Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:02
Mijn vraag:

Recentelijk heb ik een tweedehands GTX 1060 overgenomen van een andere tweakers.
Helaas zit ik sinds het installeren van de kaart al een tijdje te klungelen met de kaart.
Het moederbord herkent (zo lijkt het) in de bios de kaart volgens mij niet (ik zie mijn BIOS startup niet tijdens boot, enkel op de integrated graphics van het moederbord) en daarbij gebeurt het regelmatig dat ik na de boot geen beeld krijg op de kaart met de onderstaande melding in de device manager.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/swx7Bt1/image.png

Relevante software en hardware die ik gebruik
GPU: Gainward Geforce GTX 1060 (Hiervoor MSI R7950 TF 3GD5/OC)
CPU: Intel Core i5 3570K (overclocked tot 4.2Ghz)
Voeding: XFX Pro 550W
MOBO: MSI Z77A-G45

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb alle GPU drivers al meerdere malen verwijderd en verschillende versies geïnstalleerd, maar ik krijg het maar niet stabiel. Ook de grafische kaart reseaten lijkt niet te helpen, één keer kreeg ik echter wel een hele hoop extra informatie bij het spelen van RDR2 in het FPS overzicht (temperatuur en GPU gebruik).
Echter was dit na een reboot helaas weer verdwenen...
Het gekke is als hij eenmaal aan is en wel herkend wordt is er geen enkel probleem, RDR2 en Borderlands 3 kunnen dan moeiteloos gespeeld worden (op één poging van een reseat na dan, toen kreeg ik enorme artifacts, maar dit was na een nieuwe reseat weg).

Iemand enig idee waar dit fout gaat en wat ik nog kan proberen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-09 12:16
Ik zou zelf eens proberen een ander moederbord en voeding erop aansluiten.
Vooral die voeding is alweer 5 jaar oud en niet de allerbeste.

Al is het om het uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
Torac schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:16:
Ik zou zelf eens proberen een ander moederbord en voeding erop aansluiten.
Vooral die voeding is alweer 5 jaar oud en niet de allerbeste.

Al is het om het uit te sluiten.
Ik zou willen dat ik ze had om het mee te testen.
Ik was eigenlijk van plan om het upgraden hier bij te laten, aangezien ik zelf bijna niet meer game.
Maar dan vind ik het persoonlijk erg vreemd dat hij het soms wel, soms niet voor elkaar krijgt om op te starten. Daarnaast had ik met mijn oude GPU totaal geen last (MSI R7950 TF 3GD5/OC) en zou deze juist minder moeten verbruiken.
Ik zal eens kijken of ik iets kan regelen om het mee te testen.
Nog andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:04
CPU al eens terug geclockt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
Zojuist geprobeerd, hij start nog steeds als eerste met de Integrated Graphics op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Hoe (met welke software) en wanneer (voor of na het installeren van de nVidia) heb je de Radeon drivers verwijderd?

Heb je een biosreset gedaan?
Staat het meest recente bios op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
Uszka schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:34:
Hoe (met welke software) en wanneer (voor of na het installeren van de nVidia) heb je de Radeon drivers verwijderd?

Heb je een biosreset gedaan?
Staat het meest recente bios op het moederbord?
Ik heb in eerste instantie wel de fout gemaakt om met de oude AMD drivers de kaart te installeren. Daarna met de tool van AMD de oude drivers verwijderd.

Ik heb de bios gereset met de CMOS knop achterop, maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet echt kan zien of het nou wel of niet heeft gewerkt, aangezien alles toch al op stock staat als ik CMOS via de knop achterop wil clearen. ( heb het ook een keer met de J10 pinnen en een schroevendraaier gedaan en ook een keer de knoopcel eruit gehaald)

Mijn moederbord draait V2.12 met build date 29-09-2013, wat volgens de MSI site ook de laatste zou moeten zijn.

Aangezien iedereen iets anders vraagt wat niet echt GPU gerelateerd is, betekent dat dat dit niet per se GPU symptomen zijn?

EDIT: Ik zou nog wel een keer met DDU (Display Driver Uninstaller) willen deinstallen, maar die geeft aan dat daarbij het een en ander mis zou kunnen gaan en dat heeft me een beetje afgeschrikt.

[ Voor 14% gewijzigd door Zinloos1 op 18-12-2019 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:18

AzzKickah

06-CENSORED

Het standaard voeding-advies is al weer gegeven.. Sorry hoor, maar :F

Dit is 99% zeker een probleem met de videokaart. Test de kaart in een andere PC, voordat je je complete moederbord en voeding gaat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
DDU is idd de manier om videodrivers te verwijderen. Dit doe je in de veilige modus van Windows.

[ Voor 29% gewijzigd door Uszka op 18-12-2019 16:55 ]

• Zinloos1
Ik heb toch een nieuwe GPU gehaald en nu werkt het meteen zonder problemen. Lijkt dus toch een defecte videokaart te zijn, bedankt voor het meedenken.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:17

Nemesizz

Untouchable

Kan ook een (ex) miner kaart geweest zijn met een gemodificeerde BIOS. Dan willen normale drivers ook niet altijd installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vermoed dat er met de BIOS gerotzooid is. Probeer middels Gainward te vragen of ze een exemplaar van een bios voor je videokaart kunnen uploaden. MSI is bijvoorbeeld echt top in dit opzicht en heb goed contact gehad met de mensen op het forum daar.

Heb je na het correct flashen nog steeds problemen dan zijn er vermoedelijk condensatoren die niet meer functioneren op je PCB. Dit is zeer lastig te achterhalen en je zou dan de juiste SMD's moeten solderen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2019 14:40 ]

• Zinloos1
Heb ondertussen een andere kaart gehaald. Alles lijkt nu beter te werken, behalve dat ik geregeld een BSOD krijg bij RDR2 (na een minuut of 30 spelen, vaak in het menu).. De BSOD is veroorzaakt door ntoskrnl.exe+1c14e0 volgens bluescreenviewer... Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de drivers. Heb alles gecleaned met DDU en daarna de laatste drivers van Nvidia geinstalleerd. Andere spellen lijken hier geen last van te hebben. Nou begreep ik dat je met de dumpchk.exe functie van windows wat debug informatie zou moeten kunnen vinden over de BSOD, maar ik kan die functie niet vinden. Iemand die me daar de juiste richting in kan helpen?
Pagina: 1