Toon posts:

installatie Kubuntu 18.4 naast Windows10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik wil overstappen naar Kubuntu op een al wat oudere laptop waarop wel degelijk voldoende ruimte is. Ik heb een Kubuntu usb stick en die draait op die laptop; als ik wil installeren naarst Windows10, die moet blijvent.b.v. mijn echtgenote, dan wil die installatie partities aanmaken;
nu is zo'n oefening voor mij wel heel lang geleden en ik kan niet precies lezen wat die installatie allemaal gaat doen en nogmaals de windows mag er nog niet af! welke partitie installatie kan ik zonder probleem laten ingaan? alvast bedankt voor de hulp
RvdMade

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:09

Cyphax

Moderator LNX
Binnen Windows met Disk Management de partitie verkleinen (Shrink) zodat de Ubuntu installer de vrijgekomen partitie kan gebruiken voor de installatie.
Kijk op https://www.diskgenius.co...-partition-windows-10.php bij Method 1.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Cyphax: bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 21:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En anders zie je tijdens installatie de optie 'Install Kubuntu besides Windows', waarbij dus ruimte gemaakt wordt door een bestaande partitie te verkleinen.
Je kan dit ook zelf door een Live omgeving te starten, ipv direct te kiezen voor installeren, en dan gparted openen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
@Verwijderd maak voordat je gaat knutselen wel even een backup van je belangrijke data. Je zou niet de eerste zijn die een partitietabel verliest of een bootloader verkeerd installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Waarom installeer je het niet in Oracle VM VirtualBox - hoef je geen back-up van de Windows data te maken en je kan ook de partitietabel niet verliezen :-)

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 21:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

clogie886 schreef op zondag 22 december 2019 @ 06:22:
Waarom installeer je het niet in Oracle VM VirtualBox - hoef je geen back-up van de Windows data te maken en je kan ook de partitietabel niet verliezen :-)
En dan zit je in je VM te werken, wordt je eruit gesmeten omdat Windows echt per sé nu moet gaan updaten.

Er is niet direct een reden om 't virtueel te gaan draaien. Als iemand het als dual boot wil, moet 'ie dat lekker zelf bepalen.

De tijd van het bestaande OS verliezen en al zeker het corrupt maken van de partitietabel ligt toch echt wel ver achter ons.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Hero of Time schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:05:
[...]

En dan zit je in je VM te werken, wordt je eruit gesmeten omdat Windows echt per sé nu moet gaan updaten.
Dit geld volgens mij ook als je in Microsoft Word of Excel werkt :-)
Er is niet direct een reden om 't virtueel te gaan draaien. Als iemand het als dual boot wil, moet 'ie dat lekker zelf bepalen.
Persoonlijk vind ik virtueel draaien voor ieder gebruiker geschikt, naast Windows installeren met Dual Boot vind ik toch een stuk minder voor 'de massa'
De tijd van het bestaande OS verliezen en al zeker het corrupt maken van de partitietabel ligt toch echt wel ver achter ons.
Nooit Dual Boot gewerkt moet ik toegeven, verwisselde altijd hard disks, vond ik een stuk veiliger.

Het is aan de gebruiker of hij Dual Boot wil doen of Virtueel wil werken

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hoe zit het eigenlijk met dual boot en SSD trim? Kan dat nog ellende geven?

Edit: ik lees dat het prima gaat zolang je TRIM in beide OS-en aan hebt staan en niet in elkaars bestandssysteem bestanden gaat verwijderen (de ntfs driver in Linux ondersteunt geen TRIM).

[ Voor 57% gewijzigd door Lethalis op 22-12-2019 12:47 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Whounclat
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-08 15:42
Ubuntu en derivaten hebben standaard TRIM aan staan. Je hoeft hier verder niets aan te doen en beide OS-en hun ding laten doen.
Pagina: 1