Waar lopen de LAN-kabels in groot anti-kraak pand?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyonvg
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-09 14:26
Mijn vraag:

Ik woon op dit moment met een aantal mensen op anti-kraak basis in het oude hoofdkantoor van HP. Wij gaan hier wonen in 15 units (voormalige kantoorruimtes). Nou wil ik hier het internet regelen. Er is in elke unit een utp-kabel aanwezig waarop ik dus een router zou kunnen gebruiken om die als acces point in te stellen.

Ik moet er dus achter zien te komen waar al die kabels naartoe gaan en die dan aan de hand van switches zien te koppelen met de hoofdrouter. Het is dus de bedoeling om een particulier abbonement af te sluiten om vervolgens zelf de boel te regelen. Alleen heb ik geen idee om te herleiden waar de kabels naartoe gaan en om van deze loze kabels geen loze meer kabels van te maken.

Het is echt een enorm groot pand en er zijn dus ook enorm veel kabels en wil er dus achter komen welke kabels ik uiteindelijk moet koppelen aan de hoofdrouter. Maar ik weet niet hoe ik dit het beste kan doen en kan hierbij alle hulp gebruiken!! :*)

Beste antwoord (via dyonvg op 19-12-2019 17:14)

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16

Toppe

Oké ✅

https://www.conrad.nl/p/l...est&searchSuggest=product

De zender (vierkantje kastje) knoop je aan je UTP kabel en met je ontvanger ga je naar je patchkast en ga je opzoek naar de juiste kabel. Ding begint te piepen zodra je in de buurt bent :)

Zie het als een soort schat zoeken ;)

Dit apparaat is echt perfect en is precies bedoelt voor wat jij wilt: traceren van kabels.

Laatst nog gebruikt bij mij ouders om de juiste schakeldraad in de woning te vinden :)

[ Voor 20% gewijzigd door Toppe op 19-12-2019 08:33 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Waarschijnlijk komen die draden, met nog 2500 andere, terecht in de serverruimte ergens in de kelder.
Tenzij je daar toegang toe hebt, een goede draadmeter en een heeeeeleboel vrije tijd denk ik dat je beter af bent met gewoon een router, een switch met genoeg poorten en een lading nieuwe kabels naar elke ruimte.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Met enige logica kun je al een heel eind komen natuurlijk. Waarschijnlijk loopt er vanaf de plek waar het internet het pand in komt of vanaf de voormalige serverruimte een backbone naar de verschillende units. Die backbone zal wellicht ook anders gelabeld zijn en mogelijk ook gemarkeerd als een highspeed uplink op de switch. Een simpele kabeltester kan je dan vertellen welke kabels je dan moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:45
Je mag er vanuit gaan dat er een vorm van codering is gebruikt als het een ex tech gebouw is.
Wellicht kan dat je helpen bij de zoektocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyonvg
Reactie op wintervacht:

Die kabels komen alleen allemaal via de grond naar binnen en ik zou echt niet weten hoe ik de nieuwe kabels bij units krijg.. of bedoel je dat ik gewoon lange kabels over de grond van de router naar de units stuur?

[ Voor 5% gewijzigd door dyonvg op 18-12-2019 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:58

BCC

Een paar foto’s gaan denk ik een boel helpen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:54
In grote panden heb je meestal op elke verdieping een patch/technische ruimte waar al die kabels naartoe lopen. Vanuit daar lopen als je mazzel hebt koperen koppelkabels/utp naar de hoofd patchruimte en daar zal ook een koppeling naar het isra zitten.

Dan krijg je volgende opstelling.

Isra ---- modem (hoofd patch locatie) ---- switch verdieping patchruimte --- kabels vanaf switch naar patchpunten kamer 1/2/3/4/5.... enz en dan elke kamer bijv een eigen router zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er is geen letterlijke brand en het gaat ook niet over internet, ik pas de schreeuwerige titel dus even aan naar iets dat de vraag meer beschrijft ;)

Inhoudelijk: anti-kraak dus met medewerking van de eigenaar, idealiter is er nog ergens documentatie te vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door F_J_K op 18-12-2019 20:23 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:45
google is op een toongenerator...
die dingen zijn goud waard voor mij als telecom tech ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyonvg
Jan-man schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:24:
In grote panden heb je meestal op elke verdieping een patch/technische ruimte waar al die kabels naartoe lopen. Vanuit daar lopen als je mazzel hebt koperen koppelkabels/utp naar de hoofd patchruimte en daar zal ook een koppeling naar het isra zitten.

