Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies zonnepanelen: Type panelen, omvormer etc.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:47
Wij gaan dit voorjaar onze zolder laten verbouwen (dakkapel plaatsen + kamers maken). We willen ook graag zonnepanelen. Het onderstaande komt uit de ramingsofferte. Er is nog geen dakkapel ingetekend en er is nog niet heel goed gepuzzeld hoeveel panelen er eventueel geplaatst kunnen worden.

We hebben zojuist de opdracht gegeven om een definitieve offerte op te laten stellen. Het zou fijn zijn als de kenners hier eens hun licht zouden willen laten schijnen over de onderstaande gegevens. Merk, type, kwaliteit etc.

Voor het dakvlak zie foto. Ligging is ZO en de hoek van de kap zal zo'n 60 graden zijn.

PV Landscape plaatsing 2 x 6 stuks

JKM - 310M-60B (afm. 1,67 x 1,00m, 310WP all-black)
SMA Sunny Boy omvormer met zonnegarant monitoring
€4546,30 excl. (BTW: 954,72) = 5501,02 incl. (BTW teruggave)

Extra groep in groepenkast, incl. alle benodigde bekabeling (incl. netwerkkabel naar meterkast)
€275,-- (BTW: 57,75) = €332,75 incl.

Dakdoorvoer t.b.v. doorvoer kabels (incl. luchtdichtmanchet)
€236,50 (BTW: 49,67) = €286,17 incl.

Maakt inclusief plaatsen en alle kabels, doorvoer vanaf zolder naar de meterkast etc. €5165,22

Vragen:

Zijn deze panelen qua opbrengst, kwaliteit, prijs etc. een goede keuze?
Is deze omvormer een goede keuze?

Zo ja/nee, waarom wel/niet? Kunnen jullie mij tips geven die ik kan meenemen naar mijn aannemer.

Ik kan eventueel over een aantal weken met het definitieve verhaal/offerte het topic aanvullen.

Dak: https://postimg.cc/8svNFyBK

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoe komen de panelen te liggen?
Alle 12 boven de dakkapel of 6 erboven en 6 eronder.
Dit is belangrijk om te weten ivm schaduw werking. (van huis buren en eigen dakkapel)
Indien het 6 erboven en 6 eronder is, zou ik willen voorstellen om 96 cell panelen te nemen.
Zodat je een hoger voltage hebt (59 Vmpp tov 32 Vmpp per paneel), en je 2 onafhankelijke strings kan maken.

Soms worden er op de dakkapel ook wel eens panelen gelegd.
Als daar al rekening mee gehouden wordt met het gewicht bij het ontwerp....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yyranG0QTlwv4a5ykLUbeU2o/thumb.jpg

[ Voor 68% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-12-2019 17:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek