LED strip in kleerkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toelly
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-06 09:42
In mijn kleerkast valt momenteel niet voldoende licht binnen. Ik zou dit graag oplossen door er led strips in te monteren. De kast bestaat uit 2 grote helften (links en rechts). Elke helft krijgt een eigen led strip van 1m.

Onderdelen:
- Meanwell LRS-35-12 voeding (output 12V 3A)
- 12V warm witte led strip, 60 leds per meter, 4.8W (0.4A) per meter

Voorlopig plan ik dus 2 meter led strips te plaatsen. Indien dit niet genoeg lichtopbrengst geeft, zou ik nog eens 2m toevoegen. Dit geeft in totaal een maximum van 1,6A. De voeding is misschien overgedimensioneerd, maar heb ik nog liggen. Is het aangeraden een kleinere te kopen (bijvoorbeeld een LRS-25-12)?

Ook vroeg ik mij af of dit soort voeding zomaar in de kast geplaatst mag worden? Is dit veilig wat betreft warmte ontwikkeling, kortsluiting, brandgevaar, ...?

Om de led strips aan en uit te doen, zou ik in elke helft van de kast een schakelaar willen monteren. Plaats ik deze schakelaar best voor of na de voeding (dus in het ac of dc gedeelte)?
Voordeel schakelaar in ac:
- de voeding is afgeschakeld als de schakelaar uit staat. Dit lijkt mij het veiligst en voorkomt lekstroom.
Voordeel schakelaar in dc:
- elke led strip kan zijn eigen schakelaar hebben. Beide led strips hoeven namelijk nooit tegelijk aan te staan omdat de kast schuifdeuren heeft (bij gebruik ene helft, wordt die deur voor de andere helft geschoven).

Beide voordelen zijn in principe te combineren door 2-polige schakelaars te gebruiken waarbij de ene pool op het ac gedeelte zit en de andere pool op het dc gedeelte. Maar geen idee of dergelijke schakelaars voor ac en dc gebruikt mogen worden?

Ten laatste vroeg ik mij ook af welk soort kabel ik best gebruik? En dan specifiek welke dikte nodig is? Lokale doe-het-zelf winkels (gamma, hubo) lijken minimaal 1.5mm2 te verkopen. Voor het dc gedeelte lijkt mij dit echter nogal dik?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik zou het anders aanpakken, koop 4 of 6 van deze dingen, vervang af en toe oplaadbare batterijen en geen ommekijk meer naar.
€ 3,16 Motion Sensor Nachtlampjes
https://a.aliexpress.com/O7xmPYhI3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toelly
Geen slechte suggestie. Eenvoudig en goedkoop.

Probleem is wel dat mijn vriendin al slechte/vreemde ervaringen gehad hebben met bewegingssensors. Dus dat krijg ik niet meer aan haar verkocht.
Daarnaast leek het me ook leuk en leerrijk om dit zelf te bouwen ;) Later zullen nog meer led strip projecten volgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Toelly op 18-12-2019 17:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zo lang je geen kleren tegen die voeding legt kan die prima zijn warmte kwijt, ik neem aan dat je er een schakelaar op zet (automatisch via microswitch op deur) of anders een timer schakelaar.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 15:18
Deze voedingen zijn gemaakt om ingebouwd te worden. Moet Prima kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Die voedingen zijn rated van -20 tot +70'C. Binnenshuis kun je die dus in principe overal toepassen. Pas vanaf zo'n 40-50 graden treedt er derating op, als je dat verwacht is het wijs om te overdimensioneren. Lijkt me hier niet aan de orde. Als je het echt netjes/veilig wil doen, die contacten van de voeding zijn in principe het '(aanraak)gevaarlijke' stuk, en een best aardige vuistregel is dat je applicatie aardig veilig is als je gereedschap nodig hebt om bij de gevaarlijke stukken te kunnen komen. Dus een extra kastje bijvb, rekening houdend met voldoende ventilatie, of buiten handbereik waardoor je een ladder nodig hebt. Maar dit is optioneel, binnen je eigen huis blijft het je eigen verantwoordelijkheid.

