Op veel apparaten staat het MAC geprint of ergens in de software genoemd. De eerste 3 hexadecimale getallen van het MAC adres zijn de OUI (fabrikant code).
Kun je deze aan de buitenkant of in de software niet vinden, dan kun je dit (wat omslachtige proces) proberen:
Noteer het MAC adres waarvan je denkt dat het de TV ontvanger is
Zet de TV ontvanger uit.
Zet de router uit
Wacht zo’n 10 seconden
Zet de router aan en check de lijst met MAC adressen, daarin mist waarschijnlijk de TV ontvanger
Zet de TV-ontvanger aan en wacht tot het MAC adres verschijnt
Je hebt dan min of meer “bewezen” dat de TV ontvanger het MAC adres gebruikt. Als er veel apparaten in huis de netwerkverbinding verbreken en weer verwerven, dan kan het theoretisch ook een ander apparaat zijn dat zich toevallig aanmeldt.
Dmv het vastzetten van het IP-adres kan ik een naam toevoegen maar deze zie ik dan toch niet terug in het Overview > Connected Devices
Of moet ik dan in het desbetreffende apparaat zelf zijn?
De naam die je toekent aan een MAC in een router is volstrekt willekeurig. Je moet dus weten welke apparaten zich aanmelden met welke MAC adressen om iets zinnigs op te schrijven.
Is de Samsung (4C:66:41) niet gewoon een tablet, telefoon of televisie? Maar Samsung maakt extreem veel apparatuur uiteraard.