Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keversloper
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 23:12
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn kleurbeheer. Mijn afbeeldingen in de viewer zijn plotseling anders dan dat ze in Lightroom en Photoshop zijn.

Dit is met het bewerken niet meer te doen, omdat de weergave gewoon anders is.

Alle profielen zijn gewoon op srgb ingesteld en als ik ze expoteer ook.

Zodra ik de foto in photoshop open is het profiel wel weer dezelfde kleur. Daar staat het profiel ook gewoon in srgb weergegeven.

Tevens krijg ik de bewerking ook niet meer hetzelfde als voorheen. De foto`s zijn erg rood en ik krijg ze dus niet meer juist bewerkt.

Ik heb dit ooit eerder gehad, maar weet niet meer hoe ik dit toen opgelost hebt. Alle kleurprofielen staan zoals ze moeten.

Iemand een idee ?

https://www.facebook.com/...3414412713&type=3&theater

https://www.facebook.com/...3414412713&type=3&theater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Er zijn hier al veel topics over geweest waar mogelijk antwoorden in staan, kijk even met de zoekoptie of je wat kan vinden.

Even kort:
- De viewer van Windows is écht compleet ruk, evenals het hele colour management aspect van Windows, zeker meet Windows 10.
- Als je gaat kalibreren, zorg dat je een ICC v2 profiel aanmaakt en niet een ICC v4.
- Gebruik een viewer als FastStone Image Viewer (gratis)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Keversloper
Ik heb alles doorgespit, maar ik krijg het nog steeds niet goed. Wanneer ik de viewer van Faststone gebruik zie ik nauwelijks verschil met de windows viewer. Tevens zijn de kleuren in Lightroom en Photoshop nog steeds anders dan beide viewers.

Ze zijn veel roder. Ook wanneer ik dus eerst een foto exporteer en daarna de foto weer open in Photoshop veranderd gewoon de kleur terwijl alles wel in srgb staat.

Nog andere suggesties? Ik heb lightroom opnieuw geïnstalleerd, maar dat helpt ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keversloper
Opgelost! Corrupte spyder bestanden.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ventieldopje schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:09:
Er zijn hier al veel topics over geweest waar mogelijk antwoorden in staan, kijk even met de zoekoptie of je wat kan vinden.

Even kort:
- De viewer van Windows is écht compleet ruk, evenals het hele colour management aspect van Windows, zeker meet Windows 10.
- Als je gaat kalibreren, zorg dat je een ICC v2 profiel aanmaakt en niet een ICC v4.
- Gebruik een viewer als FastStone Image Viewer (gratis)
De photo viewer is in elk opzicht ruk qua weergave etc en ik vermoed dat het geen color management implementeert.

Ik zou zelf niet weten waarom color management in Windows 10 ruk is. Waarin is het slechter dan bijv. Windows 8, 7 of Vista? Zelfde platform namelijk.... Erger nog: in tegenstelling tot ICC en PS color management, is XPS (wat Windows vanaf Vista onder water gebruikt), de enige technologie die metamerie ondersteunt!

Windows gebruikt voor display profielen standaard ICC v2 en voor printers v4, dus v2 is niet per se heilig. Waarom je met v4 tegen problemen kan lopen, is omdat de software waarmee het mis gaat geen of een gedeeltelijke ICC implementatie heeft gedaan. Er zijn voordelen aan v4, zie ook http://www.color.org/whyusev4.xalter

Gebruik inderdaad een fatsoenlijke viewer, zoals FastStone, Irfanview, XnView en vele anderen.