Dan krijg je volgende opstelling.

Isra ---- modem (hoofd patch locatie) ---- switch verdieping patchruimte --- kabels vanaf switch naar patchpunten kamer 1/2/3/4/5.... enz en dan elke kamer bijv een eigen router zou kunnen.
Ja dat is inderdaad ook al wat ik dacht, alleen hoe kom ik er op een efficiënte manier achter waar de kabels in de patchruimte naartoe leiden (van de patchruimte naar welke kamers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyonvg
F_J_K schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:00:
Er is geen letterlijke brand en het gaat ook niet over internet, ik pas de schreeuwerige titel dus even aan naar iets dat de vraag meer beschrijft ;)

Inhoudelijk: anti-kraak dus met medewerking van de eigenaar, idealiter is er nog ergens documentatie te vinden.
Aha oké, je suggereert dus dat ik de eigenaar het beste kan vragen voor misschien eventuele schematische tekening over de inrichting van hun netwerk? Daarnaast sorry voor de titel, je hebt gelijk!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dyonvg schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:36:
[...]

Aha oké, je suggereert dus dat ik de eigenaar het beste kan vragen voor misschien eventuele schematische tekening over de inrichting van hun netwerk? Daarnaast sorry voor de titel, je hebt gelijk!
Ja, dat ligt behoorlijk voor de hand. Zo niet kun je vragen om toegang te krijgen tot de ruimtes waar die dingen vermoedelijk uitkomen.

Dat gezegd, we hebben het hier over antikraak. Ik zou zoveel moeite niet doen en gewoon zelf UTP neerleggen. Bedrijfspanden hebben meestal een systeemplafond, daar kun je makkeljik kabels boven plaatsen, en voorzover het binnen ruimtes moet komen, gewoon met duct tape langs plinten/goten bevestigen.

Oslik blyat! Oslik!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:40

Jrz

––––––––––––

Meestal staat er op elke verdieping wel een patchkast.. zoek daar eens naar

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• dyonvg
Jrz schreef op donderdag 19 december 2019 @ 00:46:
Meestal staat er op elke verdieping wel een patchkast.. zoek daar eens naar
Ja klopt, die heb ik onderhand gevonden. Alleen zijn er daar ook heel veel kabels die naar afgesloten ruimtes leiden. Die hoeven dus niet aangesloten te worden. Zou ook helemaal niet kunnen aangezien ik een switch wil aanschaffen met 16 utp poorten

Mijn vraag is dus hoe ik er achter kom wel kabel naar de juiste ruimtes leidt.

[ Voor 8% gewijzigd door dyonvg op 19-12-2019 07:46 ]

Verwijderd

2 man en 1 laptop en een router. Of een netwerkkabel tester en 2 man.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:24

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Cunning linguist.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

De zender (vierkantje kastje) knoop je aan je UTP kabel en met je ontvanger ga je naar je patchkast en ga je opzoek naar de juiste kabel. Ding begint te piepen zodra je in de buurt bent :)

Dit apparaat is echt perfect en is precies bedoelt voor wat jij wilt: traceren van kabels.

Laatst nog gebruikt bij mij ouders om de juiste schakeldraad in de woning te vinden :)

[ Voor 20% gewijzigd door Toppe op 19-12-2019 08:33 ]

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Toppe schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:32:

Een apparaat van 150 euro adviseren terwijl TS ook genoeg heeft aan een apparaat van een tientje...

Cunning linguist.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:56

Detmer

Professioneel prutser

Bart ® schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:42:
[...]

Een apparaat van 150 euro adviseren terwijl TS ook genoeg heeft aan een apparaat van een tientje...
Of zelfs gratis kan doen: Laptop aan punt 1, werkende switch aan punt 2. Zodra er lampjes beginnen te knipperen heb je de juiste kabel :)

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

[...]

2500 stekkertjes proberen, of binnen 20 minuten de juiste kabels hebben... je moet er wat voor over hebben :)

Ik weet wel wat er sneller is hoor. Elke telecom monteur heeft beide apparaten bij zich: een kabeltester om te testen en een kabeltracer om te traceren... @ijske zegt het hier bovenal :)

[ Voor 22% gewijzigd door Toppe op 19-12-2019 08:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ijske schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:43:
google is op een toongenerator...
die dingen zijn goud waard voor mij als telecom tech ...
Hierbij een upvote voor de toongenerator optie :)

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1074713-0/kabeltester-met-toongenerator-signaalweergave-in-3-modes-lamp-l-luidspreker-sp-of-beide-s-l.jpg

https://www.circuitsonline.net/forum/view/104536

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Als je de patch-locatie gevonden hebt, kan je een foto van de patchkast plaatsen ?
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bc/19-inch_rackmount_Ethernet_switches_and_patch_panels.jpg/1200px-19-inch_rackmount_Ethernet_switches_and_patch_panels.jpg
(willekeurig plaatje google)
De nummers onder de aansluitingen zouden ook te vinden moeten zijn in de ruimtes waar de aansluitingen uitkomen
Ik mag -zoals eerder gesuggereerd- hopen dat er zowel op de patchkast als de outlets in de diverse ruimtes een vergelijkbare codering is aangebracht :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:08
Toppe schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:45:
[...]

2500 stekkertjes proberen, of binnen 20 minuten de juiste kabels hebben... je moet er wat voor over hebben :)

Ik weet wel wat er sneller is hoor. Elke telecom monteur heeft beide apparaten bij zich: een kabeltester om te testen en een kabeltracer om te traceren... @ijske zegt het hier bovenal :)
AliExpress van 10euro werkt "prima" voor incidenteel gebruik.

https://www.aliexpress.com/item/32213870191.html

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-10 14:11
[...]

Jouw apparaat is voor het testen van een netwerkkabel. Dat kan in theorie ook met een router, laptop en 2 patch kabels. (In dit geval zou een patchkabeltje waarvan het clipje is afgebroken misschien zelfs makkelijker zijn voor het vele in en uit pluggen!)

Dat 150 euro apparaat laat je een leiding volgen, waarvoor je niet aan beiden kanten van de kabel iets hoeft in te pluggen.

Hij weet waar het patch paneel is en weet dat waar hij beiden uiteindes zijn, dus kan beiden. De ene doet aan warmer, wamer, warmer, heet en de andere moet je inpluggen en dan weet je of die het is of niet.

Afhankelijk hoe groot de patchkast is en hoeveel poortje je dus hebt kan je een keuze maken of dat het waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Groentjuh schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:56:
[...]

Jouw apparaat is voor het testen van een netwerkkabel. Dat kan in theorie ook met een router, laptop en 2 patch kabels. (In dit geval zou een patchkabeltje waarvan het clipje is afgebroken misschien zelfs makkelijker zijn voor het vele in en uit pluggen!)

Dat 150 euro apparaat laat je een leiding volgen, waarvoor je niet aan beiden kanten van de kabel iets hoeft in te pluggen.

Hij weet waar het patch paneel is en weet dat waar hij beiden uiteindes zijn, dus kan beiden. De ene doet aan warmer, wamer, warmer, heet en de andere moet je inpluggen en dan weet je of die het is of niet.

Afhankelijk hoe groot de patchkast is en hoeveel poortje je dus hebt kan je een keuze maken of dat het waard is.
Dat snap ik allemaal wel. Zo'n apparaat is heel leuk als je met regelmaat kabels moet tracken. Als je eenmalig zoiets moet doen, en daarna ligt een apparaat van 150 euro enkele decennia op zolder te verstoffen, dan is dat een beetje zonde he?

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Bart ® schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:01:
[...]

Dat snap ik allemaal wel. Zo'n apparaat is heel leuk als je met regelmaat kabels moet tracken. Als je eenmalig zoiets moet doen, en daarna ligt een apparaat van 150 euro enkele decennia op zolder te verstoffen, dan is dat een beetje zonde he?
Als je een beetje zoekt dan vindt je ook goedkopere modellen. Maar als TS een eigen switch wilt plaatsen en 8 mensen van een verbinding wilt voorzien dan moet je -in theorie- ook opzoek gaan naar 8 kabels... Dan ben je echt wel even bezig hoor.

In het verleden heb ik hem wel eens opgestuurd naar mensen die 'm even nodig hadden. Betaal je €150 borg en je krijgt dat minus de verzendkosten weer terug als ik 'm weer ontvangen heb. Dan betaal je nog geen €15 ;) Dit is GEEN V&A!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:09
Toppe schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:09:
[...]

Als je een beetje zoekt dan vindt je ook goedkopere modellen. Maar als TS een eigen switch wilt plaatsen en 8 mensen van een verbinding wilt voorzien dan moet je -in theorie- ook opzoek gaan naar 8 kabels... Dan ben je echt wel even bezig hoor.

In het verleden heb ik hem wel eens opgestuurd naar mensen die 'm even nodig hadden. Betaal je €150 borg en je krijgt dat minus de verzendkosten weer terug als ik 'm weer ontvangen heb. Dan betaal je nog geen €15 ;) Dit is GEEN V&A!
Dat is tof van je! Misschien kan @dyonvg hier wat mee?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

dehardstyler schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:12:
[...]

Dat is tof van je! Misschien kan @dyonvg hier wat mee?
Er staat nog bij, geen V&A ;). Ondanks dat ik het wel zou willen heb ik hem nu even uitgeleend aan mijn ouders die bezig zijn met het verbouwen/opknappen van een boerderij ;)

Maar kom op, er zijn vast andere gebruikers die zo'n ding hebben en hem best 2 weken kunnen missen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:09
Toppe schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:14:
[...]

Er staat nog bij, geen V&A ;).
Je verkoopt hem toch ook niet. :D :+

• Toppe

Toppe

Oké ✅

dehardstyler schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:20:
[...]

Je verkoopt hem toch ook niet. :D :+
V&A kan ook een dienst zijn hé :Y)

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:32

Blokker_1999

Full steam ahead

Om even terug on topic te gaan. Mochten er plannen zijn, zou dat inderdaad ideaal zijn, maar in grotere kantoorgebouwen (en daar lijkt het hier wel op) zal je meestal per verdieping wel een verdeelruimte vinden. En dan is het te hopen dat ze de racks en patchpanelen intact gelaten hebben. Elk punt dat je in de ruimtes vind zou in principe genummerd moeten zijn en deze nummers horen overeen te komen met de nummers op de patchpanelen. Als dat allemaal klopt ben je zo vertrokken zonder bijkomende apparatuur. De verbinding tussen verdiepingen loopt meestal via een centrale ruimte in het gebouw die vaak ook als serverruimte dienst doet. In kleinere kantoorgebouwen gebeurd het ook wel eens dat alles in 1 ruimte terechtkomt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 14:46

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Tja, wat ook nog kan gebeuren is dat je de patchruimte gevonden hebt en vervolgens allemaal doorgeknipte kabels vind...

Dit heb ik enkele keren meegemaakt bij redelijk flinke bedrijven, waarbij de IT blijkbaar geen zin had om alle connectors te ontkoppelen en derhalve maar een grote "schaar" er in te zetten....

Maar zoals iedereen al zegt : dergelijke panden hebben per verdieping/afdeling een patchruimte welke vervolgens herleiden naar de serverruimte.

Follow the white rabbit.....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Absoluut magisch apparaat. Heeft me al zo vaak uit de zorgen geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je het pand in Amstelveen bedoeld, zijn er buiten de MER ook 3 SER's

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrbarendrecht
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-10 09:54
Blokker_1999 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:38:
....Elk punt dat je in de ruimtes vind zou in principe genummerd moeten zijn en deze nummers horen overeen te komen met de nummers op de patchpanelen. Als dat allemaal klopt ben je zo vertrokken zonder bijkomende apparatuur.......
Omdat bij ons de TD de kabels trekt en wij (IT) ze in patchpanelen zetten, zit er bij ons ook altijd nog een label aan de kabel, heeft ons al meerdere keren gered! kan me niet voorstellen dat HP hier knullig mee is omgegaan

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-10 09:53
dyonvg schreef op donderdag 19 december 2019 @ 07:46:
[...]

Ja klopt, die heb ik onderhand gevonden. Alleen zijn er daar ook heel veel kabels die naar afgesloten ruimtes leiden. Die hoeven dus niet aangesloten te worden. Zou ook helemaal niet kunnen aangezien ik een switch wil aanschaffen met 16 utp poorten

Mijn vraag is dus hoe ik er achter kom wel kabel naar de juiste ruimtes leidt.
Kijk eens op de out-let wat daar voor codering opstaat, deze komt overeen met het patchpanel in de server ruimte. B.V A-1/A-2 hier is dan de letter A het patchpanel en 1 of 2 de poortnummer, zie foto van TheRookie.
Pagina: 1