Dit kun je ook doortrekken naar de schakelaar. Als daar 230V op staat moet je die contacten fatsoenlijk isoleren en er zeker van zijn dat die nooit losgetrokken kan worden, zekeren is dan ook geen slecht idee. Schakel je de gelijkspanning, dan heb je daar geen last van en loop je minder risico, maar dan zou ik wel een voeding aanraden met een fatsoenlijke no load standby (zoals die Meanwell).

Laatste punt wat ik ook altijd aanraad bij zelfbouwwerken: pas op waar je koopt. Zorg ervoor dat je geen imitatie onderdelen in huis haalt.

[ Voor 9% gewijzigd door Flake op 18-12-2019 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb ook het een en ander gedaan met (RGB+CCT) led strips gedaan, en ook MeanWell voedingen gebruikt. Ik heb deze ook gewoon ondersteboven in een kast o.i.d. hangen, maar wel met de aansluitpunten afgeschermd (ik heb een 3d printer, dus een kapje is dan zo gemaakt). Tevens heb ik de bekabeling goed vast gelegd dat deze niet zo maar losgetrokken kan worden.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 09:37
Niets mis met de voorgestelde oplossing. Zelf zou ik alleen een oude laptop voeding (of soortgelijk) blokje hiervoor pakken. Op die manier ben je er absoluut zeker van dat niemand (ook geen onhandige vrouw of kind) bij de 230V kan komen of een gevaarlijke kabel lostrekt. Ook kan er dan geen stof bij de electronica komen.

Dergelijke voedingsblokjes kosten niets. Ook zijn ze regelmatig voor ene paar euro bij de kringloop te vinden.

• bal255
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 12:00
SuperKris schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:27:
Niets mis met de voorgestelde oplossing. Zelf zou ik alleen een oude laptop voeding (of soortgelijk) blokje hiervoor pakken. Op die manier ben je er absoluut zeker van dat niemand (ook geen onhandige vrouw of kind) bij de 230V kan komen of een gevaarlijke kabel lostrekt. Ook kan er dan geen stof bij de electronica komen.

Dergelijke voedingsblokjes kosten niets. Ook zijn ze regelmatig voor ene paar euro bij de kringloop te vinden.
Zelf zou ik dit ook doen, mocht je toch gaan voor die LRS-35-12 zou ik hem zeker in een apart doosje doen (een plastic hobby doosje bijvoorbeeld) hier de contacten binnen het doosje vast maken, evt een schakelaar erop monteren om de AC te schakelen.

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 01:16
Ik heb ook verlichting in mijn kast echter vele male simpeler. Zodra je je planken te kort op elkaar monteerd, verlies je best veel licht.

Waarom maak je niet een overhangende lamp met in je kast een schakelaar die sluiting maakt zodra de deur open gaat en geen sluiting heeft zodra die dicht gaat? Bij de klerenkast van mijn vriendin werkt dit super goed. Deur open, licht aan, deur dicht, licht uit. Zo verplicht je haar tevens de deur altijd te sluiten (Wat voor mij namelijk een must was omdat ik dit irritant vind :P).

Kosten : 7,50 per deur. (1 led lampje van aliexpress, schakelaar en stekkertje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Of je holt even naar de Ikea?
Led strip met sensor: https://www.ikea.com/nl/n...-batterijen-wit-10360087/

Of een lampje boven de deur: https://www.ikea.com/nl/n...ting-vernikkeld-30260402/

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Toelly
Dank allemaal voor de vele reacties en nuttige tips! _/-\o_

Wat betreft de meanwell voeding wordt er gesproken van geventileerde kastjes waar kabels aan bevestigd kunnen worden. Kan dit ergens gekocht worden of vereist dit een 3d-printer of ander knutselwerk?

Een laptop adapter als voeding heb ik momenteel niet, maar ik heb wel nog adapters zoals deze. Probleem daarmee is echter dat die adapter in het stopcontact moet en de kabellengte van stopcontact tot de led strip zeker 5m zal zijn. Zal er niet te veel spanningsverlies optreden over dergelijke lengte? Een standaard verlengkabel kan dit wel deels oplossen natuurlijk...

Een schakelaar in de deur is idd een goede tip! Ga ik zeker bekijken.

