:25]

• plizz
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:36
Doe eens show interface status err-disabled. Dan weet je waarom de poort op err-disabled staat.
Dan kan je makkelijk zoeken naar oplossing.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True