Apparaten verbinding Wifi zonder vermelding naam (MAC adres)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:10
Ik zat laatst eens in mijn experia box v10a te neuzen en ik zag dat er bij de aangesloten apparaten ook een aantal apparaten contact hebben waarvan de naam niet is vermeld.
Ik weet dus ook niet welke dit zijn en is er een manier om dit toch te achterhalen want ik vind dat toch een beetje vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-10 12:39
Kun je een plaatje laten zien?
Klinkt wel als erg vreemd.

Misschien dat je iets in het log kunt vinden? (dat posten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Staat er geen andere informatie bij, zoals de fabrikant van de chip?
Het kunnen ook apparaten zijn die wel verbonden zijn geweest met je netwerk voor de laatste reboot en niet meer online zijn, of lampen, je koelkast, je gordijnrails met wifi...

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Tik de MAC adressen hier eens in, misschien word je dan wat wijzer: https://macvendors.com/

Je kunt dan zien van welke fabrikant de netwerkkaart afkomstig is, zo ontrafel ik persoonlijk vaker de echte identiteit van een apparaat zonder naam in mijn netwerk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zie je geen naam (netbios naam) of ook geen mac adres? Als je wel een mac adres ziet kan je aan de hand daarvan in elk geval makkelijk online opzoeken welke fabrikant daar bij hoort, wat mogelijk al wat aanknopingspunten geeft over welk apparaat het is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:40
Soms kun je nog iets van Device Type zien als dit in het access point wordt weergegeven. Zo had ik bijvoorbeeld ook hetzelfde met een apparaat die ik niet kon herleiden, uiteindelijk bij Device Type (via Ubiquiti UniFi inzichtelijk) gevonden dat het om "BeijingX" ging. Via Google kwam ik erachter dat dit vaak Xiaomi was, dat was dus de Mi Box S die ik boven heb aangesloten maar wat ik even vergeten was :-)

Draadloze printers doen dit ook wel eens trouwens. Je zou eventueel vanuit het Access Point het apparaat kunnen blokkeren, het apparaat wat begint te "piepen" heb je dan gevonden ;)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:10
EValentino schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:29:
Tik de MAC adressen hier eens in, misschien word je dan wat wijzer: https://macvendors.com/

Je kunt dan zien van welke fabrikant de netwerkkaart afkomstig is, zo ontrafel ik persoonlijk vaker de echte identiteit van een apparaat zonder naam in mijn netwerk!
Dmv de bovenstaande link heb ik er een aantal kunnen vinden maar niet allemaal.

00:02:9B:EB:71:04 (Kreatel Communications AB)
4C:66:41:93:10:88 (SAMSUNG ELECTRO-MECHANICS(THAILAND))

De bovenste is waarschijnlijk de TV ontvanger van Telfort.
De tweede weet ik zo niet. Kan veel zijn natuurlijk.

Dmv het vastzetten van het IP-adres kan ik een naam toevoegen maar deze zie ik dan toch niet terug in het Overview > Connected Devices

Of moet ik dan in het desbetreffende apparaat zelf zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bruce the boss schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:56:
De bovenste is waarschijnlijk de TV ontvanger van Telfort.
De tweede weet ik zo niet. Kan veel zijn natuurlijk.
Op veel apparaten staat het MAC geprint of ergens in de software genoemd. De eerste 3 hexadecimale getallen van het MAC adres zijn de OUI (fabrikant code).

Kun je deze aan de buitenkant of in de software niet vinden, dan kun je dit (wat omslachtige proces) proberen:

Noteer het MAC adres waarvan je denkt dat het de TV ontvanger is
Zet de TV ontvanger uit.
Zet de router uit
Wacht zo’n 10 seconden
Zet de router aan en check de lijst met MAC adressen, daarin mist waarschijnlijk de TV ontvanger
Zet de TV-ontvanger aan en wacht tot het MAC adres verschijnt

Je hebt dan min of meer “bewezen” dat de TV ontvanger het MAC adres gebruikt. Als er veel apparaten in huis de netwerkverbinding verbreken en weer verwerven, dan kan het theoretisch ook een ander apparaat zijn dat zich toevallig aanmeldt.
Dmv het vastzetten van het IP-adres kan ik een naam toevoegen maar deze zie ik dan toch niet terug in het Overview > Connected Devices

Of moet ik dan in het desbetreffende apparaat zelf zijn?
De naam die je toekent aan een MAC in een router is volstrekt willekeurig. Je moet dus weten welke apparaten zich aanmelden met welke MAC adressen om iets zinnigs op te schrijven.

Is de Samsung (4C:66:41) niet gewoon een tablet, telefoon of televisie? Maar Samsung maakt extreem veel apparatuur uiteraard.
Pagina: 1