• Toelly
Joey54 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:14:
Ik heb ook verlichting in mijn kast echter vele male simpeler. Zodra je je planken te kort op elkaar monteerd, verlies je best veel licht.

Waarom maak je niet een overhangende lamp met in je kast een schakelaar die sluiting maakt zodra de deur open gaat en geen sluiting heeft zodra die dicht gaat? Bij de klerenkast van mijn vriendin werkt dit super goed. Deur open, licht aan, deur dicht, licht uit. Zo verplicht je haar tevens de deur altijd te sluiten (Wat voor mij namelijk een must was omdat ik dit irritant vind :P).

Kosten : 7,50 per deur. (1 led lampje van aliexpress, schakelaar en stekkertje)
Een overhangende lamp zal voor ons niet nodig zijn, aangezien wij geen planken gebruiken. Enkel schoven en kleding roedes (voor kleedjes, hemden enz).

Dat de kast deuren dicht moeten vind ik ook! :D

• Toelly
Mooie all-in-one oplossing inderdaad. Maar opnieuw, zelf maken is leuker ;)

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
En als je de volgende gewoon bij IKEA koopt? Heb zelf ook Norrfly in onze kledingkast gemonteerd en ziet er goed uit en werkt perfect.

https://www.ikea.com/nl/n...-aluminiumkleur-90332255/

Edit:
Ah, te laat je opmerking gezien dat je liever zelf bouwt! :)

[ Voor 15% gewijzigd door Netsrek op 19-12-2019 12:01 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Een universele laptop adapter, is dat een optie? Die beginnen nog wel eens bij 12volt en eindigen bij iets van 20.
Ruim voldoende vermogen, compleet afgesloten tegen kleine handjes, hooguit een stekker die er uit getrokken kan worden. Hang je die aan de achterkant van de kast en trekt dan de stroom naar binnen, via deurschakelaartje naar een LED strip.

Edit: Deze bijvoorbeeld: https://www.dennisdeal.co...2_GgeGEAQYBCABEgJqi_D_BwE
Gaat ook een gewone IEC C16 apparaatstekker in, dus je kan elke gewenste lengte kabel erbij halen indien nodig, of zelfs een eigen lengte fabrieken (want er zijn ook los te monteren IEC stekkers)
Alleen even de voltage selectie schakelaar vast lijmen, voor t geval iemand denkt dat het grappig is om je LED strips in rook op te laten gaan.

Deurschakelaars, met wat ruimte er in zoals t zo lijkt, dus doorverbinden naar een naastgelegen LED strip moet mogelijk zijn: https://www.elektroshop.n...ar-wit-en-zwart-230v.html

[ Voor 56% gewijzigd door McKaamos op 19-12-2019 12:12 ]

• Toelly
McKaamos schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:07:
Een universele laptop adapter, is dat een optie?
Eventueel wel. Maar een paar led strip adapters heb ik al in mijn bezit. Welke voordelen biedt een universele laptop adapter?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Toelly schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:04:
[...]

Eventueel wel. Maar een paar led strip adapters heb ik al in mijn bezit. Welke voordelen biedt een universele laptop adapter?
Wat ik al zei, helemaal dicht, geen extra koeling nodig, vermoedelijk veeeeel meer vermogen dan je nodig hebt dus wordt het ook niet warm, kabel die er in gaat voor de prik is kinderhandjesveilig en makkelijk te verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Meer vermogen is niet altijd beter. In de regel geldt dat een zware voeding met een lage load leidt tot een belabberd rendement, en zeker die universele/aftermarket laptopvoedingen zijn kwalitatief wel van een andere orde dan een originele, of een Meanwell. Tweedehands voedingen kun je doen, maar vergeet niet dat die dingen een levensduur hebben en een draagbare voeding kan al behoorlijk wat fysieke misbruik mee hebben gemaakt. Ik ben er eentje van 'in 1 keer goed doen', en dat is heel wat anders dan nibbelen op de centjes (vandaar ook mijn opmerking pas op waar je koopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toelly
De onderdelen zijn besteld. Iedereen bedankt voor alle hulp en nuttige tips!
Pagina: 1