Advies voor Dolby atmos (7.1.4.) setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
Dag Tweakers,

Ik ben van plan om mijn thuisbioscoop te upgraden naar dolby atmos. Waar ik alleen tegen aan loop is de aansluiting van de speakers.

Mijn oog is gevallen op de Denon 3600H receiver. Deze kan 9.2 channels aansturen. Dat houdt in dat ik nog een externe amp nodig heb voor de overige 2 channels. Nu heb ik zelf nog een oude onkyo sr508 die volgens mij daar geschikt voor is. Alleen ik heb geen idee hoe ik deze moet aansluiten op de Denon 3600h.

Vanuit de Denon kun je ze makkelijk aansluiten op de pre amp kanalen maar hoe sluit ik ze vervolgens aan de op sr508? Ik zie daar geen RCA input zitten bij de aansluitingen waar je de speakers aansluit. Is dit uberhaupt mogelijk of moet ik een nieuwe AMP hebben?

Volgens meerdere forums/youtube moet dit lukken alleen kan nergens vinden hoe ik dit nu precies aansluit. Bij andere filmpjes sluiten ze het simpelweg aan met een RCA kabel maar op de SR508 heb ik die optie (volgens mij) niet.

Enig idee of dit gaat werken en hoe ik dit kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:20
Er zitten toch allerlei rca-in op? t gaat om 'n set van 2 speakers, dus pak elke willekeurige RCA-in set, stel je receiver daar op in en sluit de speakers aan op de normale Left/Right channel.

Als dat niet werkt, lijkt me niet dat 't uberhaupt gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:11

FeaR

In GoT we trust

TMon schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:51:
Dat zal zeker gaan. Kwestie van de juiste Pre Out van de Denon naar één van de vele ingangen op de Onkyo. Onkyo op dat kanaal zetten en het zal werken. Het maakt voor de Onkyo niet uit dat deze op Front Left en Right staat ingesteld maar dat de speakers die er aan hangen/aan worden gestuurd een ander kanaal zijn. Je zit wel met twee receivers achter elkaar, dus ook twee keer EQ, DSP en volumeregeling. Nu stel je de speakers op de Onkyo gewoon in op "LARGE" en doet de crossover op de Denon dus dat is wel recht te breien. Twee keer volume lijkt me lastiger, het is nogal bewerkelijk met het regelen van het volume met twee remotes. Ik zou het persoonlijk niet zo oplossen en eerder voor een receiver gaan met 11 versterkte kanalen zodat je 7.x.4 gewoon volledig aan kan sturen met één receiver. Als het toch de X3600H moet worden dan zou ik een losse eindversterker nemen voor de twee kanalen, dat hoeft geen gigantische bak te zijn van 30 kilo met 2 x 300 Watt.

[ Voor 38% gewijzigd door FeaR op 18-12-2019 14:29 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

FeaR schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:24:
[...]

Dat zal zeker gaan. Kwestie van de juiste Pre Out van de Denon naar één van de vele ingangen op de Onkyo. Onkyo op dat kanaal zetten en het zal werken. Het maakt voor de Onkyo niet uit dat deze op Front Left en Right staat ingesteld maar dat de speakers die er aan hangen/aan worden gestuurd een ander kanaal zijn. Je zit wel met twee receivers achter elkaar, dus ook twee keer EQ, DSP en volumeregeling. Nu stel je de speakers op de Onkyo gewoon in op "LARGE" en doet de crossover op de Denon dus dat is wel recht te breien. Twee keer volume lijkt me lastiger, het is nogal bewerkelijk met het regelen van het volume met twee remotes. Ik zou het persoonlijk niet zo oplossen en eerder voor een receiver gaan met 11 versterkte kanalen zodat je 7.x.4 gewoon volledig aan kan sturen met één receiver. Als het toch de X3600H moet worden dan zou ik een losse eindversterker nemen voor de twee kanalen, dat hoeft geen gigantische bak te zijn van 30 kilo met 2 x 300 Watt.
Tweede versterker (in dit geval onkyo). Altijd op direct zetten. Doe je dat niet dan krijg je te veel tijdsvertraging door de dsp van je tweede versterker.

Volume hoef maar eenmalig in te stellen. Gezien preouts van je denon al geregeld wordt door de master volume knop van je denon.

Maar hele stomme vraag maar heeft denon wel 13 preouts kanelen?
Meestal kan je de preouts niet anders instellen dan de luidspreker uitgangen. Deze zitten vaak intern aan elkaar vast gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
FeaR schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:24:
[...]

Duidelijk! Dat was eerst ook mijn gedacht maar een degelijke 11.2 receiver ben je al snel het dubbele aan kwijt. Daarnaast gebruik ik de onkyo niet meer als ik deze zou vervangen. Dus volgens mij kan ik behoorlijk wat geld besparen als ik het via de onkyo ga doen. Het heeft wel zijn nadelen uiteraard.

Losse 2 kanaals versterker zat ik ook naar te kijken maar dat is ook nog een lastige keuze... Heb je eventueel een goeie tip?
TMon schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:51:
Er zitten toch allerlei rca-in op? t gaat om 'n set van 2 speakers, dus pak elke willekeurige RCA-in set, stel je receiver daar op in en sluit de speakers aan op de normale Left/Right channel.

Was even in de war gebracht door een aantal filmpjes die ik had gezien. Daar zat namelijk een RCA in direct waar je de speakers aansluit. De onkyo heeft dat niet maar inderdaad genoeg andere RCA in. Dat zou dus moeten werken!

[ Voor 16% gewijzigd door biggydeen2 op 18-12-2019 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 91634 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:36:
[...]
Volume hoef maar eenmalig in te stellen. Gezien preouts van je denon al geregeld wordt door de master volume knop van je denon.
Pre-Out geregeld door het volume van - in dit geval - de Denon was mij bekend. Niet bij stilgestaan dat je voor de Onkyo dan gewoon het ingangssignaal afzwakt. Al blijf ik erbij dat ik het niet zo zou doen :P
Maar hele stomme vraag maar heeft denon wel 13 preouts kanelen?
Meestal kan je de preouts niet anders instellen dan de luidspreker uitgangen. Deze zitten vaak intern aan elkaar vast gekoppeld.
De Denon kan inderdaad 11.2 (13 kanalen) voorversterken maar slechts 9 kanalen aansturen (eindtrappen). In de set-up van de Denon kan je aangegeven welke kanalen er actief aangestuurd moeten worden en welke via de Pre-Out. Je kan niet altijd (verschilt per merk en serie) elk kanaal toewijzen. Veelal zit de standaard 5.x behoorlijk vast maar de overige kanalen kan je redelijk vrij toewijzen.

[ Voor 32% gewijzigd door FeaR op 18-12-2019 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:37
Een Denon AVR 4500H voor je gewenste DA set up komt regelmatig op Amazon.de voor een 800 á 900 € voorbij. Wel zo praktisch denk ik, en scheelt niet eens zoveel met een 3500 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

dinandus schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:30:
Een Denon AVR 4500H voor je gewenste DA set up komt regelmatig op Amazon.de voor een 800 á 900 € voorbij. Wel zo praktisch denk ik, en scheelt niet eens zoveel met een 3500 model.
AVR-X4500H doet ook maar negen versterkte kanalen. Als je naar elf wilt zal je bij Denon naar de 6000 serie moeten geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:37
Klopt had over de gewenste 7..... kanalen heengekeken heb zelf een 5.1.4 vandaar, sorry
Pagina